niedziela 21 grudzień 2014

Aktualne wydania!

Szanowni Państwo,
kolejny rok mamy już prawie za sobą. Według raportu Stowarzyszenia Dystrybutorow i Producentów Części Motoryzacyjnych nasza branża trzyma się całkiem nieźle, a w ciągu roku warsztaty niezależne odwiedzane są 32 mln razy. Dalej>>>


Od redakcji
Coraz więcej samochodów jeżdżących po polskich drogach jest wyposażonych w różne systemy wizyjne. Naprawa tych systemów sprawia niekiedy pewne trudności, dlatego postanowiliśmy wydać Poradnik Serwisowy, w którym przedstawiono budowę i serwisowanie tych systemów. Dalej>>>

Najbliższe wydarzenia!

Brak wydarzeń

Światła do jazdy dziennej – uważaj, co instalujesz klientowi

Wielu posiadaczy samochodów instaluje światła do jazdy dziennej. Producenci przekonują ich licznymi argumentami, takimi jak: mniejsze zużycie paliwa spowodowane mniejszym zużyciem prądu, czy wydłużenie żywotności żarówek świateł mijania.

Rynkowa oferta świateł do jazdy dziennej jest niezwykle szeroka i z pozoru wszystkie wyglądają podobnie, a z ulotek można dowiedzieć się, że montaż świateł jest dziecinnie prosty nawet dla amatora. Są więc światła drogie i niezwykle tanie, homologowane i niehomologowane, chociaż te ostatnie nie powinny się znaleźć w sprzedaży.

Tymczasem założenie świateł do jazdy dziennej to poważna sprawa i zanim zamontujemy je klientowi, warto zapoznać się z kilkoma szczegółami, o których nie wspominają ulotki reklamowe.


Andrzej Przybylski, OSRAM Polska − o doborze, montażu świateł do jazdy dziennej oraz ich współczynniku wodoszczelności


Na rynku jest bogaty wybór świateł do jazdy dziennej. Jak je rozróżnić?

Oferta na rynku świateł dziennych jest bardzo szeroka. Podstawowym czynnikiem, na który trzeba zwrócić uwagę, jest homologacja. Na kloszu lampy powinna być umieszczona litera „E” z numerem kraju, w którym dokonano homologacji. W przypadku świateł firmy OSRAM podstawowa jest homologacja E1, czyli nadana w Niemczech. Podczas kontroli pojazdu brak homologacji świateł może być podstawą decyzji o zatrzymaniu dowodu rejestracyjnego i konieczności demontażu świateł. Poza tym światła mające homologację są produktem bezpiecznym i wyprodukowanym zgodnie z normami. Drugim, istotnym kryterium jest współczynnik wodoszczelności.

Co oznacza współczynnik wodoszczelności?

Współczynnik ten oznacza kryterium odporności świateł dziennych na działanie wody. Światła uznanych producentów mają z reguły współczynnik IP 67. Współczynnik ten jest istotny, gdyż na ogół światła do jazdy dziennej umieszczone są w miejscu narażonym na działanie wilgoci, np. w zderzaku. Pierwsza cyfra „6” oznacza, że produkt jest odporny na wnikanie pyłu. Druga cyfra „7” oznacza, że produkt jest odporny przed zalaniem wodą przy zanurzeniu na taką głębokość, aby dolna powierzchnia obudowy znajdowała się 1 m pod powierzchnią wody, a górna nie mniej niż 0,15 m w czasie 30 min.

Co oznaczają symbole RL i A?

Symbole te, umieszczone na kloszu lampy, oznaczają jej przeznaczenie. Symbol RL oznacza światła do jazdy dziennej, a symbol A – światła pozycyjne. Np. nasze światła LED Light&Day są oznaczone symbolami RL i A to znaczy, że przy odpowiednim montażu mogą pełnić funkcje świateł do jazdy dziennej i pozycyjnych. Jako światła pozycyjne świecą one na połowie swojej mocy.

Niektóre światła do jazdy dziennej świecą jaśniej, inne ciemniej

Światła do jazdy dziennej różnią się między sobą jasnością. Nasze światła LED Light&Day mają najwyższą dopuszczalną przepisami homologacyjnymi jasność – 1200 kandeli. Światła najlepszych producentów mają z reguły jasność nieco powyżej 1000 kandeli, a średnia jasność produktów dostępnych na rynku wynosi ok. 800 kandeli. Możliwe jest także, że światła słabo widoczne w dzień nie otrzymały homologacji lub światła oznaczone symbolem A, a więc pozycyjne, są używane jako światła do jazdy dziennej.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Czy warto stosować światła do jazdy dziennej ze zwykłymi żarówkami?

Takie światła nie są zbyt popularne. Stosuje się w nich, np. tradycyjne żarówki P21 W, takie jak w światłach „stop”. Jest to dobre rozwiązanie, bo moc tych żarówek jest wystarczająca, by funkcjonowały jako światła dzienne. Takie światła stosuje w fabrycznym wyposażeniu np. Škoda. Natomiast VW Golf ma fabrycznie zamontowane światła z dwuwłóknową żarówką H15, używaną jako światło drogowe (długie) i do jazdy dziennej. Może stosowanie żarówek w światłach dziennych nie jest oświetleniem topowym, gdyż emituje barwę żółtą, a teraz modna jest biała, ale jeśli takie lampy mają homologację, można je stosować.

Czy firma OSRAM ma w ofercie światła do jazdy dziennej na tradycyjne żarówki?

Dostarczamy źródła światła na pierwszy montaż do takich świateł (np. żarówki H15 czy P21W), ale nie mamy gotowych lamp dziennych na tradycyjne żarówki przeznaczonych do samodzielnego montażu. Mamy natomiast dwa produkty z diodami LED: Light&Day i tańszą opcję LED Riving. Światła LED Light&Day to nasz topowy produkt. Są unikatowe, gdyż nie mają punktów świetlnych, tylko widoczna jest jedna świecąca linia o maksymalnej, dopuszczonej przepisami jasności. Można je montować jako światło pozycyjne i dzienne. Natomiast współczynnik wodoszczelności wynosi aż 69 i jest najwyższy wśród produktów dostępnych na naszym rynku. Oznacza on, że lampy te są odporne na zalanie strugą wody pod ciśnieniem 80-100 barów, a więc ryzyko uszkodzenia podczas mycia myjką ciśnieniową jest znacznie niższe niż w przypadku innych produktów. Światła LED Riving to produkt z tradycyjnym, pięciopunktowym oświetleniem diodami LED, o współczynniku wodoszczelności 67.

Na co zwracać uwagę przy montażu świateł dziennych?

Sam fakt montażu jest już ingerencją w instalację elektryczną, ale do świateł dziennych jest dołączona pełna instrukcja obsługi: w jaki sposób, które przewody i gdzie podłączyć. Jest to w pełni bezpieczne i montaż nie powinien przynieść żadnych negatywnych skutków. Montaż elektryczny jest więc bardzo prosty i nie mam żadnych szczególnych zaleceń, wystarczy postępować zgodnie z instrukcją obsługi. Proponuję jednak przed wierceniem otworów montażowych świateł dziennych włączyć w aucie wszystkie odbiorniki prądu, np. ogrzewanie tylnej szyby, dmuchawę, klimatyzację i sprawdzić spadek napięcia. Jeśli spadek napięcia wynosi poniżej 13,4 V, moduł elektroniczny sterujący światłami dziennymi może je wyłączyć. W niektórych pojazdach to się zdarza, a wówczas nie ma sensu wiercenia otworów montażowych. Czasami może też wystąpić problem ze znalezieniem właściwego miejsca w zderzaku, by światła zamontować zgodnie z przepisami.

 

Rozmawiał Ryszard Polit

 

 

 

homeWyszykiwarka

calendar fullKalendarz wydarzeń

loader

homeReklama

WidziszAMS

homeNajczęściej czytane

homeTagi

homeNajnowsze artykuły

homePozostałe

por ser lista baner v2