środa 26 wrzesień 2018

Aktualne wydanie

Jak zarobić na częściach?
001 okladka AMS06 2018Widocznie marże ze sprzedaży samochodów są niewystarczające i niektórzy producenci starają się osiągnąć dodatkowe zyski na oryginalnych częściach zamiennych. Manipulowali oni cenami części zamiennych, zarabiając w ciągu ostatnich 10 lat miliardy euro.

 Czytaj więcej>>>

Diesel według Boscha

Bosch opracował system oczyszczania spalin w silnikach Diesla umożliwiający emisję tlenków azotu na poziomie 13–40 mg/km, gdy obecnie obowiązująca norma dopuszcza 168 g/km. Tak drastyczne obniżenie emisji NOX stało się możliwe z wykorzystaniem istniejących komponentów.

bosch dieselŻyjemy w czasach zmiany rodzaju napędu w motoryzacji. Po ponad 100 latach stosowania silników spalinowych osiągnęły one kres możliwości rozwoju konstrukcyjnego, a ich sprawność, mimo stosowania wielu skomplikowanych zabiegów, nie przekracza 50 procent. Oznacza to, że z energii zawartej w 100 litrach paliwa efektywnie wykorzystywana jest nie więcej niż połowa. Pod tym względem lepszy jest silnik elektryczny o sprawności ok. 90%, ale jego zastosowanie ogranicza brak wydajnych akumulatorów. Co gorsza, silniki spalinowe emitują około 2000 rożnych związków chemicznych, z których, w zależności od potrzeb, tylko kilka podlega „utylizacji”. Jednym z nich są tlenki azotu, które uznano za szczególne groźne dla człowieka.

Do tej pory w samochodach z silnikiem Diesla instaluje się katalizator utleniający DOC zmniejszający emisję węglowodorów i tlenku węgla, filtr cząstek stałych oraz katalizator SCR redukujący tlenki azotu. Urządzenia te działają dobrze po osiągnięciu przez silnik właściwej temperatury pracy. Zanim to nastąpi, emisja cząstek stałych i tlenków azotu jest zbyt wysoka, stąd w pojazdach pojawiają się coraz bardziej skomplikowane rozwiązania, których celem jest przyspieszenie rozgrzewania jednostki napędowej i jak najszybsze wymuszenie działania katalizatorów i filtrów. Bosch proponuje zainstalowanie dodatkowego katalizatora zasobnikowego NOX, w którym do czasu rozgrzania silnika i zadziałania katalizatora SCR gromadzone są tlenki azotu. Nawiasem mówiąc, ze stosowania katalizatora zasobnikowego wycofano się po wprowadzeniu katalizatora SCR i nie uwzględniono faktu, że działa on z opóźnieniem, gdyż nie wymagały tego normy czystości spalin. Gdy katalizator zasobnikowy zapełni się tlenkami azotu, silnik zaczyna pracować na mieszance bogatej i tlenki azotu są przetwarzane na azot, wodę i dwutlenek węgla. Katalizator zasobnikowy znajduje się przed filtrem cząstek stałych i przed układem SCR. W celu zmniejszenia emisji tlenków azotu stosuje się recyrkulację spalin, czyli ponowne wprowadzenie pewnej ilości spalin do komór spalania silnika. Ale im większy jest stopień recyrkulacji spalin w celu zmniejszenia emisji NOX, tym większa jest emisja cząstek stałych, więc ta metoda ma ograniczoną skuteczność.
Oprócz dodatkowego katalizatora Bosch sugeruje zastosowanie unowocześnionego systemu wtrysku paliwa, recyrkulację spalin wysoko- i niskociśnieniową, wydajniejszą turbosprężarkę.

Nie wiadomo, czy katalizator zasobnikowy zostanie wprowadzony do nowych samochodów z silnikiem Diesla, gdyż wielu producentów aut angażuje się w produkcję pojazdów z napędem hybrydowym.

Ryszard Polit

Technologie produkcji klocków hamulcowych

szlichting maciejRozmowa z Maciejem Szlichtingiem, kierownikiem Działu Badań i Rozwoju w firmie TOMEX Hamulce

Czytaj więcej...

Co jeszcze diagnozować przy wymianie DKZ i sprzęgła?

DKZPomimo przeprowadzenia wielu szkoleń z zakresu analizy uszkodzeń sprzęgieł i dwumasowych kół zamachowych (DKZ), ponownie wracają zgłoszenia problemów z układem przeniesienia napędu w pojazdach powszechnie eksploatowanych na naszym rynku.

Jednak zgłaszane problemy ze sprzęgłami i DKZ nie wynikają z wady produktu, a z problemów z zespołami współpracującymi. Oto dwa, często powtarzające się przypadki, dotyczące popularnych samochodów tj. 1. Opel Vectra, rok produkcji 2006, silnik 1,9 CDTI, skrzynia biegów F40 – (DKZ) o numerze referencyjnym 415024110, 2. VW Passat, rok produkcji 2011, silnik 2,0 TDI 136 KM (CFFA), skrzynia biegów HDV – DKZ o numerze referencyjnym 415058310, sprzęgło o numerze referencyjnym 624318009.

Czytaj więcej...

Olej silnikowy coraz ważniejszy

Optymalny dobór oleju silnikowego odgrywa coraz większą rolę w eksploatacji pojazdu. Klienci często wybór oleju cedują na warsztaty.

oleje

Czytaj więcej...

Rozmowa z Zenonem Rudakiem, kierownikiem Centrum Technicznego Hella Polska

zrudakKlimatyzacja powinna pracować tak często jak to możliwe, chociażby ze względu na konieczność smarowania sprężarki. Układ klimatyzacji wymaga okresowego serwisowania raz w roku. Niestety kierowcy często o tym zapominają.

Czytaj więcej...

Zabezpieczenie antykorozyjne

W dawnych czasach każdy szanujący się posiadacz Polskiego Fiata, Trabanta czy Moskwicza zabezpieczał swoje auto przed korozją. Okazuje się, że współcześnie produkowane samochody zabezpieczenie antykorozyjne mają często niewystarczające.

chemia warsztatowa

Czytaj więcej...

Amortyzatory i sprężyny

KYB chmielewskiRozmowa z Andrzejem Chmielewskim, specjalistą ds. produktowo-technicznych KYB Europe Oddział w Polsce.

Czytaj więcej...

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem