fb logo

Aktualne wydanie

AMS 01 2024

Pełne artykuły

Co wymienić razem z paskiem rozrządu?

Na co należy zwrócić uwagę, aby zamontowany rozrząd pracował niezawodnie aż do następnej wymiany. Montaż nowego zestawu rozrządu powinien zawsze łączyć się z kontrolą oraz okresową wymianą innych elementów współpracujących. Konsekwencje zlekceważenia tego tematu są zwykle odwleczone w czasie. Ujawniają się najczęściej po przejechaniu 10 czy 20 tys. km później, stawiając użytkownika samochodu w bardzo kłopotliwej sytuacji. Oto na co należy zwrócić uwagę, by silnik po zakończeniu prac działał bez zastrzeżeń. 1. Uszczelniacze wałków rozrządu Przy okazji wymiany zestawu rozrządu nie należy zapominać o montażu nowych uszczelniaczy. Nawet jeśli w danym momencie wydają się całkowicie sprawne, jest duża szansa, że w ciągu najbliższych 20-30 tys. km zaczną przepuszczać olej, który może skrócić żywotność paska rozrządu. Przypomnijmy – typowy zestaw rozrządu wymienia się w zależności od konkretnego silnika co 60-100 tys. km. Jeśli mechanik pominie temat uszczelniaczy oznacza to, że będą...

Czytaj więcej...

Najnowsze

Od redakcji 06/2016

Już jesień

Okladka AMS 06 2016W telewizji pojawiły się reklamy środków na katar – to znak, że przyszła jesień.
Najważniejszym wydarzeniem tegorocznego września są targi Automechanika we Frankfurcie, odbywające się 13–17 września. Przemysł motoryzacyjny stoi na rozdrożu i producenci pojazdów muszą wybrać kierunki rozwoju pod względem źródeł napędu i technologii napraw. Na producentów pojazdów wywierana jest społeczna presja, by zaczęli na dużą skalę produkcję aut z napędem elektrycznym, co z ekonomicznego i technicznego punktu widzenia jest trudne do zrealizowania. Z badań przeprowadzonych przez firmę Censuswide w Wielkiej Brytanii wynika, że aż 81% czternastolatków chce jeździć w niedalekiej przyszłości autami elektrycznymi. Rządy Holandii i Norwegii chcą od roku 2025 zakazać rejestracji aut z silnikami benzynowymi i Diesla. Nad takim scenariuszem zastanawiają się również Niemcy. Nawet z uchwaloną przez parlament ustawą jest jak z małżeństwem – zawsze można coś zmienić, jednak z pewnością w XXI wieku kariera silnika tłokowego dobiegnie końca. Co gorsza, Unia Europejska chce od września przyszłego roku zakazać używania w produkcji samochodów trójtlenku chromu (CrO3). Ten związek chemiczny używany jest nie tylko do chromowania zderzaków, by ładniej wyglądały, lecz także przy produkcji pierścieni tłokowych czy zaworów.
Zapewne produkcja zostanie przeniesiona poza UE, albo CrO3 zostanie zastąpiony czymś innym. Presja na ekologię jest coraz większa i zapewne wymusi zmiany w konstrukcji pojazdów, które za kilka lat trafią do warsztatów niezależnych. Jeden z paneli dyskusyjnych na frankfurckich targach ma być poświęcony digitalizacji w przemyśle samochodowym i w technologiach napraw. Obecnie każdy szanujący się producent części zamiennych zakłada portal internetowy z zakładką dla mechaników i w ten sposób przekazuje wiedzę warsztatową z zakresu napraw. Być może w przyszłości mechanik założy specjalne okulary, w których zamontowana kamera przekaże obraz uszkodzonego podzespołu do „centrali” i pobierze technologię jego wymiany. Mechanik zobaczy ją w swoich okularach i krok po kroku będzie instruowany, co ma robić, aż do zainkasowania należności od zadowolonego klienta. Mimo wszystko udział w szkoleniach ma sens, szczególnie, gdy okulary nie połączą się z centralą.

Ryszard Polit
redaktor naczelny

PRZEJDŹ DO SPISU TREŚCI...

Truck Serwis

TRUCK 2023 2

homeWyszukiwarka

mailNewsletter

PassThru

Redakcja „Auto Moto Serwisu” w 2017 roku rozpoczęła cykl publikacji dotyczących PassThru – procedury dostępu online do portali internetowych wybranych producentów pojazdów. Przedstawiamy proces pierwszej rejestracji, diagnostyki pojazdu i programowania sterowników dla poszczególnych marek samochodów.

Czytaj więcej

Prenumerata 2024

3

 

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem