fb logo

Aktualne wydanie

AMS 01 2024

Pełne artykuły

Co wymienić razem z paskiem rozrządu?

Na co należy zwrócić uwagę, aby zamontowany rozrząd pracował niezawodnie aż do następnej wymiany. Montaż nowego zestawu rozrządu powinien zawsze łączyć się z kontrolą oraz okresową wymianą innych elementów współpracujących. Konsekwencje zlekceważenia tego tematu są zwykle odwleczone w czasie. Ujawniają się najczęściej po przejechaniu 10 czy 20 tys. km później, stawiając użytkownika samochodu w bardzo kłopotliwej sytuacji. Oto na co należy zwrócić uwagę, by silnik po zakończeniu prac działał bez zastrzeżeń. 1. Uszczelniacze wałków rozrządu Przy okazji wymiany zestawu rozrządu nie należy zapominać o montażu nowych uszczelniaczy. Nawet jeśli w danym momencie wydają się całkowicie sprawne, jest duża szansa, że w ciągu najbliższych 20-30 tys. km zaczną przepuszczać olej, który może skrócić żywotność paska rozrządu. Przypomnijmy – typowy zestaw rozrządu wymienia się w zależności od konkretnego silnika co 60-100 tys. km. Jeśli mechanik pominie temat uszczelniaczy oznacza to, że będą...

Czytaj więcej...

Najnowsze

Wymiana oleju w dwusprzęgłowych skrzyniach biegów z wykorzystaniem referencji febi

Dwusprzęgłowe skrzynie biegów są obecnie często stosowanym zespołem w układach przeniesienia napędu samochodów osobowych i dostawczych. W artykule omówiono procedurę wymiany oleju na przykładzie skrzyni dwusprzęgłowej o oznaczeniu 02E stosowanej w układach napędowych samochodów koncernu VW.

Układy napędowe ze skrzyniami dwusprzęgłowymi są stosowane przez coraz większą liczbę producentóow w wielu modelach. Z tego powodu użytkownicy samochodów spotykają się z rożnymi oznaczeniami i nazwami skrzyń dwusprzęgłowych:
• PDK – Porsche (1983 model wyścigowy 962, 1986 model seryjny 959, 7 biegów, 2 sprzęgła suche do Momax. = 250 Nm),
• S-tronic (początkowo DSG) – Audi (silniki ustawione wzdłużnie, napęd quattro, Momax. przenoszony przez skrzynkę = 550 Nm),
• TCT (DDCT) – Fiat, Alfa Romeo (TCT 6 biegów, 2 sprzęgła suche),
• Power Shift – Volvo, Ford (6 biegów, 2 sprzęgła mokre lub 2 sprzęgła suche) w samochodach przeznaczonych do ruchu miejskiego, EDC – Renault (6 biegów, 2 sprzęgła suche),
• DCT – Hyundai, Kia (6 biegów, 2 sprzęgła suche).
Podstawowym wyróżnikiem konstrukcyjnym skrzyń dwusprzęgłowych jest połączenie cech:
• skrzyń manualnych – w postaci przekładni kształtowych odpowiedzialnych za przełożenia,
• skrzyń automatycznych – w postaci elektryczno-hydraulicznych zespołów zasilających, sterowanych elektronicznie.
wymianaolejudsg

Bardzo cenioną wśród użytkowników zaletą, jest także czas reakcji zespołu na zmianę przełożeń. Specyfika zespołu wymaga więc wyjątkowych procedur obsługi eksploatacyjnej. Z punktu widzenia poprawności obsługi istotnym działaniem jest dobór odpowiedniego oleju i wkładu filtra, a w niektórych przypadkach również wymiennika ciepła. W artykule omówiono procedurę wymiany oleju na przykładzie skrzyni dwusprzęgłowej o oznaczeniu 02E stosowanej w układach napędowych samochodów koncernu VW. Oferta febi zawiera wymagane referencje stosowane podczas obsług eksploatacyjnych skrzyń dwusprzęgłowych oznaczanych 02E.
Procedura wykorzystania referencji w postaci oleju i wkładu filtra wymaga spełnienia określonych przez producenta warunków oraz użycia dostępnego w jego sieciach serwisowych przyrządu specjalistycznego. Wskazane jest, żeby przed rozpoczęciem obsługi zostały spełnione następujące warunki:
• akumulator jest w pełni naładowany, a wszelkiego rodzaju połączenia elektryczne są sprawne,
• silnik samochodu nie był poddawany modyfikacjom tuningowym,
• skrzynia biegów jest sprawna pod względem mechanicznym,
• zastosowane są wymagane przez producenta referencje obsługowe,
• zachowana jest wymagana częstotliwość wymiany oleju (60 000 km lub 30 000 km w przypadku intensywnej eksploatacji),
• podczas obsługi stosowane są odpowiednie przyrządy zgodne z zaleceniami producenta,
• obsługiwany pojazd ustawiony jest na poziomej nawierzchni, temperatura wymienianego oleju mieści się w przedziale od 35 do 45°C.
Temperatura oleju jest określana na podstawie komunikacji z modułem sterującym za pomocą sieci CAN i odpowiedniego testera diagnostycznego.


Jerzy Kaparuk
Pełny artykuł przeczytają Państwo w numerze 6/2016 „Auto Moto Serwisu”

 

Truck Serwis

TRUCK 2023 2

homeWyszukiwarka

mailNewsletter

PassThru

Redakcja „Auto Moto Serwisu” w 2017 roku rozpoczęła cykl publikacji dotyczących PassThru – procedury dostępu online do portali internetowych wybranych producentów pojazdów. Przedstawiamy proces pierwszej rejestracji, diagnostyki pojazdu i programowania sterowników dla poszczególnych marek samochodów.

Czytaj więcej

Prenumerata 2024

3

 

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem