poniedziałek 23 wrzesień 2019

Aktualne wydanie

Klimatyzacją w ogórka
AMS6 2019Za pomocą oprogramowania TEXA IDC5 CAR v 70 można już przeprowadzać diagnostykę nowych pojazdów z Grupy Fiata (FCA) wyposażonych w jednostkę sterującą SGW. Problem dotyczył wybranych modeli aut wyprodukowanych po 2017 r.

Czytaj więcej>>>

Petronas i Formuła 1

Na zaproszenie polskiego przedstawicielstwa Petronas Lubricants International mieliśmy możliwość obserwowania wyścigów Formuły 1 podczas Grand Prix Węgier na torze Hungaroring. Petronas od wielu lat sponsoruje te wyścigi. Przed wyścigiem mieliśmy możliwość wejścia do garaży zespołu Mercedes-AMG Petronas Motorsport, co jest rzadkością.

F1PETRONAS

Zespoły biorące udział w Formule 1 dysponują ogromnymi budżetami, ale najważniejszą walutą nie jest ani dolar, ani euro. Najcenniejszy jest czas. Wygrywa ten, który jako pierwszy przekroczy linię mety.
By zdążyć z wyścigu na wyścig zespół Petronasa wykorzystuje 18 ciężarówek, a nad tym, by wszystko działało, jak należy, czuwa 60 inżynierów. Wśród nich jest dwójka inżynierów wspomagających Petronas – Stephanie Travers i Ahmad Nasri Mohd Shafie. W klimatyzowanych naczepach znajdują się laboratoria, w których bada się m.in. próbki oleju przy użyciu spektrometru. Dzięki temu można wykryć zużycie elementów silnika czy skrzyni biegów zanim dojdzie do awarii. Przed każdym wyścigiem bada się także próbki z każdej z 22 beczek paliwa, jakie zespół ma do dyspozycji w trakcie weekendu. Badanie każdej z nich trwa 30 minut. W laboratorium Petronas są badane także próbki paliwa dwóch innych zespołów, które korzystają z jednostek napędowych Mercedes-Benz – Rokit Williams Racing i SportPesa Racing Point F1 Team. To kolejny dowód na to, jak ważny w pracy zespołu F1 jest czas.
Miska olejowa w silniku bolidu Formuły 1 zespołu Mercedes-AMG Petronas Motorsport mieści ok. 3 l oleju silnikowego. Jest on wymieniany po każdej sesji w trakcie weekendu wyścigowego. Co ciekawe, temperatura pracy oleju nie jest zbyt wysoka, z reguły przekracza nieco 100°C. Musi on za to dać sobie radę z niezwykle wysokimi obrotami silnika, niespotykanymi w samochodach osobowych – nawet 15 tys. obr./min. Poza olejem silnikowym Petronas dostarcza do mercedesów Formuły 1, którymi jeżdżą Lewis Hamilton i Valtteri Bottas, także paliwo, olej przekładniowy oraz płyny hydrauliczny i do systemu KERS. W trakcie sezonu zespół zużywa ok. 60 tys. litrów olejów i płynów Petronas (z wyłączeniem paliwa).
Podczas Grand Prix Węgier zwyciężył Lewis Hamilton (Mercedes), który po pasjonującej walce wyprzedził Maxa Vertappena (Red Bull). Trzecie miejsce zajął Sebastian Vettel (Ferrari), a Robert Kubica (Wiliams) – 19. miejsce. Na widowni były tłumy kibiców, spośród których wyróżniały się duże grupy Holendrów i Polaków.

Historia

Malezyjski koncern naftowy Petronas powstał w 1974 r. jako przedsiębiorstwo państwowe zajmujące się poszukiwaniem, wydobyciem i rafinacją ropy naftowej oraz gazu ziemnego. W ramach światowej ekspansji firma dostarcza środki smarne dla działających na rynkach azjatyckich producentów samochodowych, jak: Tata, Mercedes, VW, Fiat i maszyn rolniczych/budowlanych. W latach 90. XX wieku Petronas wchodzi na rynek europejski, w tym polski. W 2008 r. powstaje Petronas Lubricants International, które przejmuje FL Selenia (środki smarne do pojazdów Grupy Fiat). W ramach popularyzacji marki Petronas decyduje się na sponsorowanie zespołów Formuły 1 – BMW Sauber (2006 r.), a potem Mercedes GP.

Petronas Lubricants Poland na wyłącznego dystrybutora swoich produktów wybrał firmę 4TEAM. Na naszym rynku oferowane są oleje silnikowe do aut osobowych (Petronas Syntium i Petronas Selenia), oleje przekładniowe (Petronas Tuleta), oleje do motocykli (Petronas Sprinta), do pojazdów użytkowych (Petronas Urania), płyny chłodnicze (Petronas Paraflu) i oleje do zastosowań przemysłowych.


 

F2
W boksie Mercedesa – Stephanie Travers z Petronasa podczas pobierania próbki.


F3
Stephanie Travers i Valtteri Bottas w kontenerowym laboratorium Petronasa.


F 4
Sponsorowanie zespołu F 1 spopularyzowało markę Petronas na całym świecie.

 

ilustr. Mercedes-Benz

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem