fb logo

Aktualne wydanie

AMS 01 2024

Pełne artykuły

Co wymienić razem z paskiem rozrządu?

Na co należy zwrócić uwagę, aby zamontowany rozrząd pracował niezawodnie aż do następnej wymiany. Montaż nowego zestawu rozrządu powinien zawsze łączyć się z kontrolą oraz okresową wymianą innych elementów współpracujących. Konsekwencje zlekceważenia tego tematu są zwykle odwleczone w czasie. Ujawniają się najczęściej po przejechaniu 10 czy 20 tys. km później, stawiając użytkownika samochodu w bardzo kłopotliwej sytuacji. Oto na co należy zwrócić uwagę, by silnik po zakończeniu prac działał bez zastrzeżeń. 1. Uszczelniacze wałków rozrządu Przy okazji wymiany zestawu rozrządu nie należy zapominać o montażu nowych uszczelniaczy. Nawet jeśli w danym momencie wydają się całkowicie sprawne, jest duża szansa, że w ciągu najbliższych 20-30 tys. km zaczną przepuszczać olej, który może skrócić żywotność paska rozrządu. Przypomnijmy – typowy zestaw rozrządu wymienia się w zależności od konkretnego silnika co 60-100 tys. km. Jeśli mechanik pominie temat uszczelniaczy oznacza to, że będą...

Czytaj więcej...

Najnowsze

Diagnostyka automatycznych skrzyń biegów

autskrzbNa rynku pojazdów samochodowych istnieje duża różnorodność stosowanych hydromechanicznych automatycznych skrzyń biegów, co znacznie utrudnia ich diagnozowanie. Z tego powodu przed przystąpieniem do badania takich przekładni należy zapoznać się z ich szczegółową budową i zasadą działania.

Niezależnie od typu i przeznaczenia w każdej hydromechanicznej skrzyni biegów znajduje się przekładnia hydrokinetyczna wyposażona w regulowane sprzęgło ryglujące, zestaw przekładni planetarnych, układ smarowania, elektroniczny sterownik, blokadę parkowania oraz dźwignię
wyboru trybu pracy.

Diagnozowanie
W artykule zostanie przedstawiona ogólna diagnostyka automatycznych skrzyń biegów na przykładzie 6-biegowej automatycznej przekładni planetarnej sterowanej elektrohydraulicznie, z przekładnią hydrokinetyczną ze sprzęgłem blokującym firmy AISIN typu 09G, 09K, 09M, 09D montowanej w pojazdach marki VW modelach Golf (2004), Touran, New Beetle, Transporter (2004), Passat (2005) oraz Touareg. Sterowanie tą skrzynią biegów odbywa się za pomocą sterownika hydraulicznego w misce olejowej oraz sterownika elektronicznego wyposażonego w dynamiczny program sterownia DSP, osobny program sportowy w położeniu dźwigni zmiany biegów „S” oraz program Tiptronic do ręcznej zmiany biegów dźwignią sterującą lub opcjonalnie przyciskami na kierownicy:

  • P – Park (parkowanie) – podczas przestawienia dźwigni z tego położenia trzeba włączyć zapłon, wcisnąć pedał hamulca oraz nacisnąć przycisk zwalniający na dźwigni wyboru biegów.
  • R – Rear (bieg wsteczny) – ustawienie dźwigni w pozycji biegu wstecznego wymaga wciśnięcia przycisku zwalniającego.
  • N – Neutral (położenie neutralne) – w tym położeniu dźwigni wyboru biegow skrzynia biegow nie przenosi napędu. Jeżeli dźwignia pozostaje dłużej w tym położeniu a prędkość jazdy jest większa niż 5 km/h, do jej przestawienia trzeba ponownie nacisnąć hamulec.
  • D – Drive (jazda) – podstawowe położenie dźwigni do jazdy w przod – wszystkie kolejne biegi są przełączane automatycznie.
  • S – Sport (program sportowy) – zmiana biegów odbywa się według programu sportowego zapisanego w sterowniku skrzyni biegów.
  • +i – funkcja ręcznej zmiany biegów w trybie Tiptronic, do której służą prawa prowadnica dźwigni sterującej oraz przyciski na kierownicy.

Diagnozowanie automatycznych skrzyń biegów obejmuje
następujące czynności:

  • sprawdzenie poziomu oleju;
  • sprawdzenie szczelności obudowy skrzyni, chłodnicy oleju oraz wszystkich połączeń;
  • sprawdzenie wszystkich połączeń gwintowych;
  • sprawdzenie wszystkich zespołów współpracujących ze skrzynią pod względem sprawności technicznej, np. silnik, układ zasilania i rozruchu, wały, półosie, przeguby, itp.;
  • wykonanie testu drogowego, oceniającego poprawność działania skrzyni na każdym biegu i w każdym trybie sterowania oraz poprawność działania trybu „kick-down”;
  • przeprowadzenie testu ciśnienia pompy oleju oraz ciśnienia przekładni hydrokinetycznej;
  • odczytanie kodów usterek zawartych w pamięci sterownika skrzyni;
  • obserwację kontrolki ostrzegawczej skrzyni na tablicy rozdzielczej pojazdu;
  • wykonanie testu stacjonarnego;
  • kontrolę działania przełączników;
  • pomiar rezystancji obwodów elektrozaworów;
  • kontrolę wartości napięcia zasilania i sygnału z poszczególnych czujników w oparciu o ich dopuszczalny zakres lub wartości kontrolne;
  • kontrolę ciągłości obwodów połączeń masowych czujników i innych elementów elektrycznych układu sterownia skrzyni.

Piotr Wróblewski

 Więcej na ten temat przeczytacie Państwo w nr 7/2015

 

Auto Moto Serwis na smartfonach

Zapraszamy do korzystania z naszego serwisu informacyjnego dostępnego na smartfonach z systemem Android.
Znajdują się tu wiadomości z działów: nowości, z życia branży oraz szkolenia.
Aplikację Auto Moto Serwis można ściągnąć bezpłatnie ze sklepu Google Play. Należy kliknąć w zakładkę „”aplikacje”i w polu dialogowym wpisać ”automotoserwis”.

 

Truck Serwis

TRUCK 2023 2

homeWyszukiwarka

mailNewsletter

PassThru

Redakcja „Auto Moto Serwisu” w 2017 roku rozpoczęła cykl publikacji dotyczących PassThru – procedury dostępu online do portali internetowych wybranych producentów pojazdów. Przedstawiamy proces pierwszej rejestracji, diagnostyki pojazdu i programowania sterowników dla poszczególnych marek samochodów.

Czytaj więcej

Prenumerata 2024

3

 

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem