fb logo

Aktualne wydanie

AMS 01 2024

Nr 5/2017

Diesel ma przyszłość – rozwiązanie Boscha

„Jest przyszłość dla diesli. Dzisiaj chcemy raz na zawsze zakończyć debatę na temat rychłego końca silników wysokoprężnych” – tymi słowami Volkmar Denner, prezes Bosch, ogłosił przełom w technologii silnika Diesla, przemawiając na dorocznej konferencji prasowej. Silniki Diesla wyposażone w nowe rozwiązania techniczne firmy Bosch emitują zaledwie 13 mg/km NOx w cyklu RDE, a podczas jazdy w szczególnie trudnych warunkach miejskich, średnia emisja spalin w testowych samochodach wynosi zaledwie 40 mg/km.

Od 2017 roku europejskie prawodawstwo wymaga, aby nowe modele samochodów osobowych, badane zgodnie z połączonymi cyklami miejskim, pozamiejskim i autostradowym wg RDE, emitowały nie więcej niż 168 miligramów NOx na kilometr. Od 2020 roku limit ten zostanie obniżony do 120 miligramów. Jak podał Bosch, uzyskanie tak niskich wartości było możliwe dzięki połączeniu zaawansowanej techniki wtrysku paliwa, nowo opracowanego układu dolotowego powietrza oraz inteligentnego zarządzania temperaturą silnika i spalin.
Z analizy Boscha wynika, że dwa czynniki utrudniają redukcję emisji NOx w dieslach. Pierwszym z nich jest dynamiczny styl jazdy kierowcy, do którego należy dostosować sprawność układu dolotowego z wydajną recyrkulacją spalin. Można to osiągnąć za pomocą turbosprężarki, która reaguje szybciej niż konwencjonalna. W rozwiązaniu Boscha połączono układ recyrkulacji spalin o wysokim i niskim ciśnieniu. Dzięki temu kierowca może dynamicznie ruszać samochodem bez wzrostu emisji NOx. Drugim czynnikiem jest zapewnienie działania układów oczyszczających spaliny gdy silnik jest zimny i nie osiągnął jeszcze temperatury pracy. Do sprawnego działania filtra cząstek stałych czy układu SCR (z płynem AdBlue) spaliny powinny mieć określoną temperaturę, którą podczas krótkiej jazdy miejskiej trudno osiągnąć. Stąd Bosch proponuje układy przyspieszające rozgrzewanie silnika i regulujące temperaturę spalin (dodatkowy wtrysk paliwa do komory spalania). Nowy system Boscha jest oparty na komponentach już dostępnych na rynku.
Denner wezwał również do ponownego skoncentrowania się na emisjach CO2, którego Diesel emituje mniej niż silnik benzynowy. – Potrzebujemy przejrzystej oceny całkowitej emisji CO2 generowanej przez ruch drogowy, w tym nie tylko emisji samych pojazdów, ale także emisji powodowanych przy produkcji paliwa lub energii elektrycznej – powiedział Denner.
Nawet w Niemczech sprzedaż aut elektrycznych nie jest wysoka, więc możliwość dalszej produkcji ekologicznego silnika Diesla jest ważna.

Termostat – gdy silnik ma gorączkę

Termostat jest małą, ale bardzo istotną częścią układu chłodzenia. Kiedyś proste urządzenie w postaci samego wkładu, dziś przybiera wiele postaci. Warto przypomnieć, że system chłodzenia jest tak dobry, jak jego najsłabsza część.

termostatWe współczesnych silnikach układ chłodzenia poddawany jest kontroli sterownika, co ma obniżyć zużycie paliwa i emisję substancji szkodliwych. Niestety, z punktu widzenia konstruktora wpływa to na powstawanie coraz bardziej skomplikowanych układów chłodzenia i innych termostatów.

Utrzymanie właściwej temperatury silnika spalinowego ma kluczowe znaczenie dla jego właściwej pracy. Odpowiednia temperatura zapewnia: niskie zużycie paliwa, maksymalnie długą żywotność oraz spokojną pracę. Silnik, pracując z temperaturą niższą niż wymagana, spala tylko część odparowanego paliwa. Praca w stabilnej temperaturze jest podstawą utrzymania silnika w odpowiednim stanie cieplnym mającym istotny wpływ na pracę poszczególnych elementów. Warto jednak zauważyć, że w jednym układzie w jego skrajnych punktach mogą występować duże różnice wartości temperatury.
Z biegiem lat zmienia się wartość optymalnej temperatury pracy silnika. Kiedyś układy chłodzenia napełniano wodą, a za prawidłową temperaturę pracy uważano wtedy od 80 do 90°C. Dziś w układach chłodzenia są stosowane płyny chłodzące, o temperaturze wrzenia wynosi nawet 120°C. Ta zmiana spowodowała, że temperatura uznawana za prawidłową to obecnie zakres 90–100°C.
Silnik nagrzewa się z powodu spalania paliwa i współpracujących ze sobą elementów. W niektórych miejscach, temperaturę możemy zmniejszyć wyłącznie za pomocą oleju, np. w tłokach. We współczesnych konstrukcjach zmniejsza się objętość oleju smarującego i płynu chłodzącego, by silnik szybciej osiągnął właściwą temperaturę pracy. Z tego powodu niekiedy stosuje się chłodnice oleju. Obecne silniki samochodowe są prawie wyłącznie chłodzone płynem chłodzącym. W typowym układzie chłodzenia wyróżniamy:
• obieg „mały”, w którym odpływający z głowicy silnika nagrzany płyn chłodzący płynie ponownie do płaszcza chłodzącego,
• obieg „duży”, w którym odpływający z głowicy silnika nagrzany płyn chłodzący przepływa do płaszcza chłodzącego przez chłodnicę.
O objętości płynu, który przepływa przez każdy z obiegów, decyduje termostat. Jeżeli temperatura silnika jest niższa od dolnej temperatury prawidłowego zakresu temperatur, cała objętość płynu chłodzącego płynie w obiegu „krótkim”.

W silnikach starszej generacji stosuje się standardowe termostaty, których funkcjonowanie opiera się na działaniu czysto mechanicznym. W termostacie rozszerzający się cieplnie element otwiera talerzyk regulujący przepływ płynu chłodzącego:
• z głowicy silnika do dolnej części bloku silnika – zawór obiegu „małego”,
• z głowicy silnika do chłodnicy – zawór obiegu „dużego”.


mgr inż. Maciej Hadryś
Pełny artykuł przeczytają Państwo w wydaniu nr 5/2017

Światło i cień

W nowoczesnych samochodach stosowane są reflektory, w których wykorzystuje się różne źródła światła. Determinuje to tzw. granicę światła i cienia, która jest istotnym parametrem podczas ustawiania reflektorów.

wiata hella
Światła mijania
Reflektory halogenowe
W rozkładzie światła występuje 15-stopniowy wznios asymetrycznej części wiązki światła. Jest to do dziś najczęściej spotykany rozkład światła. Również stały wznios części asymetrycznej jest typową cechą tej charakterystyki. Symetryczna część wiązki z lewej strony pionowej „linii zerowej” (przeciwny pas ruchu) przebiega tuż pod oznaczoną przerywaną linią – „granicą światła i cienia”. Dzięki temu światła nie oślepiają kierowców jadących z przeciwka. W celu poprawy widoczności na własnym pasie ruchu oraz prawym poboczu asymetryczny rozkład światła zwiększa jego zasięg.

Reflektory ksenonowe
W rozkładzie świateł mijania występuje 12-stopniowy wznios asymetrycznej części wiązki światła. W coraz większej liczbie reflektorów wznios ten wynosi od 12° do 75°. Asymetryczna część wiązki światła wykazuje „załamanie”, które nie stanowi wady reflektora. Taka charakterystyka jest niezbędna ze względu na wysoką intensywność światła, aby nie przekroczyć obowiązujących wartości natężenia określonych w odpowiednich regulacjach ECE. Na rozkładzie światła z lewej strony pionowej „linii zerowej” (przeciwny pas ruchu) symetryczna część wiązki światła przebiega tuż pod oznaczoną przerywaną linią „granicą światła i cienia”. Dzięki temu światła nie oślepiają kierowców jadących z naprzeciwka. Asymetryczny rozkład światła poprawia jego zasięg na własnym pasie ruchu i na poboczu.

Reflektory LED
Wznios asymetrycznej części wiązki światła mijania jest zbliżony do systemu ksenonowego. Asymetryczna część wiązki światła posiada „załamanie“ (zobacz strzałka). Nie stanowi ono wady reflektora. Wznios ten umożliwia lepszą i wcześniejszą widoczność biało-czarnych słupków przydrożnych lub oddzielenia drugiej strony drogi. Symetryczna część wiązki z lewej strony pionowej „linii zerowej” (przeciwny pas ruchu) przebiega tuż pod oznaczoną przerywaną linią „granicą światła i cienia”. Dzięki temu światła nie oślepiają kierowców jadących z naprzeciwka. Po lewej stronie widać jednak wyraźnie niewielki asymetryczny wznios rozkładu światła.

Światła drogowe
Reflektory halogenowe/LED
Rozkład światła drogowego jest inny dla reflektorów halogenowych i LED. Halogenowe światła drogowe zapewniają bardziej punktowe lub owalne oświetlenie wokół centralnego punktu, a reflektor LED oświetla znacznie większą powierzchnię jezdni.

Reflektory LED w trybie pozamiejskim
Ten rozkład światła jest aktywowany dopiero po przekroczeniu określonej prędkości. W zależności od producenta pojazdu wynosi ona od 50 do 80 km/h.

Podniesiona granica światła i cienia po lewej stronie poprawia się oświetlenie drogi i pobocza. Asymetryczna część wiązki światła jest bardziej stroma (60°), a „załamanie“ widać znacznie wcześniej.

Pełny artykuł przeczytają Państwo w wydaniu nr 5/2017

Truck Serwis

TRUCK 2023 2

homeWyszukiwarka

mailNewsletter

PassThru

Redakcja „Auto Moto Serwisu” w 2017 roku rozpoczęła cykl publikacji dotyczących PassThru – procedury dostępu online do portali internetowych wybranych producentów pojazdów. Przedstawiamy proces pierwszej rejestracji, diagnostyki pojazdu i programowania sterowników dla poszczególnych marek samochodów.

Czytaj więcej

Prenumerata 2024

3

 

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem