poniedziałek 22 kwiecień 2019

Aktualne wydanie

Dobre perspektywy
AMS2.2019Na szczęście rynek napraw samochodów nie jest tak podatny na kryzysy jak produkcja i jest mało prawdopodobne, by klienci przestali przyjeżdżać do warsztatów. A wręcz przeciwnie, będą przyjeżdżać częściej, o co zadbali producenci samochodów…

Czytaj więcej>>>

Pass-Thru – aktualizacja sterowników przez internet

Jeśli niezależny warsztat jest zmuszony do zaktualizowania oprogramowania sterownika samochodowego, może skorzystać z pomocy ASO, lub zrobić to samodzielnie. W tym drugim przypadku należy połączyć się z serwerem producenta pojazdu.

passthruu

Obecnie każdy producent samochodów jest zobligowany do udostępnienia warsztatom niezależnym informacji serwisowych. W przypadku elektronicznego przekazywania informacji warsztat musi posiadać odpowiedni tester diagnostyczny i stabilny dostęp do internetu. Zwykle takie uniwersalne testery diagnostyczne są dodatkowo oznaczone nazwą Pass-Thru. Specjaliści Texa Poland odpowiadają na często zadawane pytania.

Kiedy należy korzystać z funkcji Pass-Thru?
Funkcje Pass-Thru mogą być użyte za każdym razem, kiedy konieczne jest zaktualizowanie oprogramowania sterownika samochodowego w sytuacji jego złego funkcjonowania.
W przypadku braku możliwości użycia Pass-Thru mechanik jest zmuszony zwrócić się o pomoc do ASO danego producenta. Mając jednak dostęp do Pass-Thru, mechanik uwalnia się od tej konieczności. UWAGA: Aby wykonywać funkcje przeprogramowania dotyczące systemów bezpieczeństwa (np. sterowniki immobilizera lub systemu antywłamaniowego), dostawca usługi Pass-Thru może wymagać od niezależnego warsztatu specyficznych dokumentów, np.: wpisu do rejestru działalności gospodarczej potwierdzającego prowadzenie warsztatu, zaświadczenia o niekaralności.

Co oznacza Pass-Thru (J2534-22900)?
Normy Pass-Thru J2534 i ISO22900 definiują standardowe interfejsy programowania ECU (Electronic Control Unit) komponentów SW (software – oprogramowanie) jak i HW (hardware – sprzęt), przewidziane w europejskich regulacjach prawnych Euro 5 dla samochodów dostawczych i Euro VI dla samochodów ciężarowych.
Producenci pojazdów są zobligowani dostarczać informacje z zakresu napraw i serwisowania zarówno w postaci dokumentów pisemnych, jak i danych elektronicznych możliwych do pozyskania poprzez technologię OBD.

Dlaczego standaryzacja jest ważna?
Norma wymaga od producentów sprzętu diagnostycznego zgodności z dwoma rodzajami standardów: SAE J2534 lub ISO 22900. W przypadku potwierdzenia przez producenta pojazdów zgodności z tymi standardami należy również określić szczegóły standardu, do którego się odnosi.
Norma przewiduje możliwość oddania w ręce warsztatu jednego uniwersalnego interfejsu (VCI – Vehicle Communication Interface, np. TEXA z serii NAVIGATOR), który może być wykorzystany do komunikacji/przeprogramowania sterowników rożnych marek pojazdów. Otwiera to możliwość zakupu interfejsu diagnostycznego niezależnych producentów wyposażenia warsztatowego i uwolnienia się od konieczności stosowania wyłącznie testerów fabrycznych poszczególnych producentów pojazdów.
Produkty TEXY (odnosimy się do wybranych interfejsów linii NAVIGATOR oznaczonych Pass-Thru) posiadają pełną kompatybilność z J2534-1. Dla urządzeń zgodnych z J2534-2, stosowanych do przeprogramowania CAN Single Wire, wymagany jest kabel opcjonalny. Także ISO22900-1 (kompatybilność elektryczna) jest respektowana przez wybrane produkty TEXA.

Co jest potrzebne, aby skorzystać z usługi Pass-Thru?
• Komputer lub inna jednostka wizualizująca podłączona do internetu: standardowy PC dostępny na rynku, wyposażony w gniazdo USB, szeregowe, LAN, Wi-Fi. Zasadniczo każdy producent pojazdów stawia zarówno minimalne wymagania sprzętowe, jak i dotyczące systemu operacyjnego. W związku z tym, np. TEXA AXONE 4 jako jednostka wizualizująca może posiadać ograniczenia w stosunku do wymagań stawianych przez niektórych producentów.
• Interfejs do komunikacji z samochodem (VCI), który spełnia wymagania J2534 (1 lub 2) lub J22900 (1,2 lub 3), jak np. niektóre produkty TEXA z serii NAVIGATOR (w zależności od specyfikacji technicznej). UWAGA: Interfejs musi mieć osobną aprobatę każdego producenta pojazdów. Niektórzy producenci dopuszczają użycie interfejsu nieposiadającego aprobaty, ale w tych przypadkach producent nie bierze odpowiedzialności za operacje przeprowadzone przy jego pomocy.
• Oprogramowanie specyficzne dla producenta może być pobrane ze strony internetowej producenta lub otrzymane od producenta na CD/DVD.

Co otrzymuje mechanik?
Przeprogramowanie
• Norma przewiduje możliwość przeprogramowania wszystkich sterowników obecnych w samochodzie. W wielu samochodach funkcja ta nie jest zalecana, ale wręcz konieczna (np. w BMW wymaga kontroli SW wielu sterowników i jeśli jest to konieczne obliguje użytkownika do ich aktualizacji). Przeprogramowanie jest możliwe również w przypadku samochodów nieposiadających złącza OBD (np. Toyota) zgodnie z obsługiwanym protokołem (J2534-1 o J2534-2).
• Producent oddaje do dyspozycji własne i właściwe swoim wymaganiom oprogramowanie, a to oznacza, że podstawową trudnością dla mechanika jest znajomość działania tego oprogramowania. Użytkownik musi dokonywać rożnych wyborów (funkcji diagnostycznych), poruszać się po oprogramowaniu, które nie zawsze jest oczywiste.

Diagnostyka
Norma Euro 5 nie zobowiązuje do dostarczania diagnostyki online, nawet jeśli niektórzy to robią. Większość producentów daje możliwość użycia właściwego oprogramowania w dwóch trybach. Jeden ogranicza się tylko do przeprogramowania, drugi natomiast pozwala na kompletną diagnostykę, np.:
• przeprogramowanie i diagnostyka – General Motors, Mercedes-Benz, Grupa VAG (VW, Audi, Seat, Škoda), Toyota/Lexus, tylko przeprogramowanie: Renault i Hyundai/Kia,
• tylko diagnostyka: Volvo.
UWAGA: każdy producent pojazdów aktualizuje okresowo dane oprogramowanie i jego funkcjonalność, dlatego określone informacje mogą zmieniać się w czasie. Zaleca się sprawdzanie niniejszych informacji na stronach internetowych producenta pojazdów.
Informacje Generalnie do dyspozycji mechanika (do zweryfikowania w zależności od producenta) są oddane informacje dotyczące: identyfikacji samochodu, instrukcji obsługi, informacji i danych typowych dla diagnostyki danego komponentu, schematy elektryczne, kody błędów, kalibracje oprogramowania i procedury przeznaczone dla konkretnego pojazdu, informacje dotyczące specjalnych przyrządów naprawczych, informacje dotyczące przeprogramowania sterowników J2534 lub ISO22900.

Jak skorzystać z usług Pass-Thru?
Dostęp do nich jest kontrolowany poprzez producentów pojazdów. Wymagają uwierzytelnienia, a w niektórych przypadkach otrzymania specjalnych biletów dostępu do wyższego poziomu bezpieczeństwa (np. Opel, kod DUNS).
Producent przewiduje opłatę za korzystanie z tych usług, skalkulowaną w rożny sposób np. za godzinę, dzień, tydzień, miesiąc, rok lub sesję. Często producent pojazdu wymaga skorzystania ze szkolenia, aby uzyskać możliwość przeprowadzania bardziej złożonych funkcji przeprogramowania. Odwiedzamy stronę internetową producenta pojazdu, aby zapoznać się z rożnymi informacjami. Zazwyczaj dostępnych jest kilka zakładek dotyczących interesującego nas tematu. Na przykład BMW oferuje zakładki poświęcone wyszukiwaniu DTC, schematom, biuletynom technicznym i innym. Podobnie może być dla innych marek. System opłat stosowany przez grupę VAG jest oddzielny w zakresie dostępu do informacji
i do diagnostyki.
Warsztat rejestruje się na stronie producenta.
• Mechanik instaluje lokalnie (na PC) odpowiednie oprogramowanie producenta. Zazwyczaj istnieje możliwość pobrania oprogramowania ze strony producenta, w innych przypadkach należy zamówić CD lub DVD.
• Może wystąpić konieczność aktywacji oprogramowania producenckiego za pomocą odpowiednich kodów otrzymanych od producenta.
• Warsztat płaci odpowiednią kwotę za dostęp do żądanej usługi (za dzień, miesiąc, sesję itp.). Koszt takiej usługi jest rożny w zależności od producenta i samochodu i waha się w zakresie od 10 euro za dzień aż do abonamentów rocznych w kwocie 5 tys. euro.
Warsztat akceptuje przyjęcie odpowiedzialności w zakresie możliwych skutków przeprowadzanych przez siebie operacji na pojeździe. Producent generalnie zgadza się na przejęcie odpowiedzialności przez warsztat.
• Podczas tych procesów oprogramowanie producenta łączy się z centralnym serwerem za pośrednictwem połączenia internetowego, które musi być wydajne. W istocie serwer producenta:
– zarządza lub informuje o uwierzytelnianiu dostępu,
– kontroluje w czasie rzeczywistym aktualizacje wprowadzane do lokalnego oprogramowania producenta,
– pobiera informacje techniczne dotyczące identyfikacji pojazdu, podzespołu, schematu elektrycznego itp., zgodnie z danymi podanymi przez producenta,
– pobiera ewentualne nowe mapy do przeprogramowania.
Na stronie internetowej TEXA Poland znajduje się tabela zgodności linii produktów TEXA NAVIGATOR z oprogramowaniem producentów pojazdów: http://www.texapoland.pl/
upload/Files/Elenco_Pass-thru-POL_V6.pdf.

Konieczne jest stabilne połączenie internetowe
Jest to etap, w czasie którego należy zachować szczególną ostrożność, ponieważ działa się bezpośrednio na pojeździe. Konieczne jest zachowanie maksymalnej uwagi podczas procedur wskazywanych przez producenta pojazdu. Niektóre punkty są szczególnie istotne:
• ciągłe zasilanie w pojeździe (niezbędne wykorzystanie jest zasilania wspomagającego POWER ASSIST),
• system elektryczny pojazdu musi być sprawny,
• stabilne połączenie z internetem,
• dokładne wykonywanie pisemnych poleceń dostarczanych przez oprogramowanie producenta.

Materiał przygotowany przez TEXA Poland

 

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem