fb logo

Aktualne wydanie

AMS 01 2024

Pełne artykuły

Co wymienić razem z paskiem rozrządu?

Na co należy zwrócić uwagę, aby zamontowany rozrząd pracował niezawodnie aż do następnej wymiany. Montaż nowego zestawu rozrządu powinien zawsze łączyć się z kontrolą oraz okresową wymianą innych elementów współpracujących. Konsekwencje zlekceważenia tego tematu są zwykle odwleczone w czasie. Ujawniają się najczęściej po przejechaniu 10 czy 20 tys. km później, stawiając użytkownika samochodu w bardzo kłopotliwej sytuacji. Oto na co należy zwrócić uwagę, by silnik po zakończeniu prac działał bez zastrzeżeń. 1. Uszczelniacze wałków rozrządu Przy okazji wymiany zestawu rozrządu nie należy zapominać o montażu nowych uszczelniaczy. Nawet jeśli w danym momencie wydają się całkowicie sprawne, jest duża szansa, że w ciągu najbliższych 20-30 tys. km zaczną przepuszczać olej, który może skrócić żywotność paska rozrządu. Przypomnijmy – typowy zestaw rozrządu wymienia się w zależności od konkretnego silnika co 60-100 tys. km. Jeśli mechanik pominie temat uszczelniaczy oznacza to, że będą...

Czytaj więcej...

Najnowsze

75 lat Jeepa

W tym roku Jeep obchodzi 75-lecie powstania. Stał się najpopularniejszym pojazdem II wojny światowej, a w przeciwieństwie do innych wojskowych pojazdów stał się również ulubieńcem cywili.

Historia firmy rozpoczęła się wraz pojawieniem się modelu Willys-Overland MA/MB w 1941 r. Po wojnie Willys dalej produkował Jeepa, ale w wersji cywilnej CJ-2A. Sprzedawano również licencje, np. producentom japońskim (Mitsubishi). W 1950 r. Willys zastrzegł znak towarowy „Jeep". Po II wojnie światowej okazało się, że istnieje duże zapotrzebowanie na pojazdy z napędem na obie osie i to po obu stronach Atlantyku. W USA karierę robiły cywilne wersje Jeepa, w Europie niespodziewany sukces odniósł Land Rover. Wspólną cechą był napęd na cztery koła, który umożliwiał jazdę na polach i bezdrożach zniszczonej wojną Europy. Co ciekawe, napęd 4x4 okazał się atrakcyjny dla Amerykanów.
jeep1Dla części cywilnych nabywców Jeep CJ, wywodzący się z wersji wojskowej, był zbyt toporny. Firma zareagowała nowym modelem – Wagon (1946–1965), który od 1949 r. miał dołączalny napęd na cztery koła. Był to pojazd kombi z zamkniętym nadwoziem w całości wykonanym ze stali, mieścił siedmiu pasażerów.
jeep2

W roku 1955 z taśm produkcyjnych zjechał CJ-5, który był produkowany aż do 1983 r. W roku 1963 na rynek wprowadzono model Jeep Wagoneer (1963–1983) – modernizację modelu Wagon. Producent zestawił automatyczną skrzynię biegów z układem napędu na cztery koła. Jeep Wagoneer był również pierwszym pojazdem z napędem na cztery koła wyposażonym w niezależne przednie zawieszenie. W roku 1984 na rynku pojawił się Jeep Grand Wagoneer (1984–1991), który zastąpił swojego poprzednika. Model ten stał się lifestylowym pojazdem z segmentu Premium, popularnym wśród celebrytów.
W 1974 r. z taśm produkcyjnych zjechał pierwszy model Cherokee (SJ – produkowany w latach 1974–1983). Cherokee miał przyciągnąć młodsze rzesze klientów niż Wagoneer i został skonstruowany w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie rynku na pojazdy rekreacyjne. W roku 1984 na rynek wprowadzono drugą generację Cherokee (XJ – produkowaną w latach 1984–2001).
W 1992 r. zadebiutował Jeep Grand Cherokee.

Truck Serwis

TRUCK 2023 2

homeWyszukiwarka

mailNewsletter

PassThru

Redakcja „Auto Moto Serwisu” w 2017 roku rozpoczęła cykl publikacji dotyczących PassThru – procedury dostępu online do portali internetowych wybranych producentów pojazdów. Przedstawiamy proces pierwszej rejestracji, diagnostyki pojazdu i programowania sterowników dla poszczególnych marek samochodów.

Czytaj więcej

Prenumerata 2024

3

 

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem