fb logo

Aktualne wydanie

AMS 01 2024

Nr 7/2015

Zawieszenie hydropneumatyczne

Zawieszenie hydropneumatyczneNiektóre warsztaty mają problem z obsługą hydropneumatycznego zawieszenia stosowanego w niektórych modelach marki Citroen. W nawiązaniu do wielu pytań naszych Czytelników przybliżamy obsługę tego nietypowego układu.

Zawieszenie hydropneumatyczne firma Citroen stosuje od wielu lat. Pierwszym modelem tej marki z takim zawieszeniem był BL15 Six H z 1954 r., chociaż prawdziwą karierę rozpoczął model DS 19 z 1955 r. Od tego czasu konstrukcję wielokrotnie zmieniano. Pytania Czytelników dotyczą rożnych modeli Citroena, z rożnych lat produkcji, również takich, które można uznać za youngtimery (np. model BX). Przekazujemy więc ogólne informacje dotyczące serwisowania zawieszenia hydropneumatycznego.

Czytaj więcej...

Odpowiedzialność cywilna i karna warsztatu

temidaPytanie: Warsztat wadliwie zamontował klocki hamulcowe (produkt był dobrej jakości), doszło do wypadku, w którym były ofiary śmiertelne, w jakim zakresie warsztat (jego właściciel i pracownicy) ponoszą odpowiedzialność karną i w jakim wymiarze.

Odpowiedź: Warsztat samochodowy w takich sytuacjach ponosi przede wszystkim odpowiedzialność cywilną – odszkodowawczą, wynikającą z przepisów kodeksu cywilnego. Jeżeli chodzi o roszczenia cywilne to w grę wchodzi tutaj odpowiedzialność kontraktowa zakładu mechanicznego z tytułu nienależytego wykonania zobowiązania. Zgodnie z art. 471 kodeksu cywilnego dłużnik obowiązany jest do naprawienia szkody wynikłej z niewykonania lub nienależytego wykonania zobowiązania, chyba, że niewykonanie lub nienależyte wykonanie jest następstwem okoliczności, za które dłużnik odpowiedzialności nie ponosi. Przy tego typu roszczeniach trzeba bezwzględnie udowodnić bezpośredni związek przyczynowy szkody z faktem, z którego ona wynikła.

Przemysław Gogojewicz

 

Więcej na ten temat przeczytacie Państwo w nr 7/2015

 

Auto Moto Serwis na smartfonach

Zapraszamy do korzystania z naszego serwisu informacyjnego dostępnego na smartfonach z systemem Android.
Znajdują się tu wiadomości z działów: nowości, z życia branży oraz szkolenia.
Aplikację Auto Moto Serwis można ściągnąć bezpłatnie ze sklepu Google Play. Należy kliknąć w zakładkę „”aplikacje”i w polu dialogowym wpisać ”automotoserwis”.

 

Diagnostyka automatycznych skrzyń biegów

autskrzbNa rynku pojazdów samochodowych istnieje duża różnorodność stosowanych hydromechanicznych automatycznych skrzyń biegów, co znacznie utrudnia ich diagnozowanie. Z tego powodu przed przystąpieniem do badania takich przekładni należy zapoznać się z ich szczegółową budową i zasadą działania.

Niezależnie od typu i przeznaczenia w każdej hydromechanicznej skrzyni biegów znajduje się przekładnia hydrokinetyczna wyposażona w regulowane sprzęgło ryglujące, zestaw przekładni planetarnych, układ smarowania, elektroniczny sterownik, blokadę parkowania oraz dźwignię
wyboru trybu pracy.

Diagnozowanie
W artykule zostanie przedstawiona ogólna diagnostyka automatycznych skrzyń biegów na przykładzie 6-biegowej automatycznej przekładni planetarnej sterowanej elektrohydraulicznie, z przekładnią hydrokinetyczną ze sprzęgłem blokującym firmy AISIN typu 09G, 09K, 09M, 09D montowanej w pojazdach marki VW modelach Golf (2004), Touran, New Beetle, Transporter (2004), Passat (2005) oraz Touareg. Sterowanie tą skrzynią biegów odbywa się za pomocą sterownika hydraulicznego w misce olejowej oraz sterownika elektronicznego wyposażonego w dynamiczny program sterownia DSP, osobny program sportowy w położeniu dźwigni zmiany biegów „S” oraz program Tiptronic do ręcznej zmiany biegów dźwignią sterującą lub opcjonalnie przyciskami na kierownicy:

  • P – Park (parkowanie) – podczas przestawienia dźwigni z tego położenia trzeba włączyć zapłon, wcisnąć pedał hamulca oraz nacisnąć przycisk zwalniający na dźwigni wyboru biegów.
  • R – Rear (bieg wsteczny) – ustawienie dźwigni w pozycji biegu wstecznego wymaga wciśnięcia przycisku zwalniającego.
  • N – Neutral (położenie neutralne) – w tym położeniu dźwigni wyboru biegow skrzynia biegow nie przenosi napędu. Jeżeli dźwignia pozostaje dłużej w tym położeniu a prędkość jazdy jest większa niż 5 km/h, do jej przestawienia trzeba ponownie nacisnąć hamulec.
  • D – Drive (jazda) – podstawowe położenie dźwigni do jazdy w przod – wszystkie kolejne biegi są przełączane automatycznie.
  • S – Sport (program sportowy) – zmiana biegów odbywa się według programu sportowego zapisanego w sterowniku skrzyni biegów.
  • +i – funkcja ręcznej zmiany biegów w trybie Tiptronic, do której służą prawa prowadnica dźwigni sterującej oraz przyciski na kierownicy.

Diagnozowanie automatycznych skrzyń biegów obejmuje
następujące czynności:

  • sprawdzenie poziomu oleju;
  • sprawdzenie szczelności obudowy skrzyni, chłodnicy oleju oraz wszystkich połączeń;
  • sprawdzenie wszystkich połączeń gwintowych;
  • sprawdzenie wszystkich zespołów współpracujących ze skrzynią pod względem sprawności technicznej, np. silnik, układ zasilania i rozruchu, wały, półosie, przeguby, itp.;
  • wykonanie testu drogowego, oceniającego poprawność działania skrzyni na każdym biegu i w każdym trybie sterowania oraz poprawność działania trybu „kick-down”;
  • przeprowadzenie testu ciśnienia pompy oleju oraz ciśnienia przekładni hydrokinetycznej;
  • odczytanie kodów usterek zawartych w pamięci sterownika skrzyni;
  • obserwację kontrolki ostrzegawczej skrzyni na tablicy rozdzielczej pojazdu;
  • wykonanie testu stacjonarnego;
  • kontrolę działania przełączników;
  • pomiar rezystancji obwodów elektrozaworów;
  • kontrolę wartości napięcia zasilania i sygnału z poszczególnych czujników w oparciu o ich dopuszczalny zakres lub wartości kontrolne;
  • kontrolę ciągłości obwodów połączeń masowych czujników i innych elementów elektrycznych układu sterownia skrzyni.

Piotr Wróblewski

 Więcej na ten temat przeczytacie Państwo w nr 7/2015

 

Auto Moto Serwis na smartfonach

Zapraszamy do korzystania z naszego serwisu informacyjnego dostępnego na smartfonach z systemem Android.
Znajdują się tu wiadomości z działów: nowości, z życia branży oraz szkolenia.
Aplikację Auto Moto Serwis można ściągnąć bezpłatnie ze sklepu Google Play. Należy kliknąć w zakładkę „”aplikacje”i w polu dialogowym wpisać ”automotoserwis”.

 

Kilka nowości z Frankfurtu

frankfurtOdbywające się co dwa lata targi motoryzacyjne we Frankfurcie są prezentacją nowych modeli aut, ale też przedstawiają ofertę światowego przemysłu dla producent? samochodów. W tym roku można było zauważyć, że cała branża się odradza, pozostawiwszy niedawny kryzys zdecydowanie za sobą.

Prezentacje samochodowych nowości rynkowych i prototypów o znaczeniu promocyjnym nie są tym, co najbardziej interesuje czytelników Auto Moto Serwisu. Postanowiliśmy jednak skomentować auto koncepcyjne, które zachwyciło dziennikarzy motoryzacyjnych zwiedzających frankfurckie stoiska. Chodzi o prototyp Porsche o nazwie Mission E, okrzyknięty genialnym i przyszłościowym rozwiązaniem samochodu elektrycznego.

Naładujemy w 15 minut?
Auto zainteresowało specjalistyczne media zarówno stylizacją, jak i swymi parametrami. W polskich opisach prasowych zapomniano jednak wspomnieć, że po pierwsze nie jest to auto jeżdżące lecz przyszłościowy model, a po drugie w tej formie nie ma najmniejszych szans na produkcję. Wystarczy jeden powód: styliści przedstawili czterodrzwiowe nadwozie pozbawione środkowych słupków. Takie rozwiązanie zawsze wygląda interesująco jako koncept, ale nie może spełnić norm bezpieczeństwa zderzeniowego (chodzi przede wszystkim o uderzenie z boku). Przejdźmy zatem do mechanizmów i do układu elektrycznego. Porsche chwali się łączną mocą maksymalną dwóch silników wynoszącą 600 KM (momentu obrotowego nie podano) oraz czasem przyspieszania od 0 do 100 km/h wynoszącym 3,5 s. Mało tego, podawany jest nawet czas przejazdu dużej pętli Nurburgring – poniżej 8 minut, w czym ma pomóc niezależny napęd czterech kł  realizujący także funkcję Torque Vecttoringu. Świadczy to przede wszystkim o dużej wierze techników w ich algorytmy obliczeniowe, gdyż samochód przecież jeszcze nie ruszył z miejsca, nie wspominając o tym, że nie znamy jego masy.
Misson E magazynuje elektryczność w bateriach litowo-jonowych umieszczonych nisko przy podłodze między osiami, czyli tak, jak większość samochodów elektrycznych. Jego szczególną cechą jest to, że układy mają działać pod napięciem 800 V, czyli w praktyce dwukrotnie większym od stosowanego we współczesnych samochodach elektrycznych lub hybrydowych. Rzeczywiście, układy wysokonapięciowe są wydajniejsze, możliwe jest też takie rozdzielenie strumienia prądu pomiędzy akumulatorami, że ich ładowanie staje się szybsze. Stąd informacja, że ładowanie kompletu akumulatorów do poziomu 80% będzie trwało 15 minut, co pozwoli na przejechanie 400 km (maksymalny zasięg ma wynosić 500 km). Tylko... mimo wszystko potrzeba będzie na jeden taki przejazd prawdopodobnie około 100 kWh energii (Porsche nie podaje pojemności ani innych parametrów akumulatorów, ale do przejechania określonej drogi potrzeba pewnej ilości energii i nie ma od tego odwołania), a zatem ładowarka prądu stałego powinna przez 15 minut pobierać prąd zmienny o mocy ok. pół megawata. Interesujące, ile takich ładowarek jest na świecie, oraz czy wysokoprądowe obwody pod stałym napięciem 800 V będą bezpieczne?

Jerzy Dyszy

Więcej na ten temat przeczytacie Państwo w nr 7/2015

 

Auto Moto Serwis na smartfonach

Zapraszamy do korzystania z naszego serwisu informacyjnego dostępnego na smartfonach z systemem Android.
Znajdują się tu wiadomości z działów: nowości, z życia branży oraz szkolenia.
Aplikację Auto Moto Serwis można ściągnąć bezpłatnie ze sklepu Google Play. Należy kliknąć w zakładkę „”aplikacje”i w polu dialogowym wpisać ”automotoserwis”.

 

Wymiana oleju w przekładniach typu DSG

Okresowa i wynikająca z przeprowadzonych napraw wymiana oleju przekładniowego i filtra w automatycznych skrzynkach przekładniowych wymaga zastosowania określonej procedury postępowania opartej na wytycznych producentów pojazdów.

Czytaj więcej...

Podnośniki w warsztacie samochodowym

Każdy warsztat samochodowy dysponuje wyposażeniem specjalnym, do którego zalicza się żurawie, przenośne i stacjonarne podnośniki warsztatowe, w tym podnośniki do skrzyń biegów i innych ciężkich elementów nadwozia pojazdu. Narzucone na właścicieli warsztatów mechaniki pojazdowej wymagania BHP i PIP spowodowały, że niewielu z nich decyduje się na projektowanie nowych warsztatów ze stanowiskiem obsługowym z kanałem.

podnosnikWymaganie te są tak duże, że wielu przedsiębiorców decyduje się na zakup stacjonarnego podnośnika samochodowego. Każdy stacjonarny podnośnik niezależnie od norm i wymagań spełnionych przez producenta musi przejść odbiór Urzędu Dozoru Technicznego po zamontowaniu na stanowisku obsługowym w warsztacie. Zadaniem tego artykułu jest przybliżenie czytelnikowi informacji na temat doboru podnośników samochodowych w zależności od przeznaczenia oraz przedstawienie wymagań formalnych jakie należy spełnić po jego zakupie.

Parametry funkcjonalne podnośników samochodowych
Obecnie większość warsztatów samochodowych skupia się na podstawowych wymianach środków i części eksploatacyjnych. Szczególnie przy tego typu pracach ważny jest krotki czas ustawienia pojazdu na podnośniku i jego zabezpieczenie. Tę rolę doskonale spełniają stacjonarne podnośniki 2- i 4-kolumnowe z napędem elektromechanicznym lub elektrohydraulicznym.

W napędzie elektromechanicznym kolumny podnośnika mocowane są do podstawy, w której prowadzona jest synchronizacja poziomu ustawienia pojazdu. Podnośniki 2-kolumnowe nie wymagają dużej przestrzeni roboczej mimo dużego zakresu odchylenia ramion nośnych. Długość ramion nośnych przednich przeciętnie mieści się w zakresie od 420 do 830 mm, a dla ramion nośnych tylnych wynosi od 770 do 1350 mm. Ponadto podnośniki 2-kolumnowe umożliwiają podnoszenie pojazdów zarówno z krótkim jak i dużym rozstawem osi ponad 2350 mm. Podnośniki te wykorzystują podczas unoszenia pojazdów śrubę nośną i nakrętkę w każdej kolumnie. Obecnie gwinty śrub podnośników są walcowane na zimno, a nakrętki wykonywane z tworzywa sztucznego lub brązu. Śruba nośna jest smarowana samoczynnie. Szczelna osłona zapobiega wyciekom oleju. Rozwiązanie to sprawia, że podnośniki śrubowe są trwałe i ciche, a w razie uszkodzenia nakrętek koszt ich wymiany nie jest duży. Do podnośników tego typu można podłączyć dwa złącza sprężonego powietrza po jednym przy kolumnie oraz gniazdo 230 V przy głównej kolumnie. Przeciętnie czas unoszenia pojazdu wynosi od 40 do 60 sekund. Moc znamionowa silników elektrycznych używanych do napędu nakrętki wynosi przeciętnie 3 kW na każdą kolumnę. Maksymalna wysokość unoszenia pojazdu wynosi ok. 2005 mm. Takie parametry pracy podnośników 2-kolumnowych z napędem elektromechanicznym sprawiają, że są one doskonałym rozwiązaniem dla małych i średnich warsztatów mechaniki pojazdowej. Dodatkowo ich cena jest dużo mniejsza od dużych podnośników 4-kolumnowych oraz wielofunkcyjnych ram naprawczych wraz z podnośnikiem. Do wygodnej obsługi pojazdów sportowych o obniżonym podwoziu można używać podnośników 2-kolumnowych bez podstawy. W tych podnośnikach synchronizacja położenia pojazdu prowadzona jest przez układ elektroniczny.

Piotr Wróblewski

 

Więcej na ten temat przeczytacie Państwo w nr 7/2015

Auto Moto Serwis na smartfonach

Zapraszamy do korzystania z naszego serwisu informacyjnego dostępnego na smartfonach z systemem Android.
Znajdują się tu wiadomości z działów: nowości, z życia branży oraz szkolenia.
Aplikację Auto Moto Serwis można ściągnąć bezpłatnie ze sklepu Google Play. Należy kliknąć w zakładkę „”aplikacje”i w polu dialogowym wpisać ”automotoserwis”.

 

Elektromagnetyczne wtryskiwacze common rail Boscha do ciśnień 2200 barów

Aby sprostać rosnącym wymaganiom w zakresie ekologii oraz ekonomii użytkowania silników wysokoprężnych, systemy common rail, a tym samym wtryskiwacze podlegają ciągłej modernizacji i optymalizacji.

samouczWtryskiwacz elektromagnetyczny z zaworkiem kulkowym
Cechą charakterystyczną wtryskiwaczy elektromagnetycznych, stosowanych od początku wprowadzenia systemu common rail jest umieszczony w górnej części zawór sterujący zamykany za pomocą kulki dociskanej do stożkowej przylgni zaworka. Obecnie zaworek z kulką dociskową osiągnął granicę możliwości zastosowania (il. 1). Wynika to z ciągle rosnącego ciśnienia występującego w nowszych systemach, przekraczającego już nawet 2200 barów.
Zaworek tego typu jest szczelny, pracuje stabilnie i nie zużywa się przedwcześnie przy ciśnieniach dochodzących do 1600 barów. Aby zapewnić szczelność i stabilność pracy zaworka powyżej tej wartości, należałoby zwiększyć siłę docisku kulki przez sprężynę dociskową, ponieważ ciśnienie oddziałujące od dołu wytwarza pionową siłę odpychającą kulkę od gniazda. Wielkość tej siły zależy również od średnicy, na której następuje kontakt kulki z gniazdem, gdyż ogranicza ona wielkość powierzchni, na którą oddziałuje ciśnienie. Mocniejsza sprężyna i silniejszy docisk kulki do gniazda, to większe prawdopodobieństwo przedwczesnego zużycia gniazda oraz kulki, wykonanej w nowszych wtryskiwaczach z materiałów ceramicznych. Poza tym, mocniejszy docisk wymaga silniejszego elektromagnesu sterującego wraz z mechanizmem dociskowym, pozwalającego podczas wtrysku odpowiednio szybko otworzyć i zamknąć zawór sterujący. Na szybkość działania wtryskiwacza wpływa też szybkość pełnego otwarcia wypływu paliwa przez szczelinę powstającą pomiędzy kulką a gniazdem, zależną od skoku kulki. Aby zapewnić większą szczelinę, należałoby zwiększać skok kulki, co nie jest korzystne ze względu na silniejsze uderzanie kulki o gniazdo przy zamknięciu. Dostosowanie wtryskiwacza z zaworkiem kulkowym do wyższych ciśnień, związane z wprowadzeniem zmian w obrębie mechanizmu załączania wtryskiwacza, wiązałoby się ze zmniejszeniem dynamiki i precyzji działania. Tym samym wpływałoby na dokładność realizacji wielofazowego wtrysku paliwa, który w coraz nowszych systemach musi być coraz bardziej precyzyjny. Bosch w 2003 roku wprowadził na rynek stosowane do dzisiaj wtryskiwacze piezoelektryczne z nowym, zmienionym zaworkiem sterującym. Mimo to nie zarzucono prac nad dalszym wykorzystaniem wtryskiwaczy elektromagnetycznych.

Zbigniew Pilewski

Więcej na ten temat przeczytacie Państwo w nr 7/2015

Auto Moto Serwis na smartfonach

Zapraszamy do korzystania z naszego serwisu informacyjnego dostępnego na smartfonach z systemem Android.
Znajdują się tu wiadomości z działów: nowości, z życia branży oraz szkolenia.
Aplikację Auto Moto Serwis można ściągnąć bezpłatnie ze sklepu Google Play. Należy kliknąć w zakładkę „”aplikacje”i w polu dialogowym wpisać ”automotoserwis”.

 

Więcej artykułów…

  1. Rejestracja „Anglików” na SKP

Truck Serwis

TRUCK 2023 2

homeWyszukiwarka

mailNewsletter

PassThru

Redakcja „Auto Moto Serwisu” w 2017 roku rozpoczęła cykl publikacji dotyczących PassThru – procedury dostępu online do portali internetowych wybranych producentów pojazdów. Przedstawiamy proces pierwszej rejestracji, diagnostyki pojazdu i programowania sterowników dla poszczególnych marek samochodów.

Czytaj więcej

Prenumerata 2024

3

 

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem