fb logo

Aktualne wydanie

AMS 01 2024

Pełne artykuły

Co wymienić razem z paskiem rozrządu?

Na co należy zwrócić uwagę, aby zamontowany rozrząd pracował niezawodnie aż do następnej wymiany. Montaż nowego zestawu rozrządu powinien zawsze łączyć się z kontrolą oraz okresową wymianą innych elementów współpracujących. Konsekwencje zlekceważenia tego tematu są zwykle odwleczone w czasie. Ujawniają się najczęściej po przejechaniu 10 czy 20 tys. km później, stawiając użytkownika samochodu w bardzo kłopotliwej sytuacji. Oto na co należy zwrócić uwagę, by silnik po zakończeniu prac działał bez zastrzeżeń. 1. Uszczelniacze wałków rozrządu Przy okazji wymiany zestawu rozrządu nie należy zapominać o montażu nowych uszczelniaczy. Nawet jeśli w danym momencie wydają się całkowicie sprawne, jest duża szansa, że w ciągu najbliższych 20-30 tys. km zaczną przepuszczać olej, który może skrócić żywotność paska rozrządu. Przypomnijmy – typowy zestaw rozrządu wymienia się w zależności od konkretnego silnika co 60-100 tys. km. Jeśli mechanik pominie temat uszczelniaczy oznacza to, że będą...

Czytaj więcej...

Najnowsze

Solaris ciągle rośnie

Miniony rok był dla firmy Solaris bardzo udany – poinformowano na konferencji prasowej. W 2016 roku firma sprzedała łącznie 1300 pojazdów (w roku 2015 – 1279 sztuk), w tym 829 odbiorcom zagranicznym. Spółka zanotowała także rekordowo wysokie przychody, które w 2016 roku wyniosły 1,72 miliarda złotych.

Solange Olszewska, prezes Zarządu i właścicielka firmy Solaris Bus & Coach S.A„Oczywiście nie możemy spoczywać na laurach, ponieważ sytuacja na europejskim rynku autobusowym jest niezwykle dynamiczna. Nieustannie więc pracujemy nad poprawą naszej efektywności i rentowności z korzyścią nie tylko dla sytuacji naszej firmy i pracowników, ale także polskiej gospodarki. To w Polsce tworzymy w sposób bezpośredni i pośredni blisko 8000 miejsc pracy, a nasza działalność generuje dla systemu gospodarczego naszego kraju wartość dodaną w wysokości ponad miliarda złotych rocznie" – powiedziała Solange Olszewska, prezes Zarządu i właścicielka firmy Solaris Bus & Coach S.A. Na konferencji prasowej podkreślano społeczną odpowiedzialność biznesu za tworzenie nowych miejsc pracy, otoczenie i ochronę środowiska. Solaris jest polską firmą rodzinną i w Polsce płaci podatki – podkreślała Solange Olszewska. W regionie firma oferuje dogodne warunki pracy dla pracowników i przyzwoicie ich wynagradza.

W Polsce Solaris już 14 rok z rzędu utrzymał pozycję lidera w segmencie niskopodłogowych autobusów miejskich. Do krajowych odbiorców trafiło 471 autobusów. Firma wyeksportowała 829 pojazdów, z których najwięcej trafiło do przewoźników w Niemczech (276 sztuk), a następnie do Izraela (170 szt.), Włoch (90 szt.) i Austrii (75 szt.).

Podczas branżowych targów IAA w Hanowerze wręczono statuetkę przyznawaną w konkursie „Bus of The Year", którą uhonorowany został nowy Solaris Urbino 12 electric. To ukoronowanie działań Solarisa w zakresie napędów elektrycznych. W 2006 roku Solaris, jako pierwszy europejski producent, zaprezentował seryjnie produkowany autobus z napędem hybrydowym, a od roku 2011 ma też w ofercie autobusy elektryczne. „Myślę, że najbliższe 2-3 lata będą w tym obszarze kluczowe dla naszej firmy, a pojazdy elektryczne staną się jednym z filarów naszej produkcji" – powiedział Zbigniew Palenica, wiceprezes Zarządu.

Solaris wraz z grupą dziewięciu innych podmiotów utworzył klaster o nazwie „Polski Autobus Elektryczny – łańcuch dostaw dla elektromobilności." Celem klastra są prace rozwojowe napędu elektrycznego. Na konferencji podano, że Solaris na badania i rozwój przeznaczył w minionym roku 145 mln zł. Solaris produkuje autobusy z szeregowym napędem hybrydowym wykorzystując silniki Cumminsa i napęd elektryczny firmy BAE. W przypadku napędu wyłącznie elektrycznego firma oferuje kilka możliwości ładowania baterii: plug-in, pantografem, metodą indukcyjną lub wodorowymi ogniwami paliwowymi.

Produkowany od 2015 r. nowy Solaris sukcesywnie zastępuje w produkcji model dotychczasowy. W minionym roku do portfolio pojazdów najnowszej generacji dołączyły trzy typy: Urbino 12 CNG (sprężony gaz ziemny), Urbino 12 Hybrid z napędem hybrydowym oraz autobus w klasie MIDI - Urbino 10,5.

Na ten rok firma planuje premierę przegubowego Solarisa Urbino 18 w wersji elektrycznej oraz Solarisa Trollino. Oprócz tego gama produktów firmy zostanie poszerzona o trolejbus z baterią oraz wodorowym ogniwem paliwowym. W roku 2016 doszło do istotnych zmian w tramwajowej dywizji Solarisa. Z dniem 1 stycznia 2017 roku firmy Solaris oraz Stadler powołały spółkę joint venture pod nazwą Solaris Tram Sp. z o.o., która poprowadzi w Środzie Wielkopolskiej wspólny zakład, gdzie będą produkowane tramwaje. Co ciekawe, wszystkie wyprodukowane przez Solarisa tramwaje zostały wyeksportowane.

Rynek autobusowy jest dość niestabilny i podatny na wpływy polityczne, gdyż pojazdy te sprzedaje się w ramach przetargów dla miast. Solaris będzie więc zwracał coraz większą uwagę na klientów prywatnych i oferował finansowanie zakupu autobusów we współpracy z bankami.

Truck Serwis

TRUCK 2023 2

homeWyszukiwarka

mailNewsletter

PassThru

Redakcja „Auto Moto Serwisu” w 2017 roku rozpoczęła cykl publikacji dotyczących PassThru – procedury dostępu online do portali internetowych wybranych producentów pojazdów. Przedstawiamy proces pierwszej rejestracji, diagnostyki pojazdu i programowania sterowników dla poszczególnych marek samochodów.

Czytaj więcej

Prenumerata 2024

3

 

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem