fb logo

Aktualne wydanie

AMS 01 2024

Pełne artykuły

Co wymienić razem z paskiem rozrządu?

Na co należy zwrócić uwagę, aby zamontowany rozrząd pracował niezawodnie aż do następnej wymiany. Montaż nowego zestawu rozrządu powinien zawsze łączyć się z kontrolą oraz okresową wymianą innych elementów współpracujących. Konsekwencje zlekceważenia tego tematu są zwykle odwleczone w czasie. Ujawniają się najczęściej po przejechaniu 10 czy 20 tys. km później, stawiając użytkownika samochodu w bardzo kłopotliwej sytuacji. Oto na co należy zwrócić uwagę, by silnik po zakończeniu prac działał bez zastrzeżeń. 1. Uszczelniacze wałków rozrządu Przy okazji wymiany zestawu rozrządu nie należy zapominać o montażu nowych uszczelniaczy. Nawet jeśli w danym momencie wydają się całkowicie sprawne, jest duża szansa, że w ciągu najbliższych 20-30 tys. km zaczną przepuszczać olej, który może skrócić żywotność paska rozrządu. Przypomnijmy – typowy zestaw rozrządu wymienia się w zależności od konkretnego silnika co 60-100 tys. km. Jeśli mechanik pominie temat uszczelniaczy oznacza to, że będą...

Czytaj więcej...

Najnowsze

W numerze 1/2024

Drodzy Czytelnicy, Do Waszych rąk oddajemy pierwszy w tym roku numer magazynu Auto Moto Serwis. Zaczynamy go od nowości. Jedną z nich jest cykl artykułów – nie tylko dla profesjonalistów, lecz także dla młodszych Czytelników. Domyślam się, że Czytelnikami AMS są nie tylko fachowcy z branży motoryzacyjno-warsztatowej, lecz także młodzi przyszli mechanicy i inżynierowie branży samochodowej. Z myślą o nich powstał cykl „Nasza klasa”, której autorem jest znany i ceniony ekspert motoryzacyjny Wojciech Sobieraj. Będzie to cykl felietonów właśnie dla młodzieży, która wiąże swoją przyszłość z branżą samochodową. Za cel stawiamy sobie inspirowanie i motywowanie młodych ludzi, pokazując ciekawe, pozytywne, a niekiedy też negatywne strony branży samochodowej z dystansem, który tak doceniają młodzi ludzie. „Nasza Klasa” to nie jedyna nowość, którą proponujemy w tym roku. W ramach kolejnego cyklu w bieżącym numerze debiutuje artykuł „Usterka czy cecha?”. Z humorem opisujemy w nim problemy z pojazdami, jakie napotykają Wasi i nasi klienci. Gorąco zachęcam do przekazywania redakcji swoich doświadczeń w tym zakresie. Obiecuję, że najciekawsze „przygody” z usterkami i klientami opublikujemy na łamach naszego czasopisma. Tak jak w latach ubiegłych, także i w tym roku zaprezentujemy ciekawe nowości z branży motoryzacyjnej oraz sposoby naprawiania usterek mechanicznych pojazdów. W najbliższych wydaniach AMS planujemy prezentację najnowszych metod napraw blacharsko-lakierniczych, a także podpowiemy, jak rozwiązać problemy związane z likwidacją szkód komunikacyjnych. Z pewnością nie zabraknie testów najnowszych pojazdów, które pojawią się w sprzedaży w tym roku. Sprawdzianom poddamy również pojazdy używane, gdyż na rynku wtórnym rośnie oferta samochodów dla firm i użytkowników prywatnych. Będą to samochody kilku- i kilkunastoletnie, które są bliskie sercu wielu Czytelników, a które można spotkać na ulicach polskich miast i miasteczek. Zachęcam do zapoznania się z bieżącym numerem AMS oraz współtworzenie czasopisma przez zgłaszanie (na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.) propozycji tematów do poruszenia. Życzę Czytelnikom i ich Rodzinom zdrowia oraz wszelkiej pomyślności w 2024 roku. Serdecznie pozdrawiam.

 

redaktor naczelny
Szymon Kardasz

 

 

NOWOŚCI

2 Kia przedstawia strategię PBV, która wykracza poza mobilność
5 Nowe elektryczne kompakty Mercedesa o większym zasięgu
6 X-Trail Mountain Rescue z napędem e 4ORCE trafia na stoki narciarskie
7 Kolejny etap zautomatyzowanej mobilności

 

 Z ŻYCIA BRANŻY

8 Oferta aut z napędem na obie osie na rynku wtórnym
8 Automatyczne parkowanie: wygodniejsze, bardziej dostępne i tańsze
9 Światowa premiera z okazji 50-lecia Golfa
11 Goodyear i TDK rozwijają technologie inteligentnych opon
11 Luksusowe auta w grupie największego ryzyka
12 Prywatny import samochodów – branża podwyższonego ryzyka
13 Ryzyko monopolizacji w motoryzacji – branża czeka na ruch KE
14 Rok 2023 w polskiej elektromobilności
16 Stacje Kontroli Pojazdów na krawędzi. Branża apeluje o waloryzację stawek za badania techniczne pojazdów

  

PRAKTYKA WARSZTATOWA

17 Czego nie powie ci diagnoskop. Układy peryferyjne: obwód chłodzenia – cz. 1
21 Zimowe ładowanie akumulatora w samochodzie – 5 błędów, które mogą nas słono kosztować
22 Usterka czy cecha? – cz. 1
23 Nasza klasa – cz. 1 Diagnostyka klienta
24 Filtry PZL Filters a paliwo E10
25 Czym jest uciąg samochodu? – poradnik Steinhof
26 Naprawa lakierów matowych – wskazówki od marki Spies Hecker
28 Płyn hydrauliczny do amortyzatorów KYB

   

NAPĘDY HYBRYDOWE I ALTERNATYWNE

29 Z najnowszej historii motoryzacji: Peugeot 3008 HY4, cz. 4

PRODUKTY

33 Booster sposobem na mróz
34 Zadbaj o oświetlenie!

  

STREFA SZEFA

36 Pytania o opony – najczęściej zadawane przez Polaków
37 Czy auta elektryczne i hybrydowe nadają się do holowania przyczep? Poradnik Steinhof
39 Mazda jedzie nie z prądem, lecz pod prąd

 

W numerze 8/2023

Patrzycie Państwo na ostatni numer Auto Moto Serwis w 2023 roku. Za nami rok pełny nowości motoryzacyjnych i technologicznych. Mimo zaburzonego przez wojnę w Ukrainie i pandemię Covid 19 łańcucha dostaw i produkcji niektórych komponentów pojazdów samochodowych, świat motoryzacji nie zatrzymał się i jedzie dalej. Nie jest to taka prędkość jak przed 2019 rokiem, ale odrabia powoli stracony czas. Miejmy nadzieję, że mocno zaogniony konflikt Izraela z Palestyną nie wpłynie na gospodarkę światową i nie rozleje się na inne kraje, i zostanie szybko rozwiązany. Dopiero co za nami Święto Zmarłych i tak zwana akcja „Znicz”, która jest prowadzona przez policję w całym kraju. Ma ona za zadanie zwiększyć bezpieczeństwo ruchu drogowego w całej Polsce. Kolejny rok statystyki nie są optymistyczne. Dla nas najbardziej przerażającą statystyką oprócz tej, że zginęło na polskich drogach aż 17 osób, jest przerażająca liczba zatrzymanych pijanych kierowców. Było ich aż 1265. To są kierowcy, którzy zostali zatrzymani przez policję, ale jest to jedynie mała część osób, które wsiadają za„kółko na podwójnym gazie”. Policjanci w czasie akcji „Znicz” zarejestrowali 271 wypadków drogowych, w których zostało rannych aż 301 osób. Patrząc na dane z zeszłego roku są one dużo bardziej optymistyczne, jednak uważam, że za dużo ludzi bezsensownie zginęło i za rok to będzie ich święto. Chcę przypomnieć, że mandat za jazdę w stanie nietrzeźwości zaczyna się od 5000 zł i 15 pkt karnych. W przypadku recydywy jest on dużo większy, tak więc nie warto wsiadać za kierownicę pojazdu po spożyciu alkoholu lub środków odurzających. Przed nami wszystkimi najpiękniejsze święta w roku – Święta Bożego Narodzenia, a zaraz za nimi Sylwester i Nowy Rok. Będzie to czas odwiedzin rodzin i wzmożonego ruchu samochodowego. Wielu z nas w tym czasie czuje zwiększone poddenerwowanie i może przełożyć się to na zwiększenie agresji, w tym agresji drogowej. Pamiętajmy, że jeśli ktoś zajedzie nam drogę, lepiej wziąć głęboki oddech, policzyć do 10, a nie rzucać się na niego z pięściami. Apeluję o to, żebyśmy zadbali o bezpieczeństwo swoje, swoich bliskich oraz innych uczestników ruchu drogowego. Zadbajmy o swoje samochody. Sprawdźmy stan układu zawieszenia, układu hamulcowego, opon, które jako jedyne łączą podłoże z pojazdem. Udajmy się do specjalistów, którzy w sposób profesjonalny określą stopień zużycia i poinformują o konieczności wymiany zużytych elementów pojazdu. Na pewno spowoduje to wzrost bezpieczeństwa na drogach i ograniczy te, niestety, smutne policyjne statystyki. Teraz zachęcam do lektury naszego najnowszego numeru. Wierze, że znajdziecie w nim interesujące Was treści, które nie tylko będą przydatne, lecz także zwiększą Państwa wiedzę na tematy związane z motoryzacją i techniką napraw pojazdów. Zachęcam do przesyłania na nasz adres mailowy Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. propozycje tematów, jakie byście chcieli Państwo zgłębić i jakie was interesują. My ze swojej strony postaramy się przygotować materiał, który będzie satysfakcjonujący dla naszych czytelników i będzie dla Was merytorycznym wsparciem. Życzę wszystkim naszym czytelnikom i ich najbliższym zdrowych, spokojnych i radosnych Świąt Bożego Narodzenia oraz szczęścia w nowym 2024 roku. Ufam, że nadchodzący rok będzie obfitował w wiele innowacyjnych rozwiązań w dziedzinie motoryzacji, które pomogą nam w diagnozowaniu i usuwaniu usterek pojazdów naszych i naszych klientów. Wiem, że będzie to rok pełny premier motoryzacyjnych, które będziemy mogli Państwu zaprezentować w kolejnych odsłonach naszego czasopisma. Jeszcze raz życzymy wszystkiego co najlepsze i zachęcamy do lektury. Pozdrawiam

 

redaktor naczelny
Szymon Kardasz

 

 

NOWOŚCI

2 Tapicerka z grzybów
3 Volkswagen odświeża modele ID.4 i ID.5: nowy, intuicyjny system infotainment i mocniejszy, bardziej wydajny napęd
4 Ford Bronco – czysta terenowa technologia
5 Powstała „wieczna” bateria, która zmieni świat? Już rozpala przemysł motoryzacyjny
6 Czy tak będzie wyglądała przyszłości motoryzacji?

 

 Z ŻYCIA BRANŻY

8 Apel branży: Europejska motoryzacja potrzebuje solidnej strategii przemysłowej 9 Przełącz „dzienne” na„mijania”!
9 Dealerzy samochodów zwiększyli sprzedaż, ale obawiają się o nowe zamówienia
11 Licznik Elektromobilności: liczba szybkich stacji ładowania w Polsce przekroczyła 1 tys.
12 Auto używane nie musi być skarbonką bez dna 12 Czy polska motoryzacja podniesie się z kolan?
13 Norma Euro 7 będzie złagodzona
14 Szybkie i luksusowe BMW w raportach historii pojazdu

  

PRAKTYKA WARSZTATOWA

15 Klocki twarde i miękkie – co to oznacza?
16 Czego nie powie ci diagnoskop – Układy peryferyjne: obwód smarowania, cz. 2
19 Sprawdziliście już opony? Kiedy spada temperatura, spada też ciśnienie w kołach!
20 Uszkodzone łożysko kolumny amortyzatora
22 Kiedy skrócić interwał między wymianami rozrządu?
23 Co zrobić, żeby SUV jeszcze lepiej jeździł zimą?
24 Wybór oleju na podstawie liczby TBN. To nie takie oczywiste
25 Opony i płyny to nie wszystko!
26 Lista zimowych lęków drogowych – polscy kierowcy w badaniu opinii dla Goodyear

   

NAPĘDY HYBRYDOWE I ALTERNATYWNE

28 Z najnowszej historii motoryzacji: Peugeot 3008 HY4, cz. 3

PRODUKTY

31 Wi-Fi w samochodzie!

  

STREFA SZEFA

32 Mercedes-Benz StarParts częsci samochodowe do MB powyżej 5 lat ekspoatacji
34 Całkowicie elektryczny układ hamulcowy opracowany przez ZF dla pojazdów definiowanych programowo
36 Najczęstsze błędy przy zgłaszaniu szkody z OC
38 Zaparowane reflektory nie zawsze świadczą o przeszłości wypadkowej
39 Elektronicznie regulowane amortyzatory OE dla Grupy Volkswagen
40 Filtracja oleju: Systemy bezpieczeństwa UFI Filters

AUTO MOTO HOBBY

41 Ford TT – pradziadek modelu Transit. Tak powstał pierwszy samochód dostawczy

 

W numerze 6/2023

Za nami pierwszy miesiąc wakacji. Polscy kierowcy licznie wyjechali samochodami na wymarzony i długo oczekiwany wypoczynek. Jednak, jak wynika z danych Policji, tak niebezpiecznie na drogach jeszcze nie było. Według dziennych danych policyjnych w miesiącu lipcu doszło do 2054 wypadków drogowych. W ich następstwie 2365 osób odniosło obrażenia ciała, a aż 169 poniosło śmierć. Dane te jednak w rzeczywistości są wyższe, bo nie uwzględniają zgonów osób poszkodowanych w wypadkach, które walczyły o życie w szpitalach. Wielu tym tragediom można było zapobiec. Brawura, szybka i niebezpieczna jazda to jedne z najczęstszych przyczyn wypadków samochodowych. Niestety nie są to jedyne przyczyny. Nadal na naszych drogach panuje plaga kierowców, którzy jeżdżą na tzw. „podwójnym” albo i „potrójnym gazie”. W lipcu funkcjonariusze policji zatrzymali 9590 nietrzeźwych kierowców, jest to jak na razie niechlubny rekord miesięczny w 2023 roku. „Rekord” dobowy natomiast to 483 pijanych zatrzymanych w sobotę 8 lipca. „Najsławniejszy” i tragiczny w skutkach wypadek z udziałem nietrzeźwego kierowcy to wypadek, gdzie zginęło czterech młodych mężczyzn, pędzących pojazdem Renault Megane RS pod wpływem alkoholu, po Krakowskich ulicach z prędkością dużo większą niż dopuszczalna. Wraz ze śmiercią tych osób powstają dramaty ich rodzin i bliskich. Prawie każdy z nich miał rodziców, bliskie i kochające je osoby, które mimo że żyją to zostały osamotnione i umarła w nich jakaś ich część. Kolejny raz na łamach naszego czasopisma proszę o włączenie myślenia podczas prowadzenia pojazdów. Nie zapominajmy, że nie jesteśmy sami na drogach! Pod żadnym pozorem nie wsiadajmy za kierownicę pod wpływem alkoholu, czy innych środków odurzających. Pamiętajmy, że poruszanie się pojazdem po ulicach to nie zabawa albo gra komputerowa, gdzie macie więcej niż jedno życie. Jeśli jesteście posiadaczami samochodów i chcecie nauczyć się jeżdżenia na tzw „ rękawie”, czy driftu to są do tego dedykowane tory, na których można w bezpieczny sposób nauczyć się takiego prowadzenia auta. Zachęcam do zapoznania się z takimi torami w waszej okolicy i korzystanie właśnie z takich miejsc. Przed nami końcówka wakacji. Wielu z naszych czytelników właśnie teraz będzie wyjeżdżało na urlop. Pamiętajmy o sprawdzeniu stanu technicznego pojazdu, czy to motocykla, czy samochodu. Można niektóre czynności sprawdzić samemu korzystając z naszych porad i artykułów, które serdecznie polecamy. Oczywiście najlepiej udać się do wykwalifikowanego mechanika, który w sposób profesjonalny sprawdzi stan pojazdu przed podróżą. Na naszą skrzynkę mailową otrzymujemy feedback od naszych czytelników (warsztatów), że byli w stanie zdiagnozować jakąś usterkę w pojeździe lub naprawić pojazd dzięki naszym wskazówkom. Jest to dla nas bardzo miłe ale jednocześnie sprawia, że czujemy się potrzebni naszym czytelnikom. Cała redakcja Auto Moto Serwisu życzy spokojnej, drugiej części wakacji i bezpiecznych podróży oraz śczęśliwych powrotów

 

redaktor naczelny
Szymon Kardasz

 

 

NOWOŚCI

2 NSU Prinz z napędem e-tron
3 Reflektory MERCEDESA DIGITAL LIGHT w nowej Klasie E Kombi: idealne warunki oświetleniowe w różnych sytuacjach drogowych
4 Fotele Toyoty z kinetycznymi poduszkami
4 Światowa premiera szóstej generacji Mitsubishi L200

 

 Z ŻYCIA BRANŻY

8 Assistance pojazdów elektrycznych w sytuacji pożaru
9 Województwa z najtańszymi ofertami aut używanych. Aż 14 000 zł różnicy pomiędzy województwami najtańszym a najdroższym
9 Podróże samochodowe Polek i Polaków
10 Boostery przydatne także latem
11 Jak chronić akumulator przed pierwszymi upałami?
12 Elektrykiem na wakacje – raport
13 Jak przewozić psa w samochodzie? Akcesoria Forda pomogą zapewnić bezpieczeństwo podróżującym pupilom
14 „Dojeżdżanie” opon zimowych jest niebezpieczne!

 

STREFA SZEFA

16 Wypadek na rajdzie ulicznym. Czy poszkodowani dostaną pieniądze z OC?
17 Nowy system Havoline PitPack firmy Texaco Lubricants
18 Nissan X-Trail 4 generacji – rodzinne auto na bliskie i dalekie podróże
20 Niespodzianki podczas upału. Woda, dym i hałas w samochodzie to żywioły, o których warto wiedzieć
21 Zanim kupisz samochód hybrydowy…

 

PRAKTYKA WARSZTATOWA

22 Kiedy samochód ściąga w lewo lub w prawo…
24 Dwumasowe koła zamachowe z kasatorem luzu stosowane z suchymi sprzęgłami podwójnymi 2CT w Grupie Stellantis
26 Czego nie powie ci diagnoskop – turbodoładowanie cz. 3
30 AkzoNobel wprowadza na rynek pierwszy w branży kalkulator online oszczędności energii

   

NAPĘDY HYBRYDOWE I ALTERNATYWNE

31 Ładowanie samochodów elektrycznych
34 Z najnowszej historii motoryzacji: Peugeot 3008 HY4 cz. 1

PRODUKTY

37 Niterra wprowadza na rynek dziewięć nowych świec zapłonowych z metalem szlachetnym
38 Nowy olej Castrola

  

AUTO MOTO HOBBY

39 Ford Kuga PHEV jako samochód wyprawowy. Namiot może zmienić SUV-a w kampera

 

AkzoNobel wprowadza na rynek pierwszy w branży kalkulator online oszczędności energii

AkzoNobel dostarcza zrównoważone i innowacyjne farby i powłoki, na których coraz częściej polegają nasi klienci - z korzyścią dla swoich społeczności oraz dla środowiska. To właśnie dlatego wszystko, co robią, podporządkowane jest strategii People. Planet. Paint. Ich globalne portfolio marek takich jak Dulux, International, Sikkens oraz Interpon cieszy się zaufaniem klientów z całego świata. Działają w ponad 150 krajach, zaś ich wizja zakłada, że mogą stać się globalnym liderem branży. Tylko takiego podejścia można spodziewać się od pełniącej rolę pioniera firmy działającej w sektorze farb, która dąży do osiągnięcia opierających się na osiągnięciach naukowych celów i podejmuje rzeczywiste działania w celu sprostania globalnym wyzwaniom, pragnąc chronić przyszłe pokolenia.


AkzoNobel uruchomił dostępny online kalkulator oszczędności energii dla wszystkich osób korzystających z powłok proszkowych.

Po raz pierwszy klienci pracujący z powłokami proszkowymi mogą sprawnie obliczyć redukcję zużycia energii i emisji dwutlenku węgla, jaką osiągną dzięki produktom Interpon i powiązanym usługom. Jest to najnowszy przykład tego, jak firma kontynuuje realizację swoich ambicji zmniejszenia emisji dwutlenku węgla w całym łańcuchu wartości o 50% do 2030 r.

Zrównoważony rozwój ma kluczowe znaczenie dla nas wszystkich, a pomaganie klientom
w ograniczaniu zużycia energii jest jednym z wielu sposobów, w jaki możemy z nimi współpracować – i dla nich – aby spełnić nasze wspólne ambicje
- mówi Jeff Jirak, Dyrektor Powder Coatings AkzoNobel.

akzonobel wprowadza na rynek pierwszy

Jesteśmy dumni z tego, że jako pierwsi w branży wprowadzamy tego rodzaju ogólnodostępne rozwiązania online - kontynuuje. Umożliwi nam to zwiększenie świadomości i pozwoli klientom zapoznać się z potencjalnymi redukcjami zużycia energii i emisji dwutlenku węgla, które można osiągnąć dzięki niskoutwardzalnym powłokom proszkowym. Jeff Jirak dodaje, że aby zrozumieć pełen zakres możliwych korzyści dla indywidualnych użytkowników, potrzebne będą dalsze szczegóły dotyczące konkretnych sytuacji klientów.

Aby ułatwić korzystanie z narzędzia, kalkulator – obecnie dostępny wyłącznie w Europie – jest wspierany przez szczegółowy przewodnik, który pomaga klientom lepiej zrozumieć, w jaki sposób nawet niewielkie zmiany w procesie malowania proszkowego mogą mieć duży wpływ na zwiększenie efektywności energetycznej. Obejmują one sprawdzanie szczelności systemów sprężonego powietrza, poprawę izolacji zapewnienie, że wszystkie wykorzystywane narzędzia są regularnie serwisowane i konserwowane. Klienci otrzymują również wsparcie ekspertów zespołu obsługi technicznej Interpon.

Ochrona środowiska i zrównoważony rozwój są kluczowymi kwestiami, które wymagają naszej uwagi i zaangażowania. Jednym z ważnych aspektów jest ograniczenie zużycia energii. Po pierwsze, większość źródeł energii używanych obecnie, takich jak paliwa kopalne, ma negatywny wpływ na środowisko, przyczyniając się do emisji gazów cieplarnianych i zmiany klimatu – mówi  Konrad Dobosz, Country Sales Manager Poland w firmie AkzoNobel Powder Coatings. Po drugie, ograniczenie zużycia energii może prowadzić do oszczędności finansowych dla firm. Efektywne zarządzanie energią, takie jak korzystanie z energii odnawialnej oraz poprawa efektywności energetycznej naszych procesów, mogą obniżyć rachunki za energię i przyczynić się do znacznych oszczędności. Dlatego nasza firma, jako pierwsza w branży, udostępnia kalkulator online oszczędności, aby każdy mógł przekonać się jakie to, co powiedziałem, jest proste – podsumowuje.

Hyundai Motor Poland wybrała AkzoNobel Vehicle Refinishes na swojego zaufanego dostawcę produktów i usług do renowacji pojazdów dla swojej sieci dystrybucji na terenie Polski.  Zgodnie z umową pomiędzy firmami, Hyundai Motor Poland rekomenduje technologię Sikkens
i Lesonal, marek premium należących do firmy AkzoNobel, do napraw lakierniczych w swojej Sieci Dystrybucyjnej Hyundai w Polsce. Spełniają one najwyższe kryteria jakościowe i są zgodne z wytycznymi producenta Hyundai Motor Poland.

AkzoNobel Vehicle Refinishes od wielu lat dostarcza produkty i usługi, które spełniają oczekiwania profesjonalnych warsztatów blacharsko-lakierniczych. W swoich działaniach firma AkzoNobel koncentruje się na wspomaganiu rozwoju działalności jej klientów, łącząc doświadczenie
oraz innowacyjność oferty i narzędzi, buduje wartości biznesowe i przewagę konkurencyjną na rynku.

                                                                       Na podstawie materiałów AkzoNobel

W numerze 5/2023

Za nami ekscytujący finał XXIV Olimpiada Techniki Samochodowej, na której poznałem wielu młodych miłośników motoryzacji. Są to uczniowie szkół średnich, którzy już teraz dysponują dużą wiedzą z zakresu budowy i naprawy samochodów. Mam nadzieję, że będą się oni cały czas rozwijać. I apeluję na łamach pisma do właścicieli warsztatów – jeśli będzie Wam dane, przyjąć na praktyki zawodowe młodego człowieka, to proszę niech nie sprzątają warsztatu, i nie parzą kawy, ale niech skorzystają z Waszych wieloletnich doświadczeń i wiedzy jaką posiadacie! Niech się uczą od Was jak najwięcej! Być może to Wasi przyszli pracownicy! Zaraźcie ich pasją do mechaniki, blacharstwa, czy lakiernictwa samochodowego tak, jak ktoś kiedyś Was „zaraził”. Wracając do Olimpiady, muszę wspomnieć o opiekunach i nauczycielach tych młodych przyszłych inżynierów i mechaników samochodowych. Zrobili na mnie ogromne wrażenie! Wielogodzinne rozmowy toczone dla rozładowania emocji, które towarzyszyły olimpiadzie, pozwoliły mi zobaczyć zapał, z jakim uczą młodzież i rozwijają ich pasję do motoryzacji. Poświęcają swoim uczniom, nie tylko czas w szkole, ale również swój prywatny. Niejednokrotnie słyszałem, że ich podopieczni chodzą na przyuczenia (w weekendy) do różnych warsztatów, albo razem z nimi w swoim wolnym czasie diagnozują i naprawiają usterki w pojazdach. Widać było ich zaangażowanie, otwartość i chęć nauczania. Mam nadzieję, że starczy im determinacji i sił do rozwijania przyszłych pokoleń młodych „zapaleńców” motoryzacji. Jako redaktor naczelny Auto Moto Serwis, chciałbym podziękować za pomoc w organizacji finału olimpiady oraz ufundowane nagrody firmie Robert Bosch Sp. z o.o. – partnerowi strategicznemu, Wydawnictwu SIGMA-NOT, Wydawnictwom Komunikacji i Łączności oraz firmom: Schaeffler, Nissens, SpecMot Academy, Powszechnemu Centrum Odszkodowań a także Politechnice Warszawskiej oraz patronowi honorowemu Ministerstwu Edukacji i Nauki. Podziękowania ślę też do Hyundai Motortest Anna Szadkowska za udostępnienie pojazdu Hyundai Ionic 5 oraz Mercedes-Benz Polska za udostępnienie Mercedes GLC 220d. Była to fajna atrakcja oraz możliwość poznania i przetestowania najnowszych modeli pojazdów a przy okazji odskocznia dla finalistów od stresu związanego z trudnymi zadaniami olimpijskimi. Już dziś zapraszamy wszystkich do udziału w jubileuszowej XXV edycji Olimpiady Techniki Samochodowej, nie tylko uczniów ale i partnerów, która będzie kolejną okazją do spotkania się z młodymi pasjonatami motoryzacji podczas zmaganiach finałowych. Dobiega końca już rok szkolny, zaczyna się sezon urlopowy i niedługo zaczną się wyjazdy na wakacje. Pamiętajmy o bezpieczeństwie naszym i naszych bliskich. Sprawdźmy przed wyjazdem, czy wszystko w naszych pojazdach działa, jak trzeba. Zachowajmy umiar w prędkości i nie traćmy czujności na drodze. Wszystkim życzymy udanych wakacji a w wolnej chwili zapraszamy do lektury Auto Moto Serwisu!

 

redaktor naczelny
Szymon Kardasz

 

 

NOWOŚCI

2 SAP Story BMW przyspiesza wdrażanie innowacji dzięki rozwiązaniom chmurowym
2 Nowa rewolucyjna technologia wspierająca kierowców
3 Dostawca usług mobilnych Elli wprowadza nowe, bardziej elastyczne plany taryfowe
4 Toyota GR Corolla H2 Concept pierwszym autem wyścigowym na ciekły wodor
5 Samochody elektryczne w Warszawie
7 Niekorzystna zmiana w zakresie programu „Moj elektryk” od 1 lipca 2023 roku
8 Elektryczne, sportowe, progresywne: Wszystko, co powinieneś wiedzieć o Audi e-tron GT

 

 Z ŻYCIA BRANŻY

10 Wielki Finał XXIV Olimpiady Techniki Samochodowej
12 Przestępczy potencjał autonomicznych Samochodów
14 Tani z kręconym licznikiem, czy drogi po wypadku?
14 Badanie Mobil 1 – polskie warsztaty samochodowe realizują zielone inwestycje
15 Czy wynajem i leasing pojazdów wyprze sprzedaż?
18 Przełomowy moment: rozwiązania hamulcowe dla mobilności jutra
19 Zrozumieć elektromobilność – planowanie podróży wg Mercedes-Benz Polska.
20 EV Experience – Polacy chcą elektromobilności w praktyce
21 Toyota Prius z najwyższym poziomem bezpieczeństwa w standardzie. Nowe systemy i rozwiązania Toyota T-MATE

PRAKTYKA WARSZTATOWA

22 Czego nie powie ci diagnoskop – turbodoładowanie cz. 2
26 Jak przygotować dwa kółka do sezonu
30 Co wymienić razem z paskiem rozrządu?

 

STREFA SZEFA

31 Holowanie pojazdami elektrycznymi
32 MercedesGLC SUV dla biznesu i rodziny

  

NAPĘDY HYBRYDOWE I ALTERNATYWNE

34 Z najnowszej historii motoryzacji: Nissan Leaf ZE0 cz.3

PRODUKTY

38 Nowoczesne lampy warsztatowe
40 Specjalny olej od TotalEnergies dla przekładni dwusprzęgłowych

  

AUTO MOTO HOBBY

42 Rajdu Koguta za nami
44 Przygoda w kamperze! Co warto wiedzieć?

 

W numerze 3/2023

Ostatnia wizyta prezydenta Ukrainy, Wołodymyra Zełenskiego, w Polsce była ważnym wydarzeniem dla relacji między Polską a Ukrainą. W trakcie tej wizyty, prezydent Zełenski spotkał się ze swoim polskim odpowiednikiem, prezydentem Andrzejem Dudą, oraz premierem Mateuszem Morawieckim. W ramach spotkania, które miało miejsce w Warszawie, poruszono wiele ważnych kwestii dotyczących relacji między oboma krajami. Podczas wizyty, prezydent Duda wygłosił przemówienie na dziedzińcu Zamku Królewskiego, co było symbolicznym gestem i wyrazem szacunku dla gościa z Ukrainy. Ponadto, podpisane zostało memorandum między Polską a Ukrainą w obecności prezydenta Zełenskiego i premiera Morawieckiego o współpracy przy odbudowie zniszczonej przez rosyjskiego agresora Ukrainy. Miejmy nadzieję, że zaowocuje to nie tylko rozwojem branży budowlanej, ale wpłynie to w znaczący sposób na rozwój szeroko pojętej motoryzacji w Polsce. Wizyta ta była ważnym krokiem w kierunku dalszej poprawy stosunków między Polską a Ukrainą. Motoryzacja, która była jednym z tematów poruszanych podczas spotkań, może stać się ważnym obszarem współpracy między oboma krajami w przyszłości. Miejmy nadzieję że historia się już nie powtórzy i nie będziemy tylko obserwatorami w odbudowie zniszczonej Ukrainy, a Polska będzie jednym z głównych graczy biorących udział w naprawie infrastruktury przemysłowej (w tym i motoryzacyjnej) naszych sąsiadów. Jak wiadomo to jeszcze pieśń przyszłości, a teraz czekamy na szybkie zakończenie tej bezsensownej i niepotrzebnej wojny. Za nami Święta Wielkanocne. Był to czas spotkań z rodziną i znajomymi. Na drogi wyjechało dużo pojazdów. Policja podsumowała ten czas. Mimo iż widać poprawę w odniesieniu do poprzedniego roku to moim zdaniem mamy jeszcze dużo do zrobienia. Zginęło 21 osób, 203 osoby zostało ranne w 173 wypadkach drogowych. Oczywiście mamy niechlubną statystykę nietrzeźwych kierowców, których policja zatrzymała aż 1184. Mimo, iż rok temu była to większa liczba (1265) to i tak poraża skala wykrytych kierowców, którzy jechali na tzw. podwójnym gazie. Przed nami już niebawem długi weekend majowy. Mam nadzieję, że pogoda dopisze i wszyscy wypoczną na świeżym powietrzu. Przypominam, że kierowcy, którzy będą chcieli prowadzić pojazd po dzień wcześniej „zakrapianym” spotkaniu, mogą skorzystać z możliwości sprawdzenia stężenia alkoholu w wydychanym powietrzu na posterunku policji, do czego mają prawo i policja nie powinna odmówić wykonania tego badania. Życzę wszystkim udanego wypoczynku z lekturą Auto Moto Serwisu i szczęśliwych powrotów do domu.

 

Szymon Kardasz

redaktor naczelny

 

 

NOWOŚCI

2 Kia EV9 zmienia świat SUV-ów
4 Toyota PROACE Verso z nową zabudową Kamper Tanuki
4 Rusza Mobilne Centrum Edukacyjne PSPA od Grupy Cichy-Zasada
5 Systemy bezpieczeństwa czynnego uwzględnione w najnowszym oprogramowaniu do wirtualnych testów zderzeniowych Toyoty

 

 Z ŻYCIA BRANŻY

7 Ponad 40 tys. zł. – tyle jesteśmy skłonni wydać na auto używane
7 Czy Polacy odchodzą od zakupu aut z silnikami diesla?
8 Auta po TAXI na rynku wtórnym
9 Koniec sporów o ograniczenie emisji CO2 nowych samochodów. Czas na rozbudowę infrastruktury ładowania!
11 Do 2030 r. sprzedaż samochodów całkowicie elektrycznych w Polsce wzrośnie ponad dziesięciokrotnie
13 Pierwsze kursy już trwają! Wystartowała EBA Academy
13 Parkując elektrykiem zaoszczędzisz …dużo!
16 Polacy chcą większego zasięgu aut elektrycznych i rozwoju infrastruktury ładowania – wynika z raportu Volkswagena i InsightOut Lab
17 Pirelli z nową maszyną do testów opon wysokich prędkości (wstawka)

PRAKTYKA WARSZTATOWA

18 Czego nie powie ci diagnoskop – systemy ograniczania emisji spalin, silniki benzynowe cz. 2

 

STREFA SZEFA

22 Duże rozszerzenie termiki od DENSO
23 Czy można użyć haka holowniczego do holowania pojazdu? Poradnik Steinhof
24 Nie samymi naprawami mechanicznymi żyje warsztat. Szkody komunikacyjne. Cz 2. Oględziny uszkodzeń pojazdu
26 Przyjeżdża Polak do warsztatu”, czyli raport z serwisów motoryzacyjnych w czasach pandemii i inflacji
28 Kupno nowych opon. Wybór sercem czy rozumem?

  

NAPĘDY HYBRYDOWE I ALTERNATYWNE

30 Z najnowszej historii motoryzacji: Nissan Leaf ZE0 cz.1

PRODUKTY

34 Intelli-Lux LED Pixel Light
36 Wymienniki ciepła UFI Filters na pierwszy montaż do silników elektrycznych Renault i Nissan
36 Olej Havoline ProDS V SAE 0W-30 z homologacją BMW

  

AUTO MOTO HOBBY

37 Pirelli w drodze na podium z polskimi zawodnikami
38 Drugi sezon pucharu Toyota GR Cup

 

W numerze 4/2023

Za nami kolejny długi weekend. Niektórzy z nas, biorąc 3 dni urlopu, mogli się cieszyć aż 9-cioma dniami wolnymi. Mam nadzieję, że przebiegł ten czas w miłej atmosferze mino pogody, która czasami nie rozpieszczała. Jak widać było po wzmożonym ruchu pojazdów, wręcz uciążliwych „korkach”, Polacy licznie wyruszyli na wycieczki i w okolicach miejscowości wypoczynkowych, takich jak miedzy innymi: Zakopane, czy Gdańsk – trzeba było swoje odstać. Niektórzy wyjechali na te rodzime, bo ojczyźnie, a niektórzy wyjechali w poszukiwaniu upragnionego słońca. Jednak nie wszyscy mogli spokojnie odpoczywać. Podczas tegorocznych działań Policji nad bezpieczeństwem na polskich drogach czuwało ponad 4,5 tyś funkcjonariuszy. Oczywiście nie zabrakło policjantów z tzw. grupy „SPEED”, którzy wyłapywali „piratów drogowych”, często na „podwójnym gazie”. Do akcji kontrolowania pojazdów ciężarowych i środków transportu zbiorowego, oddelegowani zostali także Inspektorzy Transportu Drogowego. To miedzy innymi dzięki tym służbom statystyki były lepsze niż przed rokiem. W dniach od 28 kwietnia do 3 maja odnotowano jednak 306 wypadków drogowych. Niestety mimo mniejszej liczby ofiar śmiertelnych zginęło 26 osób, a 353 osoby zostały ranne. Zatrzymano też 1840 nietrzeźwych kierowców, co nie napawa optymizmem i świadczy o tym, że jeszcze nadal niektórzy kierowcy, nie potrafią myśleć zdroworozsądkowo i wsiadają za kierownice po spożyciu alkoholu. Miejmy nadzieje, że z weekendu na weekend i z roku na rok, te niechlubne statystyki będą ulegały poprawie. Natomiast przemierzając nasz piękny kraj z dumą można zaobserwować znaczną poprawę jakości dróg, która jest widoczna z każdym rokiem. Ulega też poprawie stan naszych pojazdów. Mimo iż średni wiek pojazdów w Polsce to 13 lat, coraz większą rzadkością jest widok stojącego pojazdu na poboczu z włączonymi światłami awaryjnymi. Świadczyć to może o tym, że nasi czytelnicy świadomie wybierają najlepszej jakości części zamienne, które często opisujemy na łamach naszego czasopisma i niejednokrotnie też, dajemy instrukcję, jak je samodzielnie wymienić krok po kroku. Z informacji zwrotnych jakie otrzymujemy od czytelników, a przede wszystkim od mechaników, którzy czytają Auto Moto Serwis wnioskujemy, że korzystają oni z porad naszych i naszych ekspertów. Zachęcamy zatem do zapoznania się z kolejnym numerem naszego czasopisma, które mam nadzieje sprosta Państwa oczekiwaniom i zachęcam do polubienia nas na Facebook-u.

 

Pozdrawiam
Szymon Kardasz
redaktor naczelny

 

 

NOWOŚCI

2 Inwertery elektryczne
3 Nowy EQE SUV: wysoka dynamika jazdy i typowy dla Mercedesa komfort na dalekich trasach
5 Poduszka powietrzna głowy i barków w zagłówku fotela. Nowy patent Toyoty
5 Samochody ze Starachowic

 

 Z ŻYCIA BRANŻY

6 Opony letnie do kamperów
6 Czy na pewno wiesz co kupujesz?
7 Bezpieczne tankowanie LPG krok po kroku
8 Rozwój sektora automotive również opiera się na liczbach i tabelkach
9 MVBER przedłużone do 2028 roku

PRAKTYKA WARSZTATOWA

10 Diagnostyka zestawów montażowych
11 Pięć najważniejszych zasad w oponach motocyklowych
14 Wybór i wymiana filtr oleju
16 Czego nie powie ci diagnoskop – turbodoładowanie cz. 1

 

STREFA SZEFA

19 Podkłady przyspieszające pracę warsztatu
20 Nowoczesna asystentura krok po kroku…
24 Nie samymi naprawami mechanicznymi żyje warsztat. Szkody komunikacyjne. Cz 3. Kosztorys naprawy pojazdu.

  

NAPĘDY HYBRYDOWE I ALTERNATYWNE

27 Z najnowszej historii motoryzacji: Nissan Leaf ZE0 cz. 2

PRODUKTY

31 Rozwiązania hamulcowe dla mobilności jutra
32 Zestawy naprawcze do zacisków hamulcowych Budweg
33 Nowa generacja żarówek sygnalizacyjnych
34 Wysokonapięciowe sprężarki oraz czujniki ciśnienia układu klimatyzacji

  

AUTO MOTO HOBBY

36 Pierwszy raz za kierownicą elektryka – Driving Academy podczas EV Experience
37 Platforma rowerowa Veturo w samochodach elektrycznych
38 Ponad 1200 klasyków i 600 km drogi do pomagania. Dołącz do miłośników motoryzacji na 7. Charytatywnym Rajdzie Koguta!

 

W numerze 2/2023

Czas pędzi nieubłagalnie a wraz czasem zmieniają się moda, ludzie i technologie, a nawet kolory. Na naszej okładce znajdziecie Państwo najmodniejszy w motoryzacji kolor tego sezonu – Viva Magenta! Bardzo twarzowy, przyciągający wzrok, a na pewno widoczny na drodze. Wymogi europejskie i światowe w zakresie ochrony środowiska już mobilizują cały świat motoryzacyjny do wprowadzania nowych rozwiązań i technologii.

Zmieniający się świat motoryzacji (elektryfikacja), w ciągu kilkunastu, a na pewno kilkudziesięciu lat wymusi na warsztatach mechanicznych zmianę charakterystyki pracy – będzie coraz mniej smarów a coraz więcej elektroniki. Już chodzą pogłoski, że producenci pojazdów elektrycznych, poprzez różnego rodzaju zabezpieczenia informatyczne będą blokowali możliwość dokonywania przeglądów pojazdów elektrycznych poza stacjami ASO. Dlatego też część warsztatów mechanicznych, które nie są warsztatami autoryzowanymi dołączy albo rozwinie w swoim portfolio dział napraw blacharsko-lakierniczych i likwidację szkód. Auto Moto Serwis chce wesprzeć warsztaty w tych przemianach, dlatego redakcja zdecydowała się na cykl publikacji, przedstawiających procedury likwidacji szkód i przedstawienie nowych technologii napraw blacharsko – lakierniczych.

Mam nadzieję, że producenci aut szybko znajdą jakieś cudowne rozwiązania, które spowodują, że silniki spalinowe nie odejdą tak szybko do historii i jeszcze będzie nam dane usłyszeć pomruki silnika v8 lub v10 w pojazdach, które będą bardziej ekologiczne a ich produkcja oraz utylizacja będzie łatwiejsza i bardziej przyjazna środowisku.

W obecnym numerze kontynuujemy i będziemy kontynuować w przyszłych wydaniach tak bardzo ceniony przez naszych czytelników cykl artykułów „Czego nie powie Ci diagnoskop” i „ Z najnowszej historii motoryzacji” autorstwa Pana Wojciecha Sobieraja oraz artykuły Pana Piotra Kowalskiego przedstawiające tematykę pojazdów elektrycznych, komponentów oraz ich serwisem „Elektryki w Warsztacie”.

Zachęcam naszych czytelników do aktywnego tworzenia naszego czasopisma. Zagadnie, o których chcieliby Państwo przeczytać na łamach Auto Moto Serwisu proszę przesyłać na adres e-mail Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. z tytułem „Propozycja tematu”. Zapraszam do zapoznania się z drugim numerem Auto Moto Serwis w 2023 roku. Mam nadzieję że materiały zawarte w tym numerze będą dla Państwa przydatne i ciekawe.

Miłej lektury!

 

Szymon Kardasz

redaktor naczelny

 

 

NOWOŚCI

2 Mercedes-Benz i Google łączą siły, aby stworzyć nawigację nowej generacji 2 Sklep z aplikacjami w systemie Audi MMI 3 Opony letnie Vredestein Ultrac wybrane przez BMW Group do zupełnie nowego, kompaktowego SUV-a BMW X1 4 Automatyzacja rutynowych czynności i inteligentne filtrowanie obrazu w nowej Klasie E 5 Zakaz aut spalinowych nie jest przesądzony. Niemcy chcą zablokować zmiany 6 Nowe oleje Mobil do przekładni Automatycznych 6 Ulepszony i uaktualniony: światowa premiera nowego Volkswagena ID.3

 

 Z ŻYCIA BRANŻY

8 Zmieniając stare w nowe: projekt MaterialLoop bada potencjał wykorzystania pojazdów wycofanych z eksploatacji w gospodarce cyrkularnej 9 EV Klub Polska oraz GreenWay Polska obniżają ceny ładowania 10 285 nowych referencji w sportowej linii BILSTEIN B12 11 Nissan przyspiesza strategię elektryfikacji 11 Zasięg samochodów elektrycznych zimą: jak zminimalizować jego spadek? 12 Wodorowe taksówki Toyoty w Hamburgu. Nowa flota 25 bezemisyjnych sedanów Mirai 13 Volvo otworzy Centrum Technologiczne (Tech Hub) w KRAKOWIE. Start do końca roku 14 Klocki hamulcowe FERODO w technologii FUSE+ 15 Zakup auta za średnią płacę miesięczną – to możliwe. Ponad 600 aut na rynku wtórnym w cenie przeciętnego wynagrodzenia 16 Firmy inwestują w Polsce miliardy

PRAKTYKA WARSZTATOWA

18 Czego nie powie ci diagnoskop – systemy ograniczania emisji spalin, silniki benzynowe cz.1 22 Elektryki w serwisie 24 Czy kontrola geometrii zawieszenia po wymianie amortyzatorów jest konieczna? 25 Tylne czujniki parkowania, a hak holowniczy – poradnik Steinhof 26 Krzywe tarcze? Nie tylko! Irytujące drgania

 

STREFA SZEFA

28 Nie samymi naprawami mechanicznymi żyje warsztat. Szkody komunikacyjne. 30 Ruszyły studia „Nowa Mobilność” na Politechnice Warszawskiej 31 Wskazówki Trenerjazdy.pl: jak bezpiecznie jeździć samochodem w nocy

  

NAPĘDY HYBRYDOWE I ALTERNATYWNE

33 Z najnowszej historii motoryzacji: Toyota Prius THS-II cz. 4

  

AUTO MOTO HOBBY

38 Odkryj nowy wszechświat: Mercedes-Benz i Moncler prezentują PROJEKT MONDO G 39 Alfa Romeo Tonale Plug-In Hybrid Q4 testowana przez kierowców Formuły 1

 

AutoMotoSerwis
Liczba artykułów:
378
Aktualne wydanie
Liczba artykułów:
52
Archiwum
Liczba artykułów:
326
Spisy Treści
Liczba artykułów:
98
Od rekacji
Liczba artykułów:
33
2021
Liczba artykułów:
2
Nr 1/2021
Liczba artykułów:
2
2020
Liczba artykułów:
5
Nr 2/2020
Liczba artykułów:
2
Nr 3/2020
Liczba artykułów:
1
Nr 5/2020
Liczba artykułów:
1
Nr 6/2020
Liczba artykułów:
1
2019
Liczba artykułów:
3
Nr 1/2019
Liczba artykułów:
1
Nr 4/2019
Liczba artykułów:
1
Nr 8/2019
Liczba artykułów:
1
2018
Liczba artykułów:
12
Nr 2/2018
Liczba artykułów:
2
Nr 3/2018
Liczba artykułów:
1
Nr 5/2018
Liczba artykułów:
4
Nr 6/2018
Liczba artykułów:
1
Nr 7/2018
Liczba artykułów:
3
Nr 8/2018
Liczba artykułów:
1
2017
Liczba artykułów:
17
Nr 1/2017
Liczba artykułów:
4
Nr 2/2017
Liczba artykułów:
3
Nr 3/2017
Liczba artykułów:
1
Nr 4/2017
Liczba artykułów:
2
Nr 5/2017
Liczba artykułów:
3
Nr 6/2017
Liczba artykułów:
2
Nr 7/2017
Liczba artykułów:
1
Nr 8/2017
Liczba artykułów:
1
2016
Liczba artykułów:
20
Nr 2/2016
Liczba artykułów:
1
Nr 3/2016
Liczba artykułów:
4
Nr 4/2016
Liczba artykułów:
4
Nr 5/2016
Liczba artykułów:
4
Nr 6/2016
Liczba artykułów:
1
Nr 7/2016
Liczba artykułów:
4
Nr 8/2016
Liczba artykułów:
2
2015
Liczba artykułów:
57
Nr 1/2015
Liczba artykułów:
7
Nr 2/2015
Liczba artykułów:
10
Nr 3/2015
Liczba artykułów:
6
Nr 4/2015
Liczba artykułów:
7
Nr 5/2015
Liczba artykułów:
7
Nr 6/2015
Liczba artykułów:
7
Nr 7/2015
Liczba artykułów:
8
Nr 8/2015
Liczba artykułów:
5
2014
Liczba artykułów:
56
Nr 01-02/2014
Liczba artykułów:
4
Nr 03/2014
Liczba artykułów:
4
Nr 04/2014
Liczba artykułów:
5
Nr 06/2014
Liczba artykułów:
8
Nr 07-08-09/2014
Liczba artykułów:
9
Nr 10/2014
Liczba artykułów:
14
Nr 11-12/2014
Liczba artykułów:
12
Poradnik Serwisowy
Liczba artykułów:
29
Aktualne wydanie
Liczba artykułów:
1
Archiwum PS
Liczba artykułów:
27
Spisy Treści
Liczba artykułów:
13
Od rekacji
Liczba artykułów:
6

Truck Serwis

TRUCK 2023 2

homeWyszukiwarka

mailNewsletter

PassThru

Redakcja „Auto Moto Serwisu” w 2017 roku rozpoczęła cykl publikacji dotyczących PassThru – procedury dostępu online do portali internetowych wybranych producentów pojazdów. Przedstawiamy proces pierwszej rejestracji, diagnostyki pojazdu i programowania sterowników dla poszczególnych marek samochodów.

Czytaj więcej

Prenumerata 2024

3

 

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem