środa 23 kwiecień 2014

Aktualne wydania!

AMS 01 02 2014Aby do Wiosny

Początek roku okazał się wyjątkowo łaskawy dla zmotoryzowanej części społeczeństwa. Nie dość, że bez śniegu, to jeszcze przedsiębiorcy mogli kupić auto osobowe z homologacją ciężarową z pełnym odliczeniem VAT. Dalej>>>


PS-2013-06-okladka-mWstęp

W obecnej, drugiej części Poradnika Serwisowego pt. „Zasobnikowe układy zasilania silników o zapłonie iskrowym – wybrane zagadnienia” przedstawiono rozwiązania układów wtryskowych pośredniego wtrysku paliwa typu Bosch Motronic serii M. Dalej>>>

Najbliższe wydarzenia!

CZE
7

07-06-2014 - 08-06-2014
Targi ProfiAuto Show 2014

Diagnostyka szerokopasmowych sond lambda

 Dbałość o dążenie do idealnego składu mieszanki paliwowo-powietrznej oraz nadzór nad kondycją katalizatora trójdrożnego to główna misja czujnika tlenu, popularnie zwanego sondą lambda. A diagnostyka, szczególnie w przypadku sond szerokopasmowych, może stwarzać problemy.

Przez wiele lat czujnik ten utożsamiany był tylko z jednostkami iskrowymi, a zakres pomiarowy sondy oscylował w wąskim paśmie λ = 1, będącym odpowiednikiem mieszanki stechiometrycznej. Tradycyjna konstrukcja jednostek spalinowych, w których wykorzystywano powyższe czujniki pozwalała na określenie dwóch podstawowych stanów mieszanki − bogatej lub ubogiej. Informacje te uzyskiwano poprzez generowanie napięcia w sondach cyrkonowych lub też zmianę rezystancji w sondach tytanowych. 
Sondy te ewoluowały dość powoli, co pozwoliło na sprawne ich poznanie oraz oswojenie diagnostyczne. Niestety rozwój technologiczny, dążenie do kolejnych progów ekologicznych oraz walka o sprawność silników spowodowała diametralną zmianę w składzie spalin współczesnych jednostek napędowych, a co za tym idzie zaostrzenie kryteriów pomiaru składu gazów wylotowych. Realizowanie przez wielu producentów koncepcji downsizingu spowodowało zmianę w myśleniu o silniku. Dzisiejsze jednostki mają być małe, lecz wysoce sprawne przez wykorzystanie turbodoładowania. Kolejnym krokiem walki o ekologię jest propagowanie silników pracujących na mieszankach ubogich, tak jak w silnikach GDI czy FSI. Wspominając o sprawności i pracy na mieszance bogatej w powietrze nie wolno pominąć jednostek wysokoprężnych również obarczonych ciężarem dbałości o matkę naturę. Seria powyższych zmian spowodowała konieczność pomiaru spalin bogatych w tlen przyjmujących stany nawet λ > 2. Czujnikiem realizującym powyższe zadania jest szerokopasmowa sonda lambda będąca dwuprzetwornikowym czujnikiem graniczno-prądowym.
 
Więcej na ten temat przeczytają Państwo w "Auto Moto Serwisie" nr 5/2012

homeMenu

JestesmyWiarygodni

homePartnerzy

 

homePolecane Artykuły

homeWyszykiwarka

calendar fullKalendarz wydarzeń

loader

homeReklama

WidziszAMS

homeNajczęściej czytane

chart pieAnkieta

Czy jesteś zainteresowany Poradnikiem Serwisowym o automatycznych skrzyniach biegów?

homeTagi

homeNajnowsze artykuły

homePozostałe

por ser lista baner v2