czwartek 27 luty 2020

Aktualne wydanie

Będzie spowolnienie?
Okladka AMS 01 2020Spowolnienie gospodarcze, którego obawia się branża motoryzacyjna, dotyczy bardziej producentów części zamiennych, mniej rynku aftermarketowego. Spodziewany jest spadek produkcji nowych aut i w konsekwencji mniejsze zapotrzebowanie na części do ich wytworzenia.

Czytaj więcej>>>

Uruchamianie zimnego silnika ZI – wybrane problemy

2014-01-26-1W okresie zimowym pojazdy poddawane są szczególnym próbom, w związku z charakterystycznymi dla tej pory roku warunkami klimatycznymi. Trudności z uruchomieniem zimnego silnika mogą być spowodowane kilkoma czynnikami, nie tylko rozładowanym akumulatorem.

 

O uruchamianiu silnika benzynowego w niskich temperaturach decyduje kilka czynników:

  • własności paliwa benzynowego – trudniejsze odparowanie w niskich temperaturach, zwiększona kondensacja i skraplanie par na ściankach kolektora ssącego – efekt zminimalizowany w systemach wtrysku sekwencyjnego;
  • zwiększone opory silnika, własności oleju;
  • stan instalacji elektrycznej, w tym układu zapłonowego, oraz sprawność akumulatora;
  • konieczność szybkiego osiągnięcia gotowości układu sterowania składem mieszanki do realizacji pracy systemu w pętli sprzężenia zwrotnego w oparciu o sygnał sondy lambda – wynika ona z obowiązujących obecnie norm emisji spalin

Z trzema pierwszymi czynnikami producenci i my w praktyce eksploatacyjnej radzimy sobie bardzo dobrze od wielu lat. Ostatni z przytoczonych czynników, uwarunkowany uzyskaniem wymaganych normami poziomów emisji, jest podstawą wprowadzanych przez producentów pojazdów zmian konstrukcyjnych obejmujących układ chłodzenia silnika, układ wydechowy i systemy zarządzania procesem spalania. Najczęściej wprowadzane przez producentów zmiany dotyczą akumulacji ciepła cieczy chłodzącej silnik oraz zwiększenia ciśnienia spalin i wydłużenia pokonywanej przez nie drogi, zanim opuszczą układ wydechowy.

W przypadku systemów zarządzania procesem wprowadzono nowe algorytmy sterowania, które – po stosunkowo krótkim wzbogaceniu mieszanki w fazie rozruchu, a następnie w fazie jego rozgrzewania – zapewniają szybkie uruchomienie regulacji składu mieszanki w oparciu o sygnał zwrotny z sondy lambda.

Pojawienie się w tych fazach pracy silnika jakiegokolwiek zakłócenia skutkuje problemami w uruchamianiu i pracy zimnej jednostki napędowej.

W niniejszym artykule przedstawiono i opisano algorytm diagnostyczny identyfikujący problemy z uruchomieniem oraz prawidłowością pracy zimnego silnika ZI. Proces weryfikacji powinien być realizowany w sposób zapewniający zminimalizowanie czasu potrzebnego na określenie istoty problemu.

(...)

 

Bartosz Flekiewicz

 

Więcej na ten temat przeczytają Państwo w Auto Moto Serwisie nr 01-02/2014

 

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem