fb logo

Aktualne wydanie

AMS 01 2024

Pełne artykuły

Co wymienić razem z paskiem rozrządu?

Na co należy zwrócić uwagę, aby zamontowany rozrząd pracował niezawodnie aż do następnej wymiany. Montaż nowego zestawu rozrządu powinien zawsze łączyć się z kontrolą oraz okresową wymianą innych elementów współpracujących. Konsekwencje zlekceważenia tego tematu są zwykle odwleczone w czasie. Ujawniają się najczęściej po przejechaniu 10 czy 20 tys. km później, stawiając użytkownika samochodu w bardzo kłopotliwej sytuacji. Oto na co należy zwrócić uwagę, by silnik po zakończeniu prac działał bez zastrzeżeń. 1. Uszczelniacze wałków rozrządu Przy okazji wymiany zestawu rozrządu nie należy zapominać o montażu nowych uszczelniaczy. Nawet jeśli w danym momencie wydają się całkowicie sprawne, jest duża szansa, że w ciągu najbliższych 20-30 tys. km zaczną przepuszczać olej, który może skrócić żywotność paska rozrządu. Przypomnijmy – typowy zestaw rozrządu wymienia się w zależności od konkretnego silnika co 60-100 tys. km. Jeśli mechanik pominie temat uszczelniaczy oznacza to, że będą...

Czytaj więcej...

Najnowsze

Termostat – gdy silnik ma gorączkę

Termostat jest małą, ale bardzo istotną częścią układu chłodzenia. Kiedyś proste urządzenie w postaci samego wkładu, dziś przybiera wiele postaci. Warto przypomnieć, że system chłodzenia jest tak dobry, jak jego najsłabsza część.

termostatWe współczesnych silnikach układ chłodzenia poddawany jest kontroli sterownika, co ma obniżyć zużycie paliwa i emisję substancji szkodliwych. Niestety, z punktu widzenia konstruktora wpływa to na powstawanie coraz bardziej skomplikowanych układów chłodzenia i innych termostatów.

Utrzymanie właściwej temperatury silnika spalinowego ma kluczowe znaczenie dla jego właściwej pracy. Odpowiednia temperatura zapewnia: niskie zużycie paliwa, maksymalnie długą żywotność oraz spokojną pracę. Silnik, pracując z temperaturą niższą niż wymagana, spala tylko część odparowanego paliwa. Praca w stabilnej temperaturze jest podstawą utrzymania silnika w odpowiednim stanie cieplnym mającym istotny wpływ na pracę poszczególnych elementów. Warto jednak zauważyć, że w jednym układzie w jego skrajnych punktach mogą występować duże różnice wartości temperatury.
Z biegiem lat zmienia się wartość optymalnej temperatury pracy silnika. Kiedyś układy chłodzenia napełniano wodą, a za prawidłową temperaturę pracy uważano wtedy od 80 do 90°C. Dziś w układach chłodzenia są stosowane płyny chłodzące, o temperaturze wrzenia wynosi nawet 120°C. Ta zmiana spowodowała, że temperatura uznawana za prawidłową to obecnie zakres 90–100°C.
Silnik nagrzewa się z powodu spalania paliwa i współpracujących ze sobą elementów. W niektórych miejscach, temperaturę możemy zmniejszyć wyłącznie za pomocą oleju, np. w tłokach. We współczesnych konstrukcjach zmniejsza się objętość oleju smarującego i płynu chłodzącego, by silnik szybciej osiągnął właściwą temperaturę pracy. Z tego powodu niekiedy stosuje się chłodnice oleju. Obecne silniki samochodowe są prawie wyłącznie chłodzone płynem chłodzącym. W typowym układzie chłodzenia wyróżniamy:
• obieg „mały”, w którym odpływający z głowicy silnika nagrzany płyn chłodzący płynie ponownie do płaszcza chłodzącego,
• obieg „duży”, w którym odpływający z głowicy silnika nagrzany płyn chłodzący przepływa do płaszcza chłodzącego przez chłodnicę.
O objętości płynu, który przepływa przez każdy z obiegów, decyduje termostat. Jeżeli temperatura silnika jest niższa od dolnej temperatury prawidłowego zakresu temperatur, cała objętość płynu chłodzącego płynie w obiegu „krótkim”.

W silnikach starszej generacji stosuje się standardowe termostaty, których funkcjonowanie opiera się na działaniu czysto mechanicznym. W termostacie rozszerzający się cieplnie element otwiera talerzyk regulujący przepływ płynu chłodzącego:
• z głowicy silnika do dolnej części bloku silnika – zawór obiegu „małego”,
• z głowicy silnika do chłodnicy – zawór obiegu „dużego”.


mgr inż. Maciej Hadryś
Pełny artykuł przeczytają Państwo w wydaniu nr 5/2017

Truck Serwis

TRUCK 2023 2

homeWyszukiwarka

mailNewsletter

PassThru

Redakcja „Auto Moto Serwisu” w 2017 roku rozpoczęła cykl publikacji dotyczących PassThru – procedury dostępu online do portali internetowych wybranych producentów pojazdów. Przedstawiamy proces pierwszej rejestracji, diagnostyki pojazdu i programowania sterowników dla poszczególnych marek samochodów.

Czytaj więcej

Prenumerata 2024

3

 

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem