czwartek 26 kwiecień 2018

Aktualne wydanie

Świat się kręci
001 okladka AMS 03Jak poinformował Daimler AG „przedsiębiorca Li Shufu nabył pakiet 9,69% akcji”. Li Shufu to założyciel i prezes chińskiego producenta samochodów Zhejiang Geely Holding Group. Za kwotę 7,3 mld euro Geely stało się ważnym udziałowcem Daimlera. W 2016 r. Geely wykupiło także udziały w Volvo Trucks. Czyżby europejski przemysł motoryzacyjny nie był w stanie obronić się przed azjatyckimi inwestorami?

 Czytaj więcej>>>

Producenci pojazdów korzystają z luki w unijnych przepisach?

sosNa rynek trafiają już samochody z zamkniętymi systemami telematycznymi, do których dostęp mają wyłącznie podmioty związane z producentami pojazdów (dealerzy, serwisy). Jak długo przyjdzie nam czekać na sprawiedliwe unijne przepisy w tym zakresie? Od 31 marca 2018 r. wszedł w życie przepis, zgodnie z którym, każdy nowy model samochodu sprzedawany w Unii Europejskiej będzie musiał zostać wyposażony w system eCall, umożliwiający zdalne powiadomienie służb ratunkowych w razie wypadku.

Oprócz eCall, samochody mogą być wyposażone także w inne systemy telematyczne, np. bCall i sCall. Są one w stanie monitorować parametry jazdy i stan techniczny podzespołów samochodu. Obecnie, dostęp do danych gromadzonych przez takie systemy mają wyłącznie producenci pojazdów.
Unia Europejska miała kilka lat na przygotowanie odpowiednich przepisów regulujących zasady wykorzystywania w pojazdach systemów telematycznych oraz pochodzących z nich danych. Ciągły brak przyjętych regulacji powoduje, że producenci samochodów posiadają obecnie wolną rękę w kwestii sprzedaży pojazdów z zamkniętym systemem telematycznym. Mogą zatem uniemożliwiać dostęp do nich podmiotom zewnętrznym, a w szczególności niezależnym warsztatom. W tej sprawie czas gra zdecydowanie na niekorzyść niezależnego rynku motoryzacyjnego. Z każdym kolejnym miesiącem bez unijnych regulacji, producenci pojazdów mogą wprowadzać na rynek coraz więcej modeli z zamkniętymi systemami telematycznymi i stopniowo coraz bardziej rozwijać ich funkcjonalność (np. umożliwiać pobieranie większej ilości danych lub zdalnie komunikować się z kierowcą).
O jak najszybsze wprowadzenie przepisów, które uporządkują kwestie danych przetwarzanych przez systemy telematyczne na szczeblu unijnym wielokrotnie zabiegało Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych. W ostatnim czasie pojawiła się nadzieja, że Komisja UE zajmie się wprowadzeniem odpowiednich regulacji w tym zakresie w trybie przyspieszonym.
Pod koniec lutego, Komisja Transportu i Turystyki Parlamentu Europejskiego (w skrócie TRAN)przyjęła raport dotyczący europejskiej strategii w zakresie Inteligentnego Systemu Transportowego. Tą drogą europarlamentarzyści zwrócili się do Komisji Europejskiej o wydanie odpowiedniej propozycji legislacyjnej przed końcem roku.

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem