Konferencja „Stacje Kontroli Pojazdów – 2017”

Sala konferencyjnaO nowych przepisach regulujących kontrolę techniczną pojazdów w Polsce, a także o kwestiach związanych z projektem CEP 2.0 dyskutowano podczas XIII Konferencji „Stacje Kontroli Pojazdów – 2017” zorganizowanej przez PISKP.

W konferencji wzięli udział diagności, przedstawiciele starostw i urzędów centralnych. Przez cały czas trwania konferencji czynne były punkty wystawowe producentów i importerów wyposażenia dla SKP. Niektórzy z nich wygłaszali prelekcje o swoich produktach przydatnych na stacjach kontroli pojazdów. Prelegenci ubolewali nad znaczą liczbą wypadków drogowych, omawiali ich przyczyny, omówiono też wyniki kontroli NIK dotyczące SKP (druzgocący raport NIK przedstawiliśmy w „Auto Moto Serwisie” 5/2017).
Główne obrady rozpoczął referat Jerzego Króla (MIiB). Naczelnik Wydziału Warunków Technicznych zapowiedział, że powstaną nowe Centra Badań Technicznych TDT, które zajmą się dopuszczeniem do ruchu pojazdów po znacznych zmianach konstrukcyjnych. Badanie ADR będzie jedynym wspólnym zakresem badań planowanych centrów TDT oraz stacji okręgowych. Według deklaracji centra TDT mają mieć inne kompetencje niż stacje przedsiębiorców. Nowością będzie możliwość badania ciągników i ich przyczep poza SKP, zarówno podstawową, jak i okręgową. Zapowiedział wprowadzenie nowych wymagań dla przedsiębiorców prowadzących SKP, m.in. nie będą oni mogli być karani za przestępstwa skarbowe. Przedsiębiorca ma uzyskiwać poświadczenie bezterminowo, chyba że wprowadzi zmiany w wyposażeniu stacji. Nowe przepisy określą kwestie nadzoru TDT nad SKP. Naczelnik zapowiedział wprowadzenie kontroli losowo wybranych wyników badań z ostatnich trzech miesięcy, analizy wyników badań z rolek, dymomierza i analizatora spalin, jak również analizę statystyk z wykonanych badań i liczbę skarg.
Przedstawiciele Ministerstwa Cyfryzacji omówili status prac w programie CEPiK 2.0. Podano informacje o podłączeniu SKP do sytemu CEPiK 2.0 oraz o certyfikatach dostępowych. Omówiono wprowadzenie poprawek i uzupełnień do przepisów dotyczących CEPiK pod kątem przygotowania nowelizacji ustawy – „Prawo o ruchu drogowym” oraz aktów wykonawczych.

W materiale wykorzystano informacje PISKP