fb logo

Aktualne wydanie

AMS 01 2024

Newsletter 2016/11

Bardzo stara nowość

 

infinityPrasę motoryzacyjną obiegła elektryzująca informacja: Infiniti kieruje do produkcji rewolucyjną wersję silnika tłokowego o zmiennym w czasie rzeczywistym stopniu sprężania. Rzeczywiście, takich silników dotychczas nie produkowano seryjnie, co nie znaczy, że ich nie było. Infiniti należy więc pochwalić za odwagę w walce o pierwszeństwo.

Czterocylindrowa jednostka Infiniti z zapłonem iskrowym, 2.0 turbo o mocy maksymalnej 265 KM, ma się pojawić w 2017 r. pod maską nowego SUV-a średniej wielkości – XQ50. Ale jakiego rodzaju jest to nowość, skoro produkcyjne silniki benzynowe o tej pojemności miewały już większe moce maksymalne, a rekordem nie jest także moc jednostkowa rzędu 132 KM z litra pojemności silnika doładowanego? Jednak pewnego rodzaju pierwszeństwo naprawdę tu występuje. Kryje się ono w technologii VC-T – tak nazywa się mechanizm pozwalający na uzyskanie w czasie rzeczywistym różnego stopnia sprężania.
Czytelnicy zainteresowani nowymi technologiami silnikowymi pamiętają, że takie rozwiązania już badano, jednak nie weszły one do produkcji. I nie należy tego mylić z silnikami badawczymi lub wojskowymi (wielopaliwowymi) o zmiennym stopniu sprężania, w których ten parametr można „ustawić” przed rozruchem jednostki. Dotychczas stopień sprężania traktowano jako wartość stałą, parametr konstrukcyjny, konkretnego silnika.

Jerzy Dyszy
Pełny artykuł przeczytają Państwo w nr. 7/2016 „Auto Moto Serwisu”

 

Tryb awaryjny

awaryjny
Ten problem jest powszechnie znany użytkownikom silników Diesla, zarówno z pompowtryskiwaczami, jak również z układem Common Rail. W sieci wystarczy wpisać frazę „przechodzi w tryb awaryjny”, by bardzo szybko trafić na cenne porady i wskazówki. Niemniej jednak wiedza ta wymaga nieco rozwinięcia, a głównie usystematyzowania.
Częstym problemem użytkowników diesli jest tzw. przeładowanie turbiny, objawiające przełączeniem silnika w tryb awaryjny. Po podłączeniu testera diagnostycznego otrzymujemy informację o błędzie 17965/ P 1557. Kolejną charakterystyczną cechą tej usterki jest jej zanikanie po ponownym włączeniu silnika. Kierowca cieszy się, że sam uporał się z usterką, lecz jego radość trwa bardzo krótko. Po osiągnięciu określonej prędkości obrotowej, zazwyczaj 2600–3500 obr./min, kontrolka silnika ponownie razi, a moc znacznie spada.

W parametrach bieżących oprogramowania diagnostycznego możemy obserwować ciśnienie doładowania tzw. wymagane i bieżące. Jeśli wartość bieżąca przekracza wymaganą, sterownik przełącza silnik w tryb awaryjny, zabezpieczając go przed poważnym uszkodzeniem. Problem potęguje się w przypadku stosowania turbosprężarek o zmiennej geometrii łopatek (VTG). Trzeba zdać sobie sprawę, że kod błędu to nie tylko cyferka, którą można wykasować. Niestety, takie działania często się spotyka: „skasujemy błąd, pan pojeździ i zobaczymy”. Nic bardziej mylnego. Powyższy kod usterki dotyczy turbiny oraz systemu jej sterowania. Analizując budowę układu doładowania, „winowajcami” problemu mogą być:
a) zawór sterujący przepływem powietrza od turbiny do silnika o nazwie handlowej N75,
b) czujnik ciśnienia doładowania,
c) źle pracująca lub źle wyregulowana dźwignia turbosprężarki, tzw. sztanga,
d) zapieczone łopatki zmiennej geometrii turbiny,
e) nieszczelność lub uszkodzenie przewodów elastycznych w układzie doładowania.

Dominik Chmiel
Pełny artykuł przeczytają Państwo w nr. 8/2016 „Auto Moto Serwisu”

Usterki zaworów EGR i czujników EGT

 

Zawór układu recyrkulacji spalin (EGR)
Zadaniem zaworu EGR jest mieszanie spalin z powietrzem dolotowym, co powoduje mniejszą emisję tlenków azotu (NOx). Zawór EGR jest zamknięty, gdy silnik pracuje na biegu jałowym, nierozgrzany i nieobciążony. Gdy obciążenie i temperatura zaczynają wzrastać, zawór EGR otwiera się, a spaliny w odpowiedniej ilości dostają się do kolektora dolotowego. Usterka zaworu EGR powoduje zapalenie się kontrolki informującej o uszkodzeniu silnika.
ZawrEGR
UmiejscowieniezaworuEGR
Najczęstszą przyczyną awarii jest zatkanie spowodowane przez nagar, w wyniku czego zawór EGR blokuje się lub otwiera i zamyka nieprawidłowo. Wadliwy zawór EGR powoduje:
• niestabilne obroty biegu jałowego,
• trudności z rozruchem silnika,
• nierównomierną pracę silnika podczas przyspieszania, stukanie.
Mogą pojawić się także inne przyczyny nieprawidłowego działania zaworu EGR, np. uszkodzony czujnik temperatury powietrza dolotowego w czujniku MAF. Dzieje się tak, ponieważ jest to jeden z czujników umożliwiających modułowi ECU ustalenie prawidłowej wielkości recyrkulowanych spalin i regulację zaworu EGR. Aby uzyskać prawidłową diagnozę, należy zawsze sprawdzić kody usterek dla zaworu EGR i zapoznać się z procedurami testowania w instrukcji producenta samochodu.
Czyszczenie zaworu EGR z nagaru jest rozwiązaniem tymczasowym i nie jest zalecane. Całkowite usunięcie zanieczyszczenia jest praktycznie niemożliwe i potencjalnie umożliwia przedostanie się szkodliwych zanieczyszczeń stałych do silnika. Zaleca się wymianę zaworu EGR na nowy, który jest skalibrowany w taki sam sposób, jak oryginalny.

Czujnik temperatury spalin (EGT)
Czujnik EGT, który znajduje się przed katalizatorem utleniającym (DOC) i/lub przed filtrem cząstek stałych (DPF), mierzy temperaturę odprowadzanych spalin i przesyła tę informację do modułu ECU. To jeden z parametrów do określenia, np. wielkości dawki paliwa koniecznej do regeneracji filtra cząstek stałych DPF. Problem z czujnikiem EGT może spowodować zapalenie się kontrolki informującej o uszkodzeniu silnika.
CzujnikEGT
UmiejscowienieczujnikaEGT
Możliwe usterki:
• zbyt wysoka temperatura (powyżej 900°C) może spowodować nagłe zmiany oporności elementu termistora,
• wibracje mogą przerwać połączenie przewodów wewnętrznych,
• znaczne wygięcie przewodów może spowodować ich pęknięcie.
Objawami uszkodzenia czujnika EGT są:
• zwiększone zużycie paliwa,
• dłuższa regeneracja filtra cząstek DPF,
• regeneracja filtra DPF może też następować w krótszych odstępach czasu niż normalnie.
Kod diagnostyczny usterki jest przechowywany w ECU silnika i może być sprawdzony skanerem diagnostycznym. Uszkodzony czujnik EGT należy wymienić.

Na podstawie informacji Denso

 

Carr-E

forddDo konkursu ogłoszonego wśród pracowników firmy Ford zgłoszono 633 projekty elektrycznych urządzeń ułatwiających poruszanie się po zatłoczonych miejskich ulicach. Jednym z nich jest Carr-E – jednoosobowy pojazd, którego konstruktorem jest Kilian Vas, inżynier na co dzień pracujący w oddziale Forda w Kolonii. Carr-E przystosowany jest do transportu osób lub bagażu o masie do 120 kg. Pojazd ma zasięg 22 kilometrów i może poruszać się z maksymalną prędkością 18 km/h.
Pojazdów takich jest wiele, ale Carr-E mieści się we wnęce na koło zapasowe.

Truck Serwis

TRUCK 2023 2

homeWyszukiwarka

mailNewsletter

PassThru

Redakcja „Auto Moto Serwisu” w 2017 roku rozpoczęła cykl publikacji dotyczących PassThru – procedury dostępu online do portali internetowych wybranych producentów pojazdów. Przedstawiamy proces pierwszej rejestracji, diagnostyki pojazdu i programowania sterowników dla poszczególnych marek samochodów.

Czytaj więcej

Prenumerata 2024

3

 

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem