Konstrukcje parowników
- Szczegóły
- Utworzono: wtorek, 05 kwiecień 2016 23:26
Parownik, ukryty głęboko między komorą silnika i kabiną pasażerską, odgrywa w układzie klimatyzacji ważną rolę, chociaż jest szczególnie narażony na atak grzybów i pleśni.
Parownik, ukryty głęboko między komorą silnika i kabiną pasażerską, odgrywa w układzie klimatyzacji ważną rolę, chociaż jest szczególnie narażony na atak grzybów i pleśni.
Warsztat samochodowy, ze względu na specyfikę wykonywanych w nim prac, wymaga szczególnych rozwiązań wentylacyjnych oraz grzewczych. Ponieważ jest to element przedsięwzięcia biznesowego, koszty takiej instalacji są bardzo istotnym czynnikiem.
Właściciel każdego warsztatu samochodowego powinien wiedzieć, że obowiązkiem przedsiębiorcy świadczącego usługi lub oferującego towary w obrocie konsumenckim jest stosowanie się do przepisów określających prawa konsumentów. Skutki braku przestrzegania praw konsumentów mogą być dla warsztatu samochodowego poważne – od strat wizerunkowych, po wysokie kary pieniężne. Wśród aktów prawnych mających znaczenie dla ochrony konsumentów w Polsce jest Kodeks cywilny, a szczególnie część dotycząca gwarancji.
Rynek klienta?
Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom klientów, Grupa PSA Peugeot Citroën, wraz z dwiema organizacjami pozarządowymi, postanowiła zmierzyć zużycie paliwa w swoich modelach aut w warunkach rzeczywistych. Koncern doszedł bowiem do wniosku, że w ten sposób zachowa „przejrzystość” w relacjach z klientami. Pomiarów zużycia paliwa dokonano na drogach publicznych w okolicach Paryża – 25,5 km w mieście, 39,7 km na drogach pozamiejskich i 31,1 km na autostradzie. Wybrano trzy modele: Peugeot 308, Citroën CV4 Grand Picasso i DS 3 – wszystkie napędzane silnikiem 1.6 BlueHDI (120 KM). Okazało się, że Peugeot zużył 5 l paliwa na 100 km, Citroën – 5,6 l/100 km, a DS – 4,9 l/100 km. Koncern zapowiada, że do połowy tego roku poda do publicznej wiadomości wyniki rzeczywistego zużycia paliwa dla 30 modeli. Przedstawiciele koncernu apelują do innych producentów pojazdów, by podawali zużycie paliwa w warunkach rzeczywistych, ku zadowoleniu klientów.
W naszym kraju rozwija się rynek pojazdów używanych i jak podaje firma AAA Auto w minionym roku obejmował on 2,5 mln ofert sprzedaży. Przeciętny pojazd miał około 12 lat, 170 tys. km przebiegu i kosztował około 21 tys. zł. Z danych za ten rok wynika, że Polacy coraz częściej kupują młodsze auta i są skłonni wydać więcej – 24 tys. zł.
Zamiast kupować używane auto można skorzystać z oferty wynajmu konsumenckiego, który cieszy się coraz większym zainteresowaniem. Klient użytkuje nowy pojazd przez rok, płacąc określoną miesięczną kwotę, w której zawarte są również opłaty obsługi serwisowej i ubezpieczenie. Dla przykładu opłata miesięczna za wynajem modeli Hyundaia wynosi od 799 do 1949 zł. Przewiduje się, że ta forma użytkowania samochodów osobowych będzie się rozpowszechniać i nie jest to dobra wiadomość dla warsztatów niezależnych, gdyż pojazdy w ramach wynajmu konsumenckiego mają być obsługiwane przez autoryzowane serwisy.
Ryszard Polit
redaktor naczelny