fb logo

Aktualne wydanie

jedynka072021

Pełne artykuły

Klucz pneumatyczny

W dzisiejszych czasach trudno sobie wyobrazić pracę w warsztacie samochodowym bez użycia klucza pneumatycznego. Specjaliści z firmy MOOG ostrzegają: o ile przy odkręcaniu połączeń takie narzędzie oddaje nieocenione usługi, o tyle podczas dokręcania należy korzystać z niego z rozwagą tak, aby nie przykładać zbyt dużego momentu do śrub i nakrętek lub w drugą stronę – żeby się nie okazało, że coś zostało przykręcone zbyt słabo. Nie ufaj regulacji klucza pneumatycznegoNie wolno polegać na regulacji siły dokręcania klucza pneumatycznego. Siła dokręcania zależy oczywiście od ustawienia pokrętła regulacyjnego, ale olbrzymi wpływ na nią mają także dwa inne czynniki. Pierwszym jest rodzaj klucza pneumatycznego, a drugim – wartość ciśnienia w instalacji pneumatycznej. Możemy założyć, że solidny, duży klucz pneumatyczny wpięty do szczelnej instalacji z wydajnym kompresorem będzie dokręcał nakrętki znacznie mocniej niż klucz jakiejś budżetowej marki podłączony do taniego kompresora. Pojawia się w tym...

Czytaj więcej...

Najnowsze

Bosch uruchomił nową fabrykę półprzewodników

boschpolprzewodnikiW nowo powstałej fabryce w Dreźnie Bosch uruchomił produkcję półprzewodników. W otwarciu fabryki wzięła udział Kanclerz Niemiec Angela Merkel, co świadczy o randze tej inwestycji.

– Dla firmy Bosch półprzewodniki są kluczową technologią, dlatego ze względów strategicznych ważne jest, abyśmy sami nad nimi pracowali i sami je produkowali. W Dreźnie, z pomocą sztucznej inteligencji, przeniesiemy produkcję półprzewodników na kolejny poziom – powiedział Volkmar Denner, prezes zarządu Robert Bosch GmbH.

boschkonferencja


Nowy zakład produkcyjny, wybudowany kosztem miliarda euro, jest jednym z najnowocześniejszych na świecie. Jest to największa pojedyncza inwestycja w ponad 130-letniej historii Boscha. W fabryce o powierzchni 72 tys. m.kw. pracować będzie zaledwie 700 osób. Większość prac wykonują maszyny, które samodzielnie myślą, a decyzje podejmują na podstawie informacji czujników i kamer. Dane gromadzone są w centralnej bazie i analizowane przy pomocy sztucznej inteligencji. Algorytm sztucznej inteligencji może wykryć nawet najmniejsze anomalie w produktach. Ich przyczyny są natychmiast analizowane, a odchylenia od procesu korygowane bezzwłocznie, zanim wpłyną na niezawodność produktu, co upraszcza kontrolę jakości. Dzięki sztucznej inteligencji zoptymalizowano również prace konserwacyjne w fabryce. Algorytmy przewidują, czy i kiedy część maszyny produkcyjnej lub robota wymaga konserwacji lub regulacji. Również prace konserwacyjne w fabryce wykorzystują zaawansowaną technologię: dzięki wbudowanej w okulary kamerze obrazy są przekazywane do eksperta znajdującego się w innej części świata, a ekspert w czasie rzeczywistym przeprowadza pracownika, który jest na miejscu, przez proces konserwacji. Technologia ta odegrała również kluczową rolę w uruchomieniu fabryki mimo pandemii koronawirusa.
Bosch od 1958 r. samodzielnie produkuje półprzewodniki i stale udoskonala ich konstrukcję oraz produkcję. Półprzewodniki w postaci mikroprocesorów można znaleźć w niemal każdym urządzeniu elektronicznym – w smartfonach, telewizorach i w samochodach. W 2016 r. w każdym nowym pojeździe na świecie znajdowało się średnio ponad dziewięć układów scalonych firmy Bosch, m.in. w sterowniku poduszek powietrznych, w układzie hamulcowym i systemie wspomagania parkowania. W roku 2019 liczba ta wynosiła już ponad 17, co świadczy o rosnącym popycie na te urządzenia. Według ZVEI, w 1998 r. wartość mikroelektroniki w nowym samochodzie wynosiła 120 euro, a w 2023 r. ma przekroczyć 600 euro. W samochodach stosuje się półprzewodniki najwyższej jakości, odporne na różnice temperatur, drgania i wilgoć. Nie wszyscy producenci półprzewodników są w stanie produkować te elementy dla przemysłu motoryzacyjnego.

homeWyszukiwarka

mailNewsletter

PassThru

Redakcja „Auto Moto Serwisu” w 2017 roku rozpoczęła cykl publikacji dotyczących PassThru – procedury dostępu online do portali internetowych wybranych producentów pojazdów. Przedstawiamy proces pierwszej rejestracji, diagnostyki pojazdu i programowania sterowników dla poszczególnych marek samochodów.

Czytaj więcej

Prenumerata 2021

prenumerata 2021 baner

 

mobile phoneAplikacja Android

Zapraszamy do korzystania z naszego serwisu informacyjnego dostępnego na smartfonach z systemem android. Znajdują się tu wiadomości z działów: nowości, z życia branży oraz szkolenia. Aplikację Auto Moto Serwis można ściągnąć bezpłatnie ze sklepu Google Play.

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem