piątek 29 lipiec 2016

Aktualne wydanie

Frontem do klienta

okladka AMS05Okazuje się, że wprowadzanie w błąd nabywców przez podawanie nieprawdziwych danych emisji spalin dotyczy już nie tylko koncernu Volkswagen. Wygląda na to, że koncerny samochodowe za wszelką cenę dążą do zwiększania zysków, prowadząc bezwzględną walkę rynkową, w której interes klienta jest najmniej ważny.

Czytaj więcej>>>


7-smart

Auto Moto Serwis na smartfonach
Zapraszamy do korzystania z naszego serwisu informacyjnego dostępnego na smartfonach z systemem android. Znajdują się tu wiadomości z działów: nowości, z życia branży oraz szkolenia. Dalej>>>

Diagnostyka szerokopasmowych sond lambda

 Dbałość o dążenie do idealnego składu mieszanki paliwowo-powietrznej oraz nadzór nad kondycją katalizatora trójdrożnego to główna misja czujnika tlenu, popularnie zwanego sondą lambda. A diagnostyka, szczególnie w przypadku sond szerokopasmowych, może stwarzać problemy.

Przez wiele lat czujnik ten utożsamiany był tylko z jednostkami iskrowymi, a zakres pomiarowy sondy oscylował w wąskim paśmie λ = 1, będącym odpowiednikiem mieszanki stechiometrycznej. Tradycyjna konstrukcja jednostek spalinowych, w których wykorzystywano powyższe czujniki pozwalała na określenie dwóch podstawowych stanów mieszanki − bogatej lub ubogiej. Informacje te uzyskiwano poprzez generowanie napięcia w sondach cyrkonowych lub też zmianę rezystancji w sondach tytanowych. 
Sondy te ewoluowały dość powoli, co pozwoliło na sprawne ich poznanie oraz oswojenie diagnostyczne. Niestety rozwój technologiczny, dążenie do kolejnych progów ekologicznych oraz walka o sprawność silników spowodowała diametralną zmianę w składzie spalin współczesnych jednostek napędowych, a co za tym idzie zaostrzenie kryteriów pomiaru składu gazów wylotowych. Realizowanie przez wielu producentów koncepcji downsizingu spowodowało zmianę w myśleniu o silniku. Dzisiejsze jednostki mają być małe, lecz wysoce sprawne przez wykorzystanie turbodoładowania. Kolejnym krokiem walki o ekologię jest propagowanie silników pracujących na mieszankach ubogich, tak jak w silnikach GDI czy FSI. Wspominając o sprawności i pracy na mieszance bogatej w powietrze nie wolno pominąć jednostek wysokoprężnych również obarczonych ciężarem dbałości o matkę naturę. Seria powyższych zmian spowodowała konieczność pomiaru spalin bogatych w tlen przyjmujących stany nawet λ > 2. Czujnikiem realizującym powyższe zadania jest szerokopasmowa sonda lambda będąca dwuprzetwornikowym czujnikiem graniczno-prądowym.
 
Więcej na ten temat przeczytają Państwo w "Auto Moto Serwisie" nr 5/2012

homeWyszukiwarka

mailNewsletter

homeReklama

WidziszAMS

homeNajczęściej czytane

homeTagi

homeNajnowsze artykuły

homePozostałe

por ser lista baner v2

 

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem