sobota 25 październik 2014

Aktualne wydania!

Giełdowe roszady
W tak zwanej gospodarce rynkowej wielkie koncerny wykupują mniejsze firmy i to jest normalne. W ostatnim czasie miało miejsce kilka spektakularnych zmian własności w całkiem sporych firmach, co w kuluarach targów Automechanika we Frankfurcie odbiło się szerokim echem. Dalej>>>


Od redakcji
Coraz więcej samochodów jeżdżących po polskich drogach jest wyposażonych w różne systemy wizyjne. Naprawa tych systemów sprawia niekiedy pewne trudności, dlatego postanowiliśmy wydać Poradnik Serwisowy, w którym przedstawiono budowę i serwisowanie tych systemów. Dalej>>>

Najbliższe wydarzenia!

Brak wydarzeń
2014_10_24__468x120_Aftermarket.jpg

Diagnostyka szerokopasmowych sond lambda

 Dbałość o dążenie do idealnego składu mieszanki paliwowo-powietrznej oraz nadzór nad kondycją katalizatora trójdrożnego to główna misja czujnika tlenu, popularnie zwanego sondą lambda. A diagnostyka, szczególnie w przypadku sond szerokopasmowych, może stwarzać problemy.

Przez wiele lat czujnik ten utożsamiany był tylko z jednostkami iskrowymi, a zakres pomiarowy sondy oscylował w wąskim paśmie λ = 1, będącym odpowiednikiem mieszanki stechiometrycznej. Tradycyjna konstrukcja jednostek spalinowych, w których wykorzystywano powyższe czujniki pozwalała na określenie dwóch podstawowych stanów mieszanki − bogatej lub ubogiej. Informacje te uzyskiwano poprzez generowanie napięcia w sondach cyrkonowych lub też zmianę rezystancji w sondach tytanowych. 
Sondy te ewoluowały dość powoli, co pozwoliło na sprawne ich poznanie oraz oswojenie diagnostyczne. Niestety rozwój technologiczny, dążenie do kolejnych progów ekologicznych oraz walka o sprawność silników spowodowała diametralną zmianę w składzie spalin współczesnych jednostek napędowych, a co za tym idzie zaostrzenie kryteriów pomiaru składu gazów wylotowych. Realizowanie przez wielu producentów koncepcji downsizingu spowodowało zmianę w myśleniu o silniku. Dzisiejsze jednostki mają być małe, lecz wysoce sprawne przez wykorzystanie turbodoładowania. Kolejnym krokiem walki o ekologię jest propagowanie silników pracujących na mieszankach ubogich, tak jak w silnikach GDI czy FSI. Wspominając o sprawności i pracy na mieszance bogatej w powietrze nie wolno pominąć jednostek wysokoprężnych również obarczonych ciężarem dbałości o matkę naturę. Seria powyższych zmian spowodowała konieczność pomiaru spalin bogatych w tlen przyjmujących stany nawet λ > 2. Czujnikiem realizującym powyższe zadania jest szerokopasmowa sonda lambda będąca dwuprzetwornikowym czujnikiem graniczno-prądowym.
 
Więcej na ten temat przeczytają Państwo w "Auto Moto Serwisie" nr 5/2012

homeMenu

chart pieNasze statystyki

001565507
Dzisiaj
Wczoraj
Ten tydzień
Zeszły tydzień
Ten miesiąc
Zeszły miesiąc
Wszystkie
6146
9840
46077
1460488
207158
357971
1565507

Odwiedza nas 112 gości.

homePartnerzy

 

homeWyszykiwarka

calendar fullKalendarz wydarzeń

loader

homeReklama

WidziszAMS

homeNajczęściej czytane

chart pieAnkieta

Czy jesteś zainteresowany Poradnikiem Serwisowym o automatycznych skrzyniach biegów?

TAK - 100%
NIE - 0%

homeTagi

homeNajnowsze artykuły

homePozostałe

por ser lista baner v2