wtorek 2 wrzesień 2014

Aktualne wydania!

Drożej, czyli taniej
Niedawno rozmawiałem z przedstawicielem koncernu samochodowego, który oświadczył, że łączny koszt tej samej naprawy w autoryzowanym serwisie i warsztacie niezależnym jest prawie taki sam. Dalej>>>


Wstęp
Nowoczesne technologie konstrukcji nadwozi i podzespołów współczesnych pojazdów nakładają konieczność stosowania odpowiednich, niejednokrotnie przeznaczonych do konkretnego rozwiązania, chemicznych materiałów eksploatacyjnych, konserwacyjnych oraz naprawczych. Dalej>>>

Najbliższe wydarzenia!

Brak wydarzeń

Diagnostyka szerokopasmowych sond lambda

 Dbałość o dążenie do idealnego składu mieszanki paliwowo-powietrznej oraz nadzór nad kondycją katalizatora trójdrożnego to główna misja czujnika tlenu, popularnie zwanego sondą lambda. A diagnostyka, szczególnie w przypadku sond szerokopasmowych, może stwarzać problemy.

Przez wiele lat czujnik ten utożsamiany był tylko z jednostkami iskrowymi, a zakres pomiarowy sondy oscylował w wąskim paśmie λ = 1, będącym odpowiednikiem mieszanki stechiometrycznej. Tradycyjna konstrukcja jednostek spalinowych, w których wykorzystywano powyższe czujniki pozwalała na określenie dwóch podstawowych stanów mieszanki − bogatej lub ubogiej. Informacje te uzyskiwano poprzez generowanie napięcia w sondach cyrkonowych lub też zmianę rezystancji w sondach tytanowych. 
Sondy te ewoluowały dość powoli, co pozwoliło na sprawne ich poznanie oraz oswojenie diagnostyczne. Niestety rozwój technologiczny, dążenie do kolejnych progów ekologicznych oraz walka o sprawność silników spowodowała diametralną zmianę w składzie spalin współczesnych jednostek napędowych, a co za tym idzie zaostrzenie kryteriów pomiaru składu gazów wylotowych. Realizowanie przez wielu producentów koncepcji downsizingu spowodowało zmianę w myśleniu o silniku. Dzisiejsze jednostki mają być małe, lecz wysoce sprawne przez wykorzystanie turbodoładowania. Kolejnym krokiem walki o ekologię jest propagowanie silników pracujących na mieszankach ubogich, tak jak w silnikach GDI czy FSI. Wspominając o sprawności i pracy na mieszance bogatej w powietrze nie wolno pominąć jednostek wysokoprężnych również obarczonych ciężarem dbałości o matkę naturę. Seria powyższych zmian spowodowała konieczność pomiaru spalin bogatych w tlen przyjmujących stany nawet λ > 2. Czujnikiem realizującym powyższe zadania jest szerokopasmowa sonda lambda będąca dwuprzetwornikowym czujnikiem graniczno-prądowym.
 
Więcej na ten temat przeczytają Państwo w "Auto Moto Serwisie" nr 5/2012

homeMenu

chart pieNasze statystyki

001023509
Dzisiaj
Wczoraj
Ten tydzień
Zeszły tydzień
Ten miesiąc
Zeszły miesiąc
Wszystkie
9934
13197
23131
920764
23131
295122
1023509

Odwiedza nas 89 gości.

JestesmyWiarygodni

homePartnerzy

 

homeWyszykiwarka

calendar fullKalendarz wydarzeń

loader

homeReklama

WidziszAMS

homeNajczęściej czytane

chart pieAnkieta

Czy jesteś zainteresowany Poradnikiem Serwisowym o automatycznych skrzyniach biegów?

TAK - 100%
NIE - 0%

homeTagi

homeNajnowsze artykuły

homePozostałe

por ser lista baner v2