sobota 30 kwiecień 2016

Aktualne wydanie

Rynek klienta?

okladkaAMS03Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom klientów, Grupa PSA Peugeot Citroën postanowiła zmierzyć zużycie paliwa w swoich modelach aut w warunkach rzeczywistych. Koncern doszedł bowiem do wniosku, że w ten sposób zachowa „przejrzystość” w relacjach z klientami.

Czytaj więcej>>>


7-smart

Auto Moto Serwis na smartfonach
Zapraszamy do korzystania z naszego serwisu informacyjnego dostępnego na smartfonach z systemem android. Znajdują się tu wiadomości z działów: nowości, z życia branży oraz szkolenia. Dalej>>>

Diagnostyka szerokopasmowych sond lambda

 Dbałość o dążenie do idealnego składu mieszanki paliwowo-powietrznej oraz nadzór nad kondycją katalizatora trójdrożnego to główna misja czujnika tlenu, popularnie zwanego sondą lambda. A diagnostyka, szczególnie w przypadku sond szerokopasmowych, może stwarzać problemy.

Przez wiele lat czujnik ten utożsamiany był tylko z jednostkami iskrowymi, a zakres pomiarowy sondy oscylował w wąskim paśmie λ = 1, będącym odpowiednikiem mieszanki stechiometrycznej. Tradycyjna konstrukcja jednostek spalinowych, w których wykorzystywano powyższe czujniki pozwalała na określenie dwóch podstawowych stanów mieszanki − bogatej lub ubogiej. Informacje te uzyskiwano poprzez generowanie napięcia w sondach cyrkonowych lub też zmianę rezystancji w sondach tytanowych. 
Sondy te ewoluowały dość powoli, co pozwoliło na sprawne ich poznanie oraz oswojenie diagnostyczne. Niestety rozwój technologiczny, dążenie do kolejnych progów ekologicznych oraz walka o sprawność silników spowodowała diametralną zmianę w składzie spalin współczesnych jednostek napędowych, a co za tym idzie zaostrzenie kryteriów pomiaru składu gazów wylotowych. Realizowanie przez wielu producentów koncepcji downsizingu spowodowało zmianę w myśleniu o silniku. Dzisiejsze jednostki mają być małe, lecz wysoce sprawne przez wykorzystanie turbodoładowania. Kolejnym krokiem walki o ekologię jest propagowanie silników pracujących na mieszankach ubogich, tak jak w silnikach GDI czy FSI. Wspominając o sprawności i pracy na mieszance bogatej w powietrze nie wolno pominąć jednostek wysokoprężnych również obarczonych ciężarem dbałości o matkę naturę. Seria powyższych zmian spowodowała konieczność pomiaru spalin bogatych w tlen przyjmujących stany nawet λ > 2. Czujnikiem realizującym powyższe zadania jest szerokopasmowa sonda lambda będąca dwuprzetwornikowym czujnikiem graniczno-prądowym.
 
Więcej na ten temat przeczytają Państwo w "Auto Moto Serwisie" nr 5/2012

homeWyszukiwarka

mailNewsletter

homeReklama

WidziszAMS

homeNajczęściej czytane

homeTagi

homeNajnowsze artykuły

homePozostałe

por ser lista baner v2

 

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem