fb logo

Aktualne wydanie

Okladka AMS 01 2021

Pełne artykuły

Silniki Mazdy z technologią Skyactiv-G w warsztacie

W uzupełnieniu wiedzy technicznej potrzebnej do serwisowania benzynowych silników Mazdy przedstawione zostaną dane niezbędne do przetestowania czujników układu dolotowego i informacje o układach napędowym i ładowania oraz procedurach obsługi elektrycznego hamulca postojowego.

Czytaj więcej...

Oscyloskop w warsztacie – magistrala danych CAN

Już od ponad dwóch dekad wymiana informacji pomiędzy poszczególnymi sterownikami w pojazdach samochodowych jest powszechnie realizowana za pośrednictwem magistrali typu CAN. Taka forma transmisji danych pozwoliła na ograniczenie liczby przewodów i złącz instalacji elektrycznej oraz umożliwiła szybkie i bezzakłóceniowe komunikowanie się sterowników. Zastosowanie oscyloskopu pozwala na obserwację przebiegów sygnałów sieci CAN i identyfikację potencjalnych usterek.

Czytaj więcej...

Bezstopniowe skrzynie Multitronic

Aby optymalnie wykorzystać moment obrotowy silnika, skrzynia Multitronic posiada przekładnię pasową wyposażoną w wariator. Rolę pasa w tej przekładni pełni łańcuch, natomiast wariator umożliwia bezstopniową zmianę przełożeń przekładni w sposób płynny i pozbawiony przerw w przenoszeniu siły napędowej.

Czytaj więcej...

Najnowsze

Inteligentne zawieszenia – wyzwanie dla warsztatu

W nowych samochodach nabywca może wybrać zawieszenie z amortyzatorami o stałej lub zmiennej charakterystyce. Te ostatnie stają się coraz popularniejsze.


zawieszenie

Doceniono, że układ zawieszenia ma wpływ nie tylko na komfort jazdy, lecz także na bezpieczeństwo. Przy planach zerowej wypadkowości bezpieczeństwo wysuwa się na plan pierwszy, a z nim – układ zawieszenia. Jesteśmy w okresie projektowania całkiem nowych płyt podłogowych dla modeli z napędem elektrycznym. To okazja, by od nowa zaprojektować zawieszenie.
W przypadku aut elektrycznych sprawa jest łatwiejsza, gdyż dzięki akumulatorom umieszczonym między osiami można uzyskać równy rozkład masy na obie osie pojazdu i konstrukcja zawieszenia nie musi być złożona. Co prawda Volkswagen sobie trochę skomplikował sytuację, decydując się na tylny napęd, który z natury jest nadsterowny, ale poradzono sobie dzięki aktywnemu układowi zawieszenia. W VW ID.4 z przodu zastosowano kolumny MacPhersona, a z tyłu układ pięciowahaczowy z amortyzatorami o stałej charakterystyce lub zawieszeniem adaptacyjnym (opcja).
Mimo pozoru nowości, we współczesnych konstrukcjach układu zawieszenia nadal obowiązują dotychczasowe schematy. W autach budżetowych z przodu najpopularniejszym rozwiązaniem są kolumny MacPhersona, ale z tyłu stosuje się rożne rozwiązania – od belki skrętnej po układy wielowahaczowe. W autach klasy średniej i wyższej zamiast kolumn MacPhersona z przodu popularne są układy wielowahaczowe. W nowych modelach coraz powszechniej wprowadzane są amortyzatory o zmiennej charakterystyce w miejsce tradycyjnych amortyzatorów, zwanych teraz pasywnymi:
• amortyzatory hydrauliczne o stałej charakterystyce – mają zastosowanie w autach klasy niższej i kompaktowej;
• amortyzatory hydrauliczne o dwóch/trzech charakterystykach – w autach klasy niższej (opcja) lub kompaktowej (opcja);
• amortyzatory hydrauliczne o zmiennej charakterystyce z jednym lub dwoma zaworami zewnętrznymi – system adaptacyjny sterowany czujnikami lub połączony z kamerą skanującą drogę – auta klasy kompaktowej i średniej;
• amortyzatory pneumatyczne – zawieszenie aktywne umożliwiające pełną kontrolę drgań i zmianę prześwitu – auta klasy wyższej.

Amortyzatory hydrauliczne o stałej charakterystyce są nadal udoskonalane, a ich największą zaletą jest niska cena. Dążeniem konstruktorów jest zapewnienie chociaż minimalnej zmiany charakterystyki lub lepszego tłumienia drgań o określonych częstotliwościach w wyniku zmiany drogi przepływu oleju. Dla przykładu, Monroe proponuje amortyzator pasywny z zaworem RideRefine SDD – tłumienie zależne od skoku. Obejście na zaworze głównym kieruje olej do zaworu SDD, co zapewnia inną charakterystykę pracy w zakresie określonych częstotliwości. Na inny pomysł wpadł KYB, który opracował amortyzatory z „progresywną poduszką hydrauliczną” (stosowane w Citroënie C5 Aircross). To dodatkowe dwie komory olejowe pełniące rolę ograniczników siły odbicia i ściskania. W ograniczniku siły ściskania nowa komora olejowa powstaje w wyniku oddziaływania elementu polimerowego umieszczonego w zespole zaworowym tłoczyska i dopasowanej metalowej rurze w dolnym zespole zaworowym. Element polimerowy posiada otwory o odpowiednio dobranych średnicach dla zapewnienia przepływu oleju. W amortyzatorach tego typu można uzyskać dwie charakterystyki pracy.

 

Pełny artykuł w wydaniu 1/2021 Auto Moto Serwisu

homeWyszukiwarka

mailNewsletter

PassThru

Redakcja „Auto Moto Serwisu” w 2017 roku rozpoczęła cykl publikacji dotyczących PassThru – procedury dostępu online do portali internetowych wybranych producentów pojazdów. Przedstawiamy proces pierwszej rejestracji, diagnostyki pojazdu i programowania sterowników dla poszczególnych marek samochodów.

Czytaj więcej

Prenumerata 2021

prenumerata 2021 baner

 

mobile phoneAplikacja Android

Zapraszamy do korzystania z naszego serwisu informacyjnego dostępnego na smartfonach z systemem android. Znajdują się tu wiadomości z działów: nowości, z życia branży oraz szkolenia. Aplikację Auto Moto Serwis można ściągnąć bezpłatnie ze sklepu Google Play.

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem