Układ hamulcowy jest ważnym komponentem odpowiedzialnym za bezpieczeństwo. Ze względu na ciągły rozwój techniki wciąż pojawiają się nowe szczegóły, na które podczas serwisowania należy zwrócić uwagę.
Standardowe kroki w procedurze serwisowania hamulców, jak np. czyszczenie elementów, wymagają fachowości i wyjątkowej staranności. Tylko wtedy możliwe jest zagwarantowanie poprawności działania układu hamulcowego. Korozja i zanieczyszczenia prowadzą bowiem nie tylko do „zapiekania się” klocków na zacisku. Zabrudzenia wynikające z postępującego zużycia mogą w wielu przypadkach przedostać się pod prowadniki zacisku, co prowadzi do ich deformacji i w konsekwencji do zablokowania klocków. Skutkiem może być nadmierne i nierównomierne zużycie, powstawanie szmerów (pisków), a w ekstremalnych przypadkach dochodzi do przegrzewania się hamulca. Zdeformowane prowadniki zacisku są często przyczyną sytuacji, w której utrudniony jest montaż nowych klocków na przedniej i tylnej osi.