Kierunek rozwoju układu wydechowego

Przeciętny użytkownik samochodu układ wydechowy wyobraża sobie jako metalowe puszki, służące do wytłumiania hałasu przy emisji spalin. Wewnątrz tłumika znajduje się system przegród oraz drobnych elementów okrytych materiałem wygłuszającym. Ukierunkowuje on przepływ spalin i zapewnia dopuszczalną przepisami emisję hałasu. Zatem projektowanie układu wydechowego nie jest łatwe i wymaga specjalnej „komory ciszy” z oprzyrządowaniem do pomiaru hałasu.


6-tlumikKatalizator
Pod koniec lat 80. XX w. do układu wydechowego wprowadzono katalizator. Od 1992, w związku z koniecznością spełnienia normy EURO 1 na terenie UE pojawiły się one w samochodach. Spowodowało to ograniczenie szkodliwych substancji w spalinach o ok. 90%, ale były dość drogie, zwłaszcza te, przeznaczone dla konkretnych marek (z wkładem ceramicznym lub metalowym), posiadających odpowiednie homologacje. Pojawiły się więc katalizatory uniwersalne dla określonych przedziałów pojemności, typów silnika (benzynowy lub wysokoprężny), w różnych kształtach i wymiarach – znacznie tańsze od dedykowanych, ale bez wymaganych homologacji i nie mogły być dopuszczone do ruchu na trenie UE, mimo że miały wkłady ceramiczne bądź metalowe. Obecnie widać spadek sprzedaży katalizotorów uniwersalnych, na rzecz dedykowanych. Katalizator w układzie wydechowym jest standardem, co przekłada się na spadek jego ceny.

Sonda Lambda
Wprowadzono ją na początku jedną (przed katalizatorem), potem następną (za katalizatorem). Sterują one dawką paliwa na podstawie analizy składu spalin w układzie. Mierzą różnicę zawartości tlenu w układzie i poza nim w wysokiej temperaturze. Zbierane dane są ciągle przekazywane do jednostki sterującej ECU (Electronic Control Unit), która na ich podstawie zmniejsza bądź zwiększa dawkę paliwa. Dzięki zastosowaniu sond lambda zmniejszono zużycia paliwa przy zachowaniu odpowiedniej mocy oraz zmniejszono emisję spalin. Chronią one też układ wydechowy przed samozapłonem.

DPF – filtr cząstek stałych
Wprowadzenie bardziej rygorystycznych norm poziomu emisji czyli EURO 4, EURO 5 a obecnie EURO 6 wymusiło zastosowanie DPF. W jego wnętrzu znajduje się materiał z dużą ilością kanalików zwężających się w kierunku wylotu spalin. Przechwytują one niespalone cząsteczki sadzy, co jeszcze bardziej ma ograniczyć emisję spalin. Jednak niewypalona sadza blokuje DPF, dlatego też musi być on regenerowany. Najpowszechniej przez samoregenerację poprzez dostarczenie do niego zwiększonej dawki paliwa lub addytywu i zablokowana w kanalikach filtra sadza jest wypalana w temp. ok 600°C. Dodanie addytywu obniża temp. Do 450°C, co ma wpływ na bezpieczeństwo i trwałość układu wydechowego. Zmianą dawki paliwa steruje komputer, który w zależności od stopnia napełnienia filtra odpowiednio ją modyfikuje. Informacja do komputera dostarcza system czujników ciśnienia i temperatury spalin (nowe elementy w układzie wydechowym). Mierzą one różnicę temperatury i ciśnienia spalin przy ich wlocie i wylocie. Są zamontowane przed i za filtrem cząstek stałych. Proces rozpoczęcia samoregeneracji DPF jest sygnalizowany kontrolką na desce rozdzielczej. Kontrolka niekoniecznie sygnalizuje zapchanie DPF – może sygnalizować też awarię czujników bądź przewodów łączących. Dlatego też warto kontrolować stan całego układu wydechowego w warsztatach z odpowiednim oprzyrządowaniem. Optymalizacja spalania przedłużyła również trwałość elementów w układzie do około 10 lat. Katalizatorów oraz DPF zastępują w znacznym stopniu stosowane dawniej tłumiki przednie, a obecnie i środkowe. W przyszłości nowoczesny układ wydechowy będzie się składał z DPF będącego również katalizatorem oraz tłumikiem końcowym. Powszechność stosowania DPF wpłynie na stopniowe obniżanie ich ceny, co spowoduje częstszą ich wymianę, zamiast wycinania z układu.

Oferta Inter Cars SA
Oferta w zakresie układów wydechowych w Inter Cars SA obejmuje części zarówno do starszych, jak i nowoczesnych układów wydechowych. W zakresie tłumików i katalizatorów są to produkty takich marek jak: Eberspaecher (dla wymagających użytkowników), Bosal, Walker, Asmet i JMJ. Inter Cars SA posiada własną markę tłumików 4Max produkowaną w fabrykach zapewniających najwyższą ich jakość za rozsądną cenę.
W ciągłej sprzedaży dostępny jest DPF uznanego w Europie producenta BM Catalysts oraz wiodącego ich producenta z Polski JMJ. Prawidłową pracę układu wydechowego zapewniają sondy lambda oraz czujniki ciśnienia i temperatury spalin, dostępne w naszej sieci od: NGK, Denso i M&D, a dodatkowo elementy montażowe, takich jak obejmy, wieszaki, śruby, złącza siatkowe i uszczelki, zapewnia szybki i poprawny montaż układu wydechowego w warsztatach.
Inter Cars SA stara się zapewnić możliwość wymiany całego układu wydechowego od tego samego producenta, kosztem czasochłonnych napraw. Nie oznacza to oczywiście braku możliwości skompletowania układu z elementów od różnych producentów oraz jak największy wybór opcji dostosowanych do indywidualnych potrzeb klienta. Inter Cars SA jest otwarty na uwagi oraz sugestie klientów odnośnie swojej oferty. Prosi o ich wysyłanie na adres mailowy:
Fryderyk Smoliński Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..