wtorek 18 luty 2020

Aktualne wydanie

Będzie spowolnienie?
Okladka AMS 01 2020Spowolnienie gospodarcze, którego obawia się branża motoryzacyjna, dotyczy bardziej producentów części zamiennych, mniej rynku aftermarketowego. Spodziewany jest spadek produkcji nowych aut i w konsekwencji mniejsze zapotrzebowanie na części do ich wytworzenia.

Czytaj więcej>>>

Spadek rynku ciężarówek

DAFJak podaje Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego w 2019 r. w Polsce zarejestrowano 28 317 nowych samochodów ciężarowych o DMC pow. 3,5 t i 28 246 (-2,8%) używanych. Najwięcej nowych ciężarówek sprzedał DAF.

Liczba rejestracji nowych ciężarówek jest niższa niż rok wcześniej o 5,2%. Zaplanowane do wejścia w życie standardy WLTP pomiaru zużycia paliwa czy nowe wzory świadectw homologacji i wprowadzenie normy emisji spalin Euro VI D nie zahamowały spadku widocznego rejestracji nowych pojazdów. Rozwojowi rynku samochodów ciężarowych w 2019 r. sprzyjała ogólnie dobra koniunktura w gospodarce, ale coraz częściej mówi się o spowolnieniu, co zaczyna zaznaczać się w wynikach nowych rejestracji. Badania GUS ogólnego klimatu koniunktury w sekcji transport i gospodarka magazynowa w grudniu ub.r. wskazały spadek nastrojów do -2,5 pkt. Rozwój polskiego transportu pośrednio decyduje o kształcie rynku pojazdów ciężarowych. Transportowcy mogą spodziewać się ciągle trudnych do przewidzenia przeszkód w ich działalności związanych z nieodwołalnym już Brexitem czy z tzw. Pakietem Mobilności PE.
W 2019 r. zarejestrowano 20 272 nowych ciągników siodłowych, ale ich liczebność zmniejszyła się porównaniu do 2018 o 1 895 szt. (-8,5%). Wśród nich na czele jest DAF z liczbą 4925 rejestracji (-11%), a za nim Scania (4229; +5%), dalej Volvo (3405; -4%), i MAN (3304; -21%). Pierwszą piątkę zamknął Mercedes-Benz (3100; +4%).
Wśród samochodów najcięższych o DMC od 16 t w 2019 pierwszy był DAF (5597szt.), na drugim miejscu Scania (5269 szt.), a trzeci jest MAN (4519 szt.), który w 2018 r. był drugi. Dalej bez zmiany VOLVO (4235 szt.; -4,6%;17% udz.). Pierwszą piątkę zamknął Mercedes-Benz (3961 szt.). Kolejne marki to: Renault (1405), IVECO (382), Ford Trucks (23), KAMAZ (9) i TATRA (5).
Najwięcej ciężarówek sprzedał DAF, ale spadek sprzedaży w stosunku do roku 2018 wyniósł 12%. Tylko dwie marki – Scania i Mercedes-Benz w 2019 r. zanotowały wzrost sprzedaży. Na uwagę zasługuje wysokie, drugie miejsce Scanii.
Liderem polskiego rynku jest DAF, który ma 20,5% udziału, na co składało się 5 598 rejestracji w ciężkim segmencie (22% udziału) i 112 w lekkim (4,7% udziału). DAF utrzymał pozycję lidera w segmencie powyżej 6 ton DMC, w segmencie powyżej 16 ton DMC oraz, po raz 15. z rzędu, w ciągnikach siodłowych, których zarejestrowano 4 925 sztuk, co stanowi 24,2% krajowego rynku. Dla polskiego przedstawicielstwa DAF-a w Polsce miniony rok obfitował w rekordy. Polscy klienci kupili prawie 10% całej produkcji europejskich fabryk DAF. Kontrakty serwisowe DAF Multisupport osiągnęły rekordowy w skali Europy udział 57,6%. Kolejne rekordy to sprzedaż części na poziomie 55 mln euro, co stanowi wzrost o 9,2%, z czego aż 23% przypada na części dostępne w ramach katalogu TRP. Dzięki otwarciu dwóch nowych obiektów serwisowych marki DAF w Suwałkach i Godzieszowie koło Zgorzelca sieć dilerska DAF w Polsce osiągnęła rekordową liczbę serwisów – 29.

Czas na gaz
Zgodnie z ustawą o elektromobilności i paliwach alternatywnych od 1 stycznia 2025 r. miasta powyżej 50 tys. mieszkańców będą mogły zlecać wykonanie zadania publicznego (polegającego np. na odbiorze śmieci lub odśnieżaniu) jedynie tym podmiotom, w których flotach będzie się znajdowało minimum 30% pojazdów elektrycznych lub zasilanych gazem ziemnym. Od 1 stycznia 2020 r. ekologiczne samochody ciężarowe powinny stanowić 10% floty tych przedsiębiorstw. Paliwa gazowe są objęte zerową akcyzą, w tym roku mają też ruszyć dopłaty (do 100 tys. zł) do zakupu pojazdów napędzanych gazem. Na wzrost sprzedaży pojazdów zasilanych gazem ziemnym liczą producenci ciężarówek. W 2019 r. Volvo Trucks sprzedało 50 samochodów ciężarowych napędzanych skroplonym gazem ziemnym (LNG).

W Polsce działa ponad 20 stacji tankowania gazu ziemnego dla ciężarówek.

rejestracje


UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem