fb logo

Aktualne wydanie

AMS 01 2024

Newsletter 2017/04

Jeszcze o kole pasowym z tłumikiem

koo INAW poprzednim numerze „Auto Moto Serwisu” podaliśmy informację o zestawie naprawczym INA koła pasowego z tłumikiem bezwładnościowym do napędu osprzętu. Powracamy do tematu, by dokładniej omówić rolę tłumika bezwładnościowego, gdyż wydaje nam się, że będą one stosowane w coraz większej liczbie modeli pojazdów. Dlaczego? – wyjaśnia ekspert Schaeffler Polska, inż. Jerzy Horbaty.

W konstrukcjach silników spalinowych wzrasta poziom drgań skrętnych w zakresie niebezpiecznym dla silnika i układu napędowego. Jest to spowodowane między innymi zmniejszaniem liczby cylindrów, obniżaniem prędkości biegu jałowego oraz podnoszeniem wartości momentu obrotowego.
Drgania skrętne powodują nadmierne skręcenia wału korbowego, obciążenie skrzyni biegów, wałów napędowych, przekładni głównych itd. Drgania w połączeniu z agregatami dużej mocy tzw. osprzętu silnika, generują duże drgania paska wielorowkowego. To osłabia nie tylko podzespoły, lecz także obniża komfort użytkowania pojazdu.
W związku z powyższym rozbudowywane są główne tłumiki drgań skrętnych – wprowadza się coraz to nowsze konstrukcje kół zamachowych. Aby ograniczyć pulsacje w układzie napędu osprzętu silnika, oprócz tłumików w postaci tzw. elastycznego koła pasowego na wale korbowym, wprowadzone zostało wolne koło napędu alternatora. Jednak dla dużych pulsacji w układzie napędu osprzętu silnika konstrukcja tłumika elastycznego przestaje mieć zastosowanie. Wynika to z dużych kątów skręcenia tłumika i obciążenia go siłą napędu agregatów.
Element wspomagający pracę tłumika opartego na kole pasowym wału korbowego, tj. wolne koło alternatora nie może być stosowane w silnikach wyposażonych w system start-stop z rozruchem silnika przez pasek osprzętu. W układach tych alternator przełączany jest na pracę silnikową dla rozruchu silnika, co eliminuje zastosowanie wolnego koła.

Aby tłumić efektywnie pulsacje w napędzie osprzętu od 2013 r. wprowadzono nowy typ tłumika drgań na kole pasowym wału korbowego. Jest to tłumik tarciowy i bezwładnościowy, zbliżony budową i zasadą działania do dwumasowego koła zamachowego.

KLIMATYZACJA: gdy robi się gorąco

klima chmielZ klimatyzacją samochodową związanych jest wiele publikacji, a temat wciąż wraca jak bumerang. Szczególnie z nadejściem wiosny klimatyzacja staje się gorącym tematem.

Z wypowiedzi fachowców z branży chłodniczo-klimatyzacyjnej wynika, że kierowcy w okresie zimowym nie używają układu klimatyzacji i popełniają błąd. Niepracująca przez ponad sześć miesięcy sprężarka klimatyzacji, może ku zaskoczeniu użytkownika odmówić posłuszeństwa. Sporo kierowców wręcz nie widzi logiki w używaniu klimatyzacji w zimie. A przecież nie chodzi o to, żeby schładzać wnętrze kabiny w okresie zimowym, ale wytworzyć jak najkorzystniejszy mikroklimat w naszym pojeździe. Klimatyzacja jest nawet zaliczana do elementów bezpieczeństwa czynnego. We współczesnych samochodach klimatyzacja automatyczna staje się już niejako standardem, kwestia tylko ilu strefowa. W starszych pojazdach spotyka się tzw. klimatyzacje manualne, które poza typowymi elementami (rozwiązania z zaworem rozprężnym i dyszą dławiącą) nie posiadają tak dużej liczby czujników, elementów wykonawczych oraz układu sterowania.
W artykule omówione zostaną procedury i sposoby diagnozowania układu sterowania klimatyzacją. Należy pamiętać, że stosuje się je wówczas, gdy kontrola ogólna układu dała pozytywny wynik pod kątem szczelności, prawidłowych parametrów termodynamicznych i napełnienia czynnikiem.
Do opisania diagnostyki układu klimatyzacji można posłużyć się uniwersalnym podziałem, gdyż występuje tutaj proces sterowania i regulacji (szerzej opisanej w poprzednich wydaniach „Auto Moto Serwisu’). Podobnie jak w procesach sterowania silników wyróżniamy tutaj czujniki, urządzenie sterujące oraz elementy wykonawcze. Nieprawidłowe działanie któregokolwiek elementu może zakłócić proces prawidłowego działania. Układ oczywiście posiada funkcję samodiagnostyki.

Do głównych grup w układach sterowanych (klimatronik) zaliczamy:
a) czujniki:
• czujnik nasłonecznienia (fotosensor),
• czujnik temperatury na wlocie do panelu sterowania,
• czujnik temperatury klapy świeżego powietrza,
• czujnik temperatury zewnętrznej,
• czujnik temperatury nawiewu na stopy,
• czujnik temperatury klapy środkowej,
• czujnik ciśnienia;
b) układ sterowania:
• panel sterowania z możliwością zadania określonych funkcji temperatury, nawiewu oraz uruchomienie stref działania klimatyzacji wraz z układem obliczeniowym
c) elementy wykonawcze:
• silnik krokowy klapy nawiewu na stopy z potencjometrem,
• silnik krokowy klapy nawiewu centralnego z potencjometrem,
• silnik klapy sterującej dopływem powietrza z potencjometrem,
• silniczek krokowy obiegu wewnętrznego z potencjometrem,
• wentylator nawiewu świeżego powietrza z układem sterującym,
• sprzęgło elektromagnetyczne sprężarki.

W zależności od wyposażenia układu klimatyzacji i dodatkowych funkcji liczba czujników i elementów wykonawczych może się zwiększać.


Dominik Chmiel
Pełny artykuł przeczytają Państwo w wydaniu 3/2017 „Auto Moto Serwisu”

Pompa cieczy chłodzącej

usterki chlodnicyWe współczesnych samochodach pompy wody wymieniane są rutynowo przy okazji wymiany paska rozrządu. Często zapomina się o tym, że pompa może ulec uszkodzeniu. Podstawowe objawy niesprawnej pompy cieczy to:
• wyciek płynu chłodzącego,
• wahania temperatury widoczne na wskaźniku (o ile samochód jest w niego wyposażony),
• nietypowy hałas dobiegający z komory silnika.

Wyciek płynu chłodzącego
Za wyciek mogą być odpowiedzialne: uszczelniacz pompy lub uszczelka między korpusem pompy a blokiem silnika. Zlokalizowanie wycieku jest stosunkowo proste w przypadku pomp napędzanych paskiem napędu pomocniczego, a trudniejsze przy tych wykorzystujących pasek rozrządu (demontaż osłon rozrządu). Większość pomp ma w swoim korpusie otwór, którym w przypadku uszkodzenia uszczelniacza wypływa płyn chłodniczy. Jednak niewielkie zawilgocenie w okolicy tego otworu nie musi oznaczać uszkodzenia uszczelniacza. – Istnieją też nietypowe rozwiązania, jak np. w samochodzie VW T5 z silnikiem 2.5 TDI, w którym pompa napędzana jest przy pomocy kół zębatych. W tym przypadku uszkodzenie uszczelniacza może skutkować przedostaniem się płynu chłodniczego do oleju – wskazuje Tomasz Ochman z firmy SKF.

Wahania temperatury płynu
Inna nieprawidłowość pracy pompy może wynikać z uszkodzenia jej wirnika. Wyłamanie łopatek lub obrócenie na wałku napędowym skutkuje ograniczeniem lub nawet całkowitym zanikiem cyrkulacji w układzie chłodzenia. Powoduje to gwałtowny wzrost lub nietypowe wahania temperatury. Przed demontażem pompy, koniecznym do właściwego zdiagnozowania takiej usterki, warto jednak sprawdzić i wykluczyć uszkodzenie innych elementów układu chłodzenia: termostatu, chłodnicy i czujnika temperatury. Usterki wirnika pompy nie wynikają ze zużycia eksploatacyjnego, lecz mogą być spowodowane niską jakością zamontowanej części lub dostaniem się do układu ciała obcego. Za każdym razem przy wymianie pompy zalecane jest płukanie układu chłodzenia.

Nietypowy hałas
Poza uszczelniaczem w pompie wody uszkodzeniu może ulec także łożysko. Typowym objawem takiej usterki jest przypominający grzechotanie hałas dobiegający z okolic pompy. Końcowa weryfikacja powinna polegać na zdemontowaniu napędu pompy (a więc paska klinowego lub rozrządu) i obróceniu ręcznie wałka pompy. Jeśli pojawi się podobny dźwięk lub wyczuwalny luz to uszkodzeniu uległo właśnie łożysko. Przy sprawnym łożysku wałek pompy obraca się równomiernie z lekkim oporem, bez nietypowych dźwięków.

Na podstawie materiałów SKF

Ufaj i sprawdzaj

Przez specjalny portal i aplikację Car-Net na smartfony Volkswagen daje możliwość rodzicom kontrolowania motoryzacyjnych dokonań dzieci.
aplikacja VW
Pakiet Security&Service umożliwia sprawdzenie pozycji samochodu i weryfikacji, czy auto znajduje się w granicach dopuszczalnego obszaru (który można dowolnie definiować). W przypadku, gdy samochód opuści dozwoloną strefę, rodzic otrzyma powiadomienie SMS lub drogą mailową (zgodnie z życzeniem).
Właściciel może również otrzymywać powiadomienia o przekroczeniu zdefiniowanej prędkości samochodu, dzięki temu rodzice mogą szybciej interweniować, gdy dostaną sygnał o nieostrożnej jeździe ich dzieci. Dane z każdej odbytej podróży można również przejrzeć, by poznać średnią prędkość i zużycie paliwa, czas jazdy oraz pokonaną odległość.
Poprzez portal oraz aplikację Car-Net dostępne są również informacje o tym, czy drzwi zostały zamknięte, a światła pozycyjne wyłączone. W aplikacji widoczne są również powiadomienia w przypadku aktywowania systemu alarmowego. By skorzystać z tych udogodnień, rodzic musi zarejestrować się na portalu www.volkswagen-car-net.com oraz zainstalować na smartfonie aplikację Car-Net. Kontrola dzieci jest jedną z wielu opcji, na jaką pozwala ta aplikacja.
Doświadczeni rodzice wiedzą, że w przypadku wychowania dzieci sprawdza się zasada – ufaj i sprawdzaj.

Truck Serwis

TRUCK 2023 2

homeWyszukiwarka

mailNewsletter

PassThru

Redakcja „Auto Moto Serwisu” w 2017 roku rozpoczęła cykl publikacji dotyczących PassThru – procedury dostępu online do portali internetowych wybranych producentów pojazdów. Przedstawiamy proces pierwszej rejestracji, diagnostyki pojazdu i programowania sterowników dla poszczególnych marek samochodów.

Czytaj więcej

Prenumerata 2024

3

 

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem