Ostrze siekiery
Do tej pory obowiązywała teza, że zamiast opon całorocznych należy stosować ogumienie zimowe w zimie, a letnie – w lecie. Firmy oponiarskie powoływały się na badania, z których niezbicie wynikało, że nie ma możliwości opracowania całorocznej mieszanki gumowej, zachowującej swoje właściwości w szerokim zakresie temperatur. Dlatego zelektryzowała nas wiadomość, że firma Michelin opracowała oponę letnią z homologacją zimową. Co więcej, okazało się, że firma Nokian wprowadziła do produkcji oponę zimową, której z powodzeniem można używać w lecie. Zawodowa nieufność do rewelacji podawanych niekiedy przez producentów ostatecznie ustąpiła po przeczytaniu informacji, że mieszanka gumowa nowej generacji zawiera krzemionkę i olej rzepakowy, a klinowe klocki bieżnika „przypominają kształtem ostrze siekiery”. W domyśle oznacza to, że już żaden aquaplaning ani nic podobnie nieprzyjemnego przytrafić się już nie może.
Samochody i części do nich projektują inżynierowie i od ich wiedzy oraz doświadczenia zależą przyszłe projekty. Z przyjemnością odnotowaliśmy fakt, że studenci Wydziału Mechanicznego Politechniki Wrocławskiej będą mogli kształcić się w nowym, dualnym trybie. To połączenie kształcenia teoretycznego na uczelni z zajęciami praktycznymi w firmie SITECH. Firma ta należy do koncernu Volkswagen i produkuje metalowe stelaże siedzisk samochodowych. To krzepiąca wiadomość, gdyż słabością absolwentów uczelni technicznych był brak doświadczenia praktycznego. Mamy nadzieję, że również inne uczelnie znajdą partnerów z przemysłu. Nawiasem mówiąc, kształcenie dualne było z powodzeniem praktykowane w tzw. dawnych czasach, ale wtedy jeszcze funkcjonowała Fabryka Samochodów Osobowych w Warszawie.
Zapraszamy na nasze stoisko na targach Profi Auto Show w Katowicach. Czekamy na Państwa!
Ryszard Polit
Redaktor naczelny