Szanowni czytelnicy, mamy pierwszą połowę czerwca i benzyna osiągnęła cenę 8 zł za litr i to ta tańsza 95 oktan, bo benzyna 98 oktan już pokonała tą granicę. Nieco tańszy jest olej napędowy i ja, jako użytkownik samochodu z silnikiem wysokoprężnym czuję się trochę wygrany. Co prawda, gdy kupowałem swój samochód, to olej napędowy też był tańszy od benzyny ale później ta proporcja uległa odwróceniu. Niestety nie ma się z czego cieszyć, bo cena oleju napędowego osiągnęła poziom 7,50 zł i jest to próg, powyżej którego przesiadam się na rower. Ciekawe jak wielu kierowców myśli podobnie jak ja. Na razie poziom zakorkowania Warszawy wskazuje na to, że większość płacze i płaci, ciekawe tylko jak długo.
W tym momencie przypomina mi się rozmowa taksówkarzy, której przysłuchiwałem się gdzieś na początku lat siedemdziesiątych, lub jeszcze pod koniec lat sześćdziesiątych (niestety pamięć ludzka jest zawodna), a dotyczyła ona właśnie cen benzyny. Panowie taksówkarze zarzekali się, że jeśli cena benzyny przekroczy pięć złotych (a chodziło o takie stare aluminiowe pięć złotych z rybakiem, którego większość czytelników zapewne nie pamięta), to przestają jeździć taksówkami i szukają innej roboty. Oczywiście cena benzyny przekroczyła cenę ówczesnych pięciu złotych, a taksówki nie przestały jeździć.
Podobnie będzie teraz. Świat dostosuje się do nowych cen, jakie by one nie były, a najprawdopodobniejszą konsekwencją benzynowej drożyzny będzie szybszy rozwój napędów alternatywnych i dynamiczny wzrost sprzedaży pojazdów elektrycznych. Już widać z tegorocznych sprawozdań, jak bardzo wzrosła sprzedaż pojazdów całkowicie elektrycznych, a jestem przekonany że to dopiero początek boomu, który wybuchnie w tym i przyszłym roku. Jeśli tylko wojna nie rozpełznie się na kolejne kraje, to już wkrótce potrzebne będą u nas liczne nowe stacje ładowania i nowe serwisy obsługujące pojazdy elektryczne. Otwiera się nowa szansa rozwoju. Warto z niej skorzystać.
Bliższa perspektywa obejmuje rozpoczynający się sezon urlopowy, a tu również możemy być świadkami pewnych zmian. Zapewne niektórzy kierowcy w drodze na wakacje zechcą skorzystać z rad dotyczących ekonomicznej jazdy. Częste „wyrzucanie na luz” i brak hamowania silnikiem w niektórych wypadkach skończy się zatkaniem katalizatora sadzą i zapaleniem się kontrolki awarii silnika. Warsztatowcy powinni przygotować się na większą ilość tego typu awarii w nadchodzącym sezonie urlopowym.
Rafał Dmowski
redaktor naczelny
2 Nowa kia Niro także w wersji całkowicie elektrycznej
3 Nowa strona internetowa DENSO Aftermarket
3 Aktualizacja wyszukiwarki produktów NGK SPARK PLUG
3 Aktualizacja oprogramowania IDC5 CAR 75.0.0
4 Płyny eksploatacyjne do „elektryków”
5 25 lat Mercedes-Benz Polska
6 EV Experience – jazdy testowe elektrykami
6 Kryzys na rynku samochodowym
7 ŠKODA rozpoczyna produkcję systemów akumulatorów MEB
PRODUKTY
8 Opony łączą motocykl z drogą
9 KTM wprowadza na rynek serię SX 2023 na oponach Dunlop
10 Paski rozrządu – wciąż na topie
11 Nowa gama opon całorocznych KLEBER
PRAKTYKA WARSZTATOWA
14 Układ wtryskowy, silniki Diesla cz. 2
19 Zawieszenie
22 Diagnozowanie uszkodzeń tylnego zawieszenia
25 Stan zawieszenia a geometria
28 Napęd łańcuchowy w motocyklu
30 BILSTEIN oferuje kontrolę amortyzatorów
STREFA SZEFA
31 UOKiK upomniał się o prawa kierowców
PROSTE PRACE WARSZTATOWE
32 Mikrokamera w diagnostyce warsztatowej
AUTO TECHNIKA
34 Jazda warunkowo zautomatyzowana
36 Autonomiczne auta uwolnią czas
NAPĘDY HYBRYDOWE I ALTERNATYWNE
38 Biurowce Globalworth przygotowane na rozwój mikromobilności
39 Rośnie popularność programu „Mój Elektryk”
40 Przyszłość motoryzacji jest elektryzująca
41 Bosch wchodzi na rynek elektrolizy wodorowej
42 Auto Moto Show Elektromobility
43 Przełomowy moduł mocy od Hitachi Energy
44 Z najnowszej historii motoryzacji: GM EV1 cz. 1
AUTO MOTO HOBBY
47 Regeneracja amortyzatorów w klasykach