sobota 20 lipiec 2019

Aktualne wydanie

Emisja i Elektryfikacja
Okladka AMS 04 2019W 2021 r. producentów aut będzie obowiązywał średni limit emisji CO2 wynoszący 95 g/km liczony dla wszystkich modeli. Jak na razie spełniają go tylko Smart i Tesla. Z dużych koncernów najlepiej wypada Toyota z emisją 99,9 g/km.

Czytaj więcej>>>

Rozmowa z Łukaszem Zollem

lukasz zollWspółpraca z Liqui Moly trwa już rok. Jesteśmy z niej bardzo zadowoleni, podobnie jak z jakości produktów, które oferuje ten producent – Łukasz Zoll, właściciel warsztatu Pit Stops z Piaseczna pod Warszawą.

Zaczynaliście od warsztatu oponiarskiego, a teraz?
Warsztat powstał w 2006 roku jako serwis ogumienia, jednak pojawienie się sklepów internetowych oferujących opony szybko zmieniło sytuację rynkową. Żeby utrzymać się na rynku po dwóch latach rozszerzyliśmy ofertę o usługi mechaniczne.
W 2015 roku przystąpiliśmy do sieci Q-Service, a na początku 2016 roku związaliśmy się z Liqui Moly, stając się warsztatem Pro-Line Serwis. Firmę Liqui Moly znałem wcześniej i po konsultacji ze znajomymi, którzy z powodzeniem stosują produkty tej marki, postanowiliśmy nawiązać współpracę. Okazało się, że jest to strzał w dziesiątkę. Współpraca z Liqui Moly trwa już rok i bardzo jesteśmy z niej zadowoleni, podobnie jak z jakości produktów, które oferuje. Żeby się obronić przed klientem, produkt musi być najwyższej jakości. Sprzedajemy i rekomendujemy oleje silnikowe Liqui Moly, które stosujemy też w naszym samochodzie biorącym udział w wyścigach rallycrossowych. Dwa miesiące temu kupiliśmy maszynę Liqui Moly ATX 180 do dynamicznej wymiany oleju w automatycznych skrzyniach biegów, wzrosła również sprzedaż olejów przekładniowych. Używamy też dużych ilości chemicznych preparatów czyszczących i dodatków do paliw. W ostatnim czasie przyjechało do nas kilka samochodów z diagnozą uszkodzenia wtryskiwaczy i zaleceniem ich wymiany. Po zastosowaniu preparatu do czyszczenia układu paliwowego okazało się, że wtryskiwacze są w idealnej kondycji i nie ma potrzeby ich wymiany. Klienci byli zadowoleni, gdyż na usługę zapłacili 150 złotych, a nie 7000 za wymianę wtryskiwaczy.
Ponieważ mamy dużo klientów, którzy jeżdżą pojazdami BMW, zostaliśmy partnerem autoryzowanego dilera tej marki. Dzięki temu mamy dostęp do technologii napraw, a naszym klientom oferujemy oryginalne części zamienne BMW.

Jakie preparaty Liqui Moly są najpopularniejsze?
Stosujemy wiele preparatów Liqui Moly. Jednym z nich jest środek usuwający osady z wtryskiwaczy, zaworów dolotowych, świec zapłonowych oraz z komory spalania, który należy wlać do zbiornika z paliwem. Stosujemy też preparat do czyszczenia przepustnicy w silnikach benzynowych – aplikujemy go na przepustnicę po wcześniejszym zdjęciu przewodu powietrznego. W silnikach benzynowych z bezpośrednim wtryskiem benzyny i instalacją gazową LPG występuje problem przedwczesnego uszkadzania wtryskiwaczy benzynowych. Naszym klientom oferujemy specjalny preparat dodawany do benzyny. W silnikach Diesla stosujemy preparat usuwający nagar z kolektora dolotowego i drugi, podawany wraz z paliwem, do czyszczenia wtryskiwaczy.
Naszym klientom oferujemy też usługę płukania układu olejowego silnika. Do starego oleju silnikowego dodajemy preparat z dodatkami dyspergującymi, które rozpraszają sadzę. Po 10–15 minutach pracy silnika na biegu jałowym wymieniamy olej na nowy wraz z filtrem. Mamy też zestaw do mycia i regeneracji filtrów cząstek stałych. Z naszych doświadczeń wynika, że regeneracja filtra DPF zależy w dużej mierze od sposobu eksploatacji pojazdu i jego przebiegu. Jeśli jest to pierwszy problem z DPF, proponujemy czyszczenie, które jest skuteczne i przez długi przebieg problem nie powraca.
Klienci, którzy są bardzo wyedukowani w problemach z DPF, jednak kalkulują – jeśli w ciągu roku trzeba trzy razy przeprowadzić czyszczenie filtra, pytają o jego usunięcie.

Czy współpraca z Liqui Moly zwiększyła liczbę klientów w warsztacie?
Coraz więcej klientów ma świadomość, że profilaktyczne stosowanie dodatków wydłuża żywotność silnika. Wielu szuka więc serwisów, które je oferują i dociera do nas. Reklamujemy warsztat, bierzemy udział w rallycrossie, również Liqui Moly przeprowadza akcje promocyjne. Po zakupie maszyny do dynamicznej wymiany oleju w automatach chcemy kupić kolejną – do czyszczenia układu wtryskowego. Rozwijamy się. Mamy coraz nowocześniejsze urządzenia i przez to coraz wyższą wartość usług. Przyjeżdżają auta młodsze, do sześciu lat, ale obsługujemy też pojazdy z napędem hybrydowym i elektrycznym, auta zabytkowe i pojazdy dostawcze. Oczywiście obsługujemy też starsze pojazdy stałych klientów, którzy korzystają z naszego serwisu od lat. Mamy więc do czynienia z klientami o bardzo rożnych potrzebach, które staramy się spełnić.

Bierze Pan udział w wyścigach rallycrossowych?
Od ponad 20 lat biorę udział w wyścigach rallycrossowych. Większość samochodów, które wykorzystuję, została przygotowana przez nas i są to nasze konstrukcje. Średnio co dwa lata przygotowujemy nowy samochód, który jest coraz szybszy.
Teraz budujemy jedyny na świecie Audi A1 z napędem na tylne koła. Samochody przygotowywane do rallycrossu nie mają wiele wspólnego z autami seryjnymi. W poprzednim sezonie jeździłem samochodem zbudowanym na bazie BMW E30, z którego wykorzystaliśmy dach i lewe drzwi. W stosunku do oryginału zmieniliśmy więc prawie wszystko: rozstaw osi, konstrukcję zawieszenia, umieszczenie silnika czy chłodnicy. W naszych samochodach sportowych wykorzystujemy oleje Liqui Moly. Po każdych zawodach zmieniamy wszystkie płyny: olej silnikowy, przekładniowy i płyn hamulcowy.

Czym się wyróżniacie na rynku?
Wyróżniamy się podejściem do klienta – nie odsyłamy żadnego samochodu, staramy się zapewnić kompleksowość usług. Kiedy klient przyjeżdża z problemem, robimy wszystko, żeby ten problem usunąć. Wiele warsztatów skupia się na szybkich naprawach, na których jest najwyższa marża. My się staramy dbać o klienta od początku do końca. Współpracujemy z firmami zewnętrznymi, jeśli sami nie jesteśmy w stanie wykonać specjalistycznej usługi, ale bierzemy na siebie pełną gwarancję. W okolicy jesteśmy znani z usługi prostowania obręczy kół, których dziennie wykonujemy około 10, również dla innych warsztatów. Naszym klientom oferujemy trzy nowe samochody zastępcze. To wygodne rozwiązanie dla klientów, ale również dla nas, gdyż w ten sposób eliminujemy presję zdenerwowanego klienta, siedzącego w poczekalni. Oferujemy usługę door-to-door, która jest szczególnie ważna na naszym terenie, gdzie komunikacja nie działa zbyt dobrze. Mamy też lawetę w razie potrzeby ściągnięcia pojazdu klienta z drogi, pomagamy też przy ubezpieczaniu pojazdów. Współpracujemy również z firmą blacharsko-lakierniczą. Obecnie warsztat, razem z przechowalnią opon, ma powierzchnię 1000 m2. Pracuje w nim 15 osób, w tym siedmiu mechaników i pięć osób w biurze obsługi klienta. Największym problemem jest pozyskanie do pracy mechanika z doświadczeniem. Od wielu lat przyjmujemy uczniów na praktyki i cieszy nas, że przez ostatnie 4–5 lat przyjęliśmy ok. 80 uczniów, chociaż pracę w warsztacie podjął jeden.
W najbliższej przyszłości chcemy specjalizować się w naprawach, których nie robi konkurencja i przygotowywać się do obsługi aut hybrydowych i elektrycznych. Przez kilkanaście lat prowadzenia biznesu zauważyłem, że warsztat musi się zmieniać cały czas, by nadążyć za rynkiem.

 

Rozmawiał Ryszard Polit

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem