fb logo

Aktualne wydanie

AMS 01 2024

Pełne artykuły

Co wymienić razem z paskiem rozrządu?

Na co należy zwrócić uwagę, aby zamontowany rozrząd pracował niezawodnie aż do następnej wymiany. Montaż nowego zestawu rozrządu powinien zawsze łączyć się z kontrolą oraz okresową wymianą innych elementów współpracujących. Konsekwencje zlekceważenia tego tematu są zwykle odwleczone w czasie. Ujawniają się najczęściej po przejechaniu 10 czy 20 tys. km później, stawiając użytkownika samochodu w bardzo kłopotliwej sytuacji. Oto na co należy zwrócić uwagę, by silnik po zakończeniu prac działał bez zastrzeżeń. 1. Uszczelniacze wałków rozrządu Przy okazji wymiany zestawu rozrządu nie należy zapominać o montażu nowych uszczelniaczy. Nawet jeśli w danym momencie wydają się całkowicie sprawne, jest duża szansa, że w ciągu najbliższych 20-30 tys. km zaczną przepuszczać olej, który może skrócić żywotność paska rozrządu. Przypomnijmy – typowy zestaw rozrządu wymienia się w zależności od konkretnego silnika co 60-100 tys. km. Jeśli mechanik pominie temat uszczelniaczy oznacza to, że będą...

Czytaj więcej...

Najnowsze

Wymiana oleju przekładniowego w autach z napędem hybrydowym

dezaktywacjaW wysokonapięciowych napędach hybrydowych stosuje się rożne mechanizmy do przekazywania momentu obrotowego z silników spalinowego i elektrycznego. Mogą to być modyfikacje skrzyń dwusprzęgłowych, przekładni bezstopniowych lub z szeregiem planetarnym.

Koncern ZF, który od lat produkuje klasyczne, automatyczne skrzynie biegów, również wytwarza ich hybrydową wersję. Modyfikacja automatycznej, klasycznej przekładni polega na usunięciu konwertera (przekładni hydrokinetycznej) i dodaniu silnika elektrycznego.
ZF Aftermarket radzi warsztatom, aby przestrzegały krótszych okresów między wymianami oleju w takiej przekładni, gdyż poddawana jest ona większym obciążeniom i zawiera mniej oleju niż odmiana standardowa. Jeśli w tradycyjnych automatach olej wymienia się co 40–60 tys. km, to w napędach hybrydowych zaleca się skrócenie tego okresu o połowę. Przekładnia w napędach hybrydowych przenosi moment obrotowy z silnika spalinowego oraz elektrycznego, a zatem pracuje pod większym obciążeniem, a co za tym idzie – w wyższej temperaturze. Przy bardzo wysokich temperaturach roboczych olej starzeje się szybciej niż w normalnych warunkach, a ponadto przekładnie hybrydowe mają o około dwa litry mniej oleju z powodu braku przekładni hydrokinetycznej (konwertera) w porównaniu do konwencjonalnych automatycznych skrzyń biegów, które mieszczą około 10–11 litrów oleju. Mniejsza objętość oleju nie tylko wymaga intensywniejszego chłodzenia, lecz także ma mniejszą możliwość absorbowania ścieru z wewnętrznych elementów przekładni, a co za tym idzie ulega szybszemu zanieczyszczeniu.

 

Pełna procedura została opisana w wydaniu 8/2020 Auto Moto Serwisu

Truck Serwis

TRUCK 2023 2

homeWyszukiwarka

mailNewsletter

PassThru

Redakcja „Auto Moto Serwisu” w 2017 roku rozpoczęła cykl publikacji dotyczących PassThru – procedury dostępu online do portali internetowych wybranych producentów pojazdów. Przedstawiamy proces pierwszej rejestracji, diagnostyki pojazdu i programowania sterowników dla poszczególnych marek samochodów.

Czytaj więcej

Prenumerata 2024

3

 

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem