fb logo

Aktualne wydanie

AMS 01 2024

Pełne artykuły

Co wymienić razem z paskiem rozrządu?

Na co należy zwrócić uwagę, aby zamontowany rozrząd pracował niezawodnie aż do następnej wymiany. Montaż nowego zestawu rozrządu powinien zawsze łączyć się z kontrolą oraz okresową wymianą innych elementów współpracujących. Konsekwencje zlekceważenia tego tematu są zwykle odwleczone w czasie. Ujawniają się najczęściej po przejechaniu 10 czy 20 tys. km później, stawiając użytkownika samochodu w bardzo kłopotliwej sytuacji. Oto na co należy zwrócić uwagę, by silnik po zakończeniu prac działał bez zastrzeżeń. 1. Uszczelniacze wałków rozrządu Przy okazji wymiany zestawu rozrządu nie należy zapominać o montażu nowych uszczelniaczy. Nawet jeśli w danym momencie wydają się całkowicie sprawne, jest duża szansa, że w ciągu najbliższych 20-30 tys. km zaczną przepuszczać olej, który może skrócić żywotność paska rozrządu. Przypomnijmy – typowy zestaw rozrządu wymienia się w zależności od konkretnego silnika co 60-100 tys. km. Jeśli mechanik pominie temat uszczelniaczy oznacza to, że będą...

Czytaj więcej...

Najnowsze

Od redakcji 04/2017

Błędne koło

Coraz głośniej mówi się o nadmiernej emisji cząstek stałych i tlenków azotu przez silniki spalinowe i ich fatalnym wpływie na środowisko naturalne. Jeszcze do niedawna za głównego winowajcę uważano silnik z zapłonem samoczynnym, ale okazało się, że jednostki napędowe z bezpośrednim wtryskiem benzyny też emitują sporo cząstek stałych. Rozgorzała dyskusja na temat sposobów ograniczenia emisji tlenków azotu, gdyż udowodniono, że są one równie niebezpieczne jak tlenek węgla. Opracowano więc nowe normy emisji, które musi spełnić model pojazdu wprowadzany do sprzedaży. Problem polega na tym, że emisję tlenków azotu i cząstek stałych można zmierzyć wyłącznie w warunkach laboratoryjnych na hamowni, i robi się to podczas homologacji pojazdu. Jak pokazała niedawna afera dieselgate na badaniach homologacyjnych nie zawsze można polegać, kolejnym progiem powinny być więc stacje kontroli pojazdów. Emisji cząstek stałych ani tlenków azotu nie można jednak zmierzyć na stacji kontroli pojazdów, gdyż nie ma ani odpowiednich przyrządów, ani metod pomiarowych. Jest to problem nie tylko Polski, lecz całej Unii Europejskiej, która nie wypracowała nawet metod pomiarowych emisji tych składników spalin podczas eksploatacji pojazdu. Nic więc dziwnego, że chociaż jest to zabronione, w naszym kraju filtry cząstek stałych są nagminnie demontowane z samochodów. Jest minimalne prawdopodobieństwo, że diagnosta zauważy brak takiego filtra. W końcu maja odbędzie się coroczna konferencja Polskiej Izby Stacji Kontroli Pojazdów, na której zostaną zapewne omówione zmiany w systemie badań technicznych pojazdów. Unijna dyrektywa 2014/45/UE nakazuje, by do 20 maja 2017 r. dostosować polskie przepisy w tym względzie.Na naszych łamach przedstawialiśmy proponowane zmiany, ale ustawy jeszcze nie uchwalono.
 


Ryszard Polit
redaktor naczelny

PRZEJDŹ DO SPISU TREŚCI...

Truck Serwis

TRUCK 2023 2

homeWyszukiwarka

mailNewsletter

PassThru

Redakcja „Auto Moto Serwisu” w 2017 roku rozpoczęła cykl publikacji dotyczących PassThru – procedury dostępu online do portali internetowych wybranych producentów pojazdów. Przedstawiamy proces pierwszej rejestracji, diagnostyki pojazdu i programowania sterowników dla poszczególnych marek samochodów.

Czytaj więcej

Prenumerata 2024

3

 

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem