fb logo

Aktualne wydanie

AMS 01 2024

Pełne artykuły

Co wymienić razem z paskiem rozrządu?

Na co należy zwrócić uwagę, aby zamontowany rozrząd pracował niezawodnie aż do następnej wymiany. Montaż nowego zestawu rozrządu powinien zawsze łączyć się z kontrolą oraz okresową wymianą innych elementów współpracujących. Konsekwencje zlekceważenia tego tematu są zwykle odwleczone w czasie. Ujawniają się najczęściej po przejechaniu 10 czy 20 tys. km później, stawiając użytkownika samochodu w bardzo kłopotliwej sytuacji. Oto na co należy zwrócić uwagę, by silnik po zakończeniu prac działał bez zastrzeżeń. 1. Uszczelniacze wałków rozrządu Przy okazji wymiany zestawu rozrządu nie należy zapominać o montażu nowych uszczelniaczy. Nawet jeśli w danym momencie wydają się całkowicie sprawne, jest duża szansa, że w ciągu najbliższych 20-30 tys. km zaczną przepuszczać olej, który może skrócić żywotność paska rozrządu. Przypomnijmy – typowy zestaw rozrządu wymienia się w zależności od konkretnego silnika co 60-100 tys. km. Jeśli mechanik pominie temat uszczelniaczy oznacza to, że będą...

Czytaj więcej...

Najnowsze

W numerze 5/2022

    Szanowni czytelnicy, mamy pierwszą połowę czerwca i benzyna osiągnęła cenę 8 zł za litr i to ta tańsza 95 oktan, bo benzyna 98 oktan już pokonała tą granicę. Nieco tańszy jest olej napędowy i ja, jako użytkownik samochodu z silnikiem wysokoprężnym czuję się trochę wygrany. Co prawda, gdy kupowałem swój samochód, to olej napędowy też był tańszy od benzyny ale później ta proporcja uległa odwróceniu. Niestety nie ma się z czego cieszyć, bo cena oleju napędowego osiągnęła poziom 7,50 zł i jest to próg, powyżej którego przesiadam się na rower. Ciekawe jak wielu kierowców myśli podobnie jak ja. Na razie poziom zakorkowania Warszawy wskazuje na to, że większość płacze i płaci, ciekawe tylko jak długo.

    W tym momencie przypomina mi się rozmowa taksówkarzy, której przysłuchiwałem się gdzieś na początku lat siedemdziesiątych, lub jeszcze pod koniec lat sześćdziesiątych (niestety pamięć ludzka jest zawodna), a dotyczyła ona właśnie cen benzyny. Panowie taksówkarze zarzekali się, że jeśli cena benzyny przekroczy pięć złotych (a chodziło o takie stare aluminiowe pięć złotych z rybakiem, którego większość czytelników zapewne nie pamięta), to przestają jeździć taksówkami i szukają innej roboty. Oczywiście cena benzyny przekroczyła cenę ówczesnych pięciu złotych, a taksówki nie przestały jeździć.

    Podobnie będzie teraz. Świat dostosuje się do nowych cen, jakie by one nie były, a najprawdopodobniejszą konsekwencją benzynowej drożyzny będzie szybszy rozwój napędów alternatywnych i dynamiczny wzrost sprzedaży pojazdów elektrycznych. Już widać z tegorocznych sprawozdań, jak bardzo wzrosła sprzedaż pojazdów całkowicie elektrycznych, a jestem przekonany że to dopiero początek boomu, który wybuchnie w tym i przyszłym roku. Jeśli tylko wojna nie rozpełznie się na kolejne kraje, to już wkrótce potrzebne będą u nas liczne nowe stacje ładowania i nowe serwisy obsługujące pojazdy elektryczne. Otwiera się nowa szansa rozwoju. Warto z niej skorzystać.

    Bliższa perspektywa obejmuje rozpoczynający się sezon urlopowy, a tu również możemy być świadkami pewnych zmian. Zapewne niektórzy kierowcy w drodze na wakacje zechcą skorzystać z rad dotyczących ekonomicznej jazdy. Częste „wyrzucanie na luz” i brak hamowania silnikiem w niektórych wypadkach skończy się zatkaniem katalizatora sadzą i zapaleniem się kontrolki awarii silnika. Warsztatowcy powinni przygotować się na większą ilość tego typu awarii w nadchodzącym sezonie urlopowym.

 

Rafał Dmowski

redaktor naczelny

 

 

NOWOŚCI

2 Nowa kia Niro także w wersji całkowicie elektrycznej

3 Nowa strona internetowa DENSO Aftermarket

3 Aktualizacja wyszukiwarki produktów NGK SPARK PLUG

3 Aktualizacja oprogramowania IDC5 CAR 75.0.0

4 Płyny eksploatacyjne do „elektryków”

 

 Z ŻYCIA BRANŻY

5 25 lat Mercedes-Benz Polska

6 EV Experience – jazdy testowe elektrykami

6 Kryzys na rynku samochodowym

7 ŠKODA rozpoczyna produkcję systemów akumulatorów MEB

PRODUKTY

8 Opony łączą motocykl z drogą

9 KTM wprowadza na rynek serię SX 2023 na oponach Dunlop

10 Paski rozrządu – wciąż na topie

11 Nowa gama opon całorocznych KLEBER

11 Nowa ładowarka OSRAM

 

PRAKTYKA WARSZTATOWA

14 Układ wtryskowy, silniki Diesla cz. 2

19 Zawieszenie

22 Diagnozowanie uszkodzeń tylnego zawieszenia

25 Stan zawieszenia a geometria

26 Rola elementu elastycznego

28 Napęd łańcuchowy w motocyklu

30 BILSTEIN oferuje kontrolę amortyzatorów

 

STREFA SZEFA

31 UOKiK upomniał się o prawa kierowców

 

PROSTE PRACE WARSZTATOWE

32 Mikrokamera w diagnostyce warsztatowej

 

AUTO TECHNIKA

34 Jazda warunkowo zautomatyzowana

36 Autonomiczne auta uwolnią czas

37 ESC a zawieszenie

 

NAPĘDY HYBRYDOWE I ALTERNATYWNE

38 Biurowce Globalworth przygotowane na rozwój mikromobilności

39 Rośnie popularność programu „Mój Elektryk”

40 Przyszłość motoryzacji jest elektryzująca

41 Bosch wchodzi na rynek elektrolizy wodorowej

42 Auto Moto Show Elektromobility

43 Przełomowy moduł mocy od Hitachi Energy

 44 Z najnowszej historii motoryzacji: GM EV1 cz. 1

 

AUTO MOTO HOBBY

47 Regeneracja amortyzatorów w klasykach

Truck Serwis

TRUCK 2023 2

homeWyszukiwarka

mailNewsletter

PassThru

Redakcja „Auto Moto Serwisu” w 2017 roku rozpoczęła cykl publikacji dotyczących PassThru – procedury dostępu online do portali internetowych wybranych producentów pojazdów. Przedstawiamy proces pierwszej rejestracji, diagnostyki pojazdu i programowania sterowników dla poszczególnych marek samochodów.

Czytaj więcej

Prenumerata 2024

3

 

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem