fb logo

Aktualne wydanie

AMS 01 2024

Od rekacji

Przeżyją pszczoły, żaby, zebry i ludzie

Okladka AMS 04 2021Politycy przestraszyli się gwałtownie zachodzących zmian klimatycznych na Ziemi i chcą, żeby pszczoły nadal latały i zapylały, a żaby kumkały. Każdemu według potrzeb. Rada i Parlament Europejski porozumiały się w sprawie Europejskiego Prawa o Klimacie. Unia Europejska zobowiązała się do osiągnięcia neutralności klimatycznej do 2050 r. Europejski Zielony Ład zakłada też cel pośredni – zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych o 55% do 2030 r. w porównaniu z emisją z 1990 r. Decyzje te mają istotny wpływ na przemysł samochodowy. Z prac nad nową normą emisji Euro 7 wynika jednak, że obecnie kładzie się nacisk na rzeczywiste zmniejszenie emisji, a nie lansowanie określonych technologii. Według dostępnej teraz wiedzy, to elektromobilność ma ostatecznie zastąpić silniki spalinowe. Z raportów rynkowych wynika, że nadal w Europie infrastruktura ładowania nie jest wystarczająco rozwinięta, a tempo jej rozwoju spada, w związku z pandemią. Jednak wyliczono, w 11 europejskich krajach pojazdy elektryczne są już tańsze od swoich odpowiedników z napędem spalinowym, biorąc pod uwagę całkowity koszt posiadania (TCO). W Austrii, Grecji, Irlandii, Wielkiej Brytanii i na Węgrzech kierowcy nie płacą podatku od pojazdów elektrycznych, co ma zachęcać do zakupów. Ale lansowana obecnie elektromobilność zapewne nie będzie jedyną drogą do osiągnięcia neutralności klimatycznej. Europejscy producenci samochodów są zaniepokojeni rosnącą przewagą technologiczną firm z Azji i USA. Chodzi o tworzenie systemów, oprogramowania i komponentów. Dla przykładu, dla aut marki Volvo, która należy do chińskiego Geely, systemy telematyczne tworzy Google Automotive. Zastanawiające?

 

Ryszard Polit
redaktor naczelny

 

 

SPIS TREŚCI:

NOWOŚCI
Katalog produktów BERU
Klucz udarowy GDS 18V-1050 H od Boscha
Turbo o zmiennej geometrii od Nissensa
Nowe rolki hamulcowe CERTUS
Beissbarth Q.Lin
Płyny Shell do chłodnic
Więcej świec od DENSO

Z ŻYCIA BRANŻY
Odwołano czerwcowe targi w Poznaniu
Mobilny katalog Inter Carsu
Dziesięć lat Przemysłu 4.0
Xiaomi producentem samochodów
ELIT szkoli
Strona internetowa Lumileds
Auto Partner rośnie w siłę
Jubileusze Continentala
Akcja promocyjna REPXPERT

PRAKTYKA WARSZTATOWA
Nowe mieszanki cierne i nie tylko
PassThru krok po kroku – Grupa Renault – usunięcie blokady ODB
Elektroniczna książka serwisowa – krok po kroku (cz. 3) – Grupa Volkswagen
Kontrola ustawienia reflektorów LED
Zawieszenia pneumatyczne coraz popularniejsze
Oscyloskop w warsztacie (cz. 13) – uzwojenie wtórne cewki zapłonowej
Silniki wysokoprężne EA288 koncernu Volkswagen (cz. 2)
Klimatyzacja w pojazdach elektrycznych i hybrydowych

PRODUKTY
Zdrowo oddychać – czyli filtr powietrza po nowemu

HYBRYDY W WARSZTACIE
Układy hamulcowe w autach hybrydowych i elektrycznych

AUTO I TECHNIKA
Powietrze jest wszędzie

STREFA BIZNES
Wirus na klamce
Pandemia wymówką dla nieuczciwych kontrahentów
Rozmowa z Pawłem Hańczewskim, dyrektorem handlowym działu części samochodowych i wyposażenia warsztatowego Bosch

STREFA SZEFA
Oklejanie – czyli car wrapping

AUTO MOTO SERWIS na luzie

Przez Internet

Okladka AMS 03 2021Jeszcze rok temu wydawało się, że pandemia szybko przeminie, a pojawienie się szczepionek ostatecznie wyeliminuje koronawirusa. Dzisiaj wiemy, że pozbycie się wirusa nie jest takie łatwe i trzeba się do niego przyzwyczaić. Organizatorzy szkoleń zrozumieli, że trzeba je przeprowadzać za pośrednictwem Internetu. Ma to tę zaletę, że nie trzeba daleko jechać i wynajmować hotelu. Główną wadą jest brak możliwości osobistego kontaktu kursanta z wykładowcą. Szkolenia w formie zdalnej organizowane są w różny sposób. Niektórzy preferują tzw. webinary, polegające na tym, że uczestnicy oglądają wcześniej nagrany film. W takiej formie prowadzenia zajęć nie ma jednak możliwości zadawania pytań, które są ważną częścią procesu dydaktycznego. To główny zarzut uczestników szkoleń wskazywany w ankietach. Co ciekawe, szkolenia online z możliwością aktywnego uczestnictwa cieszą się rosnącym zainteresowaniem i niektóre ośrodki szkoleniowe zamierzają je prowadzić nadal, nawet po ustaniu pandemii. W związku z pandemią drożeją części zamienne, gdyż rosną ceny surowców, z których są wykonane. Już teraz znacznie wzrosły ceny: stali, złomu, blach stalowych, aluminium, tworzyw sztucznych, a nawet tektury na opakowania. Wzrost cen jest spowodowany zakłóceniami w łańcuchu dostaw i rosnącymi cenami surowców strategicznych, jak ropa naftowa czy gaz ziemny wykorzystywanymi w fabrykach oraz dodrukiem pieniądza w Unii Europejskiej i Stanach Zjednoczonych. Co ciekawe, wszystkie nadwyżki surowców są natychmiast kupowane przez Chiny, które, w przeciwieństwie do Europy, zwiększają produkcję przemysłową.
Optymistyczne jest to, że bez względu na ceny ludzie i tak kochają samochody.

 

Ryszard Polit
redaktor naczelny

 

SPIS TREŚCI:

NOWOŚCI
Rośnie oferta AS-PL
Brembo Upgrade
Nowe produkty Castrola
Bridgestone Potenza Sport
Mahle TechPRO Digital ADAS
Michelin e.Premacy
Total QUARTZ INEO XTRA EC5 0W-20
Ekologiczny Shell
Steinhoff oferuje bagażniki rowerowe
Filtry kabinowe DENSO

Z ŻYCIA BRANŻY
Kampania Bilsteina
Bosch eXchange
Oznakowanie aut elektrycznych
Nowy katalog części ZF Aftermarket
Mitsubishi jednak pozostaje w Europie
20 lat diagnostyki motocykli TEXA
Liga Mechaników DENSO
Wyniki finansowe ZF
Sieć Norauto przestaje istnieć
Opony Continental w sieci Q-Service Castrol
100 lat Bosch Service

PRAKTYKA WARSZTATOWA
PassThru krok po kroku (cz. 25) – Ford
11 najczęstszych błędów podczas obsługi klimatyzacji
Wymieniamy cztery łańcuchy w silniku 3.2 V6 FSI
Oscyloskop w warsztacie (cz. 12) – Układy zapłonowe – uzwojenie pierwotne cewki zapłonowej
Elektroniczna książka serwisowa – krok po kroku (cz. 2) – Ford
Silniki wysokoprężne EA288 koncernu Volkswagen (cz. 1)

TEMAT NUMERU – UKŁAD KLIMATYZACJI
Maszyny do obsługi klimatyzacji
Dezynfekcja układu
Opróżnianie sprężarki z oleju

AUTO I TECHNIKA
Hybrydowe Jeepy

HYBRYDY W WARSZTACIE
Płyny eksploatacyjne
Akumulator 12 V w pojazdach hybrydowych i elektrycznych

SIECI SERWISOWE
Razem – raźniej!
Rozmowa z Robertem Dzierżanowskim, kierownikiem ds. rozwoju koncepcji serwisowych firmy Robert Bosch Sp. z o.o.

STREFA BIZNES
Będzie więcej aut elektrycznych?
DEKRA bada samochody
Regenerowane części w ASO Op

AUTO MOTO SERWIS na luzie

Samoładująca się hybryda

Okladka AMS 02 2021Z badania zleconego przez koncern Volkswagen wynika, że poziom wiedzy społeczeństwa na temat różnic w napędach hybrydowych jest wyjątkowo niski. Aż 80% Polaków deklaruje, że orientuje się, czym są napędy hybrydowe, ale już tylko 36% twierdzi, że odróżnia zwykły napęd hybrydowy (HEV) od hybrydy typu plug-in (PHEV), a więc ładowanej z gniazdka. Dzięki mądrze sformułowanym i wzajemnie wykluczającym się pytaniom ankietowym okazało się, że niespełna co druga osoba deklaruje, iż zdecydowanie odróżnia rodzaje hybryd i potrafi prawidłowo ocenić ich cechy. Potencjalny nabywca auta szuka informacji o nim na stronach internetowych koncernów samochodowych. Tam jednak marginalizuje się informacje techniczne, co jest charakterystyczne dla niemal wszystkich producentów pojazdów. Drugim źródłem wiedzy są sprzedawcy samochodów, którzy w wielu przypadkach mają marne pojęcie o technice modeli, które oferują. Do naszej redakcji zgłaszają się posiadacze nowych samochodów hybrydowych typu HEV, pytając, dlaczego w trybie elektrycznym mogą przejechać tylko kilka kilometrów, a nie 60, jak im mówił sprzedawca przy zakupie. Problem braku rzetelnego informowania klienta dotyczy nie tylko napędu hybrydowego, lecz także, np. rodzaju przekładni automatycznej.
Apelujemy do producentów samochodów o ujawnianie pełnych danych i podnoszenie kultury technicznej naszego społeczeństwa. Obecnie zakłada się, że nabywcy nie interesują się techniką. Może jednak istnieje garstka ciekawskich, dla których warto podawać dane techniczne z prawdziwego zdarzenia.

 

Ryszard Polit
redaktor naczelny

 

SPIS TREŚCI

NOWOŚCI
Nowe amortyzatory od Bilsteina
ATE zmienia opakowania
Opony do hybryd
Więcej referencji od Denso
UFI Filters dla Volkswagena
Retrofity Narva
Nowa lampa Philipsa
Nowy tester diagnostyczny TEXA
Całoroczna opona Pirelli
Całoroczna Yokohama

Z ŻYCIA BRANŻY
Ekologiczny Clarios
Podziękowania dla mechaników
Neutralność węglowa Valeo
Restrukturyzacja Daimlera
Bosch i komputery samochodowe
Moto-Profil z sukcesem
Leasing z Inter Carsem
Sieć NexusAuto z Totalem

PRAKTYKA WARSZTATOWA
PassThru krok po kroku (cz. 25) – Mercedes-Benz
Zostań ekspertem firmy Brembo
Uszczelniamy kampera
Elektroniczna książka serwisowa krok po kroku (cz. 1) – Mercedes-Benz
Półosie napędowe
Automatyczne skrzynie biegów w warsztacie (cz. 18) – Lexus

TEMAT NUMERU – OLEJE SILNIKOWE
Oleje silnikowe – ciągłe zmiany
Olej do wyeksploatowanych silników
Olej do silników z FAP
Filtracja oleju silnikowego

PRODUKTY
Chłodnice cieczy i powietrza
Czy warto inwestować w płyn do chłodnic?

HYBRYDY W WARSZTACIE
Diagnostyka Toyoty RAV4
Silniki spalinowe w autach hybrydowych (cz. 1)

STREFA SZEFA
Części regenerowane – to się opłaca

STREFA BIZNES
Sprzedaż części w internecie
Wynajem coraz popularniejszy

AUTO MOTO SERWIS na luzie

Zaufanie

Okladka AMS 04 2020Im dłużej żyjemy z koronawirusem, tym lepiej go poznajemy i skuteczniej możemy z nim walczyć. Podobno najlepszą metodą walki jest profilaktyka i stosowanie skutecznych środków odkażających. Jeśli warsztat je stosuje, zdobędzie zaufanie klientów, które będzie procentować również po ustaniu pandemii. Powszechną metodą jest odkażanie wnętrza pojazdu za pomocą środków dezynfekujących na bazie alkoholu, chlorków lub aminów. Według Światowej Organizacji Zdrowia wirusobójcze są preparaty z 60–70% zawartością alkoholu, ale dostępne są z reguły środki o znacznie mniejszym stężeniu. Przy zakupie warto zwrócić uwagę na normę – jeśli płyn spełnia normę EN 14476 lub EN 16777, jest skuteczny. Środkami dezynfekującymi zaleca się też czyszczenie układu przewietrzania wnętrza pojazdu i klimatyzacji, szczególnie parownika. Środki dezynfekujące można nakładać na powierzchnie szmatką lub specjalnym urządzeniem ultradźwiękowym, które tworzy mgłę rozprowadzaną za pomocą wentylatora.
Niektóre warsztaty rozważają zakup urządzenia do ozonowania. Co prawda nie przeprowadzono jeszcze badań wpływu ozonu na koronawirusa, ale gaz ten skutecznie niszczy wirusy z innych rodzin. Ważne jest jednak odpowiednie stężenie ozonu i związana z tym wydajność urządzenia. Za niskie stężenie ozonu jest nieskuteczne, a za wysokie – również szkodliwe dla człowieka, dlatego po ozonowaniu wymagane jest 30-minutowe wietrzenie wnętrza pojazdu. Urządzeniem do ozonowania o wydajności 4000 mg/h trzeba dezynfekować wnętrze auta osobowego przez ok. 10 minut.
W dzisiejszych czasach klienci zwracają uwagę na środki bezpieczeństwa i nawet są bardziej chętni do zakupu filtra kabinowego.

Życzę zdrowia i wytrwałości.

 

Ryszard Polit
redaktor naczelny

 SPIS TREŚCI

NOWOŚCI
Nowa generacja retrofitów Philipsa
Nowości Hella Gutmann Solutions
Kompresory Bilsteina
Sprężarki Denso
Michelin Agilis 3
OSRAM Onyx Copilot LED
Nowy tester akumulatorów Bosch BAT 115

Z ŻYCIA BRANŻY
Konferencja kierownictwa Bosch
Zestaw do kalibracji – z certyfikatem
MMC Car Poland zmienia właściciela
Inter Cars rośnie
Grupa Volvo i Daimler Truck tworzą spółkę
BYD i Toyota
Darmowe szkolenia Schaeffler przez Internet
Podróbki świec zapłonowych

PRAKTYKA WARSZTATOWA
Układ hamulcowy
Kiedy wymieniać płyn hamulcowy?
PassThru krok po kroku (cz. 20), Grupa Volkswagen, cz. 3
Nasze doświadczenia z procedurą PassThru
Oscyloskop w warsztacie (cz. 9) – przepływomierz powietrza
Pedał sprzęgła nie powraca do pozycji spoczynkowej
Automatyczne skrzynie biegów w warsztacie (cz. 12, Toyota)

PRODUKTY
Jak wybrać tester diagnostyczny?
Hella Gutmann mega masc 77
Bosch KTS 560/590
TEXA Axone 5
Analizatory spalin i dymomierze

AUTO I TECHNIKA
Samochód elektryczny przyszłością świata

TRENDY
Carsharing zagrożeniem dla warsztatów niezależnych?

STREFA BIZNES
Jak uchronić firmę przed upadłością w czasach pandemii?
Cała prawda o home office

AUTO MOTO SERWIS na luzie

Będzie spowolnienie?

Okladka AMS 01 2020Drodzy Czytelnicy,

spowolnienie gospodarcze, którego obawia się branża motoryzacyjna, dotyczy bardziej producentów części zamiennych, a mniej rynku aftermarketowego. W tym roku spodziewany jest spadek produkcji nowych aut i w konsekwencji mniejsze zapotrzebowanie na części do ich wytworzenia. Sytuacja warsztatów niezależnych jest zupełnie inna, szczególnie, że w 2019 r. sprowadzono do naszego kraju milion samochodów używanych, których średni wiek wynosi 12 lat. Z raportu SDCM i Frost&Sullivan wynika, że po trzech kwartałach 2019 r. (nie mamy nowszych danych) ponad połowa warsztatów odnotowała wzrost przychodów. Co więcej, aż 52% respondentów twierdzi, że poszukuje nowych pracowników, a aż 67% podniosło ceny swoich usług.
Nieustannie namawiam warsztaty niezależne do podnoszenia swoich kwalifikacji i podejmowania się trudniejszych napraw, które generują wyższy zysk, np. serwisowania aut hybrydowych czy elektrycznych. Z raportu firmy Nowe Motywacje wynika, że zaledwie 30% autoryzowanych serwisów obsługi (ASO) miało dotychczas okazję dokonywać napraw samochodów elektrycznych, zaś niewiele ponad 35% doradców serwisowych, posiada wiedzę na temat zasad dotyczących wykonywania przeglądów i serwisowania aut elektrycznych. Serwisowanie aut elektrycznych jest więc szansą dla odpowiednio przygotowanych warsztatów niezależnych.
Poza podwyżkami prądu i wzrostem kosztów pracy na razie nie ma innych przesłanek, które świadczyłyby o ryzyku pogorszenia się sytuacji warsztatów niezależnych w tym roku. Bądźmy więc optymistami!

 

Ryszard Polit
redaktor naczelny

PRZEJDŹ DO SPISU TREŚCI…

Drodzy Czytelnicy,

82019

ten rok okazał się udany dla branży motoryzacyjnej, a w szczególności dla rynku napraw pojazdów. Sądząc po liczbie sprowadzanych do naszego kraju używanych samochodów, również w przyszłym roku pracy nie powinno zabraknąć. Ustabilizowaną działalność warsztatu mogą zakłócić: obowiązek posiadania kas fiskalnych online (od 1.01.2020 r.), mechanizm podzielonej płatności dla faktur powyżej 15 tys. zł (od 1.11.2019 r.) czy wprowadzanie przez producentów pojazdów bramki bezpieczeństwa SGW (na razie FCA) utrudniającej diagnostykę aut. Te utrudnienia można jednak pokonać, czego Państwu życzę.
W przyszłym roku wydamy osiem numerów „Auto Moto Serwisu”. Będziemy kontynuować nasze cykle: o PassThru, procedurach wymiany oleju w automatycznych skrzyniach biegów i posługiwania się oscyloskopem. Liczymy na spotkanie z Państwem przy naszym stoisku na targach – w Katowicach, Poznaniu i Warszawie. Do zobaczenia!

 

Ryszard Polit
redaktor naczelny

PRZEJDŹ DO SPISU TREŚCI…

 

Dyskretna inwigilacja w czystym powietrzu

72019Unia Europejska poważnie podeszła do ochrony środowiska i zasugerowała, że jednak nie dowierza wynikom emisji spalin podawanym przez producentów samochodów. Od czerwca 2021 r. nowe samochody osobowe i dostawcze sprzedawane na terenie UE mają być wyposażone w oprogramowanie monitorujące rożne parametry jazdy. Wszyscy producenci aut mają składać w październiku każdego roku raporty, które posłużą do określenia emisji spalin w rzeczywistych warunkach ruchu drogowego, a nie tylko według norm mierzonych w warunkach laboratoryjnych. Komisja Europejska życzy sobie podawania numerów VIN pojazdów wraz z informacjami, ile kilometrów dany pojazd przejechał w ciągu roku, ile zużył paliwa i jaka była emisja spalin.
Jak twierdzi Komisja Europejska, dane te mają posłużyć do określenia nowych norm emisji i procedur ich badania. Przy okazji można też będzie sprawdzić, jak dany obywatel UE posiadający samochód porusza się po drogach, czy jeździ spokojnie, czy agresywnie i jaki dystans pokonuje w ciągu roku. Ochrona klimatu jest najważniejsza i udaremnienie wprowadzenia na rynek aut paliwożernych ma priorytetowe znaczenie dla ludzkości. Nie jesteśmy jednak pewni, czy przy opracowywaniu nowych norm niezbędne jest podawanie numerów VIN pojazdów. To taka dyskretna, ale jednak inwigilacja obywateli UE. Być może część osobników pragnących zachować anonimowość przesiądzie się na ładnie odrestaurowane auta zabytkowe lub będzie pojazd wynajmować, zamiast go posiadać.

 

Ryszard Polit
redaktor naczelny

PRZEJDŹ DO SPISU TREŚCI…

Truck Serwis

TRUCK 2023 2

homeWyszukiwarka

mailNewsletter

PassThru

Redakcja „Auto Moto Serwisu” w 2017 roku rozpoczęła cykl publikacji dotyczących PassThru – procedury dostępu online do portali internetowych wybranych producentów pojazdów. Przedstawiamy proces pierwszej rejestracji, diagnostyki pojazdu i programowania sterowników dla poszczególnych marek samochodów.

Czytaj więcej

Prenumerata 2024

3

 

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem