czwartek 13 grudzień 2018

Aktualne wydanie

Gorąca jesień
Okladka AMS 07 2018Koniec roku okazał się bardzo gorący za sprawą dwóch ważnych wydarzeń targowych – Automechaniki we Frankfurcie i Pojazdów Użytkowych w Hanowerze. Targowe ekspozycje dowodzą, że w dalszej perspektywie nastąpi odwrót od tradycyjnych silników w autach osobowych i ciężarówkach.

 Czytaj więcej>>>

Co kierowcy wiedzą o oponach?

Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego ocenił poziom wiedzy kierowców na temat ogumienia. – Stan opon, jako elementu auta zapewniającego jego przyczepność, jest kluczowy dla naszego bezpieczeństwa – powiedział na konferencji prasowej Piotr Sarnecki, dyrektor generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego.
PSarnecki

Według badań przeprowadzonych na zlecenie PZPO rośnie liczba kierowców sprawdzających ciśnienie regularnie raz w miesiącu (44%), ale nadal 1/3 robi to tylko raz na pół roku. Zbyt niskie ciśnienie wydłuża drogę hamowania, pogorsza kierowalność pojazdu, zwiększa zużycie bieżnika i opory toczenia. Tylko 1/3 badanych kierowców deklaruje sprawdzanie ciśnienie w kołach co jakiś czas, przy okazji tankowania, a jedynie 16% robi to przy zmianie opon. PZPO zaleca kontrolę ciśnienia w zimnych oponach minimum raz w miesiącu. Należy o tym pamiętać zwłaszcza jesienią i zimą, gdy niska temperatura powietrza znacznie zmniejsza poziom ciśnienia w oponie. Zmiana pogody na chłodniejszą powoduje spadek ciśnienia w oponach o 0,2 bara przy 0°C, 0,3 bara przy -10°C i 0,4 bara przy -20°C.

Kierowcy nie wiedzą, jaka jest minimalna, dopuszczalna prawem głębokość bieżnika. Według polskiego Prawa o ruchu drogowym pojazd nie może być wyposażony w opony o głębokości rzeźby bieżnika mniejszej niż 1,6 mm. Blisko tej wartości było zaledwie 17% badanych. Słaba jest też wiedza kierowców dotycząca informacji zawartych na etykietach znajdujących się na nowych oponach. Tylko 18% kierowców ma świadomość, że od 1 listopada 2012 r. opony sprzedawane na terenie krajów należących do Unii Europejskiej muszą być zaopatrzone w etykiety.

Okazuje się, że polscy kierowcy chętnie zmieniają opony letnie na zimowe – według deklaracji robi tak 79% kierowców. Natomiast z danych uzyskanych z warsztatów zajmujących się ogumieniem wynika, że opony na sezon zimowy zmienia nieco ponad 60% polskich kierowców. Prawdopodobne jest więc, że opony letnie na zimowe zmienia dużo mniej kierowców, niż wynika to z ich deklaracji. W kraju jest więc spory – bo ok. 30-procentowy – odsetek osób, które jeżdżą na letnich oponach w zimie.
Coraz popularniejsze są tzw. opony wielosezonowe. Oferta takich całorocznych opon jest bardzo bogata i zdecydowana większość z nich ma homologację zimową określoną symbolem 3 PMSF. Homologacja M+S nie jest homologacją opon zimowych.

O oponach całorocznych będziemy pisać w styczniowym wydaniu „Auto Moto Serwisu”.

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem