sobota 20 lipiec 2019

Aktualne wydanie

Emisja i Elektryfikacja
Okladka AMS 04 2019W 2021 r. producentów aut będzie obowiązywał średni limit emisji CO2 wynoszący 95 g/km liczony dla wszystkich modeli. Jak na razie spełniają go tylko Smart i Tesla. Z dużych koncernów najlepiej wypada Toyota z emisją 99,9 g/km.

Czytaj więcej>>>

Wymiana akumulatora w pojazdach z systemem start-stop

akumulatorSzacuje się, że na rynku jest ponad 4000 modeli pojazdów z system start-stop, dlatego w serwisach takie pojazdy to już codzienność. Sercem systemu start-stop jest akumulator, który wymaga przede wszystkim regularnej kontroli, np. podczas rutynowych czynności serwisowych, a czasem także i wymiany na nowy. To właśnie wymiana akumulatora jest dla wielu mechaników problematyczna.

W niektórych pojazdach wymiana akumulatora jest skomplikowana i czasochłonna, ale przy dostępie do szczegółowych instrukcji dotyczących jego wymiany staje się mniej kłopotliwa.

Dobór właściwego akumulatora
Ze względu na stopień złożoności systemy start-stop dzielimy na podstawowe i zaawansowane. W obu sytuacjach zadanie systemu sprowadza się w głównej mierze do ograniczania emisji CO2 poprzez wstrzymywanie pracy silnika w momencie zatrzymania pojazdu i ponowne jego uruchomienie w celu kontynuacji jazdy. Na szczególną uwagę zasługuje jednak zaawansowany system start-stop, którego funkcjonalność została wzbogacona o akumulację dodatkowej energii pochodzącej z drogi hamowania (proces rekuperacji), alternator ograniczający ładowanie akumulatora w momencie przyspieszania oraz inne układy ograniczające zużycie paliwa. W obu systemach należy stosować jedynie akumulatory do tego przeznaczone, czyli wyprodukowane w technologii EFB lub AGM.
Zastosowanie konwencjonalnego akumulatora w pojeździe z systemem start-stop powoduje jego przedwczesne zużycie w okresie już od trzech tygodni do pięciu miesięcy. Johnson Controls dostarcza do pojazdów z system start-stop akumulatory VARTA, których technologia bazuje na wieloletniej współpracy z producentami OEM, zapewniając poprawność funkcjonowania pojazdów. Akumulatory VARTA Blue Dynamic EFB, w których budowie zastosowano grubsze płyty wzmocnione specjalną powłoką z poliestru, dzięki czemu osiągnięto dwa razy wyższą wytrzymałość cykliczną w porównaniu do akumulatorów konwencjonalnych, są dostosowane do podstawowej funkcji start-stop. Przy wyłączonym silniku zaopatrują w prąd odbiorniki elektryczne i gwarantują ponowne uruchomienie silnika w przeciągu ułamków sekundy. Akumulatory VARTA Silver Dynamic AGM, w których budowie zastosowano separatory z włókna szklanego całkowicie absorbujące elektrolit są dostosowane do pojazdów wykorzystujących nowoczesną technologię start-stop z dodatkowymi jej funkcjami. Akumulatory AGM w porównaniu do EFB są bardziej wydajne, potrafią prawidłowo obsłużyć większą liczbę odbiorników oraz funkcjonować również przy bardzo niskim poziomie naładowania. Warto wiedzieć, że dopuszczalne jest zamontowanie akumulatora AGM w pojeździe, gdzie do tej pory był zamontowany akumulator EFB, ale nie odwrotnie – w tej sytuacji należy bezwzględnie sprawdzić, czy pozwala na to katalog przyporządkowania.

Lokalizacja akumulatora
Po odpowiednim doborze akumulatora pozostaje jeszcze kwestia jego wymiany, co jak się często okazuje nie jest łatwą operacją. Pierwszy problem pojawia się już w przypadku lokalizacji miejsca montażu. W nowo produkowanych pojazdach z systemem start-stop akumulator może znajdować się pod pokrywą silnika, w bagażniku lub w kabinie pasażerskiej, np. pod fotelem. Warto zaznaczyć, że pomimo wielu zmian w konstrukcji pojazdów na przestrzeni ostatnich lat wciąż dominującym miejscem dla akumulatora jest przestrzeń silnikowa, następnie przestrzeń bagażowa i na końcu przestrzeń pasażerska.
Motoryzacja staje się coraz bardziej zaawansowana i wymaga od mechaników aktualnej wiedzy lub szerokiego dostępu do danych technicznych. Odpowiedzią na to wyzwanie jest VARTA Partner Portal, gdzie udostępniane są informacje niezbędne do prawidłowej wymiany akumulatora obejmujące: wskazanie odpowiedniego akumulatora lub alternatywy, miejsca jego montażu oraz dokładnej instrukcji jego wymiany (krok po kroku). Dostęp do VARTA Partner Portal jest bezpłatny – wystarczy rejestracja za pomocą formularza na stronie www.varta-automotive.com.pl.

Wymiana akumulatora
Wymiana akumulatora w pojazdach z systemem start-stop wymaga poświęcenia większej uwagi ze strony mechanika. Szacuje się, że czas wymiany akumulatora w takich pojazdach wydłuża się nawet czterokrotnie w zależności od modelu oraz lokalizacji akumulatora, a do tego jeszcze procedura jego wymiany przebiega inaczej. Dlatego warto skorzystać z VARTA Partner Portal, gdzie dostępne są szczegółowe instrukcje wymiany w formie graficznej i tekstowej, które znacznie uproszczą proces wymiany i pozwolą zaoszczędzić tak cenny obecnie czas.

Procedura wymiany akumulatora w Audi A3.

audi startstop akumulator


Adaptacja akumulatora
Przy wymianie akumulatora dokonujemy jego demontażu zgodnie z instrukcją producenta pojazdu, a następnie przystępujemy do procesu odwrotnego czyli montażu. W tym miejscu pojawia się konieczność tzw. zakodowania akumulatora, czyli poinformowania komputera pokładowego o montażu nowego akumulatora. Dlaczego jest to takie ważne? Akumulator pracuje w symbiozie z alternatorem oraz rozrusznikiem, i aby zapewnić dodatnią gospodarkę energetyczną w pojeździe oraz właściwe ładowanie, kontrolery BMS i/lub IBS muszą dostosować poszczególne układy do nowego akumulatora (z innym oporem wewnętrznym, czasem innej pojemności lub technologii). W uproszczeniu proces polega na wprowadzeniu odpowiednich danych akumulatora do urządzenia, za pomocą którego wykonujemy ten proces najczęściej poprzez wpisanie kodu katalogowego części i kodu akumulatora. Tylko w taki sposób można zapewnić poprawne funkcjonowanie systemu start-stop. W przypadku, kiedy nie zostanie wykonana adaptacja lub zostanie wykonana w sposób nieprawidłowy poszczególne elementy systemu start-stop nie będą właściwie funkcjonować. Należy pamiętać, że są pojazdy, w których adaptacja nowego akumulatora jest automatyczna oraz takie, w których adaptacja jest manualna i wymaga użycia komputera lub urządzenia z odpowiednim oprogramowaniem i podpięcia do gniazda EOBD. Procedury wymiany akumulatorów zawarte w VARTA Partner Portal wskazują także, w których przypadkach adaptacja manualna jest niezbędna.

Johnson Controls Power Solutions EMEA

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem