fb logo

Aktualne wydanie

AMS 01 2024

Sprzęgło LuK z samoregulacją (TAC)

2014-01-51-2W konstrukcji pojazdów użytkowych zwraca się szczególną uwagę na niezawodność i wydłużenie okresów międzyprzeglądowych. Rozpowszechnienie się zautomatyzowanych, mechanicznych skrzyń biegów praktycznie wymusiło na konstruktorach stosowanie sprzęgieł z tzw. samoregulacją, kompensującą zużywanie się okładzin tarczy sprzęgłowej. Okazało się także, że okładziny tarczy sprzęgłowej w sprzęgłach z samoregulacją zużywają się znacznie rzadziej niż w sprzęgłach bez samoregulacji.

 

Rynek sprzęgieł samonastawnych opanowała firma ZF (marka Sachs). Odwieczny konkurent, Schaeffler Group, nie pozostał w tyle i od 2012 r. sprzęgła samonastawne pod marką LuK są montowane fabrycznie w Mercedesach- Benzach (np. model Antos).

Zasada działania sprzęgła samonastawnego Sachsa i LuK-a jest identyczna – chodzi o to, by uzyskać stałą pozycję „listków” sprężyny talerzowej bez względu na stopień zużycia okładzin ciernych tarczy sprzęgłowej. Rozwiązania Sachsa i LuK-a różnią się budową mechanizmu kompensacji zużycia okładzin tarczy sprzęgłowej. Wydaje się, że rozwiązanie LuK jest konstrukcyjnie prostsze.

Budowę mechanizmu LuK przedstawiono na fot. 1. Proces samoregulacji zaczyna się przy zużyciu 0,02 mm okładziny tarczy sprzęgła. Kiedy w wyniku zmniejszania się grubości okładzin tarczy sprzęgłowej zmienia się odległość pomiędzy płytą docisku a kołem zamachowym, przesuwany jest pierścień nastawczy (1). Jego ruch wywoływany jest przez obrót wrzeciona (3) połączonego z kołem zębatym mechanizmu za- padkowego (4). Dzięki temu pozycja listków sprężyny talerzowej jest zawsze taka sama, z dokładnością 0,02 mm, podczas rozłączania sprzęgła. Kluczowym elementem samoregulacji jest mechanizm zapadkowy (4). Zapobiega on cofnięciu samoregulacji, a jej progi określone są przez zapadkę, co jest istotne we współpracy sprzęgła ze skrzynią zautomatyzowaną. Mechanizm samoregulacji znajduje się w docisku, więc żadne zakłócenia i siły skrętne nie mają wpływu na dokładność samoregulacji.

Zestaw naprawczy o nazwie LuK RepSet® SmarTAC składa się z tarczy sprzęgłowej, docisku i konwencjonalnego łożyska. Firma przestrzega, by wymieniać je w takim zestawie, a nie oddzielnie. Jest to spowodowane dopasowywaniem się poszczególnych elementów do siebie podczas pracy. Zdaniem producenta, okładziny cierne tarczy sprzęgłowej użyte w tym zestawie posiadają rezerwę zużycia około 6 mm i pracują niemal dwa razy dłużej niż konwencjonalne układy sprzęgła.

 

Truck Serwis

TRUCK 2023 2

homeWyszukiwarka

mailNewsletter

PassThru

Redakcja „Auto Moto Serwisu” w 2017 roku rozpoczęła cykl publikacji dotyczących PassThru – procedury dostępu online do portali internetowych wybranych producentów pojazdów. Przedstawiamy proces pierwszej rejestracji, diagnostyki pojazdu i programowania sterowników dla poszczególnych marek samochodów.

Czytaj więcej

Prenumerata 2024

3

 

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem