fb logo

Aktualne wydanie

AMS 01 2024

Newsletter 2016/01

Ważniejsze targi motoryzacyjne w 2016 roku

targiW tym roku odbędzie się wiele imprez targowych. Wybraliśmy naszym zdaniem najważniejsze, których tematyka dotyczy aut osobowych i rynku aftermarketowego.

3–13.03       Międzynarodowy Salon samochodowy w Genewie
31.03–3.04  Targi Techniki Motoryzacyjnej w Poznaniu
8–9.04         GasShow w Warszawie
20–21.04     MotoSerwis Expo w Sosnowcu
4–5.06         Profi Auto Show w Katowicach
10–12.06     Auto Expo Parts w Warszawie
1–16.10       Międzynarodowy Salon Samochodowy w Paryżu
11–13.10     Moto-Tech w Kielcach
18–20.11     Warsaw Motor Show w Nadarzynie pod Warszawą

 

Klimatyzacja w zimie

 

klimatyzacjaPodczas letnich upałów klimatyzacja jest niezbędna – takie stanowisko popiera większość kierowców. Używanie klimatyzacji w zimie ma również swoje zalety i powinno być stosowane regularnie.

W wilgotnym i zimnym okresie zimowym włączona klimatyzacja zapobiega zaparowywaniu szyb poprzez usuwanie wilgoci z powietrza. Mogłoby wydawać się, że chłodzenie już zimnego powietrza jest absurdalne. Jednak, jak twierdzą specjaliści z Behr Hella Service, w momencie gdy ogrzewanie jest włączone razem z klimatyzacją powietrze jest nie tylko ogrzewane, lecz także osuszane. A to pomaga bardzo szybko oczyścić przednią szybę.
Wiele punktów serwisowych bierze to pod uwagę i ustawia w klimatyzacji automatyczne włączanie funkcji odmrażania w zimie. W przypadku manualnej klimatyzacji należy ręcznie włączyć system chłodzenia. Ponadto regularne używanie klimatyzacji ma duży wpływ na długość jej użytkowania. Zapobiega bowiem utracie czynnika chłodzącego oraz drogim naprawom. Włączenie systemu chłodzenia choćby na kilka minut kilka razy w miesiącu powoduje smarowanie oraz uszczelnienie kompresora.

Aby zagwarantować długie i bezawaryjne funkcjonowanie klimatyzacji, kluczowe komponenty układu, takie jak: kompresor, kondensator, parownik i zawór regulujący, powinny być regularnie sprawdzane w warsztatach podczas corocznych kontroli klimatyzacji. Gdy system działa z mniejszą ilością czynnika chłodniczego, jego komponenty są narażone na zatarcie. Węże i uszczelki wysychają i tracą szczelność. Prowadzi to do wycieku czynnika chłodzącego, co z kolei ogranicza zdolność chłodzenia. Wyjściem z sytuacji jest systematyczne sprawdzanie i uzupełnianie poziomu czynnika chłodzącego. Dodatkowo zalecane jest serwisowanie klimatyzacji co dwa lata w celu wymiany czynnika chłodzącego, sprawdzenia hermetyczności oraz wymiany osuszacza – jeżeli to konieczne.

 

Telematyka już działa!

 

W I połowie 2016r TEXA Poland wprowadzi na rynek rewolucyjne urządzenie CARe, które umożliwia zdalne powiadamianie o wypadku drogowym i diagnozowanie stanu technicznego pojazdu. To konkurencyjne rozwiązanie w stosunku do oferowanego w niektórych nowych pojazdach fabrycznego systemu, np. OnStar w Oplach czy On Call w Volvo. Przewagą rozwiązania Texy jest możliwość instalowania go w dowolnym pojeździe wyposażonym w złącze diagnostyczne EOBD. Systemy fabryczne działają w nowych autach.

telematyka


System Texy składa się z urządzenia CARe wpiętego w złącze EOBD pojazdu, smarfona kierowcy ze specjalną aplikacją, centrali TEXA i aplikacji warsztatowej. CARe łączy się ze smartfonem kierowcy bezprzewodowo przez Bluetooth, następnie smartfon przesyła dane do centrali TEXA lub warsztatu samochodowego. Transfer danych odbywa się więc przez telefon kierowcy, dzięki czemu, jak zapewniają przedstawiciele TEXA Poland, koszty nie powinny być wyższe od dotychczasowego rachunku. Kierowca może w każdej chwili wyłączyć system.
Korzyści z CARe jest kilka – możliwość natychmiastowego automatycznego powiadomienia o wypadku, monitorowanie stanu technicznego pojazdu, informowanie o przeglądach okresowych, komunikacja bezpośrednia między warsztatem a kierowcą itp. Jeśli CARe wykryje, że pojazd uległ wypadkowi, np. przez zadziałanie poduszek powietrznych, sygnał zostanie wysłany do centrali TEXA, a aplikacja na smarfonie kierowcy włączy alarm. Jeśli kierowca nie wyłączy alarmu i nie odbierze telefonu z centrali TEXA, gdyż jest nieprzytomny, informacja o wypadku zostanie przekazana do lokalnego Centrum Powiadamiania Ratunkowego. Opcjonalnie w przypadku autoryzacji przez właściciela pojazdu może on mieć informacje na temat stylu jazdy kierowcy, przebytych tras itp.

Co prawda system eCall ma działać od marca 2018 r., jednak niektórzy producenci pojazdów oferują podobne rozwiązania działające już w naszym kraju.
Volvo wprowadziło system On Call, który samoczynnie wezwie służby ratunkowe na miejsce wypadku, jeśli w aucie dojdzie do aktywacji poduszek powietrznych. Jedną z najważniejszych funkcji nowej usługi jest jej bezpośrednie połączenie z operatorem Volvo On Call, z którym można nawiązać kontakt, przyciskając przycisk SOS znajdujący się w samochodzie. Operator natychmiast powiadomi odpowiednie służby ratunkowe oraz zapewni potrzebną pomoc. Jeśli w wyniku kolizji uruchomione zostaną poduszki powietrzne lub napinacze pasów bezpieczeństwa, do centrum Volvo On Call wysłane zostanie automatyczne powiadomienie.
Na podobnej zasadzie działa system Opel OnStar dostępny w większości modeli tej marki. Otwarcie poduszki powietrznej powoduje automatyczne wysłanie wiadomości alarmowej. Po otrzymaniu takiej wiadomości doradca połączy się z pojazdem w celu ustalenia, czy kierowca potrzebuje pomocy. W przypadku braku odpowiedzi na miejsce zdarzenia natychmiast wysłane zostaną służby ratunkowe.

Więcej na ten temat przeczytają Państwo w numerze 1/2016 Auto Moto Serwisu

 

Czujniki LiDAR

 

lidarCzujniki to oczy samochodu. Nowością są czujniki LiDAR, jako uzupełnienie dotychczas działających systemów wizyjnych.
Czujniki radarowe rozpoznają obiekty i są w stanie określić, czy jest to np. kamień, czy małe zwierzę. Kamery odczytują znaki drogowe i pasy na jezdni, ale kiepsko działają pod światło, lub gdy soczewka kamery jest brudna. Czujniki LiDAR, proponowane przez Delphi, wysyłają niewidoczne dla ludzkiego oka promienie świetlne 500 tys. razy na sekundę. Promienie odbite od przedmiotu wracają w postaci punktów tworzących zarys obiektu.
Dzięki czujnikom możliwe jest rozpoznawanie w dzień i w nocy kształtu obiektu, oszacowanie jego odległości od pojazdu oraz odczyt linii namalowanych na jezdni.

 

Truck Serwis

TRUCK 2023 2

homeWyszukiwarka

mailNewsletter

PassThru

Redakcja „Auto Moto Serwisu” w 2017 roku rozpoczęła cykl publikacji dotyczących PassThru – procedury dostępu online do portali internetowych wybranych producentów pojazdów. Przedstawiamy proces pierwszej rejestracji, diagnostyki pojazdu i programowania sterowników dla poszczególnych marek samochodów.

Czytaj więcej

Prenumerata 2024

3

 

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem