fb logo

Aktualne wydanie

AMS 01 2024

Nr 2/2015

Klient w warsztacie cz. 1

 

war 02-1Właściwe wykonanie naprawy samochodu w warsztacie już dzisiaj nie wystarcza. Obsługa klienta, jej jakość i posługiwanie się odpowiednimi standardami są „opakowaniem”, które jest często podstawą umiejętnego sprzedania usługi.

Warsztat samochodowy zajmuje  w strukturze usług miejsce szczególne. Jako oczywistość przyjmuje się, że obsługuje się tu samochody, czyli przeprowadza
się czynności, których celem jest utrzymanie dobrego stanu pojazdu, a w razie potrzeby dokonuje się jego naprawy. Obiektem działania warsztatu jest samochód. Proces technologiczny obsługi w połączeniu z wiedzą, umiejętnościami i doświadczeniem mechanika jest podstawą sukcesu – naprawiony i umyty samochód wyjeżdża z warsztatu. Kłopot w tym, że dzisiaj nawet poprawne wykonanie naprawy już nie wystarczy. Obsługa klienta i tzw. standardy z nią związane są dla wielu warsztatów wyznacznikiem jakości oferowanej usługi i stanowią o wyróżnianiu się spośród konkurencji. Można zaryzykować stwierdzenie, że idealny kandydat do obsługi klienta w warsztacie samochodowym to ktoś o technicznych kwalifikacjach i wysokim poziomie kompetencji interpersonalnych.
Firmy, które oferują usługi o zbliżonym profilu, budują swoją przewagę konkurencyjną w oparciu o tzw. pozycjonowanie, którego elementem jest unikalność oferty.

Jerzy R. Bogdański

 

Więcej na ten temat przeczytacie Państwo w nr 2/2015

Elektroniczne oczy Subaru

 

ait 02-1Wraz z nowym Outbackiem (piątej generacji), który zaprezentowano oficjalnie podczas salonu w Genewie, do Europy trafia po raz pierwszy system EyeSight rozpoznający przeszkody przed pojazdem. To już jego trzecia generacja, wprowadzona w ubiegłym roku w Japonii i potem w USA. Czym jest to rozwiązanie, które na swą europejską premierę musiało czekać aż siedem lat?

W wielu samochodach wyższej, a nawet średniej klasy różnych marek, stosowane są od dość dawna elektroniczne systemy rozpoznawania drogi przed samochodem. Czujnikami asystentów automatycznego hamowania czy adaptacyjnych tempomatów zazwyczaj są wszelkiego rodzaju radary, lidary (radary laserowe), detektory podczerwieni i ultradźwięków, a jeżeli kamery optyczne to pomocniczo, do wykrywania np. znaków drogowych. Jedynie Subaru poszło inną drogą.
W Subaru początkowo również próbowano stosować systemy radarowe oraz pokrewne. Badania takie trwały od lat 80. XX wieku. Inżynierowie Subaru stwierdzili jednak, że właściwsze

Dwie różne filozofie
Systemy radarowe wykorzystują odbicie emitowanych przez urządzenie fal elektromagnetycznych. Odbierając je, pozycjonują przeszkodę niezależnie od jej charakteru i budowy, Jej wielkość mogą jedynie częściowo określić na podstawie oceny siły odbitego sygnału.
Rozpoznawanie obrazu polega na rejestracji widoku sytuacji przed autem zarejestrowanego kamerą, a potem na analizie tego widoku przez program komputerowy.

 

Jerzy Dyszy

Więcej na ten temat przeczytacie Państwo w nr 2/2015

Analiza klasyfikacji nowoczesnych olejów silnikowych

 

pr 02-1

Zmiany w formulacji olejów silnikowych podążają za nowymi konstrukcjami silników. Wygląda na to, że w przyszłości rozpowszechnią się oleje Mid SAPS 0W-20, a nawet 0W-16.

W świetle zmian zachodzących w przemyśle motoryzacyjnym (które zasygnalizowano w ramce) możemy obserwować także działania w branży olejów smarowych, a szczególnie olejów silnikowych. Wygląda na to, że w niedalekiej przyszłości cała populacja nowoczesnych pojazdów samochodowych będzie wymagała stosowania olejów Mid SAPS, tj. z obniżoną zawartością siarki, fosforu i popiołu siarczanowego. Oleje te są droższe w produkcji, jednak ich stosowanie jest uzasadnione ze względu na kompatybilność z układami katalitycznymi i filtrami w nowoczesnych pojazdach. Niektórzy producenci, jak np. General Motors, rozważają wprowadzenie w 2017 r. filtrów cząstek stałych w silnikach benzynowych.
Najbardziej dostrzegalna i widoczna zmiana to obniżanie klasy lepkości olejów silnikowych. Symbol klasy lepkości SAE, np. 5W-30, jest bardzo eksponowany na opakowaniach olejów silnikowych. Ponadto, podczas wymiany oleju będzie można zaobserwować, że olej jest bardziej„płynny” i będzie wytwarzał cieńszy film olejowy, czyli potocznie mówiąc będzie„rzadszy”. Można przeprowadzić prosty test – zamoczyć kciuk i palec wskazujący w oleju 0W-20 i potrzeć je o siebie, a następnie powtórzyć próbę z olejem do niedawna najbardziej popularnym, 5W-40 lub 15W-40. Różnica w grubości filmu olejowego będzie wyraźnie dostrzegalna. Zatem olej 0W-20, tworzący cieńszy film olejowy, będzie musiał sprostać coraz trudniejszym wymaganiom stawianym olejom silnikowym. Dlatego cieńszy film olejowy będzie rekompensowany dodatkami uszlachetniającymi. Z zamieszczonej tabeli wynika, że zdecydowana większość producentów samochodów decyduje się na zalecanie olejów w klasach lepkości SAE 0W-20, 5W-20 w miejsce olejów typu 0W/5W-30. Jeden z największych producentów dodatków do olejów silnikowych wprowadza pakiet dodatków do oleju ULV (Ultra – low Viscosity) w klasie SAE 0W-16. Technologia ta znalazła zastosowywanie w Japonii, w produktach koncernu Honda, licencjonowana jest w Ameryce Północnej i pozostaje kwestią czasu pojawienie się jej w Europie. W tabeli zestawiono oczekiwania największych producentów samochodów odnośnie parametrów olejów silnikowych.

 

Artur Błażej

Więcej na ten temat przeczytacie Państwo w nr 2/2015

Brak komunikacji

 

ax 02-1W tym artykule zajmiemy się przypadkami braku komunikacji w pojeździe między sterownikami i między sterownikami a testerem diagnostycznym.

Spośród wielu aspektów funkcjonowania pojazdu jest komunikacja. Spełnia ona rolę dwojaką. Pierwsza, to komunikacja między sterownikami urządzeń w samochodzie. Np. sterownik silnika wysyła informację do sterownika przekładni automatycznej o prędkości obrotowej silnika, dzięki czemu sterownik skrzyni automatycznej podejmuje decyzję o ewentualnej zmianie biegu. Drugą rolą jest wymiana informacji między sterownikami a testerem diagnostycznym.

Naprawiany pojazd
Opiszemy obydwa te przypadki i pokażemy korelację między nimi, na przykładzie samochodu Volkswagen Caddy z 2008 roku. Pomijam tu celowo kwestię pojemności skokowej silnika i wyposażenia dodatkowego, ponieważ informacje te nie są istot- ne z punktu widzenia przeprowadzanej naprawy. Komunikacja w VW Caddy, zarówno między sterownikami, jak i urządzeniami diagnostycznymi odbywa się przez magistralę cyfrową CAN. Sterowniki w pojeździe nie posiadają autonomicznego złącza diagnostycznego, innego niż przez jeden wyspecjalizowany do tego celu sterownik zwany bramką CAN (CAN Gateway). Wyjątkiem jest sterownik silnika, który jest podłączony do bramki CAN, ale równolegle jest podłączony bezpośrednio do złącza diagnostycznego w pojeździe i posiada niezależną od bramki CAN możliwość diagnostyki. Rysunek 1 przedstawia ideowy schemat połączeń sterowników z bramką CAN.

 

Marek Puwalski

Więcej na ten temat przeczytacie Państwo  w nr 2/2015

Samozapłon gazu w kolektorze dolotowym

 

Silniki spalinowe starszej generacji, bez sondy lambda i reaktora katalitycznego, po zamontowaniu instalacji LPG, wymagają indywidualnych modyfikacji konstrukcyjnych i czynności regulacyjnych, ze względu na duże prawdopodobieństwo inicjacji samozapłonu mieszaniny gazów w kolektorze dolotowym silnika.

Ze względów ekonomicznych wielu użytkowników starszych pojazdów z silnikami gaźnikowymi lub z jedno- punktowym pośrednim wtryskiem benzyny decyduje się na zakup instalacji gazowych I i II generacji. Niekorzystne zjawiska zależne od przebiegu procesu spalania w tych silni- kach są redukowane przez modyfikacje układu dolotowego, dodatkowe systemy smarowania gniazd i zaworów, specjalną konstrukcję wtryskiwaczy oraz kalibrację układu regulacji ciśnienia na drugim stopniu reduktora i zmianę składu mie- szaniny palnej za pomocą zaworu dławiącego.

Uwaga na wtryskiwacze
Na równomierność dawkowania paliwa, mierzoną pomiędzy poszczególnymi cylindrami, jak i następującymi po sobie cyklami pracy silnika, wpływ ma typ i jakość wtryskiwaczy LPG oraz wydajność reduktora. LPG w fazie gazowej ma większą objętość niż benzyna w fazie ciekłej, zatem pojemość wtryskiwacza gazu musi być znacznie większa niż w przypadku wtryskiwaczy benzyny. Dokładność realizacji małych dawek paliwa przy niskim stopniu zasilania tzn. w warunkach biegu jałowego silnika determinuje dokładność czasu trwania wtrysku. Standardowy wtryskiwacz LPG posiada małą wydajność i odpowiednio długi czas otwarcia. Podczas eksploatacji silnika w warunkach dużych obciążeń, tzn. dużym stopniu zasilania, mała wydajność precyzyjnych wtryskiwaczy powoduje, że czas trwania wtrysku staje się zbyt długi i przekracza czas trwania cyklu silnikowego. Silnik w tych warunkach pracuje na zbyt ubogiej mieszaninie paliwowo-powietrznej. Wtryskiwacze charakteryzujące się optymalną wydajnością w warunkach dużego obciążenia uniemożliwiają dokładne dawkowanie gazu podczas krótkiego otwarcia wtryskiwacza na biegu jałowym silnika. Wyłącznie wtryskiwacze szybko otwierające się i szybko zamykające się oraz indywidulana regulacja instalacji zapewnia optymalną dokładność uzyskania założonego składu mieszaniny w każdych warunkach pracy silnika.

 

Piotr Wróblewski

Więcej na ten temat przeczytacie Państwo  w nr 2/2015

Instalacje gazowe – perspektywy na nadchodzący rok

 

pw 02-1Dynamiczny rozwój systemów zasilania paliwami gazowymi jest przede wszystkim spowodowany koniecznością spełnienia coraz bardziej rygorystycznych norm emisji spalin. Zmiany wprowadzone przez producentów pojazdów w konstrukcji silników oraz systemach ich sterowania wymusiły konieczność modernizacji oraz optymalizacji systemów zasilania paliwami gazowymi.

Doskonałym przykładem ubiegłorocznych  wdrożeń są silniki z zapłonem iskrowym (ZI) z bezpośrednim wtryskiem paliwa gazowego. W tym szczególnym przypadku najlepiej ilustruje to obniżenie poziomu emisji cząstek stałych. Na ilustracji 1 zilustrowano, bez wnikania w wartości liczbowe, zmianę emisji cząstek stałych w produktach spa- lania silnika samochodu Hyundai I40 1.6 GDI, który zasilano LPG wykorzystując system EVO 01 ID. Ilustracja 1 prezentuje dwa filtry wyjęte z systemu próbkowania laboratorium emisji spalin – dla paliwa benzynowego ciemniejszy, oraz jaśniejszy – dla LPG.

Silniki ZI z bezpośrednim wtryskiem paliwa
W związku z rozpowszechnianiem się silników ZI z bezpośrednim wtryskiem benzyny liczący się producenci systemów zasilania paliwami gazowymi prowadzą zaawansowane prace badawczo-rozwojowe, których rezultaty umożliwiają wprowadzanie na rynek stosunkowo dobrych rozwiązań. Zaspakajane są więc potrzeby rynku, na którym stale wzrasta udział pojazdów z silnikami ZI z wtryskiem bezpośrednim.

Bartosz Flekiewicz

Więcej na ten temat przeczytacie Państwo  w nr 2/2015

 

Gaz powraca

Przy okazji warszawskich targów GasShow, które odbyły się na początku marca, na następnych stronach opisujemy nowe rozwiązania instalacji gazowych LPG. Dla zwolenników paliwa gazowego targi te są najważniejszą imprezą w roku. Z uzyskanych informacji wynika, że na wystawie pojawią się czołowi dostawcy i producenci instalacji gazowych. Pokażą oni swoje nowe produkty, które są udoskonalonymi wersjami wytwarzanych podzespołów. Dla przykładu, znany producent ELPIGAZ przedstawi sterownik ECU Gas STELLA Bella z najnowszej linii produktów EXTRAline. Przeznaczony jest on do systemów wtrysku gazu dla silników 2÷8-cylindr wych z wtryskiem bezpośrednim benzyny (do komory silnika) oraz do silników z wielopunktowym wtryskiem pośrednim benzyny do kolektora dolotowego. Sterownik współpracuje w rzeczywistym sprzężeniu zwrotnym z systemem OBD pojazdu, którego typ rozpoznaje automatycznie. Do tej pory bowiem, trudność sprawiało właściwe współdziałanie instalacji gazowej z układem wtrysku benzyny.

Więcej na ten temat przeczytacie Państwo  w nr 2/2015

Truck Serwis

TRUCK 2023 2

homeWyszukiwarka

mailNewsletter

PassThru

Redakcja „Auto Moto Serwisu” w 2017 roku rozpoczęła cykl publikacji dotyczących PassThru – procedury dostępu online do portali internetowych wybranych producentów pojazdów. Przedstawiamy proces pierwszej rejestracji, diagnostyki pojazdu i programowania sterowników dla poszczególnych marek samochodów.

Czytaj więcej

Prenumerata 2024

3

 

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem