fb logo

Aktualne wydanie

AMS 01 2024

Pełne artykuły

Co wymienić razem z paskiem rozrządu?

Na co należy zwrócić uwagę, aby zamontowany rozrząd pracował niezawodnie aż do następnej wymiany. Montaż nowego zestawu rozrządu powinien zawsze łączyć się z kontrolą oraz okresową wymianą innych elementów współpracujących. Konsekwencje zlekceważenia tego tematu są zwykle odwleczone w czasie. Ujawniają się najczęściej po przejechaniu 10 czy 20 tys. km później, stawiając użytkownika samochodu w bardzo kłopotliwej sytuacji. Oto na co należy zwrócić uwagę, by silnik po zakończeniu prac działał bez zastrzeżeń. 1. Uszczelniacze wałków rozrządu Przy okazji wymiany zestawu rozrządu nie należy zapominać o montażu nowych uszczelniaczy. Nawet jeśli w danym momencie wydają się całkowicie sprawne, jest duża szansa, że w ciągu najbliższych 20-30 tys. km zaczną przepuszczać olej, który może skrócić żywotność paska rozrządu. Przypomnijmy – typowy zestaw rozrządu wymienia się w zależności od konkretnego silnika co 60-100 tys. km. Jeśli mechanik pominie temat uszczelniaczy oznacza to, że będą...

Czytaj więcej...

Najnowsze

Opona z dmuchawca i skóry rekina

Na konferencji prasowej firmy Continental Opony Polska przedstawiono dokonania firmy w ostatnich latach. Andrzej Mazur, menedżer marki Continental, zanalizował rynek opon do samochodów osobowych w Polsce, która w Europie jest 7. odbiorcą, z roczną sprzedażą na poziomie ok. 10 mln szt.

W ostatnich latach nastąpił spadek sprzedaży opon w naszym kraju. Ze względu na cieplejsze zimy spada sprzedaż opon zimowych, w ostatnim roku (na jesieni) – ok. 10%. Spada również sprzedaż opon o średnicach mniejszych niż 14, natomiast rośnie o średnicach powyżej 16.

Grzegorz Jeziak – dyrektor sprzedaży opon ciężarowych omówił sytuację na rynku opon do samochodów użytkowych. W 2014 r. wzrosła sprzedaż ogumienia do autobusów o dmc pow. 3,5 t (21%) i ciągników o dmc pow. 16 t (8,4%). Obecnie Continental skupia się na rozwoju oferty Conti360° oraz kompleksowych rozwiązaniach technicznych dla samochodów ciężarowych, m.in. system poziomowania CALS, czujniki Adblue, interfejs z lusterkiem ProViu, radar ars410 oraz opony ContiHybrid z systemem ContiPressureCheck.

opona-intGwoździem programu była prezentacja przez Pawła Skrobisza pierwszej opony Taraxa gum, w której do produkcji zastosowano kauczuk pochodzący z korzenia mniszka lekarskiego (mlecza, dmuchawca). Do produkcji opon samochodów osobowych zużywa się 10-30%, a w przypadku ciężarówek nawet 40% kauczuku naturalnego. Dotąd był on pozyskiwany z kauczukowców rosnących w strefie okołorównikowej Ameryki Południowej, Afryki i Azji. W celu badań nad możliwościami pozyskiwania kauczuku z innych źródeł Continental powołał start-up techniczny z Instytutem Biologii Molekularnej i Ekologii Stosowanej im. Fraunhofera (IBMES) w Schmallenbergu. Otrzymany w ten sposób kauczuk pod względem chemicznym jest identyczny z produktem kauczukowca. Produkcja w oparciu o nowy surowiec przewidziana jest już w 2020 r. Mniszek lekarski może rosnąć w niemalże każdej strefie klimatycznej. Wprawdzie nie wiadomo, jaki areał trzeba obsiać mniszkiem, aby otrzymać tyle kauczuku, ile z jednego kauczukowca, ale technologia ta ze względu na oszczędności wynikające z kosztów uprawy, transportu i przetworzenia ma być konkurencyjna do pozyskiwania kauczuku metodami tradycyjnymi. Dariusz Szewczyk – przedstawiciel marki Uniroyal zaprezentował nową oponę RainExpert 3 do samochodów osobowych i SUV, wykorzystującą strukturę budowy skory rekina, dla lepszego odprowadzania wody w oponach deszczowych. Drobne żebrowanie powierzchni wewnątrz bieżnika skutecznie zapobiega turbulencjom wody, co ma powodować lepszy jej przepływ, mniejsze zużycie materiału i szybsze odprowadzanie. Jednocześnie zastosowano ulepszony wzór kanałów usprawniających boczny odpływ wody, oraz stożkowy przekrój rowków, które umożliwiają szybsze odprowadzanie wody w miarę zużywania się opony. Na zakończenie Piotr Zielak dyrektor generalny Continental Opony Polska omówił coraz większe wyzwania i trudności w sprzedaży opon, wynikające z rewolucji e-sklepów, a także zaprezentował działania firmy na innych polach m.in. jako sponsora mistrzostw piłki nożnej dzieci z domów dziecka.

Truck Serwis

TRUCK 2023 2

homeWyszukiwarka

mailNewsletter

PassThru

Redakcja „Auto Moto Serwisu” w 2017 roku rozpoczęła cykl publikacji dotyczących PassThru – procedury dostępu online do portali internetowych wybranych producentów pojazdów. Przedstawiamy proces pierwszej rejestracji, diagnostyki pojazdu i programowania sterowników dla poszczególnych marek samochodów.

Czytaj więcej

Prenumerata 2024

3

 

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem