fb logo

Aktualne wydanie

AMS 01 2024

Od rekacji

Oblicza kryzysu

Okladka AMS 01 2021Ludzkość z wielkim wysiłkiem doczołgała się do końca 2020 roku, którego wydarzenia porównuje się do największych kataklizmów w dziejach świata. Kryzys gospodarczy dotknął prawie wszystkie branże, z wyjątkiem producentów szczepionek i maseczek ochronnych. Według ACEA w Unii Europejskiej z powodu przestojów nie wyprodukowano ok. 2,5 miliona pojazdów, co odbiło się również na kondycji producentów komponentów na pierwszy montaż. Producenci samochodów zmieniają więc strategię promocji. Z racji sztucznej inteligencji montowanej w autach ich wartość ma rosnąć wraz z upływem czasu, a nie spadać jak do tej pory, np. w wyniku korozji. Dodatkowo cykl życia auta się wydłuży, gdyż starsze egzemplarze mają być regenerowane w specjalnych zakładach. Pojazdy z silnikiem Diesla będą natomiast konwertowane na napęd elektryczny. Trzymający się bliżej rzeczywistości rynek napraw poradził sobie z pandemią całkiem dobrze, gdy okazało się, że najbezpieczniej jest jednak poruszać się własnym samochodem, a nie komunikacją zbiorową. Zdecydowana większość warsztatów niezależnych nie odczuła znaczącego spadku klientów. Nowa sytuacja zmieniła jednak warunki i sposoby prowadzenia biznesu, do których musiały dostosować się i warsztaty i musieli też dystrybutorzy części. Wszyscy zostali zmuszeni, by nieco zmienić sposób porozumiewania się z klientami i wzmocnić swoją strukturę informatyczną. Dystrybutorzy zaczęli wprowadzać na rynek więcej produktów pod własnymi markami i poszerzyli ofertę w oparciu o lokalnych dostawców w sytuacji nieregularnych dostaw w Azji, szczególnie z Chin. Zaczęły powstawać internetowe sklepy detaliczne, które w przyszłości mogą zagrozić pozycji dotychczasowych dystrybutorów. Wszyscy zastanawiają się, kiedy powrócimy do normalności i jak ona będzie wyglądać.

 
Dużo zdrowia!

Ryszard Polit
redaktor naczelny

 

SPIS TREŚCI

NOWOŚCI
BorgWarner zwiększa ofertę zaworów EGR
Filtry kabinowe Champion
Zestaw do kalibracji kamer i radarów Delphi
Ładowarki akumulatorowe NOCO
E-Start – nowa marka Gates
Przekładnie kierownicze KAMOKA
Nowe halogeny Philipsa
Więcej klocków od Textara
Pomoc dla operatorów stacji Mahle ATX

Z ŻYCIA BRANŻY
Videocheck Citroëna
Inter Cars z Castrolem i Exxon Mobil
Płatności ratalne w ProfiAuto Serwis
AVA Cooling zmienia właściciela
Nowa struktura polskiego oddziału Continental Opony Polska
KIA i Nissan zmieniają logo
Niektóre retofity LED legalne w Niemczech
Bosch stawia na sztuczną inteligencję oraz IoT
XV Kongres Przemysłu i Rynku Motoryzacyjnego
Internetowe spotkanie sieci Bosch Car Service

PRAKTYKA WARSZTATOWA
PassThru krok po kroku (cz. 24) – Fiat Chrysler Automobiles
Kontrola akumulatora testerem diagnostycznym
Czy tym urządzeniem ustawię reflektor LED?
Silniki Mazdy z technologią SkyActiv-G w warsztacie (cz. 3)
Inteligentne zawieszenia – wyzwanie dla warsztatu
Automatyczne skrzynie biegów w warsztacie (cz. 17) – Mazda
Naprawy blacharsko-lakiernicze

PRODUKTY
Czego nie lubi akumulator?

HYBRYDY W WARSZTACIE
Wymagania formalne i niezbędne wyposażenie (cz. 1)

AUTO I TECHNIKA
Nowa norma a oczyszczanie spalin w silnikach

STREFA SZEFA
Nowe wyzwanie – dezynfekcja

STREFA BIZNES
Najgorsze hasła internetowe
Nowe rejestracje aut w 2020

AUTO MOTO SERWIS na luzie

Od redakcji 01/2016

001 Okladka AMS01Styczeń przywitał nas śniegiem i mrozem, z którego najbardziej cieszą się sprzedawcy akumulatorów. Przy okazji okazało się, że w niektórych, nawet nowych pojazdach po dwutygodniowym postoju akumulator całkowicie się rozładowuje. Użytkownicy obwiniają producentów baterii za niską jakość, tymczasem problem szybkiego rozładowania może tkwić w instalacji elektrycznej auta.

A samochody są coraz nowocześniejsze – czyli coraz bardziej skomplikowane. Od 1 listopada 2015 r. wszystkie nowo rejestrowane samochody osobowe i lżejsze samochody użytkowe o masie całkowitej do 3,5 tony są obowiązkowo wyposażone w układ ESP zapobiegający poślizgom. Ale układ ESP jest już opanowany przez mechaników, gorzej z tzw. asystentami jazdy, np. utrzymania pasa ruchu. Systemy te są instalowane w autach klasy średniej, które coraz częściej trafiają do warsztatów niezależnych. Do prawidłowego serwisowania tych systemów potrzebne są specjalistyczne przyrządy, które nie są tanie. Koszty utrzymania i serwisowania tych nowoczesnych pojazdów jeszcze wzrosną, ku zmartwieniu ich posiadaczy.

Medialnym hitem i szczytem nowoczesności są pojazdy autonomiczne, więc producenci obwieszczają, że ich model przejechał samodzielnie określoną liczbę kilometrów. Mniej chętnie mówi się, że pojazdy te popełniają jeszcze zbyt wiele błędów, a interwencje kierowcy nadzorującego jazdę są bardzo częste. Ważnym wydarzeniem zeszłego roku była afera Volkswagena, która nie podkopała jednak zaufania polskich nabywców do tej marki. W 2015 r. w naszym kraju VW, Škoda, Seat i Audi zwiększyły sprzedaż w porównaniu z 2014 r. O manipulacje emisją spalin podejrzany był również Renault, którego obiekty zostały przeszukane w ramach prowadzonego śledztwa. Koncern podkreślił jednak, że nie wykryto nieprawidłowości. Oświadczenie przekazał nam również koncern PSA (Peugeot Citroën), który stwierdził, że kontrola przeprowadzona przez UTAC, instytucję wyspecjalizowaną w badaniach i homologacji, zakończyła się pomyślnie.
Niektórzy producenci pojazdów, jak Toyota czy Hyundai, lansują więc napęd elektryczny pobierający prąd z wodorowych ogniw paliwowych. Czy to jest przyszłość motoryzacji?

 


Ryszard Polit
redaktor naczelny

PRZEJDŹ DO SPISU TREŚCI...

 

Koc z rękawami

Samochód, jak mało który wytwór ludzkości, oprócz swojej praktycznej funkcji wzbudza silne emocje. Dobrze opłacani spece od marketingu opracowują nowe strategie sprzedaży sugerując nabywcom, że każdy nowy model jest na pewno lepszy od poprzedniego i trzeba go natychmiast kupić.

Kilka lat temu zachwalano silniki Diesla, jako nowoczesne i oszczędne. Teraz okazuje się, że Światowa Organizacja Zdrowia uznała spaliny silników Diesla za rakotwórcze. Wygląda na to, że filtry cząstek stałych nie są tak skuteczne, jak głosiła propaganda. Rząd francuski chce stopniowo wycofywać z użycia prywatne pojazdy napędzane silnikami Diesla, gdyż aż 80% aut w tym kraju ma takie silniki. Do łask wraca więc silnik benzynowy, jako emitujący minimalne ilości cząstek stałych, ale o jak najmniejszej pojemności skokowej, której ewentualne niedobory zastąpi turbosprężarka. Producenci pojazdów o trwałości takich jednostek napędowych rozmawiają niechętnie.

Lansuje się też napęd silnikiem elektrycznym, który ma być zasilany prądem z ogniw paliwowych. Ciekawe, że ogniwa te ponownie stają się modne, chociaż produkcja wodoru jest kosztowna, żeby nie powiedzieć – nieopłacalna finansowo. O napędzie hybrydowym ostatnio mówi się już mniej entuzjastycznie, w przeciwieństwie do samochodów „autonomicznych”, które poruszają się bez udziału kierowcy.

Na naszym podwórku w nowy rok wchodzimy z obowiązkowymi kasami fiskalnymi i starymi problemami, jak chociażby swobodny dostęp do danych regulacyjnych dla warsztatów niezależnych. Czekamy na nowe pomysły, jak przykładowy koc z rękawami – już nie koc, a jeszcze nie sweter. Dodajemy angielską nazwę i będzie sukces? Auto Moto Serwis zmienia nieco swoją formułę. Rozwiązujemy Radę Konsultacyjną i Zespoł Doradczy, których Członkom dziękujemy za wieloletni udział.

Ryszard Polit

Redaktor Naczelny

 

PRZECZYTAJ SPIS TREŚCI

 

Od redakcji PS 03/2014

Coraz więcej samochodów jeżdżących po polskich drogach jest wyposażonych w różne systemy wizyjne. Naprawa tych systemów sprawia niekiedy pewne trudności, dlatego postanowiliśmy wydać Poradnik Serwisowy, w którym przedstawiono budowę i serwisowanie tych systemów.

W niniejszym Poradniku zaprezentowano systemy: wspomagania jazdy w warunkach niedostatecznej widoczności, adaptacyjnej regulacji prędkości jazdy, wspomagania parkowania i manewrowania pojazdem oraz utrzymania pasa ruchu. Autor omawia wnikliwie ich budowę i funkcjonowanie, a także zagadnienia związane z diagnostyką tych systemów. Mamy nadzieję, że Poradnik ten będzie pomocny w pracy warsztatów. 

PRZECZYTAJ SPIS TREŚCI

Od redakcji PS 2/2014

Nowoczesne technologie konstrukcji nadwozi i podzespołów współczesnych pojazdów nakładają konieczność stosowania odpowiednich, niejednokrotnie przeznaczonych do konkretnego rozwiązania, chemicznych materiałów eksploatacyjnych, konserwacyjnych oraz naprawczych.

Ilość oferowanych na rynku produktów chemicznych wspierających prace warsztatowe jest bardzo duża. Są to często produkty, bez których trudno jest realizować podjęte prace obsługowe czy naprawcze. Przed zastosowaniem danego środka warto dokładnie zapoznać się z kartą produktu, by mieć pewność, do czego dokładnie jest on przeznaczony. Błędne użycie może mieć nieprzewidziane skutki, które dadzą o sobie znać podczas dalszej eksploatacji pojazdu. Klasycznym przykładem jest smarowanie wtryskiwacza pastą miedzianą przed montażem w głowicy. Dostępna na rynku gama produktów ułatwia niektóre naprawy.

W niniejszym Poradniku pogrupowaliśmy poszczególne rodzaje środków chemicznych według ich zastosowania, podając przykłady produktów w oparciu o oferty firm: Autogen, Boll, CRC, Henkel, Liqui Moly, Klein Flo, Pro-Tec, SJD Pro-Tech, Textar, Würth, Valvoline. Zajęliśmy się profesjonalnymi preparatami stosowanymi w praktyce warsztatowej, pomijając środki przeznaczone do pielęgnacji powłok lakierowanych oraz wnętrza nadwozia.

Zobacz spis treści >>

 

Od redakcji PS 06/2013

PS-2013-06-okladka-mW obecnej, drugiej części Poradnika Serwisowego pt. „Zasobnikowe układy zasilania silników o zapłonie iskrowym – wybrane zagadnienia” przedstawiono rozwiązania układów wtryskowych pośredniego wtrysku paliwa typu Bosch Motronic serii M.

Czytaj więcej...

Truck Serwis

TRUCK 2023 2

homeWyszukiwarka

mailNewsletter

PassThru

Redakcja „Auto Moto Serwisu” w 2017 roku rozpoczęła cykl publikacji dotyczących PassThru – procedury dostępu online do portali internetowych wybranych producentów pojazdów. Przedstawiamy proces pierwszej rejestracji, diagnostyki pojazdu i programowania sterowników dla poszczególnych marek samochodów.

Czytaj więcej

Prenumerata 2024

3

 

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem