Zima w sieci Lotos

paliwalotosNa stacjach Lotos do końca lutego można zatankować zimowy olej napędowy i benzynę spełniającą normy paliwa zimowego. W ofercie koncernu można też znaleźć olej napędowy produkowany na bazie oleju arktycznego I Z-40.

Czym różni się paliwo letnie od zimowego? W przypadku benzyn zwiększa się prężność tego paliwa przez dodanie większej ilości komponentów lekkich np. butanu. Wyższa prężność benzyny w jesienno-zimowym okresie pozwala bezproblemowo uruchomić silnik w niskich temperaturach. W okresie letnim prężność par może być maksymalna 60 kPa, a w okresie zimowym parametr ten może wynosić maksymalnie 90 kPa.
Przy wyborze oleju napędowego zimą warto zwrócić uwagę na temperaturę mętnienia oraz temperaturę zablokowania zimnego filtra (CFPP). W Polsce, według normy, w okresie letnim CFPP limitowany jest na poziomie minimalnym 0°C, a w okresie zimowym limit tego parametru to minimalnie -20°C. Olej arktyczny I Z-40 z rafinerii Grupy Lotos gwarantuje temperaturę blokady zimnego filtra (CFPP) do -32°C oraz temperaturę mętnienia do -22°C.
Do paliw Diesla dodawane są substancje uszlachetniające. Depresatory, dodawane do oleju napędowego – od początku października do połowy kwietnia – sprawiają, że podczas krystalizacji parafin, gdy temperatura spada poniżej temperatury mętnienia, powstają mniejsze kryształy, które do pewnej temperatury nie zapychają filtra. Natomiast dodatki WASA spowalniają opadanie na dół zbiornika już skrystalizowanych parafin. To ważne, bo paliwo zasysane jest z dołu zbiornika i jeśli jest tam warstwa parafin, to filtr może szybko się zapchać. Oprócz tego, przez cały rok, do olejów napędowych  dodawane są biocydy, które hamują rozwój bakterii i innych mikroorganizmów w zbiornikach. Powstające z nich osady również mogą zatkać filtry.