fb logo

Aktualne wydanie

AMS 01 2024

Pełne artykuły

Co wymienić razem z paskiem rozrządu?

Na co należy zwrócić uwagę, aby zamontowany rozrząd pracował niezawodnie aż do następnej wymiany. Montaż nowego zestawu rozrządu powinien zawsze łączyć się z kontrolą oraz okresową wymianą innych elementów współpracujących. Konsekwencje zlekceważenia tego tematu są zwykle odwleczone w czasie. Ujawniają się najczęściej po przejechaniu 10 czy 20 tys. km później, stawiając użytkownika samochodu w bardzo kłopotliwej sytuacji. Oto na co należy zwrócić uwagę, by silnik po zakończeniu prac działał bez zastrzeżeń. 1. Uszczelniacze wałków rozrządu Przy okazji wymiany zestawu rozrządu nie należy zapominać o montażu nowych uszczelniaczy. Nawet jeśli w danym momencie wydają się całkowicie sprawne, jest duża szansa, że w ciągu najbliższych 20-30 tys. km zaczną przepuszczać olej, który może skrócić żywotność paska rozrządu. Przypomnijmy – typowy zestaw rozrządu wymienia się w zależności od konkretnego silnika co 60-100 tys. km. Jeśli mechanik pominie temat uszczelniaczy oznacza to, że będą...

Czytaj więcej...

Najnowsze

Podnośniki w warsztacie samochodowym

Każdy warsztat samochodowy dysponuje wyposażeniem specjalnym, do którego zalicza się żurawie, przenośne i stacjonarne podnośniki warsztatowe, w tym podnośniki do skrzyń biegów i innych ciężkich elementów nadwozia pojazdu. Narzucone na właścicieli warsztatów mechaniki pojazdowej wymagania BHP i PIP spowodowały, że niewielu z nich decyduje się na projektowanie nowych warsztatów ze stanowiskiem obsługowym z kanałem.

podnosnikWymaganie te są tak duże, że wielu przedsiębiorców decyduje się na zakup stacjonarnego podnośnika samochodowego. Każdy stacjonarny podnośnik niezależnie od norm i wymagań spełnionych przez producenta musi przejść odbiór Urzędu Dozoru Technicznego po zamontowaniu na stanowisku obsługowym w warsztacie. Zadaniem tego artykułu jest przybliżenie czytelnikowi informacji na temat doboru podnośników samochodowych w zależności od przeznaczenia oraz przedstawienie wymagań formalnych jakie należy spełnić po jego zakupie.

Parametry funkcjonalne podnośników samochodowych
Obecnie większość warsztatów samochodowych skupia się na podstawowych wymianach środków i części eksploatacyjnych. Szczególnie przy tego typu pracach ważny jest krotki czas ustawienia pojazdu na podnośniku i jego zabezpieczenie. Tę rolę doskonale spełniają stacjonarne podnośniki 2- i 4-kolumnowe z napędem elektromechanicznym lub elektrohydraulicznym.

W napędzie elektromechanicznym kolumny podnośnika mocowane są do podstawy, w której prowadzona jest synchronizacja poziomu ustawienia pojazdu. Podnośniki 2-kolumnowe nie wymagają dużej przestrzeni roboczej mimo dużego zakresu odchylenia ramion nośnych. Długość ramion nośnych przednich przeciętnie mieści się w zakresie od 420 do 830 mm, a dla ramion nośnych tylnych wynosi od 770 do 1350 mm. Ponadto podnośniki 2-kolumnowe umożliwiają podnoszenie pojazdów zarówno z krótkim jak i dużym rozstawem osi ponad 2350 mm. Podnośniki te wykorzystują podczas unoszenia pojazdów śrubę nośną i nakrętkę w każdej kolumnie. Obecnie gwinty śrub podnośników są walcowane na zimno, a nakrętki wykonywane z tworzywa sztucznego lub brązu. Śruba nośna jest smarowana samoczynnie. Szczelna osłona zapobiega wyciekom oleju. Rozwiązanie to sprawia, że podnośniki śrubowe są trwałe i ciche, a w razie uszkodzenia nakrętek koszt ich wymiany nie jest duży. Do podnośników tego typu można podłączyć dwa złącza sprężonego powietrza po jednym przy kolumnie oraz gniazdo 230 V przy głównej kolumnie. Przeciętnie czas unoszenia pojazdu wynosi od 40 do 60 sekund. Moc znamionowa silników elektrycznych używanych do napędu nakrętki wynosi przeciętnie 3 kW na każdą kolumnę. Maksymalna wysokość unoszenia pojazdu wynosi ok. 2005 mm. Takie parametry pracy podnośników 2-kolumnowych z napędem elektromechanicznym sprawiają, że są one doskonałym rozwiązaniem dla małych i średnich warsztatów mechaniki pojazdowej. Dodatkowo ich cena jest dużo mniejsza od dużych podnośników 4-kolumnowych oraz wielofunkcyjnych ram naprawczych wraz z podnośnikiem. Do wygodnej obsługi pojazdów sportowych o obniżonym podwoziu można używać podnośników 2-kolumnowych bez podstawy. W tych podnośnikach synchronizacja położenia pojazdu prowadzona jest przez układ elektroniczny.

Piotr Wróblewski

 

Więcej na ten temat przeczytacie Państwo w nr 7/2015

Auto Moto Serwis na smartfonach

Zapraszamy do korzystania z naszego serwisu informacyjnego dostępnego na smartfonach z systemem Android.
Znajdują się tu wiadomości z działów: nowości, z życia branży oraz szkolenia.
Aplikację Auto Moto Serwis można ściągnąć bezpłatnie ze sklepu Google Play. Należy kliknąć w zakładkę „”aplikacje”i w polu dialogowym wpisać ”automotoserwis”.

 

Truck Serwis

TRUCK 2023 2

homeWyszukiwarka

mailNewsletter

PassThru

Redakcja „Auto Moto Serwisu” w 2017 roku rozpoczęła cykl publikacji dotyczących PassThru – procedury dostępu online do portali internetowych wybranych producentów pojazdów. Przedstawiamy proces pierwszej rejestracji, diagnostyki pojazdu i programowania sterowników dla poszczególnych marek samochodów.

Czytaj więcej

Prenumerata 2024

3

 

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem