fb logo

Aktualne wydanie

AMS 01 2024

Nr 1/2015

Jeszcze o monitorowaniu ciśnienia powietrza w oponach

prak-1W uzupełnieniu do przedniego tekstu o systemie TPMS warto zauważyć, że wymiana ogumienia z czujnikami TPMS będzie dłuższa i droższa. Tylko wyspecjalizowane punkty obsługi pojazdów samochodowych powinny podejmować się obsługi systemów monitorowania ciśnienia.

Serwis ogumienia wyposażonego w czujniki kontroli ciśnienia jest bardziej skomplikowany od serwisowania ogumienia tradycyjnego. Związane jest to nie tylko ze szczególną ostrożnością, jaką trzeba zachować, aby nie dopuścić do uszkodzenia czujników ciśnienia, a także z koniecznością ich zakodowania i aktywacji. Jak zaznaczają fachowcy, obsługa systemów monitorowania ciśnienia, jego wymiana, kodowanie i aktywacja nie są czynnościami skomplikowanymi, pod warunkiem, że warsztat wie jak one działają, przestrzega zasad ich obsługi oraz posiada niezbędne urządzenie diagnostyczne. Pewne utrudnienie stanowić może rożna liczba odmian oraz generacji układów monitorowania ciśnienia, dostępnych na rynku. Z całą pewnością obsługi omawianych systemów nie powinny podejmować się warsztaty, nie posiadające odpowiedniego zaplecza technicznego.

Systemy TPMS z pomiarem bezpośrednim wykorzystują czujniki wbudowane są w każde z kół. Schemat przebiegu sygnałów zależny jest od konfiguracji, która może różnić się w zależności od producenta. Najważniejszym elementem układu jest jednostka sterująca odpowiedzialna głownie za przetworzenie sygnału ostarczonego z anteny.

Tomasz Hinz

Więcej na ten temat przeczytają Państwo w nr 1/2015

Jak wybrać kasę fiskalną dla warsztatu?

ks-1Od 1 marca 2015 warsztaty dokonujące naprawy pojazdów silnikowych, a także wymiany opon lub kół muszą ewidencjonować obroty za pomocą kas fi skalnych, niezależnie od osiąganego obrotu. Małe warsztaty samochodowe, a także oponiarskie, nie wykonują setek napraw dziennie i mogą kierować się innymi kryteriami przy wyborze kasy fi skalnej, niż właściciele sklepów. Na co więc należy zwrócić uwagę?

Rynek oferuje kilkadziesiąt typów kas i drukarek fiskalnych o zastosowaniu ogólnym, które mogą być wykorzystywane w warsztatach samochodowych. Nie istnieją kasy skonstruowane specjalnie dla warsztatów samochodowych. Jeżeli w warsztacie panują niskie temperatury, warto poszukać kasy takiej, jak np. Mercury-130F, która nie boi się niskich temperatur, aż do –10°C. Spośród oferty dostępnej na rynku warto wybierać kasy wyposażone w akumulatory litowo-jonowe, które nie tracą w niższych temperaturach swych właściwości, tak jak ołowiowe, ale tego zapewne właścicielom warsztatów samochodowych mówić nie trzeba…

Obsługując kasę samemu warto wybierać modele, które mają klawisze „normalnej” wielkości. Dłoń mechanika jest zwykle większa od kobiecej ręki ekspedientki w sklepie i ciasno „upakowana” klawiatura będzie sprawiała problemy.

Tania, czy droga?

Jeżeli warsztat jest mały, nie ma sensu przepłacać. Tanie kasy, jak EURO-50TE Mini, z kopią elektroniczną, w zupełności wystarczą do spełnienia obowiązku nałożonego przez Ministra Finansów. Kilkunastoma klawiszami można zaprogramować najczęściej wykonywane usługi (zaprogramowanie kasy powinno odzwierciedlać stosowany przez warsztat cennik) i skrót do wywołania raportu dobowego. Do tego cena urządzenia jest bardzo atrakcyjna, 999 zł netto, a po doliczeniu odpisu 700 zł kasa kosztuje tylko 299 zł netto.

Przegląd kas fiskalnych

Więcej na ten temat przeczytają Państwo w nr 1/2015

Diagnostyka czujników temperatury spalin w układach recyrkulacji spalin i regeneracji filtra cząstek stałych

 

samo-1Zadaniem czujników temperatury spalin jest dostarczanie informacji definiujących chwilową wartość temperatury na danym odcinku układu wylotowego do sterownika silnika, niezbędnych do sterowania układem recyrkulacji spalin i regeneracji filtra cząstek stałych. Ze względu na położenie czujników temperatury spalin są one narażone na wysokie i zmienne temperatury oraz drgania. Zakłada się, że po 250 tys. km przebiegu pojazdu czujnik należy wymienić.

Budowa i zasada działania czujników temperatury spalin

Do pomiaru temperatury spalin w układach wylotowych tłokowych silników spalinowych wykorzystuje się czujniki rezystancyjne cienko- lub grubowarstwowe z dodatnim (ang. PTC Positive Temperature Coefficient) lub ujemnym (ang. NTC Negative Temperature Coefficient) współczynnikiem temperaturowym. Do najważniejszych wykonawczych parametrów czujników rezystancyjnych należą: zakres pomiaru wartości, czułość, zakres temperatury pracy, dokładność, powtarzalność, własności dynamiczne, złożoność układu pomiarowego współpracującego w obwodzie czujnika oraz niezawodność.

Do pomiarów temperatury w czujnikach rezystancyjnych wykorzystuje się zmienną wartość rezystancji względem temperatury. Wartość rezystancji przekształcana jest na analogowe napięcie w wyniku uzupełnienia dzielnika napięcia rezystancją neutralną temperaturowo lub o przeciwnej zależności. Najczęściej stosowane czujniki rezystancyjne platynowe i niklowe mają rezystancję 100 Ω w temperaturze 0°C.

Za temperaturę odniesienia przyjmuje się T0 = 20°C. Czułość czujnika definiowana jest przez stosunek wartości jego rezystancji w temperaturze 100°C do rezystancji w temperaturze 0°C.

Materiał bazowy rezystora czujnika temperatury spalin stanowią proste tlenki metali tj. spieki polikrystaliczne o strukturze perowskitowej utworzonej przez stopy trojtlenku tytanu (TiO3) lub platynę (Pt) wraz z stabilizującymi domieszkami. Materiał rezystora na bazie platyny (Pt) jest wykonany w technice grubowarstwowej, posiada dużą dokładność i stabilność temperaturową, a jego charakterystyka jest degresywna, w przeciwieństwie do rezystorów na bazie niklu (Ni). Najważniejszą rolę dla ceramicznych materiałów piezoelektrycznych o strukturze typu perowskitu odgrywają cyrkoniano-tytaniany ołowiu (PbTiO3) oraz dwutlenek cyny SnO2. Sygnał pomiarowy odbierany jest przez elektrody umieszczone po obu stronach materiału bazowego i przekazywany do części pomiarowej, w której następuje wzmocnienie sygnału i jego linearyzacja za pomocą układów kondycjonujących. Obecnie jako materiał bazowy czujników temperatury spalin wykorzystuje się również materiały kompozytowe, np. Fe2O3/ZnO, Fe2O3/SnO2, SnO2/ZnO oraz TiO2/SnO2 (materiał katalityczny). Materiał bazowy elementu pomiarowego jest przytwierdzony spoiwem do metalowej obudowy na końcu sondy (rys. 1). Rezystor pomiarowy jest integralną częścią dzielnika napięcia zasilanego napięciem 5 V. Napięcie sygnału jest zależne od temperatury. W sterowniku silnika zapisana jest charakterystyka przypisująca poszczególnym wartością napięcia sygnału wartość temperatury. Zakres pomiaru czujników temperatury spalin wynosi: – 40°C do 900°C.

Piotr Wróblewski


Więcej na ten temat przeczytają Państwo w nr 1/2015

Mały i cichy

at-1Nowy, 3-cylindrowy, benzynowy silnik Opla może być przykładem zaawansowanego zastosowania idei downsizingu.

Producenci samochodów skupiają się w dzisiejszych czasach głownie na ekonomice, czyli przede wszystkim na zmniejszaniu zużycia paliwa oraz na minimalnej, oczywiście zgodnej z normami, emisji szkodliwych składników spalin. Dlatego w niedawnym czasie zaobserwowaliśmy prawie we wszystkich firmach wysyp układów napędowych najnowszej generacji – wielobiegowych lub bezstopniowych skrzyń biegów i silników w opisie których figuruje magiczne słowo „downsizing”.

Ow downsizing pojawia się w każdym zakresie pojemności skokowych, bo np. rezygnacja z wielkiej jednostki V8 na rzecz mniejszej V6 powoduje to samo, co zamiana wolnossącego silnika 1.6 R4 na 1.0 turbo R3 – istotne zmniejszenie zużycia paliwa równoznaczne ze zmniejszeniem emisji mitycznego CO2. Downsizing w zakresie najmniejszych pojemności skokowych jest chyba najbardziej spektakularny, bo mikroskopijne silniki, we wcale nie mikroskopijnych samochodach, muszą się już wykazać naprawdę dobrą wydajnością, by zyskać akceptację kierowców. W rezultacie małe, nowoczesne jednostki napędowe przeznaczone do samochodow najniższych klas okazują się, z konieczności, najbardziej zaawansowane.

Pisaliśmy już o kilku nowych 3-cylindrowych silnikach o pojemności zbliżonej do 1 litra, z jednostką 1.0 R3 turbo Forda na czele. Została ona przecież Silnikiem Roku 2012. Wśród nowej silnikowej, europejskiej oferty brakowało jednak dotychczas Opla, choć przecież producent ten miał wcześniej w swej

gamie 3-cylindrowe silniki nieco starszej generacji. Okazało się jednak, że inżynierowie z Russelsheim i powiązanych ośrodków pracowali nad nową jednostką tej klasy nieco dłużej, wyznaczając sobie wyjątkowo ambitne cele – ich silnik (pierwsza statyczna prezentacja odbyła się jesienią 2013 r.) miał przewyższyć tradycyjnych rywali do pojemności 1,6 dm3 pod każdym względem, włącznie z kwestiami akustycznymi i drganiowymi. To akurat wydawało się mało realne, a jednak...

Jerzy Dyszy

Więcej na ten temat przeczytają Państwo w nr 1/2015

Lampy Warsztatowe

lam-1Właściwe oświetlenie miejsca pracy ma fundamentalne znaczenie dla jakości przeprowadzanej naprawy. W każdym warsztacie używa się przenośnych lamp, których oferta na naszym rynku jest ogromna. Wybraliśmy niektóre z nich.

Producenci oferują lampy warsztatowe o rożnych kształtach, często obrotowe. Konstrukcja lamp została zmodernizowana, gdyż żarówki zastąpiono diodami LED. W zależności od wielkości i przeznaczenia poszczególne modele różnią się liczbą diod – od jednej do nawet 24 sztuk. W praktyce, liczby diod nie ma większego znaczenia. Ważne są parametry lampy.

Światło

Źródłem światła są diody LED zasilane prądem z akumulatora (prąd stały), który umożliwia działanie lampy od 2 do 11 godzin użytkowania. Akumulator, często litowo-jonowy, ładuje się w nocy. Niektóre lampy są zasilane napięciem 230 V z gniazdka (prąd zmienny) lub mają system łączony – prądu stałego i zmiennego.

Niektóre lampy, np. OSRAM Professional, mają dwa tryby natężenia oświetlenia, co daje możliwość oszczędzania akumulatora. Lampa Philips RCH 30 czy Magneti Marelii 3W mają dodatkową funkcję oświetlenia przy użyciu promieni UV do wykrywania nieszczelności klimatyzacji.

Istotnymi parametrami lamp warsztatowych jest natężenie oświetlenia i strumień świetlny. Porównując te wartości możemy się zorientować, z jakim źródłem światła mamy do czynienia.

Ryszard Polit

Więcej na ten temat przeczytają Państwo w nr 1/2015

Badamy poprawność działania cewki zapłonowej

axes-1Oscyloskop jest narzędziem pomiarowym służącym do wizualizacji zmiany napięcia lub natężenia prądu w funkcji czasu. W przeciwieństwie do multimetru, korzystanie z diagnoskopu umożliwia badanie szybkich zmian.

Nie jest niczym nadzwyczajnym, że łączna długość przewodów elektrycznych we współczesnych samochodach przekracza kilometr. Do diagnozy napięć i prądów płynących przewodami często wystarcza zwykły multimetr, gdy napięcie lub prąd nie zmienia się dynamicznie w czasie lub zmiany są stosunkowo wolne, możliwe do zaobserwowania na wyświetlaczu multimetru. Sytuacja diametralnie się zmienia, gdy mamy do czynienia z sygnałami szybkozmiennymi czujników, takich jak czujniki halla lub czujniki magnetoindukcyjne, sygnałami sterującymi elementami wykonawczymi w postaci wtryskiwaczy, zaworów, wentylatorów lub sygnałami transmisji danych – analogowymi i cyfrowymi. Do takich pomiarów niezbędny jest zaawansowany oscyloskop cyfrowy o dużej ilości kanałów.

Badamy poprawność działania cewki zapłonowej

W poniższych poradach opisujemy, jak diagnozować poprawność działania cewki zapłonowej. Jedynym i rozsądnym sposobem jest kontrola zachowania się cewki przy użyciu oscyloskopu. W naszym przykładzie podłączamy cewkę do oscyloskopu systemu diagnostycznego CDIF/3 Expert. W CDIF/3 każdemu z wyjść sterownika i generatora odpowiada dedykowany kanał oscyloskopu.

Marek Puwalski

Więcej na ten temat przeczytają Państwo w nr 1/2015

Od redakcji 1/2015

Koc z rękawami

ams-1-2015Samochód, jak mało który wytwór ludzkości, oprócz swojej praktycznej funkcji wzbudza silne emocje. Dobrze opłacani spece od marketingu opracowują nowe strategie sprzedaży sugerując nabywcom, że każdy nowy model jest na pewno lepszy od poprzedniego i trzeba go natychmiast kupić.

Kilka lat temu zachwalano silniki Diesla, jako nowoczesne i oszczędne. Teraz okazuje się, że Światowa Organizacja Zdrowia uznała spaliny silników Diesla za rakotwórcze. Wygląda na to, że filtry cząstek stałych nie są tak skuteczne, jak głosiła propaganda. Rząd francuski chce stopniowo wycofywać z użycia prywatne pojazdy napędzane silnikami Diesla, gdyż aż 80% aut w tym kraju ma takie silniki. Do łask wraca więc silnik benzynowy, jako emitujący minimalne ilości cząstek stałych, ale o jak najmniejszej pojemności skokowej, której ewentualne niedobory zastąpi turbosprężarka. Producenci pojazdów o trwałości takich jednostek napędowych rozmawiają niechętnie.

Lansuje się też napęd silnikiem elektrycznym, który ma być zasilany prądem z ogniw paliwowych. Ciekawe, że ogniwa te ponownie stają się modne, chociaż produkcja wodoru jest kosztowna, żeby nie powiedzieć – nieopłacalna finansowo. O napędzie hybrydowym ostatnio mówi się już mniej entuzjastycznie, w przeciwieństwie do samochodów „autonomicznych”, które poruszają się bez udziału kierowcy.

Na naszym podwórku w nowy rok wchodzimy z obowiązkowymi kasami fiskalnymi i starymi problemami, jak chociażby swobodny dostęp do danych regulacyjnych dla warsztatów niezależnych. Czekamy na nowe pomysły, jak przykładowy koc z rękawami – już nie koc, a jeszcze nie sweter. Dodajemy angielską nazwę i będzie sukces? Auto Moto Serwis zmienia nieco swoją formułę. Rozwiązujemy Radę Konsultacyjną i Zespoł Doradczy, których Członkom dziękujemy za wieloletni udział.

Ryszard Polit

Redaktor Naczelny

PRZECZYTAJ SPIS TREŚCI

Truck Serwis

TRUCK 2023 2

homeWyszukiwarka

mailNewsletter

PassThru

Redakcja „Auto Moto Serwisu” w 2017 roku rozpoczęła cykl publikacji dotyczących PassThru – procedury dostępu online do portali internetowych wybranych producentów pojazdów. Przedstawiamy proces pierwszej rejestracji, diagnostyki pojazdu i programowania sterowników dla poszczególnych marek samochodów.

Czytaj więcej

Prenumerata 2024

3

 

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem