fb logo

Aktualne wydanie

AMS 01 2024

Pełne artykuły

Co wymienić razem z paskiem rozrządu?

Na co należy zwrócić uwagę, aby zamontowany rozrząd pracował niezawodnie aż do następnej wymiany. Montaż nowego zestawu rozrządu powinien zawsze łączyć się z kontrolą oraz okresową wymianą innych elementów współpracujących. Konsekwencje zlekceważenia tego tematu są zwykle odwleczone w czasie. Ujawniają się najczęściej po przejechaniu 10 czy 20 tys. km później, stawiając użytkownika samochodu w bardzo kłopotliwej sytuacji. Oto na co należy zwrócić uwagę, by silnik po zakończeniu prac działał bez zastrzeżeń. 1. Uszczelniacze wałków rozrządu Przy okazji wymiany zestawu rozrządu nie należy zapominać o montażu nowych uszczelniaczy. Nawet jeśli w danym momencie wydają się całkowicie sprawne, jest duża szansa, że w ciągu najbliższych 20-30 tys. km zaczną przepuszczać olej, który może skrócić żywotność paska rozrządu. Przypomnijmy – typowy zestaw rozrządu wymienia się w zależności od konkretnego silnika co 60-100 tys. km. Jeśli mechanik pominie temat uszczelniaczy oznacza to, że będą...

Czytaj więcej...

Najnowsze

Zawieszenie hydropneumatyczne

Zawieszenie hydropneumatyczneNiektóre warsztaty mają problem z obsługą hydropneumatycznego zawieszenia stosowanego w niektórych modelach marki Citroen. W nawiązaniu do wielu pytań naszych Czytelników przybliżamy obsługę tego nietypowego układu.

Zawieszenie hydropneumatyczne firma Citroen stosuje od wielu lat. Pierwszym modelem tej marki z takim zawieszeniem był BL15 Six H z 1954 r., chociaż prawdziwą karierę rozpoczął model DS 19 z 1955 r. Od tego czasu konstrukcję wielokrotnie zmieniano. Pytania Czytelników dotyczą rożnych modeli Citroena, z rożnych lat produkcji, również takich, które można uznać za youngtimery (np. model BX). Przekazujemy więc ogólne informacje dotyczące serwisowania zawieszenia hydropneumatycznego.

Możliwe niesprawności
Niesprawnością zawieszenia hydropneumatycznego, możliwą do szybkiego sprawdzenia, jest brak resorowania (zawieszenie jest sztywne). Można również dokonać obserwacji samochodu po unieruchomieniu silnika – zauważona wtedy szybka utrata prześwitu w aucie, przy braku wycieków płynu na zewnątrz, świadczy o dużym zużyciu uszczelnień w cylindrach elementów resorujących lub o dużej nieszczelności wewnętrznej regulatorów (korektorów) prześwitu.

Częstą przyczyną jest uszkodzenie przepony elementu sprężystego, będącego również przeponowym akumulatorem ciśnienia. Eksploatacja samochodu z uszkodzonym elementem sprężystym skutkuje uszkodzeniem elementów mechanicznych zawieszenia w postaci łożysk, tulei metalowo-gumowych, przegubów itp. Eksploatacja samochodu z uszkodzonym akumulatorem ciśnienia grozi przedwczesnym zużyciem pompy ze względu na jej częstszą pracę pod obciążeniem. W tym przypadku należy nadmienić, że w rzeczywistości odkształcenie przepony nie jest widoczne. Jej stan można określić na podstawie dokonania diagnostyki metodą przyrządową. Określa się wówczas aktualną wartość ciśnienia azotu i na jej podstawie podejmuje decyzję o regeneracji lub wymianie akumulatora. Utrata prawidłowości działania akumulatora przeponowego nastąpi w przypadku odkręcenia śruby mocowania przepony do korpusu, służącej także do regeneracji.

Spadek ciśnienia w układzie hydraulicznym sygnalizowany jest w postaci zaświecenia się lampki kontrolnej na tablicy przyrządów.

Uszkodzenia przewodów są również częstą i najprostszą do określenia przyczyną nieszczelności układów. W przypadku braku widocznych uszkodzeń przewodów należy dokonać sprawdzenia połączeń przewodów:

  • metalowych – poprzez sprawdzenie ich dokręcenia,
  • elastycznych – poprzez sprawdzenie opasek zaciskowych.

Przewody elastyczne mają oznaczenia kolorystyczne, określające ich przeznaczenie do połączeń poszczególnych elementów składowych układu o rożnym ciśnieniu cieczy roboczej. Poza sprawdzeniem przewodów należy dokonać oceny stanu technicznego osłon przeciwpyłowych wraz z opaskami zaciskowymi. Uszkodzenia osłon są również powodem widocznych przecieków. Wycieki płynu LHM na zewnątrz łatwo zauważyć ze względu na charakterystyczny jaskrawy, zielony kolor w przypadku zastosowania w układzie hydraulicznym oleju mineralnego LHM (LHM+).
W prawidłowo pracującym układzie w starszych modelach Citroena wszystkie przecieki są kierowane do zbiornika płynu, z wyjątkiem rozdzielacza obrotowego wspomagania układu kierowniczego umieszczonego przy przekładni kierowniczej, który nie ma odprowadzenia przecieków i podczas eksploatacji widoczne są na nim śladowe ilości płynu hydraulicznego. Tego typu objawów nie będzie w modelach C5 oraz C6. W samochodach tych wspomaganie układu kierowniczego nie stanowi obwodu układu hydraulicznego zawieszenia.

Jerzy Kaparuk

Więcej na ten temat przeczytacie Państwo w nr 7/2015.

 

Auto Moto Serwis na smartfonach

Zapraszamy do korzystania z naszego serwisu informacyjnego dostępnego na smartfonach z systemem Android.
Znajdują się tu wiadomości z działów: nowości, z życia branży oraz szkolenia.
Aplikację Auto Moto Serwis można ściągnąć bezpłatnie ze sklepu Google Play. Należy kliknąć w zakładkę „”aplikacje”i w polu dialogowym wpisać ”automotoserwis”.

 

Truck Serwis

TRUCK 2023 2

homeWyszukiwarka

mailNewsletter

PassThru

Redakcja „Auto Moto Serwisu” w 2017 roku rozpoczęła cykl publikacji dotyczących PassThru – procedury dostępu online do portali internetowych wybranych producentów pojazdów. Przedstawiamy proces pierwszej rejestracji, diagnostyki pojazdu i programowania sterowników dla poszczególnych marek samochodów.

Czytaj więcej

Prenumerata 2024

3

 

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem