Spis treści 6/2016
- Szczegóły
-
Utworzono: poniedziałek, 29 sierpień 2016 12:38
Z ŻYCIA BRANŻY
III Kongres Ekspertów Samochodowych
Targi Automechanika
Nowa marka podnośników
Fiat zamierza sprzedać Magneti Marelli
ZF i TRW
NOWOŚCI
Nowa wyważarka Geodyna 7340
Części karoseryjne w Inter Cars
Retrofity LED firmy Osram
Zestaw do kalibracji kamer Texa
Klej od Würtha
TEMAT WYDANIA
Hamulce – ważna sprawa
PRAKTYKA WARSZTATOWA
Przeguby homokinetyczne
Diagnostyka systemów adaptacyjnej regulacji prędkości jazdy
Test świec żarowych
Regeneracja filtra cząstek stałych
Skrzynia biegów typu DSG – uwaga na bezpiecznik
Wymiana oleju w dwusprzęgłowych skrzyniach biegów z wykorzystaniem referencji febi
Szarpie silnik 2.0 HDI
Dwusprzęgłowa skrzynia biegów (cz. 3)
AUTO i TECHNIKA
Samochody elektryczne dzisiaj
STREFA BIZNES
Rozmowa ze Sławomirem Radoniem z Castrola
Dotacje unijne – czy tylko na „kosmiczne” technologie?
Kłopotliwy moduł fiskalny
Spis treści PS 3/2014
- Szczegóły
-
Utworzono: czwartek, 04 wrzesień 2014 20:14
Poradnik Serwisowy 3/2014
Systemy wizyjne w samochodach. Rodzaje, budowa, diagnostyka
Marcin Lechowski
Coraz więcej samochodów jeżdżących po polskich drogach jest wyposażonych w różne systemy wizyjne. Naprawa tych systemów sprawia niekiedy pewne trudności, dlatego postanowiliśmy wydać Poradnik Serwisowy, w którym przedstawiono budowę i serwisowanie tych systemów.
W niniejszym Poradniku zaprezentowano systemy: wspomagania jazdy w warunkach niedostatecznej widoczności, adaptacyjnej regulacji prędkości jazdy, wspomagania parkowania i manewrowania pojazdem oraz utrzymania pasa ruchu. Autor omawia wnikliwie ich budowę i funkcjonowanie, a także zagadnienia związane z diagnostyką tych systemów. Mamy nadzieję, że Poradnik ten będzie pomocny w pracy warsztatów.
Spis treści
1. Wprowadzenie
2. System HUD (Head-Up Display)
2.1. Budowa systemu projekcji wirtualnego obrazu
2.2. Diagnostyka
3. System Night Vision (asystent wspomagania jazdy nocnej)
3.1. Diagnostyka
3.1.1. Diagnostyka systemu Night Vision stosowanego w samochodach Audi
3.1.2. Diagnostyka systemu Night Vision stosowanego w samochodach BMW
3.1.3. Diagnostyka systemu Night Vision stosowanego w samochodach Mercedes-Benz
4. System adaptacyjnej regulacji prędkości jazdy
4.1. Budowa i rodzaje czujników systemu adaptacyjnej regulacji prędkości jazdy
4.1.1. System Distronic (Mercedes-Benz)
4.2. Diagnostyka systemu ACC
4.2.1. Procedura kodowania sterownika ACC za pomocą interfejsu VCDS (Audi Q7)
4.2.2. Kalibracja czujnika radarowego dalekiego zasięgu (LRR)
5. Systemy wspomagające parkowanie i manewrowanie pojazdem
5.1. System kamer wizyjnych
5.1.1. Diagnostyka fabrycznych systemów wizyjnych
5.2. System wspomagania parkowania pojazdu
5.2.1. Czujniki ultradźwiękowe
5.2.1.1. Diagnostyka czujników ultradźwiękowych
5.2.2. Czujniki radarowe krótkiego zasięgu
5.2.2.1. Diagnostyka systemu parkowania z czujnikami radarowymi krótkiego zasięgu (SRR)
6. System utrzymania pasa ruchu
6.1. Diagnostyka systemów utrzymania pasa ruchu
6.1.1. Kodowanie sterownika asystenta utrzymania pasa ruchu
6.1.2. Kalibracja asystenta utrzymania pasa ruchu
Spis treści PS 2/2014
- Szczegóły
-
Utworzono: piątek, 15 sierpień 2014 09:20
Poradnik Serwisowy 2/2014
Specjalistyczne preparaty chemiczne w warsztacie samochodowym
- do czyszczenia elementów silnika
- do obsługi i napraw układów hamulcowych
- do klejenia i uszczelniania nadwozi
Jerzy Kaparuk
Nowoczesne technologie konstrukcji nadwozi i podzespołów współczesnych pojazdów nakładają konieczność stosowania odpowiednich, niejednokrotnie przeznaczonych do konkretnego rozwiązania, chemicznych materiałów eksploatacyjnych, konserwacyjnych oraz naprawczych. Ilość oferowanych na rynku produktów chemicznych wspierających prace warsztatowe jest bardzo duża. Są to często produkty, bez których trudno jest realizować podjęte prace obsługowe czy naprawcze. Przed zastosowaniem danego środka warto dokładnie zapoznać się z kartą produktu, by mieć pewność, do czego dokładnie jest on przeznaczony. Błędne użycie może mieć nieprzewidziane skutki, które dadzą o sobie znać podczas dalszej eksploatacji pojazdu. Klasycznym przykładem jest smarowanie wtryskiwacza pastą miedzianą przed montażem w głowicy. Dostępna na rynku gama produktów ułatwia niektóre naprawy.
W niniejszym Poradniku pogrupowaliśmy poszczególne rodzaje środków chemicznych według ich zastosowania, podając przykłady produktów w oparciu o oferty firm: Autogen, Boll, CRC, Henkel, Liqui Moly, Klein Flo, Pro-Tec, SJD Pro-Tech, Textar, Würth, Valvoline. Zajęliśmy się profesjonalnymi preparatami stosowanymi w praktyce warsztatowej, pomijając środki przeznaczone do pielęgnacji powłok lakierowanych oraz wnętrza nadwozia.
SPIS TREŚCI
1. Preparaty chemiczne stosowane przy obsłudze silnika i jego układów
1.1. Preparaty do czyszczenia układu zasilania silnika w paliwo
1.1.1. Chemiczne czyszczenie wnętrza silnika
1.2. Preparaty do czyszczenia układu zasilania silnika w powietrze
1.3. Preparaty do czyszczenia układu olejenia silnika
1.4. Preparaty do układu wylotowego silników
1.4.1. Preparaty do uszczelniania i montażu układu wylotowego
1.4.2. Preparaty do czyszczenia turbosprężarki i zaworu EGR
1.4.3. Preparaty do czyszczenia filtra cząstek stałych
1.5. Preparaty do czyszczenia i uszczelniania układu chłodzenia
1.6. Preparaty do konserwacji i ochrony pasków klinowych
1.7. Preparaty do usuwania uszczelek
2. Preparaty do obsługi i napraw układu hamulcowego
3. Smary i pasty
4. Odrdzewiacze
5. Masy uszczelniające
6. Preparaty do instalacji elektrycznej
7. Preparaty o różnym zastosowaniu
8. Płyny i materiały stosowane podczas napraw nadwozi
8.1. Proces klejenia, klejenia elastycznego i uszczelniania
8.2. Zakres napraw elementów nadwozi z wykorzystaniem klejów i mas plastycznych
8.2.1. Preparaty klejące
8.2.2. Materiały do naprawy elementów z tworzyw sztucznych
8.2.3. Masy klejące i uszczelniające
8.2.4. Materiały wygłuszające
Spis treści PS 01/2014
- Szczegóły
-
Utworzono: czwartek, 08 maj 2014 23:23
Poradnik Serwisowy 1/2014
Zasobnikowe układy zasilania silników o zapłonie iskrowym. Wybrane zagadnienia (część 3)
Jerzy Kaparuk
WSTĘP
Trzecia część Poradnika „Zasobnikowe układy zasilania silników o zapłonie iskrowym – wybrane zagadnienia” stanowi kontynuację omówienia rozwiązań układów pośredniego i bezpośredniego wtrysku benzyny typu Bosch Motronic. Dodatkowo odniesiono się do przykładowych zastosowań i struktur połączeń układów pośredniego wtrysku benzyny typu ECI Mitsubishi oraz ECCS Nissan.
Tytułem podsumowania przedstawiona została procedura przeprowadzenia diagnostyki z wykorzystaniem testera Navigator TXC firmy TEXA. Układy, które nie zostały omówione w dotychczasowych częściach Poradnika będą sukcesywnie przybliżane Czytelnikowi na łamach Auto Moto Serwisu.
Redakcja
SPIS TREŚCI
1. Układy pośredniego i bezpośredniego wtrysku benzyny Bosch Motronic – ciąg dalszy
1.2. Układy pośredniego wtrysku Bosch ME-Motronic
1.2.1. Zasady działania układów pośredniego wtrysku paliwa Bosch ME-Motronic
1.2.2. Zasilanie silnika w powietrze i paliwo w układach Bosch ME-Motronic
1.2.3. Zapłon mieszanki paliwowo-powietrznej w układach Bosch ME-Motronic
1.2.4. Oczyszczanie spalin w układach Bosch ME-Motronic
1.2.5. Diagnostyka pokładowa, dodatkowe czujniki i funkcje w układach Bosch ME-Motronic
1.2.6. Układy pośredniego wtrysku Bosch ME-Motronic 7, ME-Motronic 7.3.1, ME-Motronic 7.4.6, ME-Motronic 7.5, ME-Motronic 7.6.1 – zastosowanie i struktura połączeń
1.2.7. Układy pośredniego wtrysku Bosch ME-Motronic 9 – zastosowanie i struktura połączeń
1.3. Układy bezpośredniego wtrysku Bosch MED-Motronic
1.3.1. Zasady działania układów bezpośredniego wtrysku paliwa Bosch MED-Motronic
1.3.2. Zasilanie silnika w powietrze i paliwo w układach Bosch MED-Motronic
1.3.3. Zapłon mieszanki paliwowo-powietrznej i oczyszczanie spalin w układach Bosch MED-Motronic
1.3.4. Strategia nadzoru działania silników z układami Bosch MED-Motronic
1.3.5. Układy bezpośredniego wtrysku Bosch MED-Motronic 9.1; MED-Motronic 9.5 – zastosowanie i struktura połączeń
2. Układy pośredniego wtrysku benzyny ECI Mitsubishi
2.1. Zasilanie silnika w powietrze i paliwo w układach pośredniego wtrysku Mitsubishi
2.2. Układy pośredniego wtrysku Mitsubishi – zastosowanie i struktura połączeń
3. Układy wtrysku benzyny ECCS Nissan
4. Diagnostyka z wykorzystaniem testerów TEXA
Spis treści PS 6/2013
- Szczegóły
-
Utworzono: wtorek, 11 luty 2014 22:46
Poradnik Serwisowy 6/2013
Zasobnikowe układy zasilania silników o zapłonie iskrowym. Wybrane zagadnienia
(część 2)
Jerzy Kaparuk
W obecnej, drugiej części Poradnika Serwisowego pt. „Zasobnikowe układy zasilania silników o zapłonie iskrowym – wybrane zagadnienia” przedstawiono rozwiązania układów wtryskowych pośredniego wtrysku paliwa typu Bosch Motronic serii M. Wymienione układy są omówione w kontekście zastosowania i budowy, wybranych zagadnień z zakresu diagnostyki oraz napraw. Cechą charakterystyczną tych układów zasilania jest możliwość zwiększenia sprawności ogólnej silnika, a tym samym mocy jednostkowej, poprzez integrację elektronicznie sterowanego wtrysku paliwa i elektronicznego zapłonu mieszanki paliwowo-powietrznej w jednym module sterującym. Działania te uwarunkowane były koniecznością dostosowania emisji związków toksycznych zawartych w spalinach do obowiązujących norm.
W trzeciej części zostaną omówione układy ME oraz MED. Zachęcamy do zapoznania się też z pierwszą częścią Poradnika Serwisowego poświęconego tej tematyce.
SPIS TREŚCI
1. Układy pośredniego i bezpośredniego wtrysku benzyny Bosch Motronic
1.1. Układy pośredniego wtrysku Bosch M-Motronic
1.1.1. Zasady działania układów pośredniego wtrysku Bosch M-Motronic
1.1.2. Zasilanie silnika w powietrze i paliwo w układach Bosch M-Motronic
1.1.3. Turbodoładowanie i układ regulacji zmiennych faz rozrządu w układach Bosch MMotronic
1.1.4. Zapłon mieszanki paliwowo-powietrznej w układach Bosch M-Motronic
1.1.5. Oczyszczanie spalin w układach Bosch M-Motronic
1.1.6. Diagnostyka pokładowa, dodatkowe czujniki i funkcje w układach Bosch M-Motronic
1.1.7. Układy pośredniego wtrysku Bosch M-Motronic 1.1 i ML-Motronic 1.1 – zastosowanie i struktura połączeń
1.1.8. Układy pośredniego wtrysku Bosch M-Motronic 1.3 – zastosowanie i struktura połączeń
1.1.9. Układy pośredniego wtrysku Bosch M-Motronic 1.5 – zastosowanie i struktura połączeń
1.1.10. Układy pośredniego wtrysku Bosch M-Motronic 1.7.2 – zastosowanie i struktura połączeń
1.1.11. Układy pośredniego wtrysku Bosch Motronic 2.5 – zastosowanie i struktura połączeń
1.1.12. Układy pośredniego wtrysku Bosch M-Motronic 2.8; 2.8.1; 2.8.3 – zastosowanie i struktura połączeń
1.1.13. Układy pośredniego wtrysku Bosch M-Motronic 3.1; MP-Motronic 3.1; M-Motronic 3.2; MP-Motronic 3.2; M-Motronic 3.1.1 – zastosowanie i struktura połączeń
1.1.14. Układy pośredniego wtrysku Bosch MP-Motronic 4.1; MP-Motronic 5.1 – zastosowanie i struktura połączeń
Spis treści wydania 3/2012 (PS)
- Szczegóły
-
Utworzono: niedziela, 01 lipiec 2012 15:09
WSTĘP
1. OGÓLNIE O SYSTEMIE MULTIJET
1.1. Cechy charakterystyczne systemu sterowania silnikiem MJD 6F3
1.2. Funkcja autodiagnostyki
1.3. Podzespoły silnika 1.3 Multijet
1.4. Urządzenia redukujące emisję zanieczyszczeń
2. OBWÓD PALIWA
2.1. Autodiagnostyka obwodu paliwa MJD 6F3 (75 KM)
2.2. Autodiagnostyka obwodu paliwa MJD 6F3 (90 KM)
3. OBWÓD DOPROWADZENIA POWIETRZA DO SILNIKA
3.1. Obwód powietrza doładowania
3.2. Czujnik ciśnienia doładowania
4. FILTR CZĄSTEK STAŁYCH DPF (DIESEL PARTICULATE FILTER)
4.1. Działanie filtra DPF
4.2. Sygnalizacje dla użytkownika
5. LINIOWA SONDA LAMBDA UEGO
5.1. Wymiana sondy lambda
6. PROCEDURY UCZENIA 7. SCHEMATY ELEKTRYCZNE I PIN OUT
Spis treści wydania 2/2012 (PS)
- Szczegóły
-
Utworzono: czwartek, 05 kwiecień 2012 01:46
Klimatyzacja nie działa
Sprężarki bezsprzęgłowe w układach klimatyzacji
Rozmowa z klientem
1. ALFA ROMEO
2. AUDI
3. BMW
4. CHRYSLER
5. CITROËN
6. DAEWOO
7. FIAT
8. FORD
9. HONDA
10. HYUNDAI
11. JEEP
12. KIA
13. LEXUS
14. MAZDA
15. MERCEDES-BENZ