fb logo

Aktualne wydanie

AMS 01 2024

Pełne artykuły

Co wymienić razem z paskiem rozrządu?

Na co należy zwrócić uwagę, aby zamontowany rozrząd pracował niezawodnie aż do następnej wymiany. Montaż nowego zestawu rozrządu powinien zawsze łączyć się z kontrolą oraz okresową wymianą innych elementów współpracujących. Konsekwencje zlekceważenia tego tematu są zwykle odwleczone w czasie. Ujawniają się najczęściej po przejechaniu 10 czy 20 tys. km później, stawiając użytkownika samochodu w bardzo kłopotliwej sytuacji. Oto na co należy zwrócić uwagę, by silnik po zakończeniu prac działał bez zastrzeżeń. 1. Uszczelniacze wałków rozrządu Przy okazji wymiany zestawu rozrządu nie należy zapominać o montażu nowych uszczelniaczy. Nawet jeśli w danym momencie wydają się całkowicie sprawne, jest duża szansa, że w ciągu najbliższych 20-30 tys. km zaczną przepuszczać olej, który może skrócić żywotność paska rozrządu. Przypomnijmy – typowy zestaw rozrządu wymienia się w zależności od konkretnego silnika co 60-100 tys. km. Jeśli mechanik pominie temat uszczelniaczy oznacza to, że będą...

Czytaj więcej...

Najnowsze

Finał XVI Olimpiady Techniki Samochodowej

XVI edycja Olimpiady Techniki Samochodowej zakończyła się. Etap finałowy przeprowadzono 16 maja w siedzibie firmy Bosch w Warszawie. Zwycięzcą w klasyfikacji indywidualnej został Piotr Szada-Borzyszkowski, z Zespołu Szkół Nr 10 – Technikum Samochodowego w Koszalinie. Zespół Szkół Samochodowych w Bydgoszczy zdobył tytuł Samochodowej Szkoły Roku.

5-olimpiada

Piotr Szada-Borzyszkowski - zwycięzca XVI Olimpiady Techniki Smaochodowej

W finale wzięło udział 10 najlepszych uczniów szkół ponadgimnazjalnych o profilu samochodowym wyłonionych spośród 466 uczniów ze 163 szkół przystępujących do półfinału. Organizatorami Olimpiady Techniki Samochodowej są: redakcja Auto Moto Serwisu oraz Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, a patronem – Minister Edukacji Narodowej.
Zadania finałowe
Finaliści mieli do wykonania po dwa zadania praktyczne, które przygotowali specjaliści z działu technicznego firmy Bosch oraz organizatorzy olimpiady. Zadanie pierwsze polegało na wykryciu przyczyny niesprawności silnika o zapłonie samoczynnym wyposażonego w zasobnikowy układ wtryskowy common rail, który nie dawał się uruchomić. Zadanie drugie dotyczyło wykrycia usterki w układzie ABS. Szczegółową treść przedstawiamy obok. Również w tym roku zadania praktyczne sprawiły niektórym finalistom nieco kłopotu. Praktyka zawodowa jest więc nadal problemem dla uczniów.
Zwycięzcy i nagrody
XVI edycję Olimpiady Techniki Samochodowej w klasyfikacji indywidualnej, po zsumowaniu punktów zdobytych w półfinale oraz w finale, wygrał Piotr Szada-Borzyszkowski z Zespołu Szkół Nr 10 – Technikum Samochodowego w Koszalinie. Tytuł Samochodowej Szkoły Roku 2015 zdobył Zespół Szkół Samochodowych w Bydgoszczy. Tytuł ten przyznawany jest szkole, która uzyska największą liczbę punktów w klasyfikacji zespołowej. W tegorocznym finale brało udział aż trzech uczniów z tej szkoły, którzy przybyli pod opieką swojego nauczyciela p. Edwarda Rymaszewskiego i dyrektora szkoły p. Janusza Tomasa.
Tradycją finału są spotkania uczniów i nauczycieli z przedstawicielami sponsorów i partnerów olimpiady. W tym roku odbyła się debata, w której wzięli udział: Zbigniew Pilewski reprezentujący firmę Robert Bosch, Kacper Zabłocki z Schaeffler Group, Zbigniew Piotrowski z firmy ZF, Przemysław Trzaskowski z firmy Bridgestone, Lech Lasek z firmy Fuchs oraz Rafał Kobza z Liqui Moly. Debata koncentrowała się wokół nowoczesnych rozwiązań we współczesnych samochodach osobowych. Debata spotkała się z życzliwym zainteresowaniem słuchaczy, którzy zadawali pytania specjalistom.
Jak co roku laureaci, zwycięzcy olimpiady i ich nauczyciele zostali obdarowani cennymi nagrodami przez partnerów i sponsorów imprezy. Zdobywcy trzech pierwszych miejsc otrzymali laptopy ufundowane przez organizatorów olimpiady oraz vouchery na olej od firmy Fuchs, a wszyscy finaliści oraz ich opiekunowie – wiertarko-wkrętarki od firmy Bosch. Ponadto uczniów obdarowano tekstyliami, chemią warsztatową oraz innymi upominkami ufundowanymi przez sponsorów olimpiady.
Samochodowa Szkoła Roku otrzymała od strategicznego partnera olimpiady, firmy Robert Bosch, urządzenie do serwisowania klimatyzacji. Każda ze szkół biorąca udział w finale otrzymała także od firmy Bosch voucher na szkolenia. Od firmy Schaeffler Group, partnera głównego – narzędzie do montażu i demontażu sprzęgła samonastawnego, od firmy Liqui Moly urządzenie Jet Clean Tronic do czyszczenia układów wtryskowych. Od firmy ZF trzej uczniowie biorący udział w finale z Samochodowej Szkoły Roku wraz z nauczycielem otrzymali zaproszenia na Sachs Race Cup. Firma Bridgestone ufundowała voucher na opony o wartości 2 500 zł oraz szkolenia połączone ze zwiedzaniem Fabryki Opon Bridgestone w Poznaniu.
Dziękujemy partnerom i sponsorom olimpiady za wsparcie tej inicjatywy. Gratulujemy uczniom, którzy wzięli udział w tegorocznym finale, a także ich nauczycielom, którzy włożyli wiele pracy w przygotowanie uczniów do olimpiady. Jak powiedział prof. dr hab. inż. Andrzej Reński, przewodniczący komitetu głównego olimpiady, warto zdobywać wiedzę i olimpiada się również do tego przyczynia.

Ryszard Polit


Więcej >>>

Truck Serwis

TRUCK 2023 2

homeWyszukiwarka

mailNewsletter

PassThru

Redakcja „Auto Moto Serwisu” w 2017 roku rozpoczęła cykl publikacji dotyczących PassThru – procedury dostępu online do portali internetowych wybranych producentów pojazdów. Przedstawiamy proces pierwszej rejestracji, diagnostyki pojazdu i programowania sterowników dla poszczególnych marek samochodów.

Czytaj więcej

Prenumerata 2024

3

 

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem