Na rynku pojazdów samochodowych istnieje duża różnorodność stosowanych hydromechanicznych automatycznych skrzyń biegów, co znacznie utrudnia ich diagnozowanie. Z tego powodu przed przystąpieniem do badania takich przekładni należy zapoznać się z ich szczegółową budową i zasadą działania.
Niezależnie od typu i przeznaczenia w każdej hydromechanicznej skrzyni biegów znajduje się przekładnia hydrokinetyczna wyposażona w regulowane sprzęgło ryglujące, zestaw przekładni planetarnych, układ smarowania, elektroniczny sterownik, blokadę parkowania oraz dźwignię
wyboru trybu pracy.
Diagnozowanie
W artykule zostanie przedstawiona ogólna diagnostyka automatycznych skrzyń biegów na przykładzie 6-biegowej automatycznej przekładni planetarnej sterowanej elektrohydraulicznie, z przekładnią hydrokinetyczną ze sprzęgłem blokującym firmy AISIN typu 09G, 09K, 09M, 09D montowanej w pojazdach marki VW modelach Golf (2004), Touran, New Beetle, Transporter (2004), Passat (2005) oraz Touareg. Sterowanie tą skrzynią biegów odbywa się za pomocą sterownika hydraulicznego w misce olejowej oraz sterownika elektronicznego wyposażonego w dynamiczny program sterownia DSP, osobny program sportowy w położeniu dźwigni zmiany biegów „S” oraz program Tiptronic do ręcznej zmiany biegów dźwignią sterującą lub opcjonalnie przyciskami na kierownicy:
- P – Park (parkowanie) – podczas przestawienia dźwigni z tego położenia trzeba włączyć zapłon, wcisnąć pedał hamulca oraz nacisnąć przycisk zwalniający na dźwigni wyboru biegów.
- R – Rear (bieg wsteczny) – ustawienie dźwigni w pozycji biegu wstecznego wymaga wciśnięcia przycisku zwalniającego.
- N – Neutral (położenie neutralne) – w tym położeniu dźwigni wyboru biegow skrzynia biegow nie przenosi napędu. Jeżeli dźwignia pozostaje dłużej w tym położeniu a prędkość jazdy jest większa niż 5 km/h, do jej przestawienia trzeba ponownie nacisnąć hamulec.
- D – Drive (jazda) – podstawowe położenie dźwigni do jazdy w przod – wszystkie kolejne biegi są przełączane automatycznie.
- S – Sport (program sportowy) – zmiana biegów odbywa się według programu sportowego zapisanego w sterowniku skrzyni biegów.
- +i – funkcja ręcznej zmiany biegów w trybie Tiptronic, do której służą prawa prowadnica dźwigni sterującej oraz przyciski na kierownicy.
Diagnozowanie automatycznych skrzyń biegów obejmuje
następujące czynności:
- sprawdzenie poziomu oleju;
- sprawdzenie szczelności obudowy skrzyni, chłodnicy oleju oraz wszystkich połączeń;
- sprawdzenie wszystkich połączeń gwintowych;
- sprawdzenie wszystkich zespołów współpracujących ze skrzynią pod względem sprawności technicznej, np. silnik, układ zasilania i rozruchu, wały, półosie, przeguby, itp.;
- wykonanie testu drogowego, oceniającego poprawność działania skrzyni na każdym biegu i w każdym trybie sterowania oraz poprawność działania trybu „kick-down”;
- przeprowadzenie testu ciśnienia pompy oleju oraz ciśnienia przekładni hydrokinetycznej;
- odczytanie kodów usterek zawartych w pamięci sterownika skrzyni;
- obserwację kontrolki ostrzegawczej skrzyni na tablicy rozdzielczej pojazdu;
- wykonanie testu stacjonarnego;
- kontrolę działania przełączników;
- pomiar rezystancji obwodów elektrozaworów;
- kontrolę wartości napięcia zasilania i sygnału z poszczególnych czujników w oparciu o ich dopuszczalny zakres lub wartości kontrolne;
- kontrolę ciągłości obwodów połączeń masowych czujników i innych elementów elektrycznych układu sterownia skrzyni.
Piotr Wróblewski
Więcej na ten temat przeczytacie Państwo w nr 7/2015
Auto Moto Serwis na smartfonach
Zapraszamy do korzystania z naszego serwisu informacyjnego dostępnego na smartfonach z systemem Android.
Znajdują się tu wiadomości z działów: nowości, z życia branży oraz szkolenia.
Aplikację Auto Moto Serwis można ściągnąć bezpłatnie ze sklepu Google Play. Należy kliknąć w zakładkę „”aplikacje”i w polu dialogowym wpisać ”automotoserwis”.