AkzoNobel dostarcza zrównoważone i innowacyjne farby i powłoki, na których coraz częściej polegają nasi klienci - z korzyścią dla swoich społeczności oraz dla środowiska. To właśnie dlatego wszystko, co robią, podporządkowane jest strategii People. Planet. Paint. Ich globalne portfolio marek takich jak Dulux, International, Sikkens oraz Interpon ci...
16 czerwca br. w piątek w auli ZSM odbyła się ważna uroczystość, na którą przybyli z Warszawy organizatorzy XXIV Olimpiady Techniki Samochodowej. Byli to: Pan Szymon Kardasz – Redaktor Naczelny czasopisma „Automotoserwis” i Pani Hanna Szyprowska - Sekretarz tegoż periodyku. Ich przyjazd do Krosna miał na celu wręczenie krośnieńskiemu Mech...
Wakacyjne wyjazdy za pasem. Wzmożony ruch drogowy w okresie od czerwca do sierpnia i zmienna pogoda to warunki, w których dochodzi do dużej liczby wypadków. Wpływ na to ma m.in. stan techniczny pojazdów – w tym opon, które w okresie letnim poddawane są skrajnym wymaganiom. Wakacyjne podróże mogą jednak przebiegać w sposób niezakłócony – warto m.in....
Giganci Motorsportu i najlepsi kierowcy rajdowi obrali wspólny cel – dotarcie z Bielska-Białej do słynnego Monte Carlo, zasiadając za kółkiem symbolu polskiej motoryzacji – Malucha. Wśród nich znajdą się Sobiesław Zasada, Longin Bielak, Janusz Szerla, Rafał Sonik, Kajetan Kajetanowicz oraz Bartosz Ostałowski. Wielka Wyprawa Maluchów jest projektem ...
Aktualne wydanie
Pełne artykuły
Co wymienić razem z paskiem rozrządu?
Na co należy zwrócić uwagę, aby zamontowany rozrząd pracował niezawodnie aż do następnej wymiany.
Montaż nowego zestawu rozrządu powinien zawsze łączyć się z kontrolą oraz okresową wymianą innych elementów współpracujących. Konsekwencje zlekceważenia tego tematu są zwykle odwleczone w czasie. Ujawniają się najczęściej po przejechaniu 10 czy 20 tys. km później, stawiając użytkownika samochodu w bardzo kłopotliwej sytuacji. Oto na co należy zwrócić uwagę, by silnik po zakończeniu prac działał bez zastrzeżeń.
1. Uszczelniacze wałków rozrządu Przy okazji wymiany zestawu rozrządu nie należy zapominać o montażu nowych uszczelniaczy. Nawet jeśli w danym momencie wydają się całkowicie sprawne, jest duża szansa, że w ciągu najbliższych 20-30 tys. km zaczną przepuszczać olej, który może skrócić żywotność paska rozrządu. Przypomnijmy – typowy zestaw rozrządu wymienia się w zależności od konkretnego silnika co 60-100 tys. km. Jeśli mechanik pominie temat uszczelniaczy oznacza to, że będą...
Zaproszenie do udziału w XXV edycji Olimpiady Techniki Samochodowej w roku szkolnym 2023/2024
Szczegóły
Olimpiada Techniki Samochodowej
Adres do korespondencji: Redakcja „Auto Moto Serwis” ul.Ratuszowa 11, 03-450 Warszawa, e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. tel.: 22 818 09 18
Zaproszenie do udziału w XXV edycji Olimpiady Techniki Samochodowej w roku szkolnym 2023/2024
Wydział Samochodów i Maszyn Roboczych Politechniki Warszawskiej, redakcja czasopisma „Auto Moto Serwis” oraz Wydawnictwa Komunikacji i Łączności zapraszają uczniów szkół o specjalności samochodowej – techników i szkół branżowych – do wzięcia udziału w XXV edycji Olimpiady Techniki Samochodowej. Olimpiada ma zasięg ogólnopolski i jest objęta honorowym patronatem Ministra Edukacji i Nauki.
Konkurs jest trzyetapowy. Podstawowe warunki konkursu określono w aktualnym regulaminie (dostępnym na stronach internetowych organizatorów). Finaliści i laureaci olimpiady będą zwolnieni z części pisemnej egzaminu zawodowego.
W I etapie szkoły wyłonią uczniów na podstawie wyników współzawodnictwa zorganizowanego we własnym zakresie. Może się to odbywać jako pisemny sprawdzian z wykorzystaniem testów wielokrotnego wyboru lub w inny jednoznaczny sposób określony przez komisję szkolną powołaną przez dyrektora szkoły. Do II etapu można zgłosić maksymalnie 3 uczniów z jednej szkoły, a w przypadku zespołu szkół – do 3 uczniów z każdego rodzaju szkoły (np. technikum i szkół branżowych I i II stopnia), pod warunkiem przeprowadzenia odrębnych eliminacji szkolnych w każdej z tych szkół. W trakcie olimpiady będzie oceniana wiedza z zakresu: podstaw konstrukcji maszyn; budowy pojazdów samochodowych; diagnozowania i naprawy zespołów oraz układów pojazdów samochodowych; umiejętności posługiwania się narzędziami i przyrządami, w tym pomiarowymi; bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony środowiska.
Nazwiska uczniów zakwalifikowanych przez szkołę do II etapu oraz nazwiska ich opiekunów merytorycznych, którzy przygotowują i towarzyszą uczniom w dalszych etapach olimpiady, prosimy nadsyłać na załączonym formularzu do 29 lutego 2024 r. na:
adres e-mail Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
lub na adres redakcji:
Wydawnictwo SIGMA-NOT Sp. z o.o.
Redakcja „Auto Moto Serwis” ul. Ratuszowa 11, 03-450 Warszawa,
tel.: 22 818 09 18
Półfinał (II etap konkursu) odbędzie się w piątek 22 marca 2024 r. o godz. 11.00 w formie zdalnej – półfinaliści zostaną powiadomieni o szczegółach mailem.
Finał (III etap konkursu) odbędzie się w sobotę 25 maja 2024 r. o godz. 10.00 w Warszawie, w siedzibie firmy Robert Bosch przy ul. Jutrzenki 105.
Test i sprawdzian praktyczny II i III etapu przygotowują organizatorzy olimpiady.
Wszelkie informacje na temat olimpiady będą publikowane na bieżąco w internecie, na stronach https://www.simr.pw.edu.pl/ots, www.automotoserwis.com.pl oraz www.wkl.com.pl. Tam też zostanie podana pełna lista zgłoszonych osób (uwaga: nie wysyłamy potwierdzeń!) oraz wyniki półfinału. Na podanych stronach dostępne są również testy z poprzednich edycji olimpiady. Dodatkowe wyjaśnienia można uzyskać telefonicznie u organizatorów: SiMR (tel. 22 234 85 57), AMS (tel.: 695 300 322) i WKŁ (tel.: 22 849 27 51).
Serdecznie zapraszamy uczniów i szkoły do podjęcia rywalizacji!
Organizator:
Wydział Samochodów i Maszyn Roboczych Politechniki Warszawskiej ul. Ludwika Narbutta 84, 02-524 Warszawa, tel. 22 234 84 30; 22 234 85 57
Współorganizatorzy:
Wydawnictwo SIGMA-NOT Sp. z o.o. Redakcja „Auto Moto Serwis” ul. Ratuszowa 11, 03-450 Warszawa, tel. 695 300 322
Wydawnictwa Komunikacji i Łączności Sp. z o.o. ul. Armii Krajowej 8, 05-071 Sulejówek, tel. 22 849 27 51
Skład Komitetu Głównego Olimpiady Techniki Samochodowej w roku szkolnym 2023/2024:
dr hab. inż. Dariusz Więckowski (SiMR PW) – przewodniczący Komitetu Głównego
prof. dr hab. inż. Jerzy Bajkowski (SiMR PW)
mgr inż. Mateusz Brukalski (SiMR PW)
dr inż. Szymon Dowkontt (SiMR PW)
dr inż. Artur Jankowiak, prof. uczelni (SiMR PW)
mgr inż. Szymon Kardasz (AMS)
mgr inż. Artur Kornaś (Robert Bosch Sp. Z o.o.)
dr inż. Jakub Lasocki (SiMR PW)
dr hab. inż. Michał Makowski, prof. uczelni (SiMR PW)
prof. dr hab. inż. Andrzej Reński (SiMR PW)
dr inż. Hubert Sar (SiMR PW)
dr inż. Krzysztof Szczurowski (SiMR PW)
dr inż. Andrzej Wąsiewski, prof. uczelni (SiMR PW)
mgr inż. Krzysztof Wiśniewski (WKŁ)
mgr inż. Łukasz Zieliński (M.S. Group Sp. z o.o.)
TESTER NA WYNAJEM – NOWOŚĆ OD AXES SYSTEM
Szczegóły
Nowatorska i pierwsza w Polsce oferta od Axes System – polskiego producenta systemów CDIF/3 i NEX. To możliwość dzierżawy systemu do komputerowej diagnostyki samochodowej. W pełni funkcjonalny tester z legalnym oprogramowaniem w przystępnej cenie. Wynajmij! Prosto, szybko i tanio.
Tester na wynajem to idealne rozwiązanie dla użytkowników, którzy chcieliby poznać i sprawdzić możliwości testera CDIF/3 lub NEX, a także dla tych, którzy chcą popracować na sprawdzonym i polecanym przez tysiące użytkowników systemie diagnostycznym, nie martwiąc się o jego pochodzenie, język oprogramowania czy serwis.
Najważniejsze: użytkownik otrzymuje pełnowartościowe urządzenie wraz z dostępem do najnowszych wersji oprogramowania. System jest gotowy do użycia bezpośrednio po jego otrzymaniu.
Interfejs pomoże w uzyskaniu informacji o diagnozowanym systemie. Nie będzie miał problemów z oceną pracy poszczególnych komponentów w pojeździe, a wszystko to dzięki możliwości sprawdzenia bieżących informacji o ich stanie. Możliwość wygenerowania raportu z przeprowadzonych aktywacji, adaptacji, kodowań i pozostałych czynności diagnostycznych to kolejna zaleta tego systemu. Należy też wspomnieć o wsparciu przez oprogramowania producentów pojazdów. Dzięki Pass-Thru użytkownik może wykonać procedury wymagające ich autoryzacji.
Nasuwa się pytanie, jak wygląda proces wynajmu i jakie warunki trzeba spełnić? Gdańska firma postawiła na maksymalne usprawnienie procesu wynajmu, dlatego po zarejestrowaniu się na stronie www.cdif3.com/rental można w prosty sposób zamówić tester i po autoryzacji danych, w kilka dni otrzymać zamówione urządzenie. Ważne jest to, że użytkownik sam decyduje na jaki okres potrzebuje urządzenia i od niego zależy jak długo potrwa okres wynajmu. Wszystko to na podstawie czytelnego i prostego regulaminu, w którym nie trzeba dopatrywać się ukrytych kruczków czy niejasności. Dodatkowo każdy usługobiorca otrzyma wsparcie działu pomocy technicznej, która dostępna będzie w dni robocze w godzinach 8.00-16.00
Wyniki XXIV Olimpiady Techniki Samochodowej przeprowadzonej w roku szkolnym 2022/2023
Szczegóły
Olimpiada Techniki Samochodowej
Adres do korespondencji: Wydawnictwo SIGMA-NOT Sp. z o.o. Redakcja „Auto Moto Serwis” ul.Ratuszowa 11, 03-450 Warszawa, e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. tel.: 22 818 09 18
Wyniki XXIV Olimpiady Techniki Samochodowej przeprowadzonej w roku szkolnym 2022/2023
Od poniedziałku 17 kwietnia wystartowała druga edycja Akcji Specjalnej REPXPERT Toolman 2.0!
Szczegóły
Zostań Superbohaterem w swoim warsztacie - dzięki narzędziom najlepszych marek każda naprawa jest prostsza!
Portal REPXPERT dla warsztatów samochodowych wystartował z drugą edycją Akcji Specjalnej „Toolman 2.0”. Co tydzień aż 100 uczestników, którzy w danym tygodniu zarejestrują największą liczbę punktów otrzyma markowe narzędzia, takie jak: Multimetr Vigor, Zestaw narzędzi do wolnych kół alternatora OAP/OAD INA czy Klucz dynamometryczny z obrotową głowicą grzechotkową KS Tools – łącznie do wygrania aż 600 nagród! Akcja „Toolman 2.0” potrwa 6 tygodni, od 17 kwietnia do 28 maja 2023. Przeznaczona jest dla użytkowników portalu REPXPERT (www.repxpert.pl).
Schaeffler, producent dobrze znanych marek LuK, INA i FAG, dla zwycięskich uczestników zabawy, przygotował wartościowe nagrody mające na celu ułatwienie pracy w serwisie warsztatowym.
Wyniki II Etapu XXIV edycji Olimpiady Techniki Samochodowej
Szczegóły
Olimpiada Techniki Samochodowej
Adres do korespondencji: Wydawnictwo SIGMA-NOT Sp. z o.o. Redakcja „Auto Moto Serwis” ul.Ratuszowa 11, 03-450 Warszawa, e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. tel.: 22 818 09 18
Wyniki II Etapu XXIV edycji Olimpiady Techniki Samochodowej
Najbardziej depresyjny dzień w tym roku wypada 16 stycznia. Pytanie, jak z gorszym samopoczuciem radzą sobie polscy kierowcy?
Nazwa Blue Monday (z ang. niebieski poniedziałek) nie odnosi się wcale do koloru, a do idiomu „feeeling blue”, który oznacza złe samopoczucie lub bycie przybitym na skutek trosk codziennego życia. Źródło tego sformułowania przypisuje się brytyjskiemu psychologowi – Cliffowi Arnallowi, który w ten sposób określił najbardziej depresyjny dzień w roku przypadający na trzeci poniedziałek stycznia.
Choć znaczna część naukowców dystansuje się od teorii „Blue Monday”, to jej wzór matematyczny, uwzględniający m.in. zagadnienia psychologiczne (np. świadomość niedotrzymania postanowień noworocznych), ekonomiczne (np. problemy z ewentualnymi konsekwencjami wydatków na świąteczne prezenty) oraz samopoczucie związane z porą roku (ograniczone nasłonecznienie) wskazuje, że może to być dla wielu z nas szczególnie przygnębiający dzień.
Zaproszenie do udziału w XXIV edycji Olimpiady Techniki Samochodowej w roku szkolnym 2022/2023
Szczegóły
Olimpiada Techniki Samochodowej
Adres do korespondencji: Wydawnictwo SIGMA-NOT Sp. z o.o. Redakcja „Auto Moto Serwis” ul.Ratuszowa 11, 03-450 Warszawa, e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. tel.: 22 818 09 18
Zaproszenie do udziału w XXIV edycji Olimpiady Techniki Samochodowej w roku szkolnym 2022/2023
Redakcja czasopisma „Auto Moto Serwis” oraz Wydawnictwa Komunikacji i Łączności zapraszają uczniów szkół o specjalności samochodowej – techników i szkół branżowych – do wzięcia udziału w XXIV edycji Olimpiady Techniki Samochodowej. Olimpiada ma zasięg ogólnopolski i jest objęta honorowym patronatem Ministra Edukacji i Nauki.
Konkurs jest trzyetapowy. Podstawowe warunki konkursu określono w aktualnym regulaminie (dostępnym na stronach internetowych organizatorów). Finaliści i laureaci olimpiady będą zwolnieni z części pisemnej egzaminu zawodowego.
W I etapie szkoły wyłonią uczniów na podstawie wyników współzawodnictwa zorganizowanego we własnym zakresie. Może się to odbywać jako pisemny sprawdzian z wykorzystaniem testów wielokrotnego wyboru lub w inny jednoznaczny sposób określony przez komisję szkolną powołaną przez dyrektora szkoły. Do II etapu można zgłosić maksymalnie 3 uczniów z jednej szkoły, a w przypadku zespołu szkół – do 3 uczniów z każdego rodzaju szkoły (np. technikum i szkół branżowych I i II stopnia), pod warunkiem przeprowadzenia odrębnych eliminacji szkolnych w każdej z tych szkół. W trakcie olimpiady będzie oceniana wiedza z zakresu: podstaw konstrukcji maszyn; budowy pojazdów samochodowych; diagnozowania i naprawy zespołów oraz układów pojazdów samochodowych; umiejętności posługiwania się narzędziami i przyrządami, w tym pomiarowymi; bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony środowiska.
Nazwiska uczniów zakwalifikowanych przez szkołę do II etapu oraz nazwiska ich opiekunów merytorycznych, którzy przygotowują i towarzyszą uczniom w dalszych etapach olimpiady, pro-simy nadsyłać na załączonym formularzu do 1 marca 2023 r. na:
adres e-mail Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
lub na adres redakcji:
Wydawnictwo SIGMA-NOT Sp. z o.o.
Redakcja „Auto Moto Serwis” ul. Ratuszowa 11, 03-450 Warszawa,
tel.: 22 818 09 18
Półfinał (II etap konkursu) odbędzie się w piątek 24 marca 2023 r. o godz. 11.00 w formie zdalnej – półfinaliści zostaną powiadomieni o szczegółach mailem.
Finał (III etap konkursu) odbędzie się w sobotę 27 maja 2023 r. o godz. 10.00 w Warszawie, w siedzibie firmy Robert Bosch przy ul. Jutrzenki 105.
Test i sprawdzian praktyczny II i III etapu przygotowują organizatorzy olimpiady.
Wszelkie informacje na temat olimpiady będą publikowane na bieżąco w internecie, na stronach www.automotoserwis.com.pl oraz www.wkl.com.pl. Tam też zostanie podana pełna lista zgłoszonych osób (uwaga: nie wysyłamy potwierdzeń!) oraz wyniki półfinału. Na podanych stronach dostępne są również testy z poprzednich edycji olimpiady. Dodatkowe wyjaśnienia można uzyskać telefonicznie u organizatorów: AMS (tel.: 695 300 322) i WKŁ (tel.: 22 849 27 51).
Serdecznie zapraszamy uczniów i szkoły do podjęcia rywalizacji!
Organizatorzy:
Wydawnictwo SIGMA-NOT Sp. z o.o. Redakcja „Auto Moto Serwis” ul. Ratuszowa 11, 03-450 Warszawa, tel. 695 300 322
Wydawnictwa Komunikacji i Łączności Sp. z o.o. ul. Armii Krajowej 8, 05-071 Sulejówek, tel. 22 849 27 51
Większość badanych wyobraża sobie, że przerwy w trasie na ładowanie auta elektrycznego budzą negatywne emocje u podróżujących, a na swoją kolej przy ładowarce często trzeba czekać. Tymczasem doświadczenia użytkowników „elektryków” pokazują zgoła inny obraz – wynika z badania, przeprowadzonego wśród polskich kierowców przez InsightOut Lab na zlecenie Volkswagena
Elektryfikacja transportu to jedno z największych wyzwań dla współczesnego przemysłu, ale również szansa na uwolnienie się od paliw kopalnych i ratunek dla naszego środowiska. Kluczowe znaczenie w tych planach ma rozwój infrastruktury ładowania aut elektrycznych. Według danych PSPA, na koniec listopada 2022 r. w Polsce funkcjonowało 4913 ogólnodostępnych punktów ładowania, co oznacza wzrost aż o 39 procent rok do roku. Mimo postępu, Polska wciąż wypada blado na tle lepiej rozwiniętych państw europejskich. Raport Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA) podaje, że w 2021 r.
Redakcja „Auto Moto Serwisu” w 2017 roku rozpoczęła cykl publikacji dotyczących PassThru – procedury dostępu online do portali internetowych wybranych producentów pojazdów. Przedstawiamy proces pierwszej rejestracji, diagnostyki pojazdu i programowania sterowników dla poszczególnych marek samochodów.