czwartek 18 lipiec 2019

Aktualne wydanie

Emisja i Elektryfikacja
Okladka AMS 04 2019W 2021 r. producentów aut będzie obowiązywał średni limit emisji CO2 wynoszący 95 g/km liczony dla wszystkich modeli. Jak na razie spełniają go tylko Smart i Tesla. Z dużych koncernów najlepiej wypada Toyota z emisją 99,9 g/km.

Czytaj więcej>>>

Lumag na „Euro Brake”

EUROBRAKEW tegorocznej edycji międzynarodowej konferencji „EuroBrake”, poświęconej technologii hamowania i materiałom ciernym, wzięło udział ponad 1200 specjalistów z całego świata – inżynierów, naukowców, pracowników akademickich – którzy wymieniali się pomysłami, wiedzą, nowymi rozwiązaniami, jakie pojawiają się w technologii hamulcowej.

Wśród ponad 100 prezentacji najważniejszych producentów z branży wystąpienie mieli także specjaliści polskiej spółki Lumag z Budzynia. Lumag zaprezentował się w Dreźnie w potrójnej roli. Nie tylko przedstawił swoje badania, lecz także był sponsorem kongresu i wystawcą na wystawie technicznej, na której prezentowało się ponad 100 wystawców, pokazujących swoje produkty, usługi i możliwości techniczne.
Prezentacje na kongresie „EuroBrake 2019” dotyczyły bardzo zróżnicowanej tematyki, wiele z nich dotyczyło wirtualnego modelowania różnych elementów hamulca: m.in. badano wpływ parametrów geometrycznych tarczy hamulcowej na jej częstotliwości drgań własnych, a więc – pośrednio – także na piski. Niektóre prace dotyczyły symulacji właściwości dynamicznych hamulca i były one często poparte weryfikacjami eksperymentalnymi. Została też przedstawiona koncepcja zoptymalizowanego zacisku Formuły 1 i lekkiego hamulca pływającego. Pojawiały się też opracowania dotyczące możliwości zastąpienia szkodliwej miedzi w mieszankach hamulcowych. Przedstawiono informacje dotyczące modyfikacji istniejących i wprowadzenia nowych międzynarodowych norm dotyczących testowania hamulców. Wiele z nich ma na celu poprawę sytuacji związanej z ekologią i rozpowszechniającą się elektryfikacją samochodów oraz wprowadzaniem w niedalekiej przyszłości samochodów autonomicznych. Nowa sytuacja wymaga innego podejścia i innych standardów do testowania i walidacji układów hamulcowych, co stanowi duże wyzwanie, ale i pewne zagrożenie dla całej branży hamulcowej, bo przecież w samochodach elektrycznych – gdzie funkcję hamowania pełni także silnik – hamulce cierne będą dużo rzadziej używane.

Specjaliści firmy wykazali związek między wpływem rodzaju wykrawania, typu materiału i geometrii (dokładnie płaskości) płytki nośnej na podstawowe właściwości hamulca. Badania zostały wykonane na stanowisku dynamometrycznym marki Tecsa, służącym do badań w skali rzeczywistej hamulców do samochodów osobowych i lekkich samochodów dostawczych. W opracowaniu przedstawiono teoretyczne podstawy, które wyjaśniają, dlaczego właściwości płytki nośnej mogą być ważne dla funkcjonowania hamulca, a zazwyczaj są pomijane w różnych analizach i testach.

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem