fb logo

Aktualne wydanie

jedynka072021

Pełne artykuły

Klucz pneumatyczny

W dzisiejszych czasach trudno sobie wyobrazić pracę w warsztacie samochodowym bez użycia klucza pneumatycznego. Specjaliści z firmy MOOG ostrzegają: o ile przy odkręcaniu połączeń takie narzędzie oddaje nieocenione usługi, o tyle podczas dokręcania należy korzystać z niego z rozwagą tak, aby nie przykładać zbyt dużego momentu do śrub i nakrętek lub w drugą stronę – żeby się nie okazało, że coś zostało przykręcone zbyt słabo. Nie ufaj regulacji klucza pneumatycznegoNie wolno polegać na regulacji siły dokręcania klucza pneumatycznego. Siła dokręcania zależy oczywiście od ustawienia pokrętła regulacyjnego, ale olbrzymi wpływ na nią mają także dwa inne czynniki. Pierwszym jest rodzaj klucza pneumatycznego, a drugim – wartość ciśnienia w instalacji pneumatycznej. Możemy założyć, że solidny, duży klucz pneumatyczny wpięty do szczelnej instalacji z wydajnym kompresorem będzie dokręcał nakrętki znacznie mocniej niż klucz jakiejś budżetowej marki podłączony do taniego kompresora. Pojawia się w tym...

Czytaj więcej...

Najnowsze

Oscyloskop w warsztacie – układ pośredniego wtrysku benzyny

OSCYLO15Elektromagnetyczne wtryskiwacze paliwa to kluczowe podzespoły układu zasilania silników benzynowych, odpowiedzialne za rozpylenie i wtrysk paliwa. Analizując przebiegi oscyloskopowe zarejestrowane w trakcie pracy badanego wtryskiwacza, mechanik może zlokalizować usterkę dotyczącą samego wtryskiwacza oraz zidentyfikować nieprawidłowości w obwodzie, który nim steruje.

Współczesne układy wtrysku paliwa stosowane w silnikach benzynowych to głownie systemy wysokociśnieniowego wtrysku bezpośredniego (wtryskiwacze wtryskują paliwo bezpośrednio do komory spalania). Należy wziąć pod uwagę, że do warsztatu przyjeżdżają również samochody wyposażone w układ wtryskowy poprzedniej generacji, czyli układ wtrysku pośredniego, w którym wtryskiwacz wtryskuje paliwo do kolektora dolotowego. Jednak bez względu na rodzaj zastosowanego systemu wtrysku paliwa, oscyloskop pozwala na dokładną obserwację poszczególnych faz działania wtryskiwacza. Uwzględniając różnorodność i stopień skomplikowania systemów wtrysku paliwa zaadoptowanych w naprawianych pojazdach, ocena poprawnego funkcjonowania wtryskiwacza musi bazować także na porównaniu otrzymanego przebiegu z wykresem wzorcowym zawartym w dokumentacji serwisowej producenta danego układu.

Elektromagnetyczny wtryskiwacz w układzie wielopunktowego wtrysku pośredniego
W takim układzie ciśnienie paliwa generuje elektryczna pompa (umieszczona w zbiorniku paliwa) dostarczająca paliwo do rozdzielacza. Wtryskiwacz jest zasilany wprost z rozdzielacza, w którym panuje ustalone przez regulator ciśnienie paliwa. Cewka elektromagnetycznego zaworu wtryskiwacza jest wysterowywana w określonym przedziale czasu przez sterownik jednostki napędowej na podstawie danych z czujników układu zasilania. W większości układów wtryskiwacz jest zasilany stale (poziom napięcia 12,5–14,4V) za pośrednictwem dedykowanego przekaźnika z instalacji elektrycznej samochodu, podczas gdy sygnał masy podawany jest przez sterownik, co odpowiada fazie realizacji wtrysku paliwa.
W układach wtrysku pośredniego wtryskiwacze mogą być sterowane trzema sposobami:
• sterowanie pojedynczym impulsem,
• sterowanie impulsowe,
• z wykorzystaniem ograniczenia prądowego.

Najbardziej powszechne jest sterowanie za pośrednictwem pojedynczego impulsu i tego typu rodzaj sterowania używany jest do realizacji wielopunktowego wtrysku pośredniego. Sposób sterowania wtryskiwaczem musi zostać uwzględniony i zweryfikowany (patrz schematy instalacji elektrycznej pojazdu) przez diagnostę, który będzie podłączał oscyloskop do testu wtryskiwacza. Ponadto wtryskiwacze funkcjonują w rożnych systemach wtrysku ze względu na kolejność dawkowania paliwa. W wielopunktowym układzie wtrysku pośredniego stosuje się sekwencyjny system wtrysku. W systemie tym wtryskiwacz każdego cylindra jest wysterowywany oddzielnie, z uwzględnieniem synchronizacji w stosunku do faz rozrządu silnika. Starsze systemy wtrysku oparte były na grupowym działaniu wtryskiwaczy. Analizując przebiegi napięciowe wtryskiwacza, należy zwrócić szczególną uwagę na wartości impulsów sterujących, które charakteryzują się takimi parametrami jak: częstotliwość, czas trwania oraz wartości piku w chwili wyłączenia impulsu sterującego. Czas trwania impulsu sterującego, który wysyła sterownik silnika, jest uzależniony od wielu danych trafiających do sterownika z czujników układu wtryskowego. Pod uwagę brane są: temperatura jednostki napędowej, jej obciążenie (kąt otwarcia przepustnicy), sygnał z sondy lambda, prędkość obrotowa silnika, położenie wału korbowego itp. Ze względu na bezwładność, którą posiada wtryskiwacz jako podzespół mechaniczny, czas trwania impulsu sterującego nie może być zbyt krótki, gdyż może to spowodować, że nie zostanie on w pełni otwarty. Analizując oscylogramy, należy zwrócić uwagę na zróżnicowane czasy otwarcia wtryskiwaczy w fazie pracy silnika na biegu jałowym i w trakcie zwiększania prędkości obrotowej wału korbowego. Gdy jednostka napędowa nie osiągnie wymaganej optymalnej temperatury pracy (temperatura silnika będzie znacznie mniejsza niż 90°C), czasy otwarcia wtryskiwaczy podczas działania na biegu jałowym będą znacznie wydłużone w stosunku do przedziałów czasowych w fazie funkcjonowania nagrzanego silnika.

 

Pełny artykuł w wydaniu 6/2021 Auto Moto Serwisu

homeWyszukiwarka

mailNewsletter

PassThru

Redakcja „Auto Moto Serwisu” w 2017 roku rozpoczęła cykl publikacji dotyczących PassThru – procedury dostępu online do portali internetowych wybranych producentów pojazdów. Przedstawiamy proces pierwszej rejestracji, diagnostyki pojazdu i programowania sterowników dla poszczególnych marek samochodów.

Czytaj więcej

Prenumerata 2021

prenumerata 2021 baner

 

mobile phoneAplikacja Android

Zapraszamy do korzystania z naszego serwisu informacyjnego dostępnego na smartfonach z systemem android. Znajdują się tu wiadomości z działów: nowości, z życia branży oraz szkolenia. Aplikację Auto Moto Serwis można ściągnąć bezpłatnie ze sklepu Google Play.

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem