fb logo

Aktualne wydanie

AMS 01 2024

Newsletter 2016/02

Parowniki układu klimatyzacji

parownikiRozróżnia się cztery podstawowe konstrukcje parowników stosowane w klimatyzacjach samochodowych:
- serpentynowe
- rurowo-lamelowe
- płytowo-lamelowe oraz
- parownik wieloprzepływowy z równoległym przepływem.

W różnych samochodach stosuje się więc różne typy parowników, które opisujemy.

Diagnostyka samochodów BMW – kod błędu 3FF0

W związku z licznymi przypadkami serwisowymi oraz dyskusjami pojawiającymi się na forach motoryzacyjnych przedstawiamy szczegółowo procedurę diagnostyki elementów silnika związanych z wystąpieniem kodu błędu 3FF0 (oznaczanego według ISO/SAE – P3263) na wybranym przykładzie.

BMW
Do diagnostyki wybrano samochód BMW X5 E70 wyposażony w sześciocylindrowy silnik wysokoprężny o pojemności 3.0 l, który z powodu usterki miał problemy z mocą silnika w zakresie niskiej i średniej prędkości obrotowej, co było także sygnalizowane kontrolką „check engine”. Po dokonaniu odczytu pamięci błędów sterownik silnika (Bosch EDC 16CP35) zarejestrował następujący kod błędu: 3FF0 – przepływomierz masowy powietrza – zbyt duża masa powietrza. Po skasowaniu pamięci błędów sterownika silnika wykonano jazdę próbną, po której kod błędu 3FF0 nadal powracał. Kod ten dotyczy między innymi układu zasilania silnika powietrzem, który należy sprawdzić.

W pierwszym kroku sprawdzamy masowy przepływomierz powietrza. Opis styków złącza przepływomierza: 1. Zasilanie 12V z modułu CAS (Car Access System).
2. Masa (Kl. 31).
3. Cyfrowy sygnał temperatury powietrza zasysanego.
4. Cyfrowy sygnał masy zasysanego powietrza.
Przed przystąpieniem do pomiarów należy zdemontować pokrywę silnika oraz sprawdzić stan filtra powietrza. Pomiarów dokonujemy przy wyłączonym systemie recyrkulacji spalin oraz wentylatorze chłodnicy cieczy chłodzącej. Napięcie zasilania przepływomierza mierzymy woltomierzem (DC) na stykach 1. i 2. złącza przy włączonym zapłonie. Mierząc sygnał przepływomierza powietrza oscyloskopem, zwracamy uwagę na jego parametry. Amplituda sygnału wynosi 5V, a jego częstotliwość zawiera się w zakresie od 1,2 do 14 kHz, co odpowiada zakresowi czasu trwania impulsu od 0,8 do 0,07 ms. Na podstawie częstotliwości sygnału przepływomierza sterownik silnika określa masę powietrza zasysaną przez silnik w jednostce mg/suw (ang. mg/stroke). W celu określenia poprawności mierzonego sygnału przepływomierza powietrza należy znać jego wartość w danych stanach pracy silnika. Przykładowe dane częstotliwości sygnału masowego przepływomierza powietrza w zależności od stanu pracy silnika, według platformy informacyjnej ESI-Tronic 2.0 firmy Bosch przedstawiono poniżej.
• Zapłon włączony – sygnał przepływomierza zawiera się w zakresie 1,7–1,9 kHz.
• Bieg jałowy – sygnał przepływomierza zawiera się w zakresie 2,5–2,7 kHz.
• Gwałtownie uruchomiony pedał przyspieszenia – sygnał przepływomierza zawiera się w zakresie 5–5,5 kHz.
Wyniki pomiarów częstotliwości sygnału przepływomierza powietrza (BMW X5 3.0sd E70):
• Zapłon włączony – 1,8 kHz.
• Bieg jałowy – 2,7 kHz.
• Gwałtownie uruchomiony pedał przyspieszenia – 5,5 kHz.
Na podstawie wykonanych pomiarów stwierdzamy, że częstotliwość sygnału zawiera się w zadanym zakresie. Podczas pracy silnika na biegu jałowym, a następnie po gwałtownym uruchomieniu pedału przyspieszenia częstotliwość sygnału występuje w górnym zakresie pomiarowym. Jednak są to pomiary poprawne, na podstawie których można wykluczyć
usterkę masowego przepływomierza powietrza.
Poprawność pomiaru masy powietrza przez przepływomierz można także sprawdzić za pomocą interfejsu diagnostycznego, poprzez zakładkę wartości mierzone. Wybieramy wtedy aktualną (mierzoną) i wymaganą wartość masy powietrza, którą następnie porównujemy ze sobą przy rożnych stanach pracy silnika. Możemy także zinterpretować na podstawie tego porównania poprawność działania układu recyrkulacji spalin, który bezpośrednio wpływa na aktualną wartość mierzoną masy powietrza.

W diagnozowanym pojeździe układ recyrkulacji spalin składa się z mechanicznego zaworu EGR (Exhaust Gas Recirculation Valve) sterowanego pneumatycznie poprzez elektromagnetyczny przetwornik ciśnienia (elektrozawór firmy Pierburg). Diagnostyka mechanicznego zaworu EGR nie wymaga jego demontażu. Wystarczy jedynie odłączyć od niego przewód podciśnieniowy i podłączyć zewnętrzną pompkę, którą wytwarzamy podciśnienie. Następnie należy uruchomić silnik. Otwierając i zamykając zawór EGR,
za pomocą pompki podciśnieniowej zmniejszamy masę świeżego powietrza dostarczaną do silnika. Dzieje się tak, ponieważ część spalin dostaje się do kolektora wlotowego, przez co wydatek masowy świeżego powietrza musi ulec zmniejszeniu. W naszym przypadku ręcznie sterowany mechaniczny zawór EGR działa zgodnie z powyższym opisem, więc pracuje prawidłowo.
Po wykluczeniu usterki mechanicznego zaworu EGR, należy sprawdzić elektrozawór nim sterujący (przetwornik ciśnienia) pod kątem usterki mechanicznej.

Marcin Lechowski

Więcej przeczytają Państwo w wydaniu 2/2016 Auto Moto Serwisu

Wymiana sprzęgła

sachssprzegloNa przestrzeni ostatnich dziesięciu lat przeciętna moc silnika nowoczesnych samochodów osobowych zwiększyła się z 90 do 103 kW. Jednocześnie masa pojazdu zwiększyła się średnio o 50 kilogramów. Wszystkie te zmiany skutkują coraz większym obciążeniem systemu sprzęgła. Specjaliści z ZF Services zaobserwowali jeszcze jedno zjawisko: z powodu większej mocy silnika wielu kierowców nie zdaje sobie sprawy z masy holowanej przez nich przyczepy. Nawet jeżeli ich mocny SUV jest w stanie uciągnąć dwutonową przyczepę na nierównej drodze, taka jazda jest bardzo obciążająca dla zestawu sprzęgłowego.
Z tych powodów uszkodzenia systemu sprzęgła nie należą do rzadkości. To, co często z początku wydaje się nieistotnym problemem (jak np. szarpanie w trakcie ruszania), może szybko skutkować kosztowną naprawą. Wynikające z nadmiernego obciążenia tarcie między tarczą sprzęgła, a pokrywą sprzęgła lub kołem zamachowym, może skutkować wystąpieniem gorących punktów. Takie gorące punkty zwiększają ryzyko pęknięć na powierzchniach ciernych płyty formującej sprzęgła i koła zamachowego, uszkodzenia powierzchni tarczy sprzęgła oraz grożą awarią dwumasowego koła zamachowego (DMF), ponieważ specjalny smar stosowany w DMF twardnieje pod wpływem długotrwałego oddziaływania wysokiej temperatury.
Inne możliwe przyczyny awarii sprzęgła to otłuszczenia powierzchni lub obecność smaru na uszczelkach wału korbowego i na wałku skrzyni biegów. Nadmiar smaru na wałku skrzyni biegów lub na łożysku pilotującym oraz nieszczelności hydraulicznego systemu aktywacji sprzęgła często skutkują zanieczyszczeniem lub zabrudzeniem powierzchni, co z kolei może powodować zmianę w zakresie tarcia między tarczą sprzęgła a pokrywą sprzęgła lub kołem zamachowym. W przypadku pojazdów z hydraulicznym systemem aktywacji sprzęgła problemy może sprawiać także obecność powietrza w układzie. W związku z tym podczas wymiany sprzęgła istotne jest dokładne sprawdzenie sąsiednich elementów, co może zapobiec dalszym szkodom.


Jak uniknąć problemów?

1. Podczas wymiany sprzęgła ważne jest zachowanie całkowitej czystości. Dotknięcie powierzchni sprzęgła tłustymi rękami może skutkować jego późniejszym nieprawidłowym funkcjonowaniem.
2. Piasta sprzęgła powinna być odpowiednio nasmarowana. W przypadku nałożenia zbyt dużej ilości smaru siły odśrodkowe spowodują rozlanie się mazi na powierzchnię sprzęgła, co może doprowadzić do awarii.
3. Przed założeniem tarczy sprzęgła, należy sprawdzić ją pod kątem bicia osiowego.
4. Aby uniknąć uszkodzenia wielowypustu piasty, podczas łączenia piast tarczy sprzęgła i wałka skrzyni biegów nie należy stosować siły.
5. Śruby zaciskowe powinny być dokręcone zgodnie z instrukcją – z wykorzystaniem układu gwiazdy oraz z zastosowaniem odpowiedniej siły rotacyjnej. Specjaliści z ZF Services zalecają dokładną inspekcję systemu rozłączania sprzęgła oraz ewentualną wymianę zużytych części. Jeżeli dany pojazd wyposażony jest w koncentryczny cylinder odbiorczy (CSC), to najczęściej musi on zostać wymieniony.

Truck Serwis

TRUCK 2023 2

homeWyszukiwarka

mailNewsletter

PassThru

Redakcja „Auto Moto Serwisu” w 2017 roku rozpoczęła cykl publikacji dotyczących PassThru – procedury dostępu online do portali internetowych wybranych producentów pojazdów. Przedstawiamy proces pierwszej rejestracji, diagnostyki pojazdu i programowania sterowników dla poszczególnych marek samochodów.

Czytaj więcej

Prenumerata 2024

3

 

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem