fb logo

Aktualne wydanie

AMS 01 2024

Nr 3/2015

Tarcze i bębny hamulcowe zintegrowane z łożyskiem

 

Przykładem ispw-inttotnych modyfikacji konstrukcyjnych stanowiących o trendach rozwojowych samochodów są układy hamulcowe.

Coraz więcej pojazdów jest wyposażonych w tarcze/bębny hamulcowe zintegrowane z łożyskiem.Mimo zachowania klasycznego, hydraulicznego sposobu zasilania, układy hamulcowe otrzymały wiele istotnych modyfikacji poprawiających ich skuteczność. Wprowadzone modyfikacje pośrednio przyczyniają się do poprawy funkcjonowania układów współistniejących i współzależnych w obrębie koła jezdnego w postaci układu zawieszenia, kierowniczego oraz jezdnego. Istotnym jednak efektem modyfikacji jest ich wpływ na funkcjonowanie samochodu jako całości ze szczególnym naciskiem na poprawę bezpieczeństwa czynnego. W modyfikacjach hydraulicznych układów hamulcowych samochodów osobowych uwzględniono między innymi:

  • wpływ masy na wielkość mas nieresorowanych,
  • wpływ masy na wielkość mas wirujących i straty mocy,
  • wpływ na parametry geometrii zawieszenia,
  • wpływ na technologię naprawy poprzez jej uproszczenie,
  • wpływ na skrócenie czasu naprawy,
  • wpływ na zmniejszenie ryzyka uszkodzenia poszczególnych elementów oraz błędu montażu,
  • zgodność wymiarów.

Wymiana zespołu tarczy z łożyskiem, lub bębna z łożyskiem powinna być zrealizowana w przypadku:

  • stwierdzenia szumów podczas pracy łożyska, wyczuwalnych luzów, zmian kąta pochylenia kół,
  • uszkodzeń mechanicznych powierzchni ciernych tarczy lub bębna,
  • stwierdzonego bicia tarczy lub bębna,
  • korozji i zmian grubości (średnicy) na wysokości powierzchni ciernej.

Producenci zalecają wymianę zespołów parami, a wymiana tylko jednej strony jest niedopuszczalna. Podobne zalecenia obowiązywały dla elementów występujących oddzielnie. Producenci zalecali wymianę łożysk przy wymianie bębnów lub tarcz. Wymiana łożysk, poza zapewnieniem swobodnego i równomiernego obrotu kół jezdnych, miała istotny wpływ na funkcjonowanie układu hamulcowego poprzez utrzymanie w określonej pozycji elementów mechanizmów hamujących. Przy wymianie zespołu w postaci tarczy z łożyskiem lub bębna z łożyskiem dokonywana jest jednocześnie obsługa układu jezdnego.

Jerzy Kaparuk

 Więcej na ten temat przeczytacie Państwo w nr 3/2015

 

Diagnozowanie czujników układu smarowania silnika

samoucz-intW niektórych pojazdach, np. Mercedes-Benz, stosowane są tzw. zintegrowane czujniki poziomu, temperatury i jakości oleju silnikowego. Kierowca jest informowany o konieczności wymiany oleju silnikowego z powodu jego zużycia.

Obecnie doładowane tłokowe silniki spalinowe pojazdów samochodowych są mocno obciążone mechaniczne i cieplnie. Układ smarowania tych silników musi spełnić wysokie wymagania w zakresie odprowadzania ciepła z mechanizmów głównych i pomocniczych silnika, głownie złożenia tłok – pierścienie tłokowe – cylinder. Zasadniczym celem smarowania płynnego w silniku jest redukcja strat tarcia oraz ograniczenie zużycia elementów współpracujących par kinematycznych silnika. Olej smarujący poprawia także szczelność zespołów mechanicznych, ekspansję ciepła, tłumi drgania oraz zwiększa trwałość par trących. W silnikach z pompowtryskiwaczami z napędem mechanicznym olej silnikowy jest wykorzystywany jako medium wykonawcze. Kluczowymi parametrami wykonawczymi wpływającymi na realizowane funkcje oleju są jego objętość, temperatura, ciśnienie oraz stopień zanieczyszczenia.

Podczas eksploatacji silnika zachodzą zmiany składu chemicznego oleju smarującego determinowane wewnętrznym tarciem warstw oleju, rozcieńczeniem cieczą chłodzącą lub paliwem oraz degradacją produktami: utleniania i spalania oleju, spalania paliwa oraz starzenia oleju. Pomiar ciśnienia, temperatury i poziomu oleju smarującego w układzie smarowania silnika umożliwia weryfikację sprawności mechanizmów silnika podczas jego pracy przy zmiennym obciążeniu w rożnych warunkach zewnętrznych. Obecnie pomiary te rozszerzono o pomiar jakości oleju smarującego informujący o przydatności eksploatacyjnej oleju smarującego i stopniu jego zanieczyszczenia.

Piotr Wróblewski

Więcej na ten temat przeczytacie Państwo w nr 3/2015

Usterka kodowania wtryskiwaczy w samochodach marki Renault

 

axes-intW artykule opiszemy usterkę typową dla sterowników Bosch EDC16 montowanych w samochodach marki Renault. Występowały one wraz z silnikami 1.9 dCi oraz 2.0 dCi.
Cechą tych silników jest to, że posiadają kodowane wtryskiwacze. Gdy łączymy się ze sterownikiem silnika przy pomocy testera diagnostycznego CDIF/3, w identyfikacji odnajdziemy charakterystyczny dla tej grupy numer identyfikacyjny – parametr o nazwie „Numer programu”. Wartość tego parametru 00C1 występujący w silnikach o pojemnościach 1.9dCi posiadających 6-znakowe kody wtryskiwaczy lub 00C4 występujący w silnikach o pojemności 2.0dCi posiadających 7-znakowe kody wtryskiwaczy .
Zajmiemy się problemem występowania typowej dla tych sterowników usterki. Niesprawność ta objawia się:

  • zapaleniem kontrolki check engine,
  • pojawia się kod usterki w pamięci P0611 – Nieprawidłowe kody wtryskiwaczy
  • auto przechodzi w tryb awaryjny, w którym:
  1. prędkość obrotowa silnika zostaje ograniczona do 1500 RPM,
  2. odczyt kodów wtryskiwaczy wykazuje same litery „A” w miejscu kodów wtryskiwaczy.

Marek Puwalski

Więcej na ten temat przeczytacie Państwo w nr 3/2015

Coraz mniej samochodu w samochodzie, ale...

 

dyszy-intCoroczny genewski salon samochodowy jest nie tylko zwiastunem oferty modelowej dla Europy na nadchodzący rok, ale też wyznacznikiem tendencji technicznych czy stylistycznych na nieco dłuższy okres. Jeżeli tak go traktować, widzimy, że producenci samochodów mają problem: brak szokujących nowości!

Salon samochodowy w Genewie nie jest oczywiście wystawą o charakterze czysto technicznym, ale zwykle spodziewamy się, że producenci przynajmniej zaanonsują coś nowego i wystrzałowego. Okazuje się jednak, że wśród dziesiątków premier modelowych tym razem trudno było znaleźć cokolwiek „technicznego”, zwiastującego nadchodzący właśnie przełom.
Premier formalnie nie brakowało, ale można je było podzielić na dwie grupy. Bardzo liczną część obejmowały supersamochody znanych lub (częściej) mało znanych malutkich firm, które puszczają wodze fantazji. To nie jest realna motoryzacja, bo przecież dość łatwo zbudować jeden wspaniały egzemplarz wystawowy i zapowiedzieć kilkanaście następnych. Druga grupa to „nibypremiery” poprawionych, usprawnionych, często wzmocnionych modeli zwykłych aut, które już znaliśmy wcześniej. Wśród nich było zaskakująco mało samochodów naprawdę nowych, a te, nawet jeżeli się pojawiły, to też były już znane, bo wcześniej je obszernie anonsowano.

Jerzy Dyszy

 

Więcej na ten temat przeczytacie Państwo w nr 3/2015

Nowe testery

prod-intNa wiosnę pojawiły się na rynku nowe testery diagnostyczne. Hella promuje nowego mega macsa 56, a Bosch – moduły diagnostyczne. Hella Gutmann zaprezentowała uniwersalny tester diagnostyczny mega macs 56, zawierający obecnie dane diagnoz i napraw 35 tys. marek wszystkich znanych producentów samochodów, które są aktualizowane każdego dnia.
Niewielkie wymiary (310 × 265 × 110 mm) i waga (2,2 kg – łącznie z bateriami), ekran dotykowy sprawiają, że urządzenie to nie wymaga dodatkowych narzędzi (rysik, klawiatura) w celu wprowadzania danych oraz uzyskania wsparcia systemu. Po jednoznacznej identyfikacji pojazdu na podstawie kodu VIN mega macs 56 przedstawia wskazówki na temat przyłączy diagnostycznych, elementów konstrukcyjnych i wszystkich czynności serwisowanych w danym pojeździe. W przypadku niejasności pomocna okazuje się obszerna baza danych elementów konstrukcyjnych powiązana ze wszystkimi ustawieniami i funkcjami. Jeśli mimo to nie uda się go otrzymać, to za pomocą jednego przycisku można wysłać pełną historię naprawy do centrum serwisowego Hella Gutmann i stamtąd otrzymać dodatkową pomoc w postaci aktualnych danych (licencja Plus). W centrum obsługi telefonicznej Hella Gutmann pracują specjaliści z wieloletnią praktyką warsztatową, ktorzy w czasie rzeczywistym odpowiadają na nadchodzące pytania i są realnym wsparciem, dopóki najbardziej skomplikowany problem nie zostanie rozwiązany, a tester nie umie sobie z nim poradzić.

Więcej na ten temat przeczytacie Państwo w nr 3/2015

Systemy do lakierowania pojazdów użytkowych

 

truck-intBiorąc pod uwagę różnorodność materiałów konstrukcyjnych, specyficzne rozwiązania techniczne stosowane w produkcji aut użytkowych oraz ich przeznaczenie do pracy w rożnych warunkach atmosferycznych, chemicznych i mechanicznych, powłoki lakierowe pojazdów użytkowych muszą sprostać wysokim wymogom odbiorców. Prezentujemy systemy do lakierowania samochodów użytkowych marki Spies Hecker.

4-warstwowy system Hi-Class

Jest przeznaczony dla autobusów i ciągników siodłowych m.in. ze względu na efekty specjalne kolorów (metaliki, perły). Konstrukcje nowoczesnych autobusów składają się z kratownic stalowych piaskowanych lub śrutowanych, pokrywanych metodą natryskową specjalnymi grunto-wypełniaczami, do których przyklejane są poszycia z blach stalowych ocynkowanych, aluminiowych lub tworzyw. W przypadku poszyć aluminiowych i stalowych na przeszlifowaną papierem o gradacji P180 i umytą preparatem Permanent Silikon Entferner 7010 powierzchnię, aplikujemy grunt reaktywny Permafleet 1:1 Wash Primer 3688. Następnie pokrywamy ją podkładem wypełniającym do szlifowania Permafleet HS Bus Surfacer 5530. Suszenie w temperaturze 60°C zapewnia dobre parametry szlifowania papierem o gradacji P500. Ponowne przemycie powierzchni preparatem Silikon Entferner 7010 oraz zastosowanie ściereczki antystatycznej zapewni prawidłową przyczepność do lakieru bazowego serii wodorozcieńczalnej 280/480 lub konwencjonalnej 293/295. Kolejną i ostateczną warstwą zabezpieczającą jest powłoka lakieru bezbarwnego Permafleet HS Clear Coat 8320 o charakterystycznym wysokim połysku lub Permafleet HS Clear Coat 8320, który przy odpowiednich proporcjach z utwardzaczem tworzy powłokę „antygraffiti. Możliwe do wykonania w tym systemie są również grafiki, loga firm, wielokolorowe pasy.

Więcej na ten temat przeczytacie Państwo w nr 3/2015

 

Truck Serwis

TRUCK 2023 2

homeWyszukiwarka

mailNewsletter

PassThru

Redakcja „Auto Moto Serwisu” w 2017 roku rozpoczęła cykl publikacji dotyczących PassThru – procedury dostępu online do portali internetowych wybranych producentów pojazdów. Przedstawiamy proces pierwszej rejestracji, diagnostyki pojazdu i programowania sterowników dla poszczególnych marek samochodów.

Czytaj więcej

Prenumerata 2024

3

 

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem