fb logo

Aktualne wydanie

AMS 01 2024

Pełne artykuły

Co wymienić razem z paskiem rozrządu?

Na co należy zwrócić uwagę, aby zamontowany rozrząd pracował niezawodnie aż do następnej wymiany. Montaż nowego zestawu rozrządu powinien zawsze łączyć się z kontrolą oraz okresową wymianą innych elementów współpracujących. Konsekwencje zlekceważenia tego tematu są zwykle odwleczone w czasie. Ujawniają się najczęściej po przejechaniu 10 czy 20 tys. km później, stawiając użytkownika samochodu w bardzo kłopotliwej sytuacji. Oto na co należy zwrócić uwagę, by silnik po zakończeniu prac działał bez zastrzeżeń. 1. Uszczelniacze wałków rozrządu Przy okazji wymiany zestawu rozrządu nie należy zapominać o montażu nowych uszczelniaczy. Nawet jeśli w danym momencie wydają się całkowicie sprawne, jest duża szansa, że w ciągu najbliższych 20-30 tys. km zaczną przepuszczać olej, który może skrócić żywotność paska rozrządu. Przypomnijmy – typowy zestaw rozrządu wymienia się w zależności od konkretnego silnika co 60-100 tys. km. Jeśli mechanik pominie temat uszczelniaczy oznacza to, że będą...

Czytaj więcej...

Najnowsze

Targi GasShow 2015

Jak podają organizatorzy, na tegoroczne targi GasShow przybyło 7 tys. zwiedzających, którzy mogli zapoznać się z ofertą 120 wystawców. Targi GasShow, które odbyły się na początku marca w Warszawie to największa impreza targowa branży gazowej.

gas-int

Jak poinformowano na konferencji liczba stacji tankowania tzw. autogazu (LPG) w Polsce spada i wynosi obecnie ok. 5520. W naszym kraju zarejestrowanych jest 2,7 mln pojazdów z instalacja gazową, ale niektóre źródła podają nawet 3 mln. Obecnie rynek autogazu przeżywa stagnację. W ostatnich 10 latach pojazdów z instalacją gazową przybywało, lecz obecnie kierowcy są coraz mniej zainteresowani autogazem. Szacuje się, że w 2014 r. zamontowano zaledwie 100 tys. instalacji LPG, a popyt zmalał o ok. 6%. Polska, która była trzecim rynkiem autogazu na świecie (za Rosją i Turcją), spadła na 5 miejsce. Powodem spadku zainteresowania LPG jest tania benzyna oraz brak dostatecznej wiedzy wśród kierowców na temat instalacji gazowych do silników z bezpośrednim wtryskiem benzyny. Tego rodzaju jednostki napędowe są coraz popularniejsze i lansowane jako oszczędne. Do tej pory istotnym argumentem wyboru paliwa LPG była jego niska cena, teraz ekonomiczne korzyści posiadania instalacji LPG nie są już takie oczywiste. Za nowoczesną instalację z wtryskiem gazu w fazie ciekłej klient musi zapłacić ok. 8,5 tys. zł.

Tymczasem świat, w tym Unia Europejska, stawiają na gaz ziemny, który nazywają paliwem przyszłości. Taka teza może być prawdopodobna, jeśli weźmie się pod uwagę możliwość pozyskiwania gazu z łupków. W Unii Europejskiej jeździ zaledwie 1,15 mln pojazdów zasilanych CNG, a największym problemem jest zbyt mała sieć stacji tankowania tego paliwa. Instalacje gazu ziemnego są stosowane z reguły w pojazdach użytkowych.

Wracając do targów, z nowości zauważyliśmy nowe generacje sterowników firm AC, Auto-Gaz Centrum, LPGTECH, ELPIGAZ i reduktorów (EuropeGas, ALEX). Ulepszane są też instalacje wtrysku gazu w fazie lotnej do silników z bezpośrednim wtryskiem benzyny. Np. w produkcie Landi Renzo silnik na wolnych obrotach zużywa gaz, a nie jak wcześniej – benzynę. Kontrowersje techniczne wzbudza wtrysk gazu w fazie ciekłej. Producenci (Vialle, Prinz) zapewniają, że po wyłączeniu silnika pojazdu nadal pracuje pompa gazu, by nie doszło do rozprężenia gazu w przewodach. Przedstawiciele wielu firm twierdzą jednak, że mniej zawodne są instalacje gazu w fazie lotnej.

Mniejszym zainteresowaniem niż rok temu cieszą się instalacje LPG do silnika Diesla, który spala mieszaninę oleju napędowego i gazu (do 25%). Kilka firm oferuje takie instalacje, np. ELPIGAZ czy Dual Fuel Systems (instalacja Solaris), ale potencjalni klienci podchodzą do nich z rezerwą. Problemem jest możliwość wystąpienia spalania stukowego przy zbyt dużej dawce LPG, którą dobiera elektroniczny sterownik.

Kilka firm oferowało chemiczne dodatki do paliwa, dzięki którym instalacja jest stale oczyszczana. Montażyści instalacji skarzą się bowiem na zbyt dużą ilość zanieczyszczeń w autogazie, czemu zaprzeczają dostawcy LPG. Przedstawiciele Orlenu zapewniali nas, że autogaz tej firmy ma kontrolowaną jakość na wielu etapach.

Na targach wystawiały się również firmy nie związane bezpośrednio z branżą gazową. Firma NGK polecała swoje cewki zapłonowe, które szybko zużywają się w silnikach zasilanych gazem. Ciekawą ofertę przedstawiła firma CIMAT - producent wyważarek elementów turbosprężarek, jak wałki, turbiny. Na stoisku tej firmy uwagę zwracał tester turbosprężarek o zmiennej geometrii. Nasze zainteresowanie zwróciła też hamownia podwoziowa firmy V-tech Dynamometers, która jest jej producentem.

Odwiedzając stoiska wystawców zastanawialiśmy się, czy warsztaty niezależne powinny rozszerzać zakres swojej działalności o montaż instalacji gazowych LPG. Biorąc pod uwagę stopień komplikacji nowoczesnych instalacji autogazu, ewentualne rozszerzenie działalności wymaga wielu godzin szkoleń. Przed podjęciem decyzji, warto brać to pod uwagę.

Truck Serwis

TRUCK 2023 2

homeWyszukiwarka

mailNewsletter

PassThru

Redakcja „Auto Moto Serwisu” w 2017 roku rozpoczęła cykl publikacji dotyczących PassThru – procedury dostępu online do portali internetowych wybranych producentów pojazdów. Przedstawiamy proces pierwszej rejestracji, diagnostyki pojazdu i programowania sterowników dla poszczególnych marek samochodów.

Czytaj więcej

Prenumerata 2024

3

 

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem